ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 13 Νοέμβρη 2003
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Προς πλήρη ασυδοσία των εφοπλιστών

Την κατάργηση ακόμη και των ελάχιστων και υποτυπωδών περιορισμών προωθούν κυβέρνηση και ΕΕ. Θύματα οι νησιώτες επιβάτες και οι ναυτεργάτες

Eurokinissi

Νέο αέρα στα πανιά της ασυδοσίας των ακτοπλόων εφοπλιστών έρχονται να δώσουν κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και Ευρωπαϊκή Ενωση με τις τροποποιήσεις προς το χειρότερο που επεξεργάζονται αυτήν την περίοδο του ήδη εκτρωματικού νόμου 2932/2001 για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Οπως αποκαλύφθηκε χτες από τα όσα ανέφερε ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γ. Πασχαλίδης στη διάρκεια της τακτικής συνέντευξης Τύπου στους ναυτιλιακούς συντάκτες, τίθενται υπό αμφισβήτηση ακόμα και οι όποιοι ελάχιστοι υποτυπώδεις περιορισμοί υπάρχουν στο συγκεκριμένο νόμο. Οι ελληνικές θάλασσες μετατρέπονται πλέον σε ξέφραγο αμπέλι, ακυρώνοντας κάθε προγραμματισμό και δυναμώνοντας το «κράτος εν κράτει» των εφοπλιστών.

Ηδη από τις 7 Νοέμβρη έχει ξεκινήσει συζήτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στο συγκεκριμένο νόμο, καθώς από την 1η Γενάρη 2004 πρέπει να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή ο διαλυτικός Κοινοτικός Κανονισμός 3577, με βάση τον οποίο συντάχθηκε και ο νόμος 2932, αλλάζοντας άρδην το θεσμικό πλαίσιο της ακτοπλοΐας. Αυτό σημαίνει ότι τα όσα έχουν βιώσει μέχρι τώρα οι νησιώτες με τα εισιτήρια - φωτιά, τη μείωση των δρομολογίων και οι ναυτεργάτες με την κατάφωρη παραβίαση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και πάει λέγοντας, ήταν απλώς η πρόγευση... Από το νέο χρόνο οι ναυτεργάτες της ακτοπλοΐας θα βρεθούν αντιμέτωποι με τη δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων των πλοίων, δηλαδή την ανεργία, ενώ οι νησιώτες με την παραπέρα υποβάθμιση των συγκοινωνιών. Ο υπουργός χτες ήταν σαφής: στο διάλογο που γίνεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν τεθεί όλα ξανά επί τάπητος. Οπως είπε, «ο διάλογος είναι σε εξέλιξη» και σε αυτόν συζητούνται από τη «διευκρίνιση της έννοιας δημόσιας υπηρεσίας και κατά πόσο αυτή είναι συμβατή με τον κανονισμό», μέχρι τα θέματα στελέχωσης και το όριο της ηλικίας των πλοίων. Υποτίθεται ότι η Ελλάδα είχε κατοχυρώσει ότι τα ακτοπλοϊκά πλοία δε θα ξεπερνούν τα 30 έτη...

Ο πρόεδρος της ναυτεργατικής Ενωσης «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», Γιάννης Μανουσογιαννάκης, σχολιάζοντας σχετικά επισήμανε ότι: «Επιβεβαιώνονται οι καταγγελίες των σωματείων της ΠΕΜΕΝ και του ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ για την προσπάθεια διωγμού την Ελλήνων ναυτεργατών από τα ακτοπλοϊκά πλοία και την προώθηση της πλήρους ασυδοσίας των εφοπλιστών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Μπροστά σε αυτή την επίθεση οι ναυτεργάτες πρέπει να απαντήσουν με αγωνιστικές κινητοποιήσεις και σε αυτή την κατεύθυνση τα δύο σωματεία θα καταβάλουμε όλες μας τις δυνάμεις. Οι ναυτεργάτες και όλοι οι εργαζόμενοι πρέπει να βγάλουν τα συμπεράσματά τους και να αγωνιστούν για τη συγκρότηση του λαϊκού μετώπου που θα διεκδικήσει την εξουσία και θα επιβάλλει τη δημιουργία του Εθνικού Οργανισμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, για συγκοινωνίες προς όφελος του εργαζόμενου λαού και όχι των εφοπλιστών».

ΑΛΙΕΙΑ
Η κυβέρνηση πουλάει φύκια...

Στη δεκαετία 1992 - 2002 ο αριθμός των αλιευτικών σκαφών μειώθηκε κατά 9,2% και η χωρητικότητα κατά 40,3%!

Ο υπουργός Γεωργίας κάλεσε χτες τους δημοσιογράφους για να εκφράσει το υποτιθέμενο ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τους ψαράδες. Στην αίθουσα συνεντεύξεων, υπήρχαν φάκελοι και χάρτινες σακούλες με στοιχεία κάποιων ψευτο-μελετών, καθώς και της απορροφητικότητας του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας (ΕΠΑΛ), πριν φτάσουν οι δημοσιογράφοι. Μαζί δόθηκε και η πρόταση της ΕΕ για τη μεσογειακή αλιεία, δηλαδή για τη μαζική εξαφάνιση των μικρομεσαίων Ελλήνων ψαράδων. Αλλά η κυβέρνηση περί άλλα τυρβάζει!

Ο υπουργός Γεωργίας, παρουσία των ακολούθων του, άρχισε να μιλάει για μεγάλες απορροφητικότητες στην αλιεία, για ημερίδες και ευρω-διασκέψεις και να πετάει διάφορες άλλες επικοινωνιακές τσαμπούνες. Αφού είπε ό,τι είπε, ρωτήθηκε από δημοσιογράφο: Ποιο είναι το ύψος τον κονδυλίων του ΕΠΑΛ για την απόσυρση - διάλυση αλιευτικών σκαφών; Η απάντηση που δόθηκε από το γενικό διευθυντή Αλιείας, ήταν: 83,015 εκατ. ευρώ. Αμέσως τέθηκε ερώτημα από άλλο δημοσιογράφο: Ποιο είναι το ποσό που θα δοθεί, μετά και τις τροποποιήσεις που έγιναν στο ΕΠΑΛ, για την ανανέωση - εκσυγχρονισμό σκαφών; Η απάντηση ήταν 12,11 εκατ. ευρώ. «Δηλαδή η σχέση απόσυρσης - εκσυγχρονισμού είναι οκτώ προς ένα» ήταν η εύλογη παρατήρηση - ερώτηση ενός δημοσιογράφου... Κι ο υπουργός απάντησε διά της σιωπής του...

Το θέμα βέβαια είναι πως το 1992 ο αριθμός των αλιευτικών σκαφών στην Ελλάδα ήταν 21.756 και μετά το πέρας δύο Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης και το ξεκίνημα του τρίτου, το 2002 ο αριθμός τους έφτασε στα 19.747. Δηλαδή υπήρξε μια μείωση της τάξης του 9,2%. Το εντυπωσιακό στοιχείο αυτής της δεκαετίας είναι ότι η χωρητικότητα των αλιευτικών σκαφών στην Ελλάδα το 1992 ήταν 162.395 τόνοι και το 2002 έπεσε στους 96.870. Δηλαδή, σημειώθηκε μια μείωση της τάξης του 40,3%! Επίσης, όσον αφορά την ιπποδύναμη των σκαφών, η μείωση από το 1992 μέχρι το 2002 ήταν 14,7%. Τώρα με τις νέες προτάσεις της ΕΕ για τη μεσογειακή αλιεία, τα νούμερα συρρίκνωσης της ελεύθερης αλιείας, θα γίνουν ακόμα μεγαλύτερα και η κυβέρνηση - ενώ έχει συμφωνήσει από το Δεκέμβρη του 2002 για την επιτάχυνση των ρυθμών εξαφάνισης των μικρομεσαίων Ελλήνων ψαράδων - «πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες».

Στο Φανάρι αποστολή της Εκκλησίας της Ελλάδας

Το κείμενο της επιστολής, που θα παραδοθεί σήμερα στον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο μαζί με την απόφαση της πρόσφατης έκτακτης Ιεραρχίας της Ελλάδας, εγκρίθηκε χτες από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο (ΔΙΣ). Χτες το απόγευμα, οι μητροπολίτες Σπάρτης Ευστάθιος και Ξάνθης Παντελεήμονας, είχαν συνομιλίες με τον αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο για τους... «τόνους» της αποστολής κατά τις επαφές με τον πατριάρχη.

Το συνοδευτικό κείμενο περιλαμβάνει αναλυτικά, την απόφαση της Ιεραρχίας για το θέμα του καταλόγου και του σεβασμού της Πράξης του 28. Τρία βασικά στοιχεία του, επισήμανε χτες, ο εκπρόσωπος Τύπου της ΔΙΣ, μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος, Θεόκλητος, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων. Το σεβασμό της Πράξης του 28, το δικαίωμα πρότασης προς εγγραφή του Οικουμενικού Πατριάρχη στον κατάλογο των υποψηφίων εκλόγιμων για τη Βόρεια Ελλάδα (βάσει του καταστατικού χάρτη που ισχύει στην Ελλάδα) και το δικαίωμα που είχε το Οικουμενικό Πατριαρχείο στη μνημόνευση του Πατριάρχη ως αρχιεπισκόπου στη Β. Ελλάδα, σαν ένα δείγμα καλής θελήσεως από τη μεριά της Εκκλησίας της Ελλάδας.

Τη σημασία του «τεράστιου κύρους» του Πατριαρχείου, όχι μόνο για την Ορθοδοξία, αλλά και για την Ελλάδα, επισήμανε χτες, σε συνάντηση που είχε με τον αρχιεπίσκοπο Αμερικής Δημήτριο ο υπουργός Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου. Αναφέρθηκε «στο δυναμισμό της Εκκλησίας της Ελλάδας, που έχει τη δυνατότητα να συμβάλει και να διακηρύξει διεθνώς την Ορθοδοξία και τις ανάγκες της, σε κάθε άκρη της Γης». Μίλησε για «απαραίτητη ανάγκη» στενής συνεργασίας, ενότητας της Ορθοδοξίας.

Ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής επισήμανε την ανάγκη να μη μειωθεί, με κανένα απολύτως τρόπο, το κύρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Σημείωσε, την τεράστια πολιτιστική παράδοση της Ελλάδας και τη διαχρονική της ύπαρξη, και ότι η Εκκλησία της Ελλάδας δεν πρέπει με κανέναν τρόπο να βρίσκεται σε ένα διεθνές κατά κάποιο τρόπο σκηνικό οιασδήποτε μορφής τριβής.

ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις

Με μια ακόμη 24ωρη πανελλαδική απεργία, που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία χτες, οι διπλωματούχοι μηχανικοί που εργάζονται στο Δημόσιο, κλιμάκωσαν τις κινητοποιήσεις τους διεκδικώντας θεσμικά και οικονομικά αιτήματα, τα οποία δεν υλοποιεί η κυβέρνηση, παρότι έχει συμφωνήσει ότι είναι δίκαια.

Στο πλαίσιο της χτεσινής κινητοποίησης παρέμειναν κλειστές οι πολεοδομίες όλης της χώρας και οι δημόσιες τεχνικές υπηρεσίες, ενώ ματαιώθηκαν δημοπρασίες δημοσίων έργων σε όλη την Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 30,23 εκατ. ευρώ.

  • Το ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των μηχανικών του Δημοσίου (ΕΜΔΥΔΑΣ) καταγγέλλει τη συμπεριφορά της δημαρχιακής επιτροπής του Δήμου Λάρισας, η οποία με απαράδεκτες μεθοδεύσεις και χωρίς τη συμμετοχή μηχανικών στην επιτροπή του διαγωνισμού, αλλά σε συνεννόηση με τοπικούς εργολάβους, κατάφερε να πραγματοποιήσει τη δημοπρασία του έργου «Κατασκευή χώρου υγειονομικής ταφής στερεών αποβλήτων».


Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ