ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Γενάρη 2021
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Διαμαρτύρονται για τα σχέδια μετατροπής του σε ΝΠΔΔ

Επιστολή προς τον πρωθυπουργό και το υπουργείο Πολιτισμού συνυπογράφουν 52 εργαζόμενοι του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, διαμαρτυρόμενοι για τα σχέδια μετατροπής των πέντε μεγαλύτερων κρατικών μουσείων σε ΝΠΔΔ.

Οι εργαζόμενοι στην επιστολή τους αναφέρονται στην ιστορία και στην πλούσια δραστηριότητα του Μουσείου, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι «το ΑΜΘ είναι ένα δημόσιο μουσείο που η δραστηριότητά του δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από άλλα μουσεία στην Ελλάδα και διεθνώς, με όποιο νομικό καθεστώς κι αν λειτουργούν αυτά. Αναρωτιόμαστε, λοιπόν, ποιο πλεονέκτημα έχει να προσφέρει η αλλαγή του νομικού καθεστώτος του; Ενα επιχείρημα υπέρ της μετατροπής των μεγάλων μουσείων σε ΝΠΔΔ είναι ότι αυτά θα αποκτήσουν οικονομική αυτονομία και αυτοδιαχείριση. Οσοι δραστηριοποιούνται στο χώρο του Πολιτισμού γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα μουσεία δεν μπορούν να αυτοχρηματοδοτηθούν, όσο δημοφιλή κι αν είναι, όσες δραστηριότητες κι αν αναπτύξουν. Σε καμία χώρα του κόσμου, άλλωστε, τα μουσεία δεν είναι πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενα».

Οι εργαζόμενοι θέτουν επίσης προβληματισμό για τον ΟΔΑΠ (πρώην Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων), που «θα στερηθεί τα έσοδα των μεγάλων μουσείων, μέρος των οποίων διανέμονται στα υπόλοιπα, μικρότερα - περιφερειακά μουσεία της χώρας», και αναρωτιούνται τι θα απογίνουν αυτά τα περιφερειακά μουσεία.

Και καταλήγουν: «Από την ίδρυση του ελληνικού κράτους μέλημα του νομοθέτη και των εκάστοτε κυβερνήσεων είναι η διασφάλιση του κρατικού χαρακτήρα των μουσείων, γεγονός που εγγυάται τον εθνικό προσανατολισμό της πολιτιστικής πολιτικής του κράτους. Για το λόγο αυτό, η διοίκησή τους γινόταν ανέκαθεν από κρατικούς λειτουργούς και όχι από Διοικητικά Συμβούλια που θα αλλάζουν κάθε φορά μαζί με τις κυβερνήσεις.

Με αυτή την επιστολή, εμείς οι εργαζόμενοι του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης θέλουμε να επισημάνουμε πως ως κρατικοί λειτουργοί εργαζόμαστε μέσα στο πλαίσιο της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, προβάλλοντας και προστατεύοντας με απόλυτη επιτυχία τις συλλογές του Μουσείου για τις γενιές του σήμερα αλλά και του αύριο. Δηλώνουμε πως τα μεγάλα δημόσια μουσεία της χώρας, στα οποία το ελληνικό κράτος έχει επενδύσει από την ίδρυσή του μεγάλο μέρος κρατικών πόρων και εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού όλων των ειδικοτήτων, αποτελούν ανεκτίμητη εθνική παρακαταθήκη και πιστεύουμε πως έτσι πρέπει να παραμείνουν».

Ο Δημήτρης Καταλειφός διαβάζει Εντγκαρ Αλαν Πόε

KAPLANIDIS

Στο πλαίσιο του διαδικτυακού ηχητικού προγράμματος του Κέντρου Πολιτισμού «Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος» (ΚΠΙΣΝ), με τίτλο «Πρόσωπα του Ηρωα: Αναγνώσεις», σήμερα Τετάρτη στις 19.00, ο μεγάλος ηθοποιός Δημήτρης Καταλειφός διαβάζει το συγκλονιστικό διήγημα του Εντγκαρ Αλαν Πόε «Ουίλιαμ Ουίλσον» (1839).

Οι «Αναγνώσεις» είναι αφιερωμένες σε κείμενα της παγκόσμιας λογοτεχνίας που αφηγούνται ιστορίες από τις ζωές «καθημερινών ηρώων» άλλων εποχών. Διακεκριμένοι Ελληνες ηθοποιοί επιχειρούν να ταξιδέψουν το διαδικτυακό κοινό σε σπουδαίες - για τη λογοτεχνική τους αξία και το καλλιτεχνικό τους βάθος - εκδοχές της ανθρώπινης περιπέτειας, υπό τη σκηνοθετική επιμέλεια της Ιώς Βουλγαράκη.

Εμπνευσμένο από λαϊκές ιστορίες για σωσίες αλλά και άρθρα σε έντυπα εκείνης της εποχής, το διήγημα του Πόε παρουσιάζει τον βίο ενός αριστοκράτη, ο οποίος κρύβει την πραγματική του ταυτότητα και παρουσιάζεται στον περίγυρό του με το όνομα Ουίλιαμ Ουίλσον. Η ζωή του, όμως, αλλάζει δραστικά όταν ξαφνικά γνωρίζει τον αληθινό Ουίλσον...

Παρέμβαση του Μίκη Θεοδωράκη για την αναγκαία στήριξη στον Πολιτισμό

INTIME NEWS

Με άρθρο του στην εφημερίδα «Τα Νέα», ο Μίκης Θεοδωράκης στηλιτεύει την υποχρηματοδότηση του Πολιτισμού.

Στο κείμενό του ο μεγάλος μας συνθέτης κάνει μια αναδρομή στην πολιτιστική ζωή και δημιουργία στη χώρα μας σε προηγούμενες δεκαετίες, σημειώνοντας ότι «η δεκαετία του 2020 είναι η πιο φτωχή σε σύγκριση με όλες τις δεκαετίες από το 1940 μέχρι σήμερα».

«Αναγνωρίζω ότι οι συνθήκες (πανδημία, οικονομία, τουρκική απειλή) θα πρέπει να είναι - και είναι - μεταξύ των εθνικών μας προτεραιοτήτων.

Ο σκοπός όμως, αλλά και η προϋπόθεση για όλα, είναι η Παιδεία και ο Πολιτισμός. Οσο μεγάλος και αν είναι ο πλούτος μιας χώρας, η Ιστορία διδάσκει ότι εκείνο που μένει τελικά είναι ο Πολιτισμός της.

Ποιος γνωρίζει σήμερα τις καθημερινές αποφάσεις για τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα που απασχόλησαν τον Περικλή και άλλους στην αρχαία Αθήνα; Κανείς! Ομως όλοι γνωρίζουν και μάλιστα επί πολλούς αιώνες τον Πολιτισμό που εκείνοι οι δημόσιοι άνδρες βοήθησαν να δημιουργηθεί. Και φυσικά χάρη στη χρηματοδότηση του Πολιτισμού από το ταμείο του κράτους!», σημειώνει ο μεγάλος δημιουργός.

Και τονίζει μεταξύ άλλων πως «αν ο καλλιτέχνης γνωρίζει ότι δεν υπάρχει τρόπος να φτάσει το έργο του στην κοινωνία, τότε δεν θα το γράψει, δεν θα το συνθέσει, δεν θα το λαξεύσει. Δεν θα υπήρχε ίσως ούτε το κοινό που διψά για τα έργα της εποχής του. Το ίδιο συμβαίνει και με τους ερμηνευτές που έχουν ανάγκη να ερμηνεύσουν καινούρια έργα θεατρικά, μουσικά, χορευτικά.

Λυπάμαι πολύ αλλά είμαι υποχρεωμένος να θυμίσω στους δημόσιους άνδρες και κυρίως στην κυβέρνηση ότι η υστεροφημία τους εξαρτάται περισσότερο από τη συμβολή τους στον Πολιτισμό παρά από οτιδήποτε άλλο».

Πέθανε ο συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης

Πέθανε τη Δευτέρα, σε ηλικία 77 ετών, ο συγγραφέας Βασίλης Αλεξάκης. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1943 και σπούδασε στην Ανωτάτη Δημοσιογραφική Σχολή της Λιλ στη Γαλλία.

Υπήρξε επί σειρά ετών συνεργάτης της εφημερίδας «Le Monde», όπου δούλεψε ως δημοσιογράφος, κριτικός βιβλίου και χρονογράφος. Εγραψε βιβλία όπως «Η μητρική γλώσσα», το «μ.Χ.» κ.ά., ενώ ασχολήθηκε επίσης με το χιουμοριστικό σκίτσο και τον κινηματογράφο.

Εργα του έχουν εκδοθεί, εκτός από τη Γαλλία, όπου κυκλοφορούν ταυτόχρονα σχεδόν με την Ελλάδα, στη Γερμανία, στην Ισπανία, στην Αρμενία, στην Ιταλία, στη Ρωσία, στην Τουρκία, στην Αργεντινή, στις ΗΠΑ και στο Ισραήλ.

Συλλυπητήρια μηνύματα για το θάνατό του εξέδωσαν η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Απεβίωσε ο γλύπτης Διονύσης Γερολυμάτος

Σε ηλικία 83 ετών απεβίωσε ο βραβευμένος γλύπτης Διονύσης Γερολυμάτος και η πολιτική του κηδεία έγινε χτες σε στενό οικογενειακό κύκλο.

Ο Διονύσης Γερολυμάτος, με καταγωγή από την Κεφαλονιά, γεννήθηκε στην Πάτρα το 1938. Σπούδασε γλυπτική στη Σχολή Καλών Τεχνών (1959 - 1963) και το 1962 έλαβε μέρος στην Πανελλαδική Εκθεση Νέων, όπου απέσπασε το Β' Βραβείο Γλυπτικής (Βραβείο Bourdelle). Το 1968 η χούντα τον κάλεσε να αναλάβει τη θέση του υπεύθυνου γλύπτη στο Εθνικό Νομισματοκοπείο και εκείνος, σε ένδειξη διαμαρτυρίας για το καθεστώς, δεν την αποδέχθηκε.

Το έργο του παρουσιάστηκε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις, γλυπτικές του συνθέσεις κοσμούν διάφορα μέρη της Ελλάδας και όλου του κόσμου, ενώ διακρίθηκε και σε καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς. Εκανε επίσης καλλιτεχνικές παρεμβάσεις σε πολυκατοικίες, ασχολήθηκε με το θέατρο, φιλοτεχνώντας σκηνικά για το ΚΘΒΕ και τη Λυρική, αλλά και με εικονογραφήσεις βιβλίων.

Ο Διονύσης Γερολυμάτος ήταν μια από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της Πάτρας στο χώρο του Πολιτισμού και το 2019 τιμήθηκε από το δήμο Πάτρας και τον Πολιτιστικό Οργανισμό του, με τη διοργάνωση μεγάλης αναδρομικής έκθεσής του στο χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης.

Πήρε ενεργά μέρος στους αγώνες για τα δικαιώματα των εικαστικών καλλιτεχνών. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος του Συλλόγου Ελλήνων Γλυπτών και στο διάστημα 1982 - 1985 ήταν πρόεδρός του, ενώ ανέλαβε και υπεύθυνες θέσεις στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, το οποίο εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του Δ. Γερολυμάτου και στους οικείους του.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ