ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Αυγούστου 2015
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ
Νομοσχέδιο για τα δημόσια έργα στα μέτρα των επιχειρηματιών

Παραμένουν τα διόδια, με κάποιες εξαιρέσεις που δεν αγγίζουν τα συμφέροντα των μεγάλων εταιρειών

Ο λαός δεν αντέχει να πληρώνει άλλα διόδια και το ΚΚΕ παλεύει για την κατάργησή τους
Ο λαός δεν αντέχει να πληρώνει άλλα διόδια και το ΚΚΕ παλεύει για την κατάργησή τους
Τη στρατηγική της κυβέρνησης για τα μεγάλα δημόσια έργα και τις υποδομές, που διατηρεί άθικτες τις υπάρχουσες συμφωνίες υπέρ των κατασκευαστικών ομίλων οι οποίοι επιβαρύνουν το λαό με πανάκριβα χαράτσια, παρουσίασε χτες ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια επίσκεψης στο υπουργείο Υποδομών. Εκεί, ανακοίνωσε ότι έως το τέλος της βδομάδας θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο που προβλέπει τη δημιουργία στο υπουργείο Υποδομών μίας νέας διεύθυνσης, στρατηγικού σχεδιασμού δημόσιων υποδομών.

Σε αυτή την κατεύθυνση ανέφερε ότι: «...οι όποιες αλλαγές σε αυτές τις συμβάσεις (σ.σ. όσες ισχύουν και τις οποίες κατακεραύνωνε προεκλογικά ο ίδιος και το κόμμα του και έλεγε ότι θα τις ακυρώσει) είναι αλλαγές δύσκολες, που οφείλουν να λάβουν υπόψη τους τις συνέπειες από την παύση των έργων, τις πιθανές ρήτρες και το πρόσθετο κόστος του Ελληνικού Δημοσίου...». Στη συνέχεια, επιχείρησε να χρυσώσει το χάπι λέγοντας ότι «η δική μας πολιτική για τις παραχωρήσεις και τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα είναι απολύτως διαφορετική». Ωστόσο, όπως προκύπτει και από το νέο μνημόνιο αλλά και από τις πρόσφατες διαπραγματεύσεις με τους εταίρους της, η κυβέρνηση προσανατολίζεται ξεκάθαρα σε ένα μοντέλο ιδιωτικοποιήσεων που αντικειμενικά εξυπηρετεί επίσης αποκλειστικά, όπως κάθε ιδιωτικοποίηση, τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων και ανοίγει νέα πεδία για την κερδοφορία τους. Κάτι που θα γίνει και μέσω του ΤΑΙΠΕΔ αλλά και μέσω του νέου Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

Προφανώς, γι' αυτόν ακριβώς το λόγο ανακοίνωσε «αναγκαίες θεσμικές αλλαγές» και «επιτάχυνση στην υλοποίηση έργων δημοσίων υποδομών» που θα γίνουν με το νομοσχέδιο. Οπως ανακοίνωσε, το νομοσχέδιο προβλέπει την υλοποίηση κεντρικού συστήματος αδειοδοτήσεων, που θα υποκαταστήσει τους σημερινούς 45 φορείς έγκρισης και γνωμοδότησης και το οποίο θα έχει ακτινωτή διάρθρωση, θα προβλέπει ταυτόχρονους ελέγχους και συμβατότητα με βάσεις δεδομένων χαρτών και αεροφωτογραφιών. Ακόμη, προβλέπει προδιαγραφές λειτουργίας και διαβάθμισης σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες για στελέχωση και υποδομή. Επίσης, περιέχει αλλαγές του συστήματος δημοπράτησης μελέτης - κατασκευής. Οι επιτροπές των διαγωνισμών θα ορίζονται με ηλεκτρονική κλήρωση από στελέχη που υπηρετούν σε διαφορετικές υπηρεσίες. Ετσι φαίνεται ότι πάει να αντιμετωπίσει την όποια γραφειοκρατία, ώστε να γίνονται ταχύτατα οι δουλειές των μεγαλοεπιχειρηματιών του συγκεκριμένου τομέα.

Τα διόδια παραμένουν με κάποιες ...εξαιρέσεις

Από την πλευρά του, ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σπίρτζης, ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση πρόκειται να προχωρήσει στις ακόλουθες αλλαγές ως προς τα διόδια:

-- Δωρεάν διελεύσεις από πλευρικούς σταθμούς για ενδοδημοτικές μετακινήσεις όπου δεν υφίστανται εναλλακτικές διαδρομές, δηλαδή όπου υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές, και υπάρχουν σε πολλές περιπτώσεις σε όλη τη χώρα, θα πληρώνουν διόδια.

-- Δωρεάν διελεύσεις μόνιμων κατοίκων στα όρια των δήμων Ωρωπού, Θηβαίων και Ορχομενού, κάτι που για να γίνει θα πρέπει να συμφωνήσουν οι επιχειρηματικοί όμιλοι.

-- Δωρεάν διελεύσεις από όλους τους σταθμούς διοδίων στα οχήματα τα οποία είτε ανήκουν είτε αναγνωρισμένα μεταφέρουν άτομα με ειδικές ανάγκες.

-- Παροχή εκπτώσεων σε εργαζόμενους - χρήστες του αυτοκινητόδρομου με πέντε δωρεάν διελεύσεις σε κάθε σαράντα διελεύσεις, δηλαδή κίνητρα για να γίνεται χρήση των αυτοκινητοδρόμων και να υπάρχουν έσοδα για τους επιχειρηματίες.

-- Αναλογικό σύστημα διοδίων χιλιομετρικής χρέωσης, με ορίζοντα εφαρμογής την περίοδο λειτουργίας των έργων. Κάτι που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες της Ευρώπης με ...μεγάλη επιτυχία για τα ταμεία των εταιρειών που διαχειρίζονται τους οδικούς άξονες.

-- Μετάθεση του ανοίγματος των πλευρικών διοδίων των σταθμών Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου στο τέλος του 2018 με αναλογική χρέωση για τους δημότες Αχαρνών, Κηφισιάς και Διονύσου. Δηλαδή, εξέλιξη κόντρα στο πάγιο αίτημα των κατοίκων των περιοχών που αγωνίζονται για να μην εγκατασταθούν διόδια.

-- Απόσυρση ποινικών και αστικών διεκδικήσεων από τον παραχωρησιούχο ενάντια σε ομάδες πολιτών που αντιδρούσαν στα διόδια. Μένει να διευκρινιστεί τι θα γίνει με όσους μέχρι τώρα έχουν συρθεί στα δικαστήρια και ήδη έχουν πληρώσει υπέρογκα πρόστιμα.

Ακόμα, το σχέδιο νόμου προβλέπει την υποχρεωτική σύνταξη μελέτης εφαρμογής για όλα τα έργα, πραγματικών προϋπολογισμών και την υποχρεωτική σύνταξη μελέτης εφαρμογής και πρωτοκόλλου τελικής παράδοσης για τη συντήρηση και λειτουργία. Ακόμη, το σχέδιο νόμου προβλέπει τη δημιουργία διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου στην Ελλάδα, με στόχο την προσέλκυση υποθέσεων από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική!

Χειραγωγούν λαϊκές δυνάμεις στο σύστημα

Για «έντονη κινητικότητα» των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ που πρόσκεινται στη λεγόμενη «Αριστερή Πλατφόρμα» κάνουν λόγο τα ρεπορτάζ στον αστικό Τύπο. Ταυτόχρονα, δεόντως προβλήθηκε η δήλωση του Παναγιώτη Λαφαζάνη, με αφορμή το τρίτο αντιλαϊκό μνημόνιο της κυβέρνησής του. Σε αυτήν, ο εμφανιζόμενος ως επικεφαλής της τάσης που βρίσκεται εντός του ΣΥΡΙΖΑ, αναφέρει ανάμεσα σε άλλα: «Η κυβέρνηση, αντί να συγκρουστεί με τις εκβιαστικές επιλογές των κυρίαρχων κέντρων της ΕΕ, τα εγχώρια στηρίγματά τους και μαζί τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και το Ποτάμι, που χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για ένα νέο μνημόνιο, το οποίο ψηφίζουν και εκλιπαρούσαν την υπογραφή του, επέλεξε, δυστυχώς, τη ρήξη με τις προγραμματικές δεσμεύσεις της». Είναι γεγονός ότι οι της «Αριστερής Πλατφόρμας» επιχειρούν να εμφανιστούν ως η «φιλολαϊκή έκφραση του ΣΥΡΙΖΑ» και της κυβέρνησης που υπογράφει μνημόνια, που αθετεί τις προγραμματικές της δεσμεύσεις, που συνεχίζει τη λιτότητα κ.λπ., συνεχίζοντας να σπέρνουν αυταπάτες ότι υπάρχει φιλολαϊκή διαχείριση του καπιταλισμού, άρα χειραγωγώντας λαϊκές δυνάμεις στο σύστημα, όπως έκαναν και κάνουν πάντα.

Καταρχήν, για τη σημερινή κατάσταση οι ευθύνες των στελεχών της λεγόμενης «Αριστερής Πλατφόρμας» είναι τεράστιες. Τους τελευταίους 6 μήνες, λειτούργησαν ως το καλύτερο «αριστερό άλλοθι» της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Θυμίζουμε ότι μετά τη συμφωνία της 20ής Φλεβάρη, που σε μεγάλο βαθμό προέβλεπε τους άξονες του νέου μνημονίου που ήρθε τώρα, είχαν λουφάξει πίσω από την έκφραση γνώμης εντός των ...κομματικών οργάνων και η «Αριστερή Πλατφόρμα» μιλούσε απλά για «ετεροβαρή συμφωνία» και για «συμφωνία - αίνιγμα». Θυμίζουμε, επίσης, ότι αντίστοιχη στάση κράτησαν τότε που η κυβέρνηση έστειλε στους «θεσμούς» την πρόταση των 47 σελίδων τον περασμένο Ιούνη και που όσα περιελάμβανε δεν απέχουν πολύ από το μνημόνιο που ψηφίζεται σήμερα. Τότε, λοιπόν, κάποια ΜΜΕ έγραψαν ότι ο Π. Λαφαζάνης χαρακτήρισε το κείμενο των 47 σελίδων ως «πρόταση συμβιβασμού για την επίτευξη επωφελούς συμφωνίας με τους πιστωτές». Ο Π. Λαφαζάνης είχε διαψεύσει αυτές τις δηλώσεις, με ανακοίνωση που έλεγε πως τις απόψεις του θα τις εκφράσει στην Κοινοβουλευτική Ομάδα και στα αρμόδια όργανα του κόμματος...

Ενα από τα χαρακτηριστικά της κριτικής τους είναι το εξής: εγκαλούν την κυβέρνηση ότι αθετεί τις προγραμματικές της δεσμεύσεις, το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης. Ποιο πρόγραμμα; Αυτό που ανέλυε διεξοδικά ο Αλέξης Τσίπρας προεκλογικά στον ΣΕΒ και σε άλλες εργοδοτικές ενώσεις για να τον στηρίξουν. Αυτό που προβλέπει ανάμεσα σε άλλα: «Συμφωνία για Ευρωπαϊκό New Deal με δημόσιες επενδύσεις για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα» και «Σχέδιο που θα οδηγήσει με ασφάλεια στην ανάκαμψη και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας». Και που είχε ως άλλοθι στην απλόχερη ενίσχυση του κεφαλαίου ψίχουλα διαχείρισης της ακραίας φτώχειας. Πόσο πιο σαφές να γίνει ότι αυτό ακριβώς το πρόγραμμα κάνει λόγο για την ανάκαμψη της κερδοφορίας του κεφαλαίου; Ακόμα, προτείνουν έξοδο από την Ευρωζώνη τώρα, αλλά παραμονή στην Ευρωπαϊκή Ενωση, δηλαδή προτείνουν την πολιτική της καπιταλιστικής Ελλάδας με εθνικό νόμισμα. Την ίδια πολιτική από άλλες αφετηρίες προτείνουν αντιδραστικές δυνάμεις, όπως ο Σόιμπλε, άλλες φασιστικές και ακροδεξιές δυνάμεις του ευρωσκεπτικισμού στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Και σκόπιμα κρύβουν ότι η έξοδος από το ευρώ και μόνο, χωρίς αποδέσμευση από την ΕΕ, χωρίς ριζικές αλλαγές στην οικονομία και την αφαίρεση της εξουσίας από το κεφάλαιο, θα οδηγήσει - από άλλο δρόμο - στο ίδιο αποτέλεσμα, δηλαδή στη λαϊκή χρεοκοπία, την ώρα που κάποια τμήματα του κεφαλαίου θα βγουν πολλαπλά ωφελημένα.

Αντικειμενικά, λοιπόν, με τον ίδιο τρόπο που ο ΣΥΡΙΖΑ αποτέλεσε την «αριστερή πτέρυγα» του «αστικού αντιμνημονιακού μπλοκ», δηλαδή των αστικών δυνάμεων που εξέφραζαν τη δυσαρέσκεια και την αντίθεσή τους στην πολιτική διαχείριση της κρίσης, όπως εκφράστηκε το 2010 εντός ΕΕ και Ευρωζώνης (θυμίζουμε ότι τμήμα αυτού του μπλοκ αποτέλεσε και η ΝΔ μέχρι το 2011-2012), έτσι και η «Αριστερή Πλατφόρμα» και οι σύμμαχοί της επιδιώκουν να αποτελέσουν «αριστερή πτέρυγα» ενός ευρωσκεπτικιστικού αστικού ρεύματος, αστικών δυνάμεων που θεωρούν πιο ωφέλιμη για την ανάκαμψη της καπιταλιστικής οικονομίας την έξοδο απ' το ευρώ. Ο ρόλος τους σαφής, ο εγκλωβισμός κάθε διάθεσης, τάσης ριζοσπαστισμού, κάθε απόπειρας να βγουν συμπεράσματα από το τι σημαίνει «κυβέρνηση της Αριστεράς», ο προβληματισμός, η αναζήτηση να μη βγει έξω από τα όρια του συστήματος, αντίθετα να αξιοποιηθεί σε αστικές επιδιώξεις. Τον ίδιο ρόλο, δηλαδή, που έπαιξε ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ πριν από μερικά χρόνια...


Κ. Πασ.

ΚΚΕ
Αθικτες οι λεόντειες συμφωνίες υπέρ των κατασκευαστικών ομίλων

Σχόλιο του Γραφείου Τύπου της ΚΕ

Σε σχόλιο για τη συνέντευξη Τύπου του πρωθυπουργού στο υπουργείο Υποδομών, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει: «Η κυβέρνηση και στα έργα υποδομής συνεχίζει την πολιτική των προηγούμενων κυβερνήσεων, διατηρεί ουσιαστικά άθικτες τις λεόντειες συμφωνίες υπέρ των κατασκευαστικών ομίλων. Οι όποιες εξαγγελίες για τα διόδια δεν μπορούν να κρύψουν το γεγονός ότι πρόκειται για έργα πανάκριβα για το λαό, ο οποίος πληρώνει για την κατασκευή τους και θα συνεχίσει να πληρώνει και για τη λειτουργία τους.

Τέλος στην αβεβαιότητα και τη χρεοκοπία του λαού δε θα βάλει ούτε η αντιλαϊκή συμφωνία, με το ακόμα σκληρότερο μνημόνιο και το νέο δάνειο που η κυβέρνηση φορτώνει στο λαό, ούτε βέβαια η στρατηγική της ΕΕ και η ανάπτυξη προς όφελος του κεφαλαίου, αλλά η πραγματική ρήξη και σύγκρουση με το σύστημα που γεννά τη διαφθορά και τη διαπλοκή, στο οποίο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ήδη προσφέρει πολύτιμες υπηρεσίες».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ