ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Δεκέμβρη 2001
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Τραπεζική ΑΕ το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο

Προς μετοχοποίησή του με νομοσχέδιο, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται στον αέρα

Από παλιότερη κινητοποίηση των εργαζομένων ενάντια στην εκποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου
Από παλιότερη κινητοποίηση των εργαζομένων ενάντια στην εκποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου
Την ιδιωτικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους εργαζομένους του και τους καταθέτες, προωθεί με γοργούς ρυθμούς η κυβέρνηση. Ανατρέποντας τις εργασιακές σχέσεις και τους σκοπούς του ιδρύματος, μεθοδεύει την παράδοσή του στους μεγαλοκαρχαρίες που το ορέγονται.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο που ετοίμασε το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών: Το ΤΤ παύει να είναι η τράπεζα των μικροκαταθετών με τα υψηλότερα επιτόκια καταθέσεων και τα χαμηλότοκα δάνεια. Μετατρέπεται από αυτοτελή Δημόσια Υπηρεσία, σε Ανώνυμη Τραπεζική Εταιρία, εμπορικό τραπεζικό ίδρυμα, με μόνο σκοπό το κέρδος.

Για τους εργαζομένους, οι συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου του δημοσίου, μετατρέπονται σε ιδιωτικού δικαίου. Η διοίκηση θα καταστρώσει νέο οργανόγραμμα και θα κάνει ανακατατάξεις προσωπικού, καθορίζοντας ποιος θα δουλεύει πού, με γνώμονα τις ανάγκες της ΑΕ. Ως ανάχωμα στις αντιδράσεις ορίζει ότι η σχέση εργασίας δε θα λύνεται παρά για τους ίδιους λόγους με τους δημοσίους υπαλλήλους. Οτι η σύμβαση δε θα καταγγέλλεται παρά μόνο για αιτία που αφορά το πρόσωπο του εργαζομένου. Πόσο θα κρατήσει αυτό; Με μελλοντική νομοθετική ρύθμιση καταργείται η αναφερόμενη. Και σε κάθε περίπτωση, ως εργαζόμενοι θα βιώνουν την υπερεντατικοποίηση, για να επιτευχθούν οι στόχοι της διοίκησης και των μετόχων της ΑΕ.

Οι αποδοχές του προσωπικού ορίζεται ότι δε θα είναι μικρότερες από τις σημερινές. Αν υπάρχει διαφορά στα μισθολόγια, θα «καταβάλλεται ως έκτακτο επίδομα μέχρι την καθ' οποιονδήποτε τρόπο κάλυψή της». Ομως άλλη νέα ρύθμιση μπορεί να το ανατρέψει και να περικόψει μισθούς. Επιπλέον, τι θα γίνει με τα επιδόματα, που ήδη παίρνουν;

Δίνεται η δυνατότητα αίτησης μετάταξης σε δημόσια υπηρεσία ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ. Ωστόσο, για να γίνει, χρειάζεται πρώτα η σύμφωνη γνώμη υπηρεσιακών παραγόντων και υπουργικές αποφάσεις. Για όσους καταφέρουν να μεταταχθούν ή επιλέξουν την «εθελούσια έξοδο», που αναμένεται να θεσμοθετηθεί στην προσπάθεια μείωσης προσωπικού, είναι άγνωστο τι θα ισχύσει με τους ευνοϊκούς σήμερα όρους αποπληρωμής των δανείων (κύρια στεγαστικά) που χορήγησε το ίδρυμα στους υπαλλήλους του.

Στο ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό, το προσωπικό παύει να έχει ασφάλιση δημοσίου και «υπάγεται στην ασφάλιση του κλάδου συντάξεων και του κλάδου ασθενείας του ΙΚΑ και διέπεται από τις διατάξεις της οικείας νομοθεσίας για το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου». Για την αναγνώριση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων που απορρέουν από την προϋπηρεσία στο δημόσιο, η κυβέρνηση παραπέμπει σε νέο νόμο.

Τέλος θεσμοθετείται ότι το ΤΤ μπορεί να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο, κάτι που σχεδιάζει η κυβέρνηση εδώ και καιρό και το μεθοδεύει για το 2003. Ανοίγει, έτσι, ο δρόμος να περιέλθει στα χέρια μεγαλοτραπεζιτών που το ορέγονται. Σχετικά ακούγονται ονόματα όπως Eurobank (Λάτσης) και Εμπορική (έχει ήδη εταιρική σχέση με το ΤΤ, που κατέχει το 9,2% της τράπεζας). Εξάλλου, Λαμπράκης, Κόκκαλης και Εθνική επιδιώκουν «πάτημα» για το θησαυροφυλάκιό του, διεκδικώντας μετοχές των ΕΛΤΑ, με τα οποία το ΤΤ συνεργάζεται στενά.

Σύμφωνα με την πολιτική ηγεσία και του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών είναι το μεγαλύτερο ίδρυμα αποταμίευσης. Η αξία του, με μετριοπαθείς εκτιμήσεις, αγγίζει τα 2,5 τρισ. δρχ. (καθαρή θέση συν το μίνιμουμ των υπεραξιών από την περιουσία του). Κατέχει ακόμα το 6% της Εθνικής. Διατηρεί 82 ακίνητα, που η ονομαστική τους αξία, βάσει του ισολογισμού του 1999, ανέρχεται σε 6,6 δισ. δρχ.

Ολυμπιακός δανεισμός και πρόσθετη φορολόγηση!

Το ότι οι οικονομικές επιπτώσεις από τη διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 θα είναι ιδιαίτερα δυσβάσταχτες για τους εργαζόμενους είναι πλέον δεδομένο. Και αν μέχρι τώρα στελέχη της κυβέρνησης και της Οργανωτικής Επιτροπής φρόντιζαν επιμελώς να το αποκρύψουν από τον ελληνικό λαό, τώρα πια αρχίζουν να ομολογούν όχι μόνο τις σημαντικές υπερβάσεις στους προϋπολογισμούς αλλά και εκείνους που θα κληθούν να πληρώσουν τη νέα μεγάλη «Εθνική Ιδέα», που δεν είναι άλλοι από τους εργαζόμενους.

Πιο συγκεκριμένα, τη βεβαιότητα ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε δανεισμό «προκειμένου να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος (αν όχι ολόκληρο) της χρηματοδότησης» για την κατασκευή των Ολυμπιακών έργων, «με αποτέλεσμα την περαιτέρω επιβάρυνση του δημοσίου χρέους», εξέφρασε προχτές ο Κ. Ζαχαρόπουλος, στέλεχος της «Αθήνα 2004» και πρώην Γενικός Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών της εταιρίας, κατά τη διάρκεια συνεδρίου του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου. Ο Κ. Ζαχαρόπουλος στην εισήγησή του με θέμα «Ολυμπιακοί Αγώνες και Οικονομική Ανάπτυξη» ανέφερε ακόμα ότι «η αύξηση του Δημοσίου χρέους κατά την Ολυμπιακή περίοδο, αναμένεται να αποπληρωθεί από αυξημένα φορολογικά έσοδα στη μεταολυμπιακή περίοδο». Δηλαδή το «μάρμαρο» θα κληθούν να πληρώσουν εξ ολοκλήρου οι Ελληνες εργαζόμενοι φορολογούμενοι...

Για το θέμα κλήθηκε να δώσει μια απάντηση ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Χρ. Πρωτόπαππας, ο οποίος προσπάθησε να το υποβαθμίσει και αρκέστηκε να δηλώσει: «Δεν μπορώ να τοποθετούμαι επί θέσεων συμβούλων και άλλων τινών, τους οποίους και δε γνωρίζω»... Ωστόσο, στην εισηγητική έκθεση για τον κρατικό προϋπολογισμό του 2002 προβλέπονται δανειακές ανάγκες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων της τάξης του 1,7 τρισ. δρχ., μέρος των οποίων αφορούν τα ολυμπιακά έργα σε ποσοστό 38,3% δηλαδή περίπου 500 δισ. δρχ.

Σημειώνεται, ότι πριν από μερικές μέρες, ο υπουργός Πολιτισμού Ε. Βενιζέλος είχε τοποθετηθεί για το θέμα μιλώντας για την πιθανότητα δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μόνο για συγκεκριμένα έργα. Οπως είχε πει: «μπορεί να υπάρξουν και έργα για τα οποία θα δοθούν δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων αλλά αυτά είναι έργα του καταλόγου των συγχρηματοδοτούμενων έργων».

Καρκινοβατεί η επέκταση της Καβάλας

Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Γεωργίας

Το σημαντικό θέμα για τους κατοίκους της περιοχής, της επέκτασης του Σχεδίου Πόλης της Καβάλας στο Περιγιάλι, φέρνουν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Αγγελος Τζέκης και Γιώργος Χουρμουζιάδης, με Ερώτηση που κατέθεσαν προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Γεωργίας.

Από τις αρχές της δεκαετίας του '80 - αναφέρουν οι δύο βουλευτές - γίνεται επίσημα λόγος για επέκταση της Καβάλας στο Περιγιάλι, όπου σε μία πεδινή, πρώην αγροτική έκταση, θα απορροφούνταν ένας πληθυσμός 25.000 περίπου ατόμων, έτσι που, μεταξύ άλλων, να αποσυμφορηθεί και το κέντρο της πόλης.

Από το 1987 - συμπληρώνουν οι βουλευτές του ΚΚΕ - που η περιοχή μπήκε σε Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο χρειάστηκε να έρθει το 1993 για να ανατεθεί σε κατάλληλο γραφείο η Μελέτη Πράξης Εφαρμογής που θα ολοκληρωνόταν σε μια διετία, όμως αυτό όχι μόνο δεν έχει ακόμη συμβεί, αλλά και απομακρύνεται ολοένα, αφού, όπως φαίνεται, οι αξιώσεις των οργάνων του υπουργείου για συμπλήρωση διαφόρων παραλείψεων, διαδέχονται η μία την άλλη.

Και οι βουλευτές του ΚΚΕ απευθύνουν τα εξής καίρια ερωτήματα προς τους υπουργούς:

  • Σε ποια επιστημονική λογική και σε ποια νομοθεσία στηρίζεται η εκ των υστέρων διάσπαση μιας περιοχής, που σχεδιάστηκε και πολεοδομήθηκε προ πολλών ετών και ενιαία, σε δύο και υπαγωγή της σε δύο διαφορετικές, όπως λέγεται, δικαιοδοσίες;
  • Ποιες συγκεκριμένες δυσκολίες έχουν εμφανιστεί και δεν εγκρίνεται η τελική και συνολική Πράξη Εφαρμογής για το Περιγιάλι Καβάλας; Μπορούν και πώς να ξεπεραστούν;
  • Γιατί γίνεται λόγος για ανάγκη οριοθέτησης των ρεμάτων του Περιγιαλιού, αφού αυτά είναι γνωστά και από δεκαετίες οριοθετημένα από τις υπηρεσίες του υπουργείου Γεωργίας;

Τέλος, καλούνται οι υπουργοί να καταθέσουν τον πίνακα των «εντοπισμένων» Πράξεων Εφαρμογής που έχουν ήδη ισχύσει για το Περιγιάλι Καβάλας.

Σύμβαση για «κουτσουρεμένο» Τραμ

Υπεγράφη χτες η σύμβαση για την κατασκευή του Τραμ της Αθήνας, προϋπολογισμού 76,3 δισ. δρχ. Το έργο, που, ως γνωστόν, είναι «κουτσουρεμένο», αφού κόπηκε η γραμμή που θα εξυπηρετούσε το κέντρο της πόλης, ανέλαβε η κατασκευαστική εταιρία ΤΕΡΝΑ, σε κοινοπραξία με την ιταλική «Impregilo».

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή δύο γραμμών συνολικού μήκους 24 χιλιομέτρων και 3 χιλιόμετρα γραμμών σύνδεσης με τους χώρους του αμαξοστασίου και των συνεργείων. Συγκεκριμένα, οι δύο γραμμές που θα κατασκευαστούν είναι οι εξής: Γραμμή Τ1 μήκους 13,9 χλμ.: Ζάππειο - Φιξ - Νέος Κόσμος - Π. Φάληρο - Ν. Φάληρο (σταθμός ΗΣΑΠ). Γραμμή Τ2 μήκους 15,1 χλμ.: Ν. Φάληρο - Π. Φάληρο - Αγ. Κοσμάς - Γλυφάδα. Το Τραμ αναμένεται να ολοκληρωθεί το Μάρτη του 2004, καθώς η απαιτούμενη προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση, είναι 820 ημέρες.

Στο μεταξύ, αύριο Παρασκευή αναμένεται να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές των πέντε κοινοπραξιών που διεκδικούν το τμήμα του προαστιακού δικτύου «Κατασκευή έργων υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Συγκοινωνιακού Κέντρου Αχαρνών και Νέου Αεροδρομίου Σπάτων», συνολικού προϋπολογισμού 30 δισ. δρχ. Χτες, οι πέντε υποψήφιες κοινοπραξίες κατέθεσαν τις οικονομικές τους προσφορές, ενώ την Παρασκευή αναμένεται να υπάρξει ανάδοχος.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ