ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Μάρτη 2013
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ Ο ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ «GAZPROM»
Χοντραίνει ο ανταγωνισμός για ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ

Αιφνιδιαστική συνάντηση με τον Α. Σαμαρά είχε χτες ο Αλ. Μίλερ, λίγες μέρες πριν την κατάθεση δεσμευτικών προτάσεων για την απόκτηση των δύο εταιρειών

Η «Gazprom» κινεί γη και ουρανό, για να βάλει στο χέρι τις ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, θέλοντας να αξιοποιήσει τις υποδομές τους, για να αποκτήσει πλεονέκτημα στους ενεργειακούς ανταγωνισμούς στην περιοχή

Γΰηοπξμ δξαϋχΰ ίμασπγ

Η «Gazprom» κινεί γη και ουρανό, για να βάλει στο χέρι τις ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, θέλοντας να αξιοποιήσει τις υποδομές τους, για να αποκτήσει πλεονέκτημα στους ενεργειακούς ανταγωνισμούς στην περιοχή
Απτή ένδειξη της όξυνσης του ανταγωνισμού ΗΠΑ - Ρωσίας για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, στο φόντο του ανελέητου ενεργειακού πολέμου μονοπωλιακών ομίλων και ιμπεριαλιστικών κέντρων στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου, αποτελεί η αιφνιδιαστική συνάντηση που είχε χτες ο πρωθυπουργός με τον αντιπρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ρωσικού ενεργειακού κολοσσού Gazprom («Γκάζπρομ») στο Μέγαρο Μαξίμου.

Η συνάντηση του Α. Σαμαρά με τον Αλ. Μίλερ κράτησε 40 λεπτά και έγινε κατ' ιδίαν, δίχως δηλαδή την παρουσία διερμηνέα, γεγονός που υποδηλώνει τη σημασία που δίνουν οι δύο πλευρές στο να μην υπάρξουν διαρροές. Στο ίδιο μήκος, κυβερνητικές πηγές μετά τη συνάντηση απέφευγαν να αναφέρουν οτιδήποτε συγκεκριμένο για το περιεχόμενο της συνάντησης και περιορίστηκαν να χαρακτηρίσουν «ευπρόσδεκτο» το ενδιαφέρον του ρωσικού κολοσσού για επενδύσεις στην Ελλάδα.

Οι ίδιες πηγές, αναφερόμενες στον εν εξελίξει διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, και προκειμένου να συσκοτίσουν τους έντονους ανταγωνισμούς στο παρασκήνιο, υποστήριζαν ότι για την κυβέρνηση «πάνω απ' όλα είναι η τιμή», εννοώντας ότι κυρίαρχο κριτήριο για την εκποίηση της εταιρείας φυσικού αερίου είναι το ύψος του τιμήματος, αποκρούοντας ταυτόχρονα τις αιτιάσεις ότι η κυβέρνηση υποχωρεί έναντι των πιέσεων που ασκούν οι ΗΠΑ να ληφθούν υπόψη γενικότερα «γεωπολιτικά κριτήρια».

Στη συνάντηση Σαμαρά - Μίλερ συμμετείχε και ο Δ. Κοπελούζος, ιδιοκτήτης της «Προμηθέας Gaz», στην οποία η «Γκάζπρομ» συμμετέχει με ποσοστό 50%. Νωρίτερα, ο αντιπρόεδρος της «Γκάζπρομ» συναντήθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης με τον υπουργό Κ. Χατζηδάκη και τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Σ. Κεδίκογλου. Στη μεταξύ τους σύσκεψη, επιβεβαιώθηκε το ρωσικό ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, ενόψει της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών στις 12 Απρίλη.

Στο τραπέζι και οι αγωγοί

Στην ίδια συνάντηση, σύμφωνα με πληροφορίες, συζητήθηκε η συνεργασία για τον αγωγό «South Stream» και η δημιουργία σε συνεργασία με εγχώριους επιχειρηματικούς ομίλους σταθμών παραγωγής ενέργειας στην Ελλάδα, που θα τροφοδοτούνται με ρωσικό φυσικό αέριο. Σήμερα η Ελλάδα καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών της (πάνω από 3,5 δισ. κ.μ. ετησίως) σε αέριο από τη «Gazprom», βάσει διακρατικής συμφωνίας που υπεγράφη το 1987 και λήγει το 2016, με δικαίωμα προαίρεσης επιπλέον δέκα χρόνια.

Οι διαπραγματεύσεις για την ανανέωση της συμφωνίας είχαν ξεκινήσει, χωρίς να καταλήξουν, στα μέσα της περασμένης δεκαετίας. Με γνώμονα τα συμφέροντα της ντόπιας πλουτοκρατίας, που ζητάει φθηνότερη ενέργεια για τις παραγωγικές μονάδες, η ελληνική κυβέρνηση φέρεται να παζαρεύει μείωση της τιμής του φυσικού αερίου που προμηθεύεται από το ρωσικό κολοσσό.

Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, η ρωσική πλευρά έθεσε θέμα και για ορισμένους όρους του διαγωνισμού που έχουν τεθεί από την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ για τις ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, όπως για παράδειγμα να απολέσει η ρωσική εταιρεία την εγγύηση των περίπου 180 εκατ. ευρώ που συνοδεύει την προσφορά της, στην περίπτωση που η επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ δεν κατακυρώσει υπέρ της το διαγωνισμό ή θέσει περιορισμούς που θα τον καταστήσουν ασύμφορο για την ίδια.

Να συγκαλύψει τις αντιθέσεις και τους ανταγωνισμούς που κορυφώνονται με αιχμή την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ είχε επιχειρήσει ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Σ. Κεδίκογλου και στην συνέντευξη που είχε δώσει στο ρωσικό πρακτορείο Ρία - Νοβόστι, κατά την επίσκεψή του στη Ρωσία πριν από δέκα μέρες. Οπως είχε δηλώσει, «ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και της ΔΕΣΦΑ εξελίσσεται σύμφωνα με το νόμο και θα νικήσει η καλύτερη πρόταση», επισημαίνοντας ότι «σημασία έχουν δύο παράγοντες: η τιμή που θα προσφερθεί και το gas plan, δηλαδή οι όροι της προμήθειας της Ελλάδας με φυσικό αέριο, στη διάρκεια 10 ετών». Εκτίμησε επίσης ότι η οριστική απόφαση για το αποτέλεσμα του διαγωνισμού θα ληφθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του 2013.

Κυρίαρχα τα επιχειρηματικά συμφέροντα

Σε κάθε περίπτωση, η αιφνιδιαστική επίσκεψη του ίδιου του Α. Μίλερ, λίγες μέρες μετά την αλλαγή ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ και η συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, επιβεβαιώνει το στρατηγικό ενδιαφέρον της Ρωσίας για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ - ΔΕΣΦΑ, καθώς το διακύβευμα δεν αφορά μόνο στον έλεγχο της ελληνικής εσωτερικής αγοράς φυσικού αερίου, αλλά το ρόλο της συγκεκριμένης υποδομής και των συγκεκριμένων εταιρειών, στην περίπτωση που η Ελλάδα αναβαθμιστεί σε ενεργειακό κόμβο της περιοχής.

Αυτός είναι ο λόγος που ο ρωσικός όμιλος προσφέρει υψηλό τίμημα - σύμφωνα με ορισμένες πηγές μπορεί να ανέλθει στα 2,6 δισ. ευρώ - καθώς και συνεργασία στον αγωγό South Stream και επενδύσεις έργων υποδομής. Από την άλλη, η κυβέρνηση των ΗΠΑ πιέζει ανοιχτά την κυβέρνηση να μην προχωρήσει σε πώληση των ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ στους ενδιαφερόμενους ρωσικούς ομίλους, θέλοντας να εμποδίσει την κυριαρχία τους και στο νότιο διάδρομο μεταφοράς φυσικού αερίου προς την κεντρική Ευρώπη.

Δεσμευτικές προσφορές εκτός της «Γκάζπρομ», αναμένεται να καταθέσουν, η επίσης ρωσική εταιρεία «Negusneft», η κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν «Socar», η κοινοπραξία των ελληνικών ομίλων Μυτιληναίου και Βαρδινογιάννη, M+M και η κοινοπραξία των ΓEK TEPNA/PPF.


ΕΥΡΩΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟ
Ακονίζει τα μαχαίρια στις κόντρες για την Ενέργεια

Σε ψηφοφορία σήμερα ο «Ενεργειακός Οδικός Χάρτης της ΕΕ μέχρι το 2050»

Σε ψηφοφορία τίθεται σήμερα στην Ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου η έκθεση σχετικά με τον «Ενεργειακό Οδικό Χάρτη της ΕΕ μέχρι το 2050» (EU Energy Roadmap 2050), στην οποία περιλαμβάνονται οι κατευθυντήριες γραμμές για τη χάραξη της ενεργειακής πολιτικής της Ευρωένωσης τις επόμενες δεκαετίες. Με την έκθεση, η ΕΕ επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει τη θέση της στους οξύτατους ανταγωνισμούς για την Ενέργεια, που πήραν νέες διαστάσεις μετά την επιβεβαίωση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου, κύρια στην περιοχή της Αν. Μεσογείου.

Παρά την προσπάθεια να καλλιεργήσει την αίσθηση ότι υπάρχει «κοινή πολιτική» των κρατών - μελών στα θέματα της προμήθειας ενέργειας, οι ανταγωνισμοί στο εσωτερικό της Ευρωένωσης για το ποια μονοπώλια θα πάρουν το πάνω χέρι στην εκμετάλλευση των πηγών και των αγωγών, είναι περισσότερο από φανεροί και συνιστούν παράγοντα όξυνσης των γενικότερων ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών.

Σε ό,τι αφορά τα βασικά σημεία της έκθεσης, υπογραμμίζεται μεταξύ άλλων ότι η ενεργειακή ασφάλεια της ΕΕ προϋποθέτει διαφοροποίηση των πηγών για την εισαγωγή και την προμήθεια ενέργειας και καταγράφονται οι καθυστερήσεις που επηρεάζουν την ολοκλήρωση του Νότιου Διαδρόμου.

Η έκθεση σημειώνει ακόμα τη σημαντική συμβολή του υγροποιημένου φυσικού αερίου και των στόλων υγροποιημένου φυσικού αερίου στον ενεργειακό εφοδιασμό της ΕΕ, επισημαίνοντας το δυναμικό ενός συμπληρωματικού διαδρόμου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αν. Μεσόγειο, που θα λειτουργήσει ως ευέλικτη πηγή ενέργειας και ως κίνητρο αύξησης του ανταγωνισμού εντός της εσωτερικής ενεργειακής αγοράς της ΕΕ.

Στο ίδιο πνεύμα, καταγράφει το αναδυόμενο ενδιαφέρον σχετικά με την έρευνα για κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου στη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο και διαπιστώνει ότι υπάρχει επείγουσα ανάγκη για χάραξη ολοκληρωμένης πολιτικής της ΕΕ στον τομέα της θαλάσσιας γεώτρησης πετρελαίου και φυσικού αερίου, λέγοντας ότι πρέπει να δοθεί έμφαση στην οριοθέτηση των Αποκλειστικών Οικονομικών Ζωνών των κρατών - μελών της ΕΕ και των όμορων τρίτων χωρών.

Προαναγγέλλοντας ένταση των ανταγωνισμών για τις πηγές ενέργειας, η έκθεση σημειώνει ότι η παραχώρηση δικαιωμάτων εκμετάλλευσης για γεωτρήσεις και η οριοθέτηση των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών, θα μετατραπεί σε πηγή προστριβών με τρίτες χώρες και ότι η ΕΕ πρέπει να διατηρήσει υψηλό πολιτικό προφίλ στο θέμα αυτό και να επιδιώκει να αποτρέπει διεθνείς τριβές.

Οι τελευταίες αυτές επισημάνσεις αξιοποιήθηκαν τις τελευταίες μέρες από την κυβέρνηση για να απευθύνει κάλεσμα στα ευρωενωσιακά μονοπώλια να θεωρούν δικό τους το φυσικό πλούτο της χώρας, καλλιεργώντας στο λαό αυταπάτες ότι η ΕΕ μπορεί να διασφαλίσει τα κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας, αν αναμειχθεί στον καθορισμό των ΑΟΖ στην περιοχή του Αιγαίου και της Αν. Μεσογείου.

Σ' αυτήν την κατεύθυνση, η ευρωβουλευτής του ΛΑ.Ο.Σ. Ν. Τζαβέλα, που συνέταξε την έκθεση, ζήτησε από το Ευρωκοινοβούλιο τη σύσταση ενεργειακής επιτροπής νοτιοανατολικής Μεσογείου με ιδρυτικά μόνιμα μέλη την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με αντικείμενο το θέμα των ενεργειακών πόρων της περιοχής και την πιθανή αξιοποίησή τους. Σύμφωνα με την πρόταση, στην Επιτροπή αυτή θα πρέπει να μετέχουν ως παρατηρητές και τα υπόλοιπα κράτη που έχουν ΑΟΖ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ