ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 13 Φλεβάρη 2009
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΕΚΘΕΣΗ ΚΕΠΕΚ ΠΕΙΡΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΣΤΟ «FRIENDSHIPGAZ»
Οι ένοχοι για το φονικό δεν μπορούν να κρυφτούν

Με συγκεκριμένα στοιχεία επιβεβαιώνεται ότι ο θάνατος των 8 εργαζομένων οφείλεται σε παραλείψεις της εργοδοσίας, που θα μπορούσαν να είχαν στοιχίσει περισσότερες ζωές

Εκθεση - καταπέλτης του Κέντρου Πρόληψης Επαγγελματικού Κινδύνου (ΚΕΠΕΚ) Πειραιά, αποδεικνύει ότι, το πολύνεκρο φονικό που στις 24 Ιούλη του 2008 «μάτωσε» τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, ήταν θέμα χρόνου! Τα στοιχεία που μαρτυρούν ότι εφοπλιστές και εργολάβοι, στο όνομα του κέρδους, δεν είχαν λάβει ούτε τα στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας μετατρέποντας σε παγίδα - θανάτου το αεράδικο πλοίο «FRIENDSHIPGAZ» του εφοπλιστή Πετρίδη, είναι τέτοια, που δεν μπορούσαν να μη ληφθούν υπόψη από τους επιθεωρητές του ΚΕΠΕΚ. Από την έκθεση προκύπτει ότι ο τραγικός απολογισμός του εγκλήματος, που ήταν 7 μεταλλεργάτες και ένας ναυτεργάτης νεκροί, θα μπορούσε να ήταν ακόμα μεγαλύτερος!

Η έκθεση έρχεται στο φως της δημοσιότητας ένα 24ωρο μετά το πόρισμα των τριών πραγματογνωμόνων που διόρισε η εισαγγελία Πειραιά - με απόφαση της ανακρίτριας του Ε' Τμήματος του Πρωτοδικείου Πειραιά - οι οποίοι απέδωσαν τις ευθύνες στους νεκρούς εργάτες, για να προσθέσει νέα ερωτήματα για την αξιοπιστία του κειμένου αυτού. Ταυτόχρονα, δείχνει το μέγεθος της ασυδοσίας της μεγαλοεργοδοσίας στη Ζώνη και συνολικά στους τόπους δουλειάς, που εκτελεί εν ψυχρώ εργάτες, οπλισμένη από την πολιτική που συνδιαμορφώνουν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ ανάγοντας τα συμφέροντά της σε «ιερό και όσιο».

Τα αίτια της πυρκαγιάς

Πυροσβέστες παλεύουν να σβήσουν τη φωτιά τη μέρα του φονικού

Associated Press

Πυροσβέστες παλεύουν να σβήσουν τη φωτιά τη μέρα του φονικού
Πιο συγκεκριμένα, οι επιθεωρητές μετά από αυτοψίες στο χώρο και τις καταθέσεις μαρτύρων, σε ό,τι αφορά τις αιτίες για την εκδήλωση της πυρκαγιάς στη δεξαμενή Νο 3, που έγινε ο τάφος των 8 εργατών, αναφέρουν τη διαρροή προπανίου. Ακόμα και μια μικρή διαρροή, όπως τονίζουν, «αρκεί για να καταστήσει την ατμόσφαιρα του χώρου αναφλέξιμη». Ως «πηγή ανάφλεξης» κατά τους επιθεωρητές ήταν «σπινθήρες από διπλανές εργασίες φλογοκοπής ή ηλεκτροσυγκόλλησης».

Οι πιθανές αιτίες της πρόκλησης διαρροής προπανίου όπως σημειώνεται στην έκθεση είναι: «1) Διαρραγή ήδη φθαρμένων σωλήνων προπανίου. Τα υπόλοιπα τμήματα των σωλήνων που ήταν στο κατάστρωμα και δεν υπέστησαν ζημιές λόγω της φωτιάς, δείχνουν ότι δεν ήταν γενικά σε καλή κατάσταση οι ελαστικοί σωλήνες και δεν αποκλείεται το σπάσιμο κάποιου από αυτούς.

2) Καταστροφή - καύση ελαστικών σωλήνων προπανίου οι οποίοι έλιωσαν είτε α) λόγω του ότι αυτοί διέρχονταν (εφάπτονταν) επάνω από την επιφάνεια μεταλλικών ελασμάτων κατά την εκτέλεση εργασιών φλογοκοπής ή συγκόλλησης στην από κάτω ακριβώς επιφάνεια του δαπέδου αυτού ή β) λόγω σπινθήρων από διπλανές εργασίες φλογοπής.

3) Είτε από το συνδυασμό των δύο πιο πάνω περιπτώσεων».

Οπως αναφέρουν, όταν εκδηλώθηκε η φωτιά, αυτή εμπλουτιζόταν και δημιούργησε αποπνικτική ατμόσφαιρα από τη συνεχιζόμενη διαρροή προπανίου, αλλά στη συνέχεια και οξυγόνου, τους καμένους σωλήνες και την ανάφλεξη απορριμμάτων. Το κακό χειροτέρευσε όταν ανεφλέγη «εξαιτίας του μεγάλου θερμικού φορτίου και της υψηλής θερμοκρασίας» και η μόνωση που περιέβαλλε τη δεξαμενή με την εμπορική ονομασία «φελιζόλ», που απελευθέρωσε τοξικά αέρια και μονοξείδιο του άνθρακα, που εισέπνευσαν οι εργάτες, όπως επιβεβαιώθηκε από τις ιατροδικαστικές εκθέσεις.

«Οι εργαζόμενοι - συνεχίζει η έκθεση - μετά την ανάφλεξη προσπάθησαν να απομακρυνθούν περνώντας μέσα από πολύ μικρά ανοίγματα (ανθρωποθυρίδες) καθ' ότι η είσοδος είχε αποκλεισθεί από καπνούς, και χρησιμοποιώντας κατακόρυφες κλίμακες και σε συνθήκες απόλυτου σκότους καθότι τα σωματίδια κάπνας (αιθάλης) που κατέκλυσαν την ατμόσφαιρα δεν επέτρεπαν να έχουν έστω και στοιχειώδη ορατότητα (...) Επτά εργαζόμενοι και ένα μέλος του πληρώματος του πλοίου είτε γιατί υπέστησαν ασφυξία λόγω έλλειψης οξυγόνου (...) είτε γιατί καθυστέρησαν ψάχνοντας για έξοδο και ανέπνευσαν μονοξείδιο του άνθρακα το οποίο είναι τοξικό βρήκαν τελικά τραγικό θάνατο. Το ότι ήταν δυσμενέστατες οι συνθήκες διαφυγής των εργαζομένων φαίνεται και από τις κακώσεις που από τη νεκροψία εμφανίζουν τα πτώματα ορισμένων εκ των θανόντων».

Για τα μέτρα ασφάλειας

Οι επιθεωρητές αναφέρουν με μαύρα γράμματα ότι το θανατηφόρο «ατύχημα» «οφείλεται σε έλλειψη μέτρων ασφαλείας» και εξηγούν:

«Δεν υπήρχε ορθή επίβλεψη της εργασίας, ώστε οι ελαστικοί σωλήνες οξυγόνου - προπανίου να είναι σε άριστη κατάσταση, κατά παράβαση της παραγράφου 1, του άρθρου 5 του ΠΔ 95/78 "περί μέτρων υγιεινής και ασφάλειας των απασχολουμένων εις εργασίες συγκολλήσεως" και να μην διέρχονται πάνω από μεταλλικές επιφάνειες όπου ακριβώς από κάτω τους εκτελούνται εργασίες φλογοκοπής είτε να μην πέφτουν επάνω στους ελαστικούς σωλήνες σπινθήρες από διπλανές εργασίες με χρήση φλόγας κατά παράβαση των διατάξεων της παραγράφου 4, του άρθρου 71 του ΠΔ 70/90».

Ακόμα, «δεν υπήρχαν κατάλληλα πυροσβεστικά μέσα τα οποία πιθανόν να βοηθούσαν στην κατάσβεση της αρχικής εστίας ή έστω στην καθυστέρηση της φωτιάς και σε συνδυασμό με "τσάκισμα" των ελαστικών σωλήνων θα έδιναν τη δυνατότητα απομάκρυνσης των εργαζομένων» και αναφέρουν τη σχετική νομοθεσία που παραβιάστηκε.

«Δεν υπήρχε ορθή εργασιακή πρακτική» που, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία η οποία αναφέρεται, ο εργοδότης έχει υποχρέωση να λαμβάνει κάθε μέτρο που απαιτείται εκτός των άλλων για την οργάνωση, επίβλεψη και «επιθεώρηση της εκτέλεσης της εργασίας σε κάθε φάση ώστε να εξασφαλίζεται η ύπαρξη ασφαλών συνθηκών εργασίας, να υπάρχουν και να διατηρούνται ελεύθερα εμποδίων μέσα, εύκολης πρόσβασης και απέλευσης από τον τόπο εργασίας».

Οπως σημειώνεται στην έκθεση «ο χώρος όπου εκτελούνταν οι εργασίες ήταν εξαιρετικά στενός και η πρόσβαση όπως και η διαφυγή από αυτόν ήταν εξαιρετικά δυσχερής, ακόμα και σε μη έκτακτες συνθήκες (...) Οι εργασίες στο εν λόγω πλοίο μπορούσαν να γίνουν αφού πρώτα το πλοίο είχε εισέλθει σε μόνιμη ή πλωτή δεξαμενή ή να υπήρχε πλαγιοδετημένο σε αυτό, πλωτό σκάφος ή πλατφόρμα (λάντζα, σάτι). Αυτό θα έδινε τη δυνατότητα να δημιουργηθούν ανοίγματα στα εξωτερικά πλαϊνά τοιχώματα του πλοίου, ικανά να λειτουργήσουν ως έξοδοι διαφυγής όπου θα υπήρχε η δυνατότητα μετάβασης - διαφυγής των ευρισκομένων εντός του χώρου που συνέβη το ατύχημα, σε περίπτωση ανάγκης (...) Δεν υπήρχε σχέδιο διαφυγής και διάσωσης κατά παράβαση των σχετικών νομοθετικών διατάξεων».

ΣΑΚΧΑΡΩΔΗΣ ΔΙΑΒΗΤΗΣ
Ακρωτηριάζεται μια ολόκληρη κωμόπολη!

Σε ακρωτηριασμό του ενός ή και των δύο ποδιών οδηγούνται 2.000 άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη, ενώ το 80% απ' αυτούς θα μπορούσαν να το αποφύγουν αν εφαρμοζόταν, αρχικά, πολιτική πρόληψης στο γενικό πληθυσμό και, στη συνέχεια, αντιμετώπιση σε ειδικά ιατρεία στα δημόσια νοσοκομεία.

Τα παραπάνω επισημάνθηκαν χτες σε συνέντευξη, ενόψει του 1ου Πανελλήνιου Συμποσίου για τις παθήσεις του διαβητικού ποδιού. «Ακρωτηριάζεται μια ολόκληρη κωμόπολη κάθε χρόνο στη χώρα μας», είπαν χαρακτηριστικά οι γιατροί, οι οποίοι τόνισαν ότι εάν εφαρμοζόταν ένα τεστ τριών λεπτών στα πλαίσια της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, το 80% των ασθενών θα απέφευγε τον ακρωτηριασμό. Ακόμα πρόσθεσαν ότι στο εξωτερικό οι ασθενείς με διαβήτη που αντιμετωπίζουν πρόβλημα στα πόδια προμηθεύονται ειδικά παπούτσια που κατασκευάζει υποδηματοποιός, που είναι μόνιμος υπάλληλου του δημόσιου νοσοκομείου, ενώ «στην Ελλάδα και αυτό εκχωρήθηκε, όπως και άλλοι τομείς των νοσοκομείων, στον ιδιωτικό τομέα».

Οι επιστήμονες, τέλος, υπογράμμισαν ότι η ανάπτυξη των ειδικών ιατρείων πρέπει να συνοδευτεί με τη στελέχωση ποδολόγων, οι οποίοι έχουν μόρφωση και εκπαίδευση σε επίπεδο ΤΕΙ, μια ειδικότητα που δεν υπάρχει ακόμα στην Ελλάδα.

ΑΠΟΛΥΣΗ ΣΤΑ «ΤΖΑΜΠΟ»
Νέες συγκεντρώσεις αύριο

Αποφασιστική συνέχεια στο δίκαιο αγώνα για την ανάκληση της απόλυσης του εργαζόμενου συνδικαλιστή Νίκου Νικολόπουλου από την πολυεθνική «Τζάμπο», δίνουν οι ταξικές δυνάμεις. Αύριο Σάββατο, ο Σύλλογος Εμποροϋπαλλήλων Αθήνας καλεί σε μαζική συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το κατάστημα της πολυεθνικής στα Πευκάκια, στις 11 π.μ. Ανάλογες συγκεντρώσεις διοργανώνουν οι ταξικές δυνάμεις του ΠΑΜΕ και στην υπόλοιπη χώρα, απαντώντας στην επιχείρηση τρομοκράτησης των εργαζομένων και ποινικοποίησης του αγώνα.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ