ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Απρίλη 2016
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Είναι δεδομένη η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών

Προβάλλει άλλο μοντέλο στο πλαίσιο των ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών για τα λιμάνια

Τη συνέχιση της ιδιωτικοποίησης των λιμενικών υποδομών της χώρας για την «προσέλκυση» επενδύσεων και την «ανάπτυξη» της οικονομίας, δηλαδή την εξασφάλιση της κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων, προδιέγραψε ο υπουργός Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσας, στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στους ναυτιλιακούς συντάκτες.

Ο υπουργός, δείχνοντας την απόφαση της κυβέρνησης να ικανοποιήσει τις αξιώσεις της αστικής τάξης για την ανάδειξη της χώρας σε διαμετακομιστικό κόμβο, προκειμένου να ενισχυθούν επιχειρηματικοί όμιλοι και να αναβαθμίσει τη θέση του κεφαλαίου στην ευρύτερη περιοχή, ανέφερε ότι σε πλήρη εξέλιξη είναι η ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης, ενώ αναφερόμενος συνολικά στις λιμενικές υποδομές της χώρας που έχουν κριθεί από το κεφάλαιο ως στρατηγικής σημασίας για την προώθηση των συμφερόντων του, άφησε να εννοηθεί ότι πέρα από την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών των Οργανισμών τους, υπάρχουν και άλλοι τρόποι ιδιωτικοποίησης και εξυπηρέτησης των αναγκών των μονοπωλίων.

Στο πλαίσιο των ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών που είναι σε εξέλιξη για τα λιμάνια, ο υπουργός, στην ουσία «κλείνοντας το μάτι» σε τμήματα του κεφαλαίου που βλέπουν να μην ικανοποιούνται τα συμφέροντά τους με το μοντέλο ιδιωτικοποίησης που προωθεί η κυβέρνηση, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι ο ΟΛΠ και πριν την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου «ήταν ιδιωτική επιχείρηση», αφού ήταν Ανώνυμη Εταιρεία και ήταν σε σύμπραξη, με σύμβαση, με το γνωστό μονοπωλιακό όμιλο MSC, μοντέλο που προφανώς μπορεί να εφαρμοστεί σε άλλα λιμάνια.

Βλέπει ώθηση σε ελληνικές εταιρείες

Στέλνοντας το μήνυμα σε τμήματα του κεφαλαίου, όπως οι εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα, ανέφερε ακόμα στο ίδιο μοτίβο πως «η ανάπτυξη στρατηγικών τομέων της οικονομίας», όπως για παράδειγμα η κρουαζιέρα, δεν επηρεάζεται «αν οι μετοχές είναι στο κράτος ή σε ιδιώτη». Στο πλαίσιο αυτό, τα «έβαλε» πάλι με το ΤΑΙΠΕΔ, επειδή «δεν ελέγχεται από την αιρετή εξουσία» και εξέφρασε την ανάγκη για τη δημιουργία «του άλλου ΤΑΙΠΕΔ, κάτι που είναι και υποχρέωση» της συμφωνίας του Αυγούστου, δηλαδή του μνημονίου.

Ειδικά για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ και την πώληση του 67% των μετοχών (51% τώρα και 16% σε πέντε χρόνια) στο κινεζικό μονοπώλιο COSCO, ανέφερε ότι αυτό θα δώσει ώθηση «για επενδύσεις και σε ελληνικές εταιρείες». Οσο για τους εργαζόμενους του Οργανισμού και τα εργασιακά τους δικαιώματα, είπε ότι η κυβέρνηση θα ...«ακολουθήσει το ευρωπαϊκό μοντέλο κατοχύρωσης των δικαιωμάτων τους». Οπως ανέφερε, μέχρι τις αρχές Μάη θα έχει ψηφιστεί στη Βουλή το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης του Δημοσίου στον ΟΛΠ, προκειμένου στη συνέχεια να γίνει και η μεταφορά των μετοχών του ΟΛΠ στην COSCO.

Επανέλαβε, δε, τα γνωστά, ότι η τελική συμφωνία για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ είναι «τροποποιημένη» προς το καλύτερο με παρέμβαση του πρωθυπουργού, ότι δεν παραιτείται γιατί δεν σκοπεύει να το βάλει στα πόδια και πως η κυβέρνηση διαπραγματεύεται προσπαθώντας να αποφύγει τα χειρότερα, αντίθετα με τις προηγούμενες κυβερνήσεις που υπέγραφαν «σε λευκά χαρτιά» κ.ο.κ.

Αρχισαν να «ψήνουν» το χτύπημα στο δικαίωμα της απεργίας

Οι βασικές προϋποθέσεις για την «προσέλκυση επενδύσεων» στην Ελλάδα παρουσιάστηκαν χτες από τους εκπροσώπους ενώσεων του κεφαλαίου που είχαν κληθεί στην Επιτροπή Ελληνισμού και Διασποράς της Βουλής, για να καταθέσουν τις προτάσεις τους στον «αναπτυξιακό νόμο» που ετοιμάζει η κυβέρνηση.

Το στίγμα έδωσε ο επιχειρηματίας και πρόεδρος των Ελλήνων Ρωσίας, Ιβάν Σαββίδης. Αναπτύσσοντας «έξω από τα δόντια» τις αξιώσεις του μεγάλου κεφαλαίου, επισήμανε όσον αφορά τους όρους για να επενδύσει επιχειρηματίας της Διασποράς στην Ελλάδα ότι απαιτούνται «διάφορα εργαλεία, φορολογικά κίνητρα, αυτοχρηματοδότηση των projects, επιχορήγηση των επιτοκίων, κρατικές εγγυήσεις κ.λπ.». Χωρίς περιστροφές, έκανε λόγο για «ογκώδη συνδικαλιστικά δικαιώματα» και ξεκαθάρισε ότι «πρέπει να περιοριστεί νομοθετικά ο αριθμός των ημερών που μπορούν να κηρυχθούν απεργίες και οι ημερομηνίες των απεργιών πρέπει να συμφωνούνται». Κάνοντας, μάλιστα, παρέμβαση και στις διεργασίες του αστικού πολιτικού σκηνικού, είπε: «Δεν μπορεί κανείς να αναμένει τις επενδύσεις και κάθε χρόνο να εκλέγεται καινούρια κυβέρνηση. Ενας επενδυτής δεν θα πάει στο χάος»...

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Ελλάδας και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών και Εμπόρων του Νομού Θεσσαλονίκης επισήμανε ότι για να «προσελκυστούν επενδύσεις, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ευνοϊκό περιβάλλον» και σύγκρινε τη φορολογία της Ελλάδας με αυτή που ισχύει στην ΠΓΔΜ, τη Βουλγαρία, την Τουρκία, λέγοντας ότι «οι τιμές είναι μέχρι και 50% κατώτερες από τις τιμές που υπάρχουν στην Ελλάδα» και αυτός είναι, όπως εξήγησε, ο λόγος που «μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων μεταναστεύουν».

Η στάση της κυβέρνησης διαφάνηκε από τα όσα ανέφερε ο πρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Αλ. Τριανταφυλλίδης, ο οποίος χαρακτήρισε τον Ιβ. Σαββίδη «τραντέλληνα, όπου στα ελληνικά σημαίνει 30 φορές Ελληνας», «ο οποίος αποδεικνύει την αγάπη του για την πατρίδα με έργα και όχι με λόγια, βάζει πλάτη στην πατρίδα του, δημιουργώντας με τις επενδύσεις του εκατοντάδες θέσεις εργασίας». Ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δ. Μάρδας, ανέφερε ότι «σε ό,τι αφορά το θεσμικό επίπεδο, έχουμε σημεία επικοινωνίας», ενώ ο Ηλ. Ξανθάκος, γραμματέας του υπουργείου Οικονομίας, ανέδειξε την ...ανάγκη για την «εμβάθυνση των μεταρρυθμίσεων για τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος φιλικού προς την επιχειρηματικότητα».

Τα όσα ανέφεραν ο Ιβ. Σαββίδης και οι υπόλοιποι, αποδέχτηκαν περιχαρείς οι βουλευτές των αστικών κομμάτων. Μάλιστα, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ναζιστικής Χρυσής Αυγής, Χρ. Παππάς, κάλεσε την κυβέρνηση «να ανοίξει στοργική αγκαλιά και να λάβει σοβαρά υπόψιν τις ιδέες και τις προτάσεις του κ. Ιβάν Σαββίδη»!

Στην αντίπερα όχθη οι βουλευτές του ΚΚΕ

Ο Σταύρος Τάσσος ανέφερε ότι τόσο οι εκπρόσωποι του κεφαλαίου «όσο και οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι, ήταν αποκαλυπτικοί για το είδος της ανάπτυξης που ευαγγελίζονται. Αυτή η ανάπτυξη δεν είναι άλλη από τη βαρβαρότητα της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Εμείς, λοιπόν, λέμε, ότι η ανάπτυξη δεν μπορεί παρά να γίνει με το λαό στην εξουσία, δεν υπάρχει κανένας άλλος τρόπος παραγωγής πλούτου εκτός από την εργασία. Το κεφάλαιο δεν είναι τίποτε άλλο, παρά μόνον απλήρωτη εργασία».

Ενώ ο Γιάννης Δελής τόνισε ότι «τι σημαίνει φιλικό επενδυτικό περιβάλλον το περιέγραψε με ειλικρίνεια στην εισήγησή του ο κ. Σαββίδης». «Σημαίνει κίνητρα από το κράτος, επιδοτήσεις, φοροαπαλλαγές, ζεστό κρατικό χρήμα, είτε κρατικό είτε από τα ευρωπαϊκά κονδύλια, ένα εργασιακό περιβάλλον όπου τα μισθολογικά, τα ασφαλιστικά και τα συνδικαλιστικά δικαιώματα θα πρέπει να περιοριστούν. Σημαίνει, δηλαδή, όλα όσα προβλέπονται από τα μέχρι τώρα μνημόνια και ακολουθούν και άλλα, απ' ό,τι φαίνεται, τα οποία θα πρέπει να βρουν την καθολική αντίδραση και αντίσταση των εργαζομένων, του συνόλου του ελληνικού λαού».

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ - ΔΕΗ
Συνεχίζεται η μεταξύ τους κόντρα

Ενδοκαπιταλιστικός ανταγωνισμός με πεδίο το κέρδος

Συνεχίζεται η κόντρα μεταξύ της ΔΕΗ και της Ενωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) γύρω από τη συμμετοχή της πρώτης στις δημοπρασίες «υπηρεσίας διακοπτόμενου φορτίου» (ΥΔΦ) που διεξάγει ο ΑΔΜΗΕ.

Πιο συγκεκριμένα, η ΕΒΙΚΕΝ, σε επιστολή προς τον υπουργό Περιβάλλοντος, Π. Σκουρλέτη, στις 4 Απρίλη, υποστήριζε ότι η ΔΕΗ προσπαθεί ουσιαστικά να χειραγωγήσει τις δημοπρασίες διακοπτόμενου φορτίου (μέσω του διακοπτόμενου φορτίου επιδιώκεται η συγκράτηση των τιμών σε χαμηλά επίπεδα για τις βιομηχανίες), με αποτέλεσμα να οδηγείται σε αποτυχία το μέτρο της «διακοψιμότητας». Επίσης, κατηγορούσε τη ΔΕΗ ότι αρνείται να «προχωρήσει σε ουσιαστικές διαπραγματεύσεις με τους πελάτες της στην Υψηλή Τάση» για την παροχή «εξατομικευμένων τιμολογίων» για κάθε βιομηχανία και ζητούσε την παρέμβαση του υπουργού. Επανήλθε προχτές ζητώντας επί της ουσίας την εξαίρεση της ΔΕΗ από τις δημοπρασίες.

Η ΔΕΗ στα παραπάνω απάντησε χτες με άτυπη ενημέρωση, όπου αναφέρει πως «θα πρέπει να απαντηθεί με ποια λογική η Διοίκηση μιας ΑΕ εισηγμένης στο χρηματιστήριο, που εκπροσωπεί τους μετόχους της και είναι ταγμένη να προασπίζεται τα συμφέροντά τους, νομιμοποιείται συνειδητά να παραιτείται νόμιμης οικονομικής αποζημίωσης μεθοδεύοντας αποκλεισμό της ΔΕΗ από τις δημοπρασίες. Ποιος μπορεί να αναλάβει τέτοια ευθύνη, η οποία μάλιστα έχει και ποινικές διαστάσεις, ιδίως όταν πρόκειται για εταιρεία με βασικό μέτοχο το Δημόσιο». Προσθέτει ότι ουδέποτε υπήρξε τέτοιου είδους συμφωνία ή δέσμευση της ΔΕΗ, ενώ σχετικά με την καθ' αυτή συμμετοχή της στις δημοπρασίες, υποστηρίζει με απλά λόγια ότι η δήλωση εγκατεστημένης ισχύος της είναι πραγματική και πως εάν της ζητηθεί από τον ΑΔΜΗΕ η περικοπή της, μπορεί να ανταποκριθεί.

Υπενθυμίζουμε ότι με το μέτρο της «υπηρεσίας διακοπτόμενου φορτίου» προβλέπεται οι βιομηχανίες έντασης ηλεκτρικής Ενέργειας που θα διακόπτουν για συγκεκριμένες περιόδους τη λειτουργία τους, με σκοπό τη μείωση ζήτησης ηλεκτρισμού και με αυτόν τον τρόπο θα ενισχύουν την ασφάλεια του συστήματος διανομής, θα λαμβάνουν ως αντάλλαγμα γενναίες εκπτώσεις στην τιμή του ρεύματος υψηλής τάσης που καταναλώνουν. Το συνολικό κονδύλι αποτιμάται στα 50 εκατ. ευρώ ετησίως.

Νέα «φόρμουλα» για τον ΔΕΣΦΑ

Νέο σενάριο για το μέλλον του ΔΕΣΦΑ και τα ποσοστά συμμετοχής στη μετοχική του σύνθεση ανέκυψαν καθώς, όπως ανέφερε σχετικό τηλεγράφημα του ΑΠΕ, εξετάζεται νέα φόρμουλα για την άρση των ενστάσεων που έχει εγείρει η Κομισιόν και την απεμπλοκή της ιδιωτικοποίησης μέσω της παραχώρησης μεγαλύτερου ποσοστού σε «τρίτο επενδυτή» και περιορισμού του μεριδίου της αζέρικης «Socar» στο 41%. Υπενθυμίζουμε ότι η αρχική συμφωνία με τους Αζέρους προέβλεπε την πώληση του 66% των μετοχών της εταιρείας έναντι 400 εκατ. ευρώ, ωστόσο η συναλλαγή δεν ολοκληρώθηκε ποτέ καθώς «σκόνταψε» στην κοινοτική «αντιμονοπωλιακή» νομοθεσία. Το νέο σενάριο προβλέπει την απόκτηση από τρίτο επενδυτή του 25% των μετοχών, το ποσοστό της «Socar» να πέσει στο 41% και το Δημόσιο να διατηρήσει το 34%.

ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Αρκετοί υποψήφιοι για ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Τέσσερις προσφορές για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναμένει το ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρόεδρος του ταμείου Στ. Πιτσιόρλας, στο πρακτορείο «Reuters». Συγκεκριμένα, η ιταλική εταιρεία σιδηροδρόμων έχει ήδη εκδηλώσει επίσημα το ενδιαφέρον της, ενώ σύντομα αναμένεται να καταθέσουν πρόταση οι ρώσικοι σιδηρόδρομοι (RZD) ενδεχομένως σε κοινοπραξία με την «ΓΕΚ Τέρνα». Τέλος, η τέταρτη προσφορά αναμένεται να κατατεθεί από την κινεζική COSCO, η οποία δείχνει ότι θέλει να επεκτείνει τη δράστηριότητά της στη χώρα πέραν της απόκτησης του 67% του ΟΛΠ. Επίσης, σχετικά με την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού, η οποία «τρέχει» παράλληλα με αυτήν της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΕΕΣΤΥ, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ είπε ότι οι δύο από τους τρεις προεπιλεγέντες, η γαλλική «Alstom» και η γερμανική «Siemens», διατηρούν το ενδιαφέρον τους.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ