ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Μάρτη 2005
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
17 ΜΑΡΤΗ: ΜΕΡΑ ΕΞΩΡΑΪΣΜΟΥ ΤΗΣ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΕ
Στο στόχαστρο οι νεανικές συνειδήσεις

Να αντιδράσουν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές στη χειραγώγησή τους

Με στόχο την προπαγάνδιση στους νέους του αντιδραστικού «ευρωσυντάγματος», η Ευρωπαϊκή Ενωση διοργανώνει την ερχόμενη Πέμπτη 17 Μάρτη εκδηλώσεις στα σχολεία στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανοιξη της Ευρώπης». Η ΕΕ κοντά στα μέτρα που προωθούν την κατάργηση δικαιωμάτων και κατακτήσεων, την ένταση του αυταρχισμού, την ιμπεριαλιστική πολιτική, ρίχνει έντονο βάρος και στην καλλιέργεια της «ευρωπαϊκής ταυτότητας» που στην ουσία σημαίνει καλλιέργεια της υποταγής στις αποφάσεις της. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και το πρόγραμμα «Ανοιξη της Ευρώπης» που φέτος έχει ως θέμα το λεγόμενο «ευρωσύνταγμα» αποδεικνύοντας περίτρανα τη στόχευση της ΕΕ να παρέμβει πρώτα και κύρια στις συνειδήσεις των νέων τη στιγμή που το έλλειμμα ενημέρωσης συνολικά στην κοινωνία είναι δεδομένο. Αλλωστε, στο σημείο που περιγράφεται ο στόχος της εκδήλωσης, γίνεται ξεκάθαρο ότι «θα έχει ως στόχο να φέρει όσους περισσότερους νέους Ευρωπαίους γίνεται κοντά στο Σύνταγμα, αντί απλά να παρουσιάσει το Σύνταγμα σ' αυτούς».

Πρόκειται για μια προσπάθεια πλήρους εξωραϊσμού στις συνειδήσεις των νέων των θεσμών και των στόχων της ΕΕ, απόκρυψης του χαρακτήρα της ως ιμπεριαλιστικής ένωσης και των αρχών πάνω στις οποίες βασίζεται το «ευρωσύνταγμα» για την παραπέρα προώθηση ανατροπών στην Κοινωνική Ασφάλιση και κατάργηση ακόμα περισσότερων δικαιωμάτων.

Ο ρόλος των εκπαιδευτικών και του λαϊκού κινήματος συνολικά είναι καθοριστικός για να μην περάσει και αυτή η προσπάθεια υποταγής στη λογική της νέας ιμπεριαλιστικής τάξης.

Τι προβλέπει το πρόγραμμα

Το πρόγραμμα αποτελεί πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Ευρωπαϊκού Σχολικού Δικτύου και αναπτύσσεται από τα υπουργεία Παιδείας των κρατών μελών. Το 2003 ήταν η πρώτη χρονιά εφαρμογής του προγράμματος στα σχολεία με κεντρικό θέμα τότε την Ευρωπαϊκή Συνθήκη. Πέρσι, το θέμα ήταν η διεύρυνση και φέτος το «ευρωσύνταγμα», η θεματολογία δηλαδή βρίσκεται σε αντιστοιχία με σοβαρά ζητήματα της ΕΕ.

Απευθύνεται σε μαθητές γυμνασίων και λυκείων όμως δεν αποκλείεται και η συμμετοχή σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα σχολεία υποβάλλουν ηλεκτρονικά αίτηση συμμετοχής, τους αποστέλλεται σχετικό υλικό και ενημερωτικά σημειώματα για το πρόγραμμα με προθεσμία υποβολής αιτήσεων μέχρι τις 15 Μάρτη. Στα σχολεία που θα οργανώσουν εκδήλωση στις 17 Μάρτη (ή αν το επιλέξουν μια άλλη μέρα τον ίδιο μήνα) και που θα στείλουν μια αναφορά για την εκδήλωση μαζί με φωτογραφίες, η ΕΕ υπόσχεται και... επίσημο πιστοποιητικό συμμετοχής.

Επικίνδυνα προπαγανδιστικά παιχνίδια

Οι εκδηλώσεις επιχειρείται να γίνουν με ελκυστικό και προσιτό τρόπο για τους μαθητές χρησιμοποιώντας και κάποια... παιχνίδια με παιδαγωγικό δήθεν επικάλυμμα. Παιχνίδια που κάθε άλλο από αθώα είναι. Ενα ενδεικτικό παράδειγμα είναι το «Αερόστατο» που «εκπαιδεύει» τους νέους στην απεμπόληση δικαιωμάτων. Σύμφωνα με αυτό οι μαθητές σε μια προσπάθεια εξοικείωσής τους με τη «Χάρτα των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων» θα κληθούν να ταξινομήσουν τα δικαιώματα, γράφοντας 10 από αυτά σε 10 κάρτες. Επειτα θα φανταστούν πως πετούν με ένα αερόστατο, το οποίο ξαφνικά αρχίζει να χάνει ύψος. Τότε θα πρέπει να πετάξουν μία - μία τις κάρτες για να κρατήσουν το αερόστατο στον αέρα. Στο τέλος, τους μένει μόνο μια κάρτα - δικαίωμα και πρέπει να εξηγήσουν γιατί την κράτησαν.

Μια άλλη δραστηριότητα είναι αυτή για «Μια Ασφαλή Κοινότητα» κατά την οποία κάθε πέντε ή έξι βδομάδες, αστυνομικοί επισκέπτονται τα σχολεία για να συζητήσουν θέματα σχετικά με την ασφάλεια. Ενώ στην «Ομάδα Εργασίας Επίλυσης Συγκρούσεων», ομάδες μαθητών θα επινοούν μία σύγκρουση και θα την αναπαριστούν, ενώ η υπόλοιπη τάξη παρακολουθεί. Αν κάποιος από τους παρατηρητές μπορεί να λύσει το πρόβλημα, παίρνει μέρος στην αναπαράσταση. Οι μαθητές θα συζητήσουν, αν μια αξία ή ένας κανόνας προκάλεσε τη σύγκρουση. Αντίστοιχα, η δραστηριότητα για τις «Αξίες του Συντάγματος» προβλέπει οι μαθητές να επιλέξουν ποια από τις οχτώ «Αξίες» θα παρουσιάσουν στην τάξη τους. Ενώ η αναπαράσταση διαδικασίας λήψης αποφάσεων είναι μια διαδικασία προκειμένου να καταλάβουν οι νέοι πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις στα όργανα της ΕΕ.

Στο πλαίσιο του προγράμματος διοργανώνεται και μια σειρά διαγωνισμών για μαθητές ηλικίας 10 ετών και άνω. Ενδεικτικά στα σχολεία της Γαλλίας καλούνται να προετοιμάσουν έναν φάκελο για την Ευρώπη σε συνεργασία με ένα σχολείο από τις γειτονικές χώρες της Γαλλίας ενώ ένας άλλος διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές μικρότερους από 10 ετών, οι οποίοι καλούνται να στείλουν φωτογραφίες σχετικά με «ένα σύμβολο για τη δημοκρατία». Μάλιστα το πρώτο βραβείο που δίνεται σ' αυτό το διαγωνισμό είναι μια ψηφιακή κάμερα.

«Μανιφέστο νέων»: Μας «δουλεύουν χοντρό γαζί»

Ενδεικτικό του περιεχομένου του προγράμματος και τελικά των παρεμβάσεων συνολικά της ΕΕ στις συνειδήσεις των νέων ανθρώπων είναι το λεγόμενο «μανιφέστο της Ανοιξης της Ευρώπης για το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ενωσης» που καταρτίστηκε το 2003, και είναι προϊόν της εφαρμογής του προγράμματος το 2003. Το συγκεκριμένο κείμενο αποτελεί υλικό προς αξιοποίηση από τα σχολεία που θα δηλώσουν συμμετοχή στο πρόγραμμα.

Το κείμενο εμφανίζεται να αντικατοπτρίζει τις απόψεις περισσότερων από 10.000 μαθητών, ωστόσο δεν είναι παρά μια αποτύπωση των επίσημων θέσεων της ΕΕ. Καλύπτει 30 θεματικές ενότητες - τομείς πολιτικής και το «όραμα» των νέων Ευρωπαίων εμφανίζεται ως μια Ευρώπη που στηρίζεται στην «οικονομία της αγοράς», που θα διαθέτει ευρωστρατό και θα συνεργάζεται με το ΝΑΤΟ και τον ΟΗΕ, θα εξασφαλίζει «ευελιξία» στην εργασία, «κινητικότητα στα πτυχία».

Να τι υποτίθεται διατυπώνουν οι νέοι της Ευρώπης στο «Μανιφέστο»:

«Η ΕΕ πρέπει να δημιουργήσει μια Κοινή Εξωτερική Πολιτική και Πολιτική Ασφαλείας και μια κοινή πολιτική άμυνας σε στενή συνεργασία με τον ΟΗΕ και το ΝΑΤΟ. Ο στόχος αυτών των πολιτικών είναι να εγγυώνται ειρήνη και σταθερότητα. Η ΕΕ πρέπει να είναι υπεύθυνη για τη λήψη αποφάσεων και τις πολιτικές που σχετίζονται με την πάταξη του οργανωμένου εγκλήματος, των ναρκωτικών, της τρομοκρατίας και του εξτρεμισμού. Η ΕΕ πρέπει να δημιουργήσει ένα στρατό που θα αποτελείται από στρατιώτες με υψηλή εκπαίδευση και ειδίκευση», είναι η «θέση» των νέων Ευρωπαίων για την εξωτερική πολιτική. Αντίστοιχα, στον τομέα οικονομία σημειώνεται ότι «το οικονομικό σύστημα των κρατών - μελών είναι η οικονομία της αγοράς», ενώ σε απόλυτη συμφωνία με Λισαβόνα και Μπολόνια είναι τα όσα αφορούν εκπαίδευση και εργασία: «Η εκπαίδευση πρέπει να στοχεύει στο να ετοιμάζει τους σπουδαστές για μια σωστή δουλιά στην κοινωνία» και «τα διπλώματα και τα πτυχία που παρέχονται από τα τοπικά ιδρύματα πρέπει να γίνονται δεκτά σε όλα τα κράτη - μέλη» και «οι χώρες της ΕΕ πρέπει να εναρμονίσουν τα προγράμματα και τα στάνταρ σε όλες τις χώρες, αφήνοντας το δικαίωμα σε κάθε χώρα να χρησιμοποιεί την εμπειρία της στο εκπαιδευτικό σύστημα και τις εθνικές παραδόσεις», αναφέρεται χαρακτηριστικά. «Η ΕΕ πρέπει να στοχεύει στη δημιουργία ενός υψηλής ειδίκευσης εργατικού δυναμικού με άτομα αρκετά ευέλικτα να αναπροσανατολίζονται επαγγελματικά και να αλλάζουν δουλιές πιο εύκολα», είναι η «θέση» των νέων για το ζήτημα της απασχόλησης.


Μ. Κ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ