ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Απρίλη 2019 - Κυριακή 14 Απρίλη 2019
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΕ
Υπό σκληρή εποπτεία λαϊκά νοικοκυριά ... και αντιλαϊκές «μεταρρυθμίσεις»

Copyright 2019 The Associated

Σειρά νέων παρεμβάσεων, τόσο στο πλαίσιο της «ενισχυμένης εποπτείας» που εφαρμόζεται στην ελληνική οικονομία όσο και στο σκέλος της «κανονικότητας» των Ευρωπαϊκών Εξαμήνων στην ΕΕ, δρομολογεί για το αμέσως επόμενο διάστημα η κυβέρνηση, με σταθερή γραμμή την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων.

Οι κεντρικοί άξονες της αντιλαϊκής πολιτικής θα ενσωματωθούν στο «εθνικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων» καθώς και στο «πρόγραμμα σταθερότητας» 2019 - 2022, όπως προβλέπεται από τη διαδικασία των Ευρωπαϊκών Εξαμήνων. Οι κυβερνητικοί σχεδιασμοί αναμένεται να αποσταλούν τις επόμενες βδομάδες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που με τη σειρά της (όπως και για όλα τα κράτη - μέλη της ΕΕ) θα δημοσιοποιήσει περί τα τέλη του Μάη την έκθεση με τις «ειδικές συστάσεις ανά χώρα», με φόντο τη συνεχιζόμενη επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρωζώνη και συνολικά στην ΕΕ.

Σε κάθε περίπτωση, τα προγράμματα «μεταρρυθμίσεων» και «σταθερότητας» θα πρέπει να είναι συμβατά:

-- Με την απόφαση του Γιούρογκρουπ (Ιούνη 2018) αναφορικά με την κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων για την περίοδο μέχρι το 2022.

-- Με τα «συμπεράσματα» των τριμηνιαίων «αξιολογήσεων» στο πλαίσιο της «ενισχυμένης εποπτείας».

-- Με την πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με τις «μακροοικονομικές ανισορροπίες» (Ευρωπαϊκό Εξάμηνο) στην ελληνική οικονομία, που ήδη έχει ενταχθεί σε καθεστώς «εμπεριστατωμένης επισκόπησης» για το 2019.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταξύ άλλων, «αναδεικνύονται ζητήματα που σχετίζονται με το υψηλό δημόσιο και εξωτερικό χρέος, τα χαμηλά επίπεδα αποταμίευσης και το υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων, και όλα αυτά σε συνθήκες υψηλής ανεργίας, χαμηλής αύξησης της παραγωγικότητας και υποτονικής επενδυτικής δραστηριότητας». Σε αυτό το φόντο, ειδικό βάρος δίνεται στην «τόνωση της παραγωγικότητας», ζήτημα που αναμένεται να εξειδικευτεί με νέες στοχευμένες παρεμβάσεις τόνωσης εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων και κλάδων με ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στη διεθνή αγορά.

Το μενού έχει ...μαζικούς πλειστηριασμούς!

Με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό, τα υψηλόβαθμα κλιμάκια των «θεσμών» επανέρχονται στην Αθήνα στις αρχές Μάη, ενώ η έκθεση αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναμένεται για τις αρχές Ιούνη, δηλαδή αμέσως μετά το κλείσιμο της κάλπης για τις ευρωεκλογές.

Θυμίζουμε την πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν, η οποία, μεταξύ άλλων, εστιάζει στα παρακάτω:

-- Να ξεπεραστούν τα «εμπόδια» στους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς και να υποβληθεί νέο σχέδιο δράσης αναφορικά με τη συσσώρευση «κόκκινων» δανείων στο πλαίσιο της 3ης «αξιολόγησης».

-- Η ηλεκτρονική πλατφόρμα «πρέπει» να τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος Απρίλη 2019, με στόχο την «αυτόματη αξιολόγηση της συμμόρφωσης με τα κριτήρια επιλεξιμότητας (κόφτες) αλλά και με την ικανότητα πρόσβασης σε άλλες βάσεις δεδομένων», δηλαδή όπως είναι τα φορολογικά στοιχεία στο Τaxis. Από την ίδια «κρησάρα» θα περνούν και υποθέσεις που εκκρεμούν στα δικαστήρια με βάση τον προϋπάρχοντα νόμο Κατσέλη.

-- Στο πλαίσιο της επόμενης 3ης «αξιολόγησης», «οι αρχές θα προβούν σε περαιτέρω ανάλυση των λόγων αποτυχίας των πλειστηριασμών και στην αντιμετώπισή τους μεταξύ άλλων με νομοθετικά μέσα, όπου χρειάζεται»...

-- Παράλληλα, δρομολογούνται νέα μέτρα για την επιτάχυνση των πλειστηριασμών στην πρώτη κατοικία. Συγκεκριμένα, για την «αποτροπή δικονομικής κατάχρησης από στρατηγικούς κακοπληρωτές μέσω αιτήσεων για αναβολή εκδίκασης των υποθέσεων».

-- Ως επόμενο βήμα ορίζεται η ενοποίηση των νόμων που αφορούν την αφερεγγυότητα/πτώχευση και την αναδιάρθρωση χρεών. Η διαδικασία αυτή «αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2019».

Στο «διά ταύτα» υπογραμμίζεται: «Οι κίνδυνοι για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και την πειθαρχία στις αποπληρωμές έχουν μετριαστεί σε κάποιο βαθμό, αλλά δεν έχουν εξαλειφθεί». Ετσι, «θα απαιτηθεί στενή παρακολούθηση και τα θεσμικά όργανα θα υποβάλουν εκ νέου έκθεση στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας».

Επιδότηση «κόκκινων» δανείων με «κατ' οίκον» ελέγχους!

Την ίδια ώρα, με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Εργασίας διευκρινίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις αναφορικά με την κρατική επιδότηση σε όσα από τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια θα περνάνε από την «ψιλή κρησάρα» των δεκάδων κριτηρίων και προϋποθέσεων, με βάση την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση για τη διάλυση της προστασίας στην πρώτη κατοικία.

Μάλιστα, η Υπουργική Απόφαση κάνει και παραπέρα βήματα, σε αντιδραστική κατεύθυνση. Μεταξύ άλλων, τα φτωχά λαϊκά νοικοκυριά που δικαιούνται την επιδότηση, υποχρεώνονται να «συναινούν στη διενέργεια κοινωνικής έρευνας και σε κατ' οίκον επισκέψεις από αρμόδιους υπαλλήλους, αν απαιτηθεί, για επιτόπια επαλήθευση της σύνθεσης του νοικοκυριού»!

Σε κάθε περίπτωση, η κρατική επιδότηση έρχεται να διευκολύνει τις τράπεζες, ενώ η ενεργοποίηση της ρύθμισης προϋποθέτει την έγκριση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ, καθώς βέβαια και την έναρξη λειτουργίας της «ηλεκτρονικής πλατφόρμας», μέσω της οποίας οι τράπεζες θα παραλαμβάνουν τον «πλήρη φάκελο» των υποθέσεων.

Επιπλέον, σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση:

-- «Οι προϋποθέσεις και το ποσό της συνεισφοράς του Δημοσίου επανεξετάζονται αυτεπαγγέλτως στο τέλος κάθε οικονομικού έτους», προκειμένου βέβαια να εντοπιστούν τυχόν αλλαγές των κριτηρίων «επιλεξιμότητας» (π.χ. εισόδημα). Σε αυτό το πλαίσιο, η «ηλεκτρονική πλατφόρμα» θα έχει πρόσβαση στα φορολογικά στοιχεία του Taxis.

-- H συνεισφορά του Δημοσίου διακόπτεται αυτόματα σε περίπτωση που ο δικαιούχος καθυστερήσει την καταβολή του ποσού για 3 μηνιαίες δόσεις, σε περιπτώσεις που κατόπιν του ετήσιου επανελέγχου διαπιστωθεί ότι ο οφειλέτης δεν πληροί τις προϋποθέσεις χορήγησης κ.ά.

-- Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης, η «θιγόμενη» τράπεζα μπορεί να προχωρήσει σε «αναγκαστική εκτέλεση» (πλειστηριασμό), η δε οφειλή προσαυξάνεται με επιτόκιο 5%, ενώ «σε κάθε περίπτωση, μετά από αυτεπάγγελτη ή κατόπιν αναφοράς έρευνα, τα σχετικά στοιχεία παραπέμπονται στον αρμόδιο εισαγγελέα για την εξέταση των ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών των υπευθύνων».

-- Οι τράπεζες αποστέλλουν σε μηνιαία βάση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κατάσταση δικαιούχων και καταβληθέντων ποσών, ώστε να διαπιστώνονται οι καταβολές για τον προηγούμενο ημερολογιακό μήνα.

Η διαχείριση του ελληνικού κρατικού χρέους

Την ίδια ώρα, το υπουργείο Οικονομικών δρομολογεί τις διαδικασίες για την πρόωρη αποπληρωμή ενός τμήματος των δανείων που έχει χορηγήσει το ΔΝΤ προς το ελληνικό κράτος, στο πλαίσιο των μνημονίων, όπως συνέβη στις περιπτώσεις της Πορτογαλίας και της Ιρλανδίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, με τη σύμφωνη γνώμη του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (δανειστής του ελληνικού κράτους από την πλευρά της ΕΕ), η πρόωρη εξόφληση θα αφορά ποσά της τάξης των 3,7 δισ. ευρώ, σε σύνολο 9,7 δισ. ευρώ που απομένουν για τις αποπληρωμές προς το ΔΝΤ μέχρι το 2024.

Το θέμα αυτό αναμένεται να τεθεί από τον υπουργό Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτο στο πλαίσιο της Εαρινής Συνόδου του ΔΝΤ και της Παγκόσμιας Τράπεζας. Γι' αυτό το Σάββατο (13/4) έχει προγραμματιστεί συνάντηση στην Ουάσιγκτον του Ευ. Τσακαλώτου με την επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρ. Λαγκάρντ, με το ενδεχόμενο συμμετοχής και του επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας, Κλ. Ρέγκλινγκ.

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής του ευρωπαϊκού τμήματος του ΔΝΤ, Π. Τόμσεν, εξέφρασε τη συγκατάθεση του Ταμείου αναφορικά με την προεξόφληση τμήματος του δανείου, ενώ επανέλαβε τη θέση για τη μείωση του αφορολόγητου ορίου, προκειμένου, όπως είπε, να γίνουν επενδύσεις και «φορολογικές μεταρρυθμίσεις», δηλαδή για να χρηματοδοτηθούν οι παρεμβάσεις σε όφελος των ισχυρών επιχειρήσεων.

Σε κάθε περίπτωση, το ΔΝΤ θα παραμείνει σε ρόλο «συμβούλου» στο πρόγραμμα της «ενισχυμένης εποπτείας» στην ελληνική οικονομία.


ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Αιγιαλοί, ποτάμια, λίμνες, βορά στους επιχειρηματικούς ομίλους

Ψηφίζεται τη Δευτέρα ένα ακόμα κατάπτυστο νομοσχέδιο, μέρος του αντίστοιχου μπαράζ «φιλοεπενδυτικών» νομοσχεδίων, του υπουργείου Οικονομικών, με το οποίο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσφέρει στα σαγόνια των επιχειρηματικών ομίλων αιγιαλούς, παραλίες, λίμνες, ποτάμια, μοναδικά οικοσυστήματα.

Η κυβέρνηση, τροποποιώντας προς το χειρότερο τον ήδη κατάπτυστο νόμο του ΠΑΣΟΚ, με τις ρυθμίσεις που προωθεί προς ψήφιση προβλέπει μεταξύ άλλων ότι:

-- «Με απόφαση του υπουργού Οικονομικών» - δηλαδή με μια απλή Υπουργική Απόφαση - «είναι δυνατή η χωρίς δημοπρασία, απευθείας παραχώρηση σε φορείς του Δημοσίου Τομέα και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις της χρήσης του αιγιαλού, παραλίας, όχθης, παρόχθιας ζώνης, υδάτινου στοιχείου, πυθμένα υπεδάφους του βυθού της θάλασσας, λιμνοθάλασσας, λίμνης και κοίτης πλεύσιμου ποταμού, για την εκτέλεση έργων που εξυπηρετούν σκοπούς (...) βιομηχανικούς, εξορυκτικούς, συγκοινωνιακούς, λιμενικούς, ερευνητικούς, ναυπηγοεπισκευαστικούς, ενεργειακούς, αλιευτικούς και υδατοκαλλιεργητικούς» (άρθρο 33). Μάλιστα διευκρινίζεται ότι «τοπικά χωρικά σχέδια και θαλάσσιο χωροταξικό σχέδιο, λαμβάνονται υπόψη μετά την έγκρισή τους»!

-- «Επιτρέπεται η παραχώρηση χρήσης» όλων των παραπάνω στοιχείων (άρθρο 33 παρ. 2 εδάφιο ΣΤ) για «την εγκατάσταση σταθερών ή πλωτών εξεδρών, την κατασκευή προβλητών και κρηπιδωμάτων, την εγκατάσταση ανυψωτικών και φορτοεκφορτωτικών μέσων παντός είδους, ήτοι μεταφορικών ταινιών, γερανών, αγωγών μεταφοράς φορτίων και λοιπών συναφών συστημάτων ή άλλων έργων τα οποία προορίζονται να εξυπηρετούν τη μεταφορά φορτίων ή εφοδίων που παράγονται ή χρησιμοποιούνται από επιχειρήσεις υδατοκαλλιεργητικές, βιομηχανικές, εξορυκτικές, ναυπηγοεπισκευαστικές».

Στο ίδιο άρθρο προβλέπονται υποδομές για την εκτέλεση «συγκοινωνιών κάθε μορφής», εγκαταστάσεις σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές και κάθε συνοδό έργο για την παραγωγή και διανομή του ηλεκτρικού ρεύματος. Ειδική αναφορά γίνεται στην παραχώρηση χρήσης αιγιαλού, παραλίας, βραχονησίδων και για οτιδήποτε άλλο «εξυπηρετεί τη διείσδυση των ΑΠΕ».

Επιτρέπονται έργα σε αιγιαλό και παραλία που έχουν χαρακτηριστεί «Τουριστικά Δημόσια Κτήματα» ή για τα οποία έχει εκδοθεί σχετική Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου, καθώς και στον «συνεχόμενο ή παρακείμενο θαλάσσιο χώρο». Δηλαδή, σε χώρους - «φιλέτα» για αναπτυξιακά έργα του κεφαλαίου.

Παράλληλα, με το άρθρο 36 επιτρέπεται το ξεπούλημα στο κεφάλαιο «της χρήσης νησίδων, βραχονησίδων, υφάλων, σκοπέλων και αβαθών θαλασσίων εκτάσεων, καθώς και του συνεχόμενου αιγιαλού και της παραλίας», ευαίσθητων οικοσυστημάτων για πλήθος έργων, όπως τουριστικά, ενεργειακά, υδατοκαλλιέργειες.

-- Παρέχεται η δυνατότητα (άρθρο 31) απευθείας παραχώρησης αιγιαλού, παραλίας κ.λπ. «στους ΟΤΑ α' βαθμού και στις δημοτικές τους επιχειρήσεις», για «απλή χρήση», ακόμη και σε περιοχές NATURA! Οι ΟΤΑ α' βαθμού μπορούν με τη σειρά τους να πουλήσουν τη χρήση του παραχωρηθέντος αιγιαλού, παραλίας κ.λπ. σε μεγαλοεπενδυτές για εκμετάλλευση. «Σε περίπτωση που ο παραχωρησιούχος είναι ΟΤΑ α' βαθμού, είναι κατ' εξαίρεση δυνατή η περαιτέρω παραχώρηση προς τρίτους, με αντάλλαγμα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη διάταξη.

-- Στο άρθρο 34, το οποίο άλλωστε έχει τίτλο «Αδειοδότηση υφιστάμενων άνευ αδείας ή καθ' υπέρβαση αυτής κατασκευών», επιτρέπεται η παραχώρηση χρήσης σε όλα τα «κοινόχρηστα πράγματα» για την εκτέλεση - μεταξύ άλλων - έργων δικτύων τηλεπικοινωνιών και Ενέργειας (προφανώς από ΑΠΕ), ακόμα κι αν πρόκειται για αυθαίρετα έργα χωρίς αδειοδότηση!

Αλλωστε, στο άρθρο 24 αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι δεν θίγονται τα δικαιώματα που απέκτησαν οι όμιλοι στον «παλαιό αιγιαλό», δηλαδή στις εκτάσεις που δημιουργήθηκαν με επιχωματώσεις της θάλασσας, κυρίως μέσω συμβάσεων παραχώρησης.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ