ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Γενάρη 2018 - Κυριακή 14 Γενάρη 2018
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ 3η «ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ»
Ακόμα μια «βρωμοδουλειά» της κυβέρνησης για την κερδοφορία και την «ανταγωνιστικότητα» του κεφαλαίου

Με την ψηφοφορία τη Δευτέρα στην Ολομέλεια της Βουλής, για την οποία το ΚΚΕ θα ζητήσει να είναι ονομαστική, ολοκληρώνεται - με τις καθιερωμένες «fast track» διαδικασίες - μια ακόμα «βρωμοδουλειά» της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για λογαριασμό του κεφαλαίου.

Πρόκειται για το πολυνομοσχέδιο με τίτλο «Ρυθμίσεις για την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων του Προγράμματος Οικονομικής Προσαρμογής και άλλες διατάξεις», που περιλαμβάνει δεκάδες από τα προαπαιτούμενα για το κλείσιμο της 3ης «αξιολόγησης» του 3ου μνημονίου.

Ενα προς ένα, τα πάνω από 400 άρθρα του πολυνομοσχεδίου, στα οποία βέβαια ξεχωρίζουν η διάταξη για το χτύπημα του δικαιώματος της απεργίας κατ' απαίτηση της εργοδοσίας, οι διατάξεις που σφίγγουν τη θηλιά των πλειστηριασμών για τα λαϊκά νοικοκυριά και το περαιτέρω τσεκούρι στα κοινωνικά επιδόματα, έρχονται να υπηρετήσουν τη στρατηγική του κεφαλαίου για την ανάκαμψη των κερδών του.

Ο «Ριζοσπάστης του Σαββατοκύριακου» παρουσιάζει στις επόμενες σελίδες τα βασικά σημεία του πολυνομοσχεδίου, καθώς και ρεπορτάζ από τη συζήτηση στη Βουλή.

«Θωρακίζουν» πλειστηριασμούς και τραπεζικούς ομίλους

Με κεντρικό στόχο του κεφαλαίου για το επόμενο διάστημα τη μείωση των «κόκκινων» δανείων, ώστε το τραπεζικό σύστημα να τροφοδοτήσει αποτελεσματικά το νέο γύρο καπιταλιστικής κερδοφορίας, και με βάση τους «φιλόδοξους» στόχους που έχουν θέσει οι τράπεζες για τη διετία 2018 - 2019, η κυβέρνηση παίρνει επιπλέον μέτρα «θωράκισης» των πλειστηριασμών, που μεταξύ άλλων αφορούν και το «κεραμίδι» των λαϊκών οικογενειών.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, σε συνέχεια αυτών που έχουν προηγηθεί, όπως είναι π.χ. οι διατάξεις που ποινικοποιούν τις λαϊκές κινητοποιήσεις απέναντι στους πλειστηριασμούς, μεταξύ άλλων προβλέπουν:

  • Από 21/2/2018 οι πλειστηριασμοί θα διενεργούνται αποκλειστικά με ηλεκτρονικά μέσα και μάλιστα ανεξάρτητα από το χρόνο επίδοσης της κατάσχεσης, δηλαδή και για τις υποθέσεις που εκκρεμούν στις αίθουσες των δικαστηρίων.
  • Για τη διευκόλυνση της «διαδικασίας» υπάρχει και η δυνατότητα διορισμού συμβολαιογράφων από διαφορετική περιοχή. Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, «εάν, για οποιονδήποτε λόγο, δεν είναι δυνατό να ορισθεί συμβολαιογράφος του τόπου εκτέλεσης, αρμόδιος για τη διανομή μπορεί να οριστεί και συμβολαιογράφος διορισμένος στην περιφέρεια του συμβολαιογραφικού συλλόγου του τόπου εκτέλεσης ή, αν και αυτό δεν είναι δυνατό, του συμβολαιογραφικού συλλόγου της πρωτεύουσας του κράτους».
  • Τιμή «πρώτης προσφοράς» στους πλειστηριασμούς ορίζονται τα δύο τρίτα της αξίας στην οποία εκτιμήθηκε η περιουσία του οφειλέτη. Ετσι, στην καλύτερη περίπτωση, βάση υπολογισμού θα είναι η εκτιμώμενη αγοραία αξία του ακινήτου και μάλιστα «κουρεμένη», με στόχο βέβαια να «καρποφορούν» οι πλειστηριασμοί, που θα διενεργούνται 3 φορές τη βδομάδα (Τετάρτη, Πέμπτη και Παρασκευή).
  • Επιπλέον, υπό κατάθεση στη Βουλή βρισκόταν μέχρι και χτες η τροπολογία αναφορικά με τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς προς το φοροεισπρακτικό μηχανισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία. Θυμίζουμε ότι για τις περιπτώσεις χρεών προς το Δημόσιο δεν υπάρχει καμία απολύτως προστασία για την πρώτη κατοικία, ούτε καν με τα χαμηλά κριτήρια που θέτει ο νόμος Κατσέλη και θα αναθεωρηθούν οσονούπω.
Απάτη τα περί «προτεραιότητας» των εργαζομένων

Παράλληλα, και σε ό,τι αφορά τις περιπτώσεις πλειστηριασμών υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, αναβαθμίζεται η θέση των τραπεζών έναντι των υπολοίπων, όπως των εισφορών προς τα ασφαλιστικά ταμεία κ.λπ.

Για να «χρυσώσει το χάπι», η κυβέρνηση επιχειρεί να «σερβίρει» την υποτιθέμενη «προστασία» των εργαζομένων, ότι τάχα αποκτούν εκείνοι προτεραιότητα στις περιπτώσεις αυτές. Πρόκειται περί απάτης.

Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, πρόκειται για «απαιτήσεις οι οποίες προέκυψαν πριν από την ημερομηνία ορισμού του πρώτου πλειστηριασμού και αφορούν μη καταβληθέντες μισθούς έως 6 μηνών από παροχή εξαρτημένης εργασίας και έως του ποσού το οποίο ισούται ανά μήνα οφειλόμενου μισθού και ανά εργαζόμενο με το νόμιμο κατώτατο μισθό υπαλλήλου άνω των είκοσι πέντε ετών επί 275%».

Σε απλά Ελληνικά, αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι στην καλύτερη περίπτωση θα έχουν να περιμένουν μόνο ένα μικρό τμήμα από τα δεδουλευμένα τους κι ως ένα ορισμένο όριο, για να «αδειάζουν τη γωνιά» των τραπεζών, και αυτό βέβαια εάν και εφόσον η τιμή του εκπλειστηριάσματος θα επαρκέσει για την όποια κάλυψη των δεδουλευμένων.

Παράλληλα, η εν λόγω ρύθμιση αφορά αποκλειστικά και μόνο τα νέα ενυπόθηκα δάνεια που θα χορηγούν στο εξής οι τράπεζες, και που βέβαια θα έχουν να παίρνουν ποσά πολύ πάνω από το 65% του εκπλειστηριάσματος που προβλέπεται σήμερα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις οφειλές και προς τα ασφαλιστικά ταμεία.

«Σκαλοπάτι» για τα επόμενα

Ταυτόχρονα, τα μέτρα αυτά αποτελούν και εδώ «γέφυρα» για τα επόμενα:

Στο πλαίσιο της επερχόμενης 4ης «αξιολόγησης», δρομολογούνται για τη συνέχεια και νέες παρεμβάσεις, όπως για την περαιτέρω κατακρεούργηση της όποιας παρεχόμενης δικαστικής προστασίας για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια λαϊκών νοικοκυριών. Δεδομένη επίσης είναι η επιτάχυνση των δικαστικών διαδικασιών, με στόχο τη σύντμηση του χρονοδιαγράμματος για την κήρυξη των πλειστηριασμών, και μάλιστα χωρίς την έγκριση των δικαστηρίων. Σε αυτό το πλαίσιο, εκκινούν και οι διεργασίες αναφορικά με την «αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας» του υπάρχοντος νομικού πλαισίου περί «αφερεγγυότητας των νοικοκυριών», καθώς σύμφωνα με το «συμπληρωματικό μνημόνιο», με ορόσημο το Φλεβάρη του 2018 ο νόμος 3869/2010 (νόμος Κατσέλη) θα έχει τροποποιηθεί. Η «λύση» που προωθείται αφορά τη διαμόρφωση κάποιου τύπου «εξωδικαστικού μηχανισμού», ο οποίος και θα κρίνει, καταρχάς, το κατά πόσο πληρούνται οι προϋποθέσεις για την ένταξη σε καθεστώς «δικαστικής προστασίας», ζήτημα που μέχρι σήμερα βρίσκεται στην αρμοδιότητα του δικαστηρίου. Στη συνέχεια, και μόνο εφόσον δοθεί το «πράσινο φως», η υπόθεση θα πηγαίνει στο δικαστήριο.

Διά «πυρός και σιδήρου» τα επιδόματα

Στο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται και το περαιτέρω «τσεκούρι» στα εναπομείναντα κοινωνικά και προνοιακά επιδόματα. Οι δε διατάξεις είναι χαρακτηριστικές και για το πώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ παρουσιάζει ως «κοινωνικό κράτος» την αναδιανομή της φτώχειας και τα εφάπαξ «ψίχουλα» στους εξαθλιωμένους που αφήνει πίσω της η πολιτική της, που κι αυτά βασίζονται στην κατάργηση κοινωνικών παροχών και δικαιωμάτων και στις σχετικές «εξοικονομήσεις».

Ανάμεσα σε άλλα:

  • Στο στόχαστρο μπαίνουν τα επιδόματα αναπηρίας. Από τον Φλεβάρη, θα εφαρμόζεται «πιλοτικό πρόγραμμα» που, όπως τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση, έχει στόχο τη μετάβαση από την «ιατροκεντρική προσέγγιση της αναπηρίας» σε έναν τρόπο εκτίμησής της που πλέον θα εκτιμά «τον τρόπο λειτουργίας των ατόμων με αναπηρία...». Δηλαδή, οι δικαιούχοι επιδομάτων αναπηρίας, όπως και του ειδικού ασφαλιστικού καθεστώτος, δεν θα κρίνονται με βάση την αντικειμενική αναπηρία τους ή τη χρόνια σοβαρή ασθένειά τους, αλλά από τον τρόπο που «λειτουργούν» ως ανάπηροι! Πρόκειται για το όχημα μέσω του οποίου θα προωθηθεί ο νέος γύρος επίθεσης στα επιδόματα και τις παροχές για τους αναπήρους και τους μακροχρόνια πάσχοντες.
  • Παράλληλα με το χτύπημα στα προνοιακά επιδόματα, περικόπτονται και τα οικογενειακά επιδόματα για δεκάδες χιλιάδες τρίτεκνα και πολύτεκνα λαϊκά νοικοκυριά. Να θυμίσουμε ότι τα επιδόματα τέκνων καθιερώθηκαν το 2013 (2ο μνημόνιο) ως δήθεν «αντιστάθμισμα» της ενισχυμένης φοροληστείας (μειώσεις αφορολόγητου ορίου κ.ά.), απέναντι σε μισθωτούς, συνταξιούχους και άλλες κατηγορίες του λαϊκού πληθυσμού. Σε αυτό το πλαίσιο, οι δήθεν αυξήσεις που διαφημίζει η κυβέρνηση για νοικοκυριά με 1 ή 2 προστατευόμενα παιδιά, στην πραγματικότητα καλύπτουν μόνο ένα μέρος της φοροληστείας.
  • Επιπλέον, μπαίνει στο στόχαστρο το επίδομα ανθυγιεινής και επικίνδυνης εργασίας στο δημόσιο τομέα. Σύμφωνα με τη διάταξη, το επίδομα αυτό, το οποίο λαμβάνουν κατά κύριο λόγο οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα (ΟΤΑ) και νοσηλευτές, τεχνικό προσωπικό και προσωπικό εργαστηρίων των νοσοκομείων καθώς και κάποιες άλλες ειδικότητες δημόσιων υπαλλήλων - περίπου 70.000 εργαζόμενοι - θα επανασχεδιαστεί «από μηδενική βάση». Θα καθοριστούν νέα κριτήρια δικαιούχων, νέος τρόπος υπολογισμού του, ενώ και το ύψος του επιδόματος που θα δίνεται σε κάθε κατηγορία δικαιούχων θα καθορίζεται ανάλογα με την «έκταση και τη συχνότητα έκθεσης των εκάστοτε δικαιούχων στους παράγοντες κινδύνου που επικρατούν στους χώρους εργασίας...», όπως χαρακτηριστικά τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση του εν λόγω άρθρου. Και βέβαια η επίθεση στο συγκεκριμένο επίδομα, ειδικά για τους εργαζόμενους στους ΟΤΑ, οι οποίοι υπάγονται και στο ασφαλιστικό καθεστώς των ΒΑΕ, θα ανοίξει το δρόμο και στην υπονόμευση των μέχρι τώρα ασφαλιστικών τους δικαιωμάτων.

Επιπλέον για τη συνέχεια, προβλέπονται «παρεμβάσεις» σε ό,τι αφορά τις «επιδοτήσεις μεταφορών». Για παράδειγμα, τα μειωμένα εισιτήρια στις αστικές συγκοινωνίες, τα στεγαστικά επιδόματα για τα νοίκια φτωχών λαϊκών νοικοκυριών κ.ά.

Στρώνουν χαλί στους «επενδυτές»

Σημαντικό τμήμα του πολυνομοσχεδίου είναι «αφιερωμένο» στις λεγόμενες «εργαλειοθήκες» του ΟΟΣΑ με στόχο την προσέλκυση κερδοφόρων επενδύσεων, μέσα από πρόσθετα κίνητρα και ελαφρύνσεις, διευκολύνσεις κάθε είδους, «άνοιγμα» νέων πεδίων κερδοφορίας, καθώς και προσαρμογές του αστικού κράτους στις «ανάγκες» της κερδοφορίας των ομίλων.

Μεταξύ άλλων:

  • «Απλουστεύονται» οι διαδικασίες για την ίδρυση και εγκατάσταση μεταποιητικών επιχειρήσεων. Χαρακτηριστικά, σε ό,τι αφορά τον τομέα της εξόρυξης, προβλέπεται η κατάργηση της άδειας εκμετάλλευσης και της άδειας εγκατάστασης, ενώ η άδεια λειτουργίας θα χορηγείται με μια απλή γνωστοποίηση προς τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες.
  • Θεσμοθετείται το «Επιχειρηματικό Πάρκο Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας». Επίσης, προβλέπονται νέα «κίνητρα» για την εγκατάσταση επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα. Ως «μεμονωμένες μεγάλες μονάδες» θεωρούνται αυτές με έκταση τουλάχιστον 150 στρέμματα για δραστηριότητες «υψηλής όχλησης» και 100 στρέμματα για δραστηριότητες «μέσης όχλησης».
  • Απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος για τρεις συνεχόμενες χρήσεις τα κέρδη της επιχείρησης από την πώληση προϊόντων παραγωγής της, για την οποία παραγωγή χρησιμοποιήθηκε ευρεσιτεχνία. Η απαλλαγή χορηγείται και όταν τα προϊόντα παράγονται σε εγκαταστάσεις τρίτων.
  • Αφορολόγητα αποθεματικά διαφόρων αναπτυξιακών νόμων που κεφαλαιοποιούνται από εισηγμένες στο Χρηματιστήριο εταιρείες φορολογούνται με συντελεστή 5% μέχρι το τέλος του 2018. Ειδικά για αποθεματικά που κεφαλαιοποιούνται από 1.1.2019 μέχρι και 31.12.2019 ο φορολογικός συντελεστής γίνεται 10% και για όσα κεφαλαιοποιηθούν από 1.1.2020 μέχρι και 31.12.2020 20%.
  • Προβλέπονται ειδικό πλαίσιο και φοροελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις καζίνο, καθώς και η δυνατότητα λειτουργίας τους και σε άλλες περιοχές της χώρας.

Επιπλέον:

  • Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις σχετικές με τις διαδικασίες «διαμεσολάβησης» σε αστικές και εμπορικές διαφορές, καθώς και σε υποθέσεις διασυνοριακών διαφορών. Με το νομοσχέδιο αναφορικά με τη διαμεσολάβηση, γίνεται πλέον υποχρεωτική η υπαγωγή στην ιδιωτική διαμεσολάβηση σειράς διαφορών, όπως οροφοκτησίας, αυτοκινητικές, αμοιβών, οικογενειακές, ιατρικής αμέλειας, εμπορικές κ.ά. πριν ακόμα από την προσφυγή στο Δικαστήριο, ενώ ουσιαστικά γίνεται και ένα «βήμα» προς την ιδιωτικοποίηση της δικαιοσύνης. «Ανοιχτό» είναι το ενδεχόμενο και για τη συμπλήρωση των «αρμοδιοτήτων» της «εξωδικαστικής διαμεσολάβησης», όπως για παράδειγμα με τις υποθέσεις που αφορούν στην προστασία της λαϊκής στέγης από πλειστηριασμούς, κάτι που άλλωστε προωθείται στο πλαίσιο της 4ης «αξιολόγησης».
  • Συστήνεται νέος ενιαίος φορέας με την επωνυμία «Ελληνικό Κτηματολόγιο» που θα επιβλέπεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος, με βασική «αποστολή» να συμβάλλει στη συγκέντρωση της γης και στις αλλαγές των χρήσεών της, προς διευκόλυνση των επιχειρηματικών σχεδίων.
  • Προβλέπονται σειρά «ρυθμίσεων» για την αποτελεσματικότερη προσαρμογή του αστικού κράτους στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά και για να υπάρχει «πλήρης ανοσία» στις λαϊκές κινητοποιήσεις και «συνέχεια» στο αντιλαϊκό έργο ανεξάρτητα από εναλλαγές κυβερνήσεων. Χαρακτηριστική είναι η πρόβλεψη για στελέχωση νευραλγικών θέσεων των υπουργείων με κριτήρια «αγοράς», με εξαίρεση τα υπουργεία Εξωτερικών, Αμυνας και Προστασίας του Πολίτη.
Προχωράει η «απελευθέρωση» στην Ενέργεια

Σε ό,τι αφορά τις «απελευθερώσεις» σε σειρά κλάδων, ξεχωρίζει ανάμεσα σε πολλά άλλα το επόμενο «μεγάλο βήμα» στον τομέα της Ενέργειας, το Χρηματιστήριο Ενέργειας, που έρχεται να «κουμπώσει» στις υπόλοιπες παρεμβάσεις για «αναδιοργάνωση της ελληνικής αγοράς Ενέργειας, σε εφαρμογή της νομοθεσίας για την ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας». Ουσιαστικά ως μέρος της συνολικότερης πολιτικής για την «απελευθέρωση» της σχετικής αγοράς, η Ενέργεια μετατρέπεται σε χρηματιστηριακό εμπόρευμα, με ό,τι σημαίνει αυτό για την περαιτέρω κατακόρυφη αύξηση των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος και γενικότερα των ενεργειακών αγαθών, το ξήλωμα δικαιωμάτων στον κλάδο και την υπονόμευση των παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας.

«Πανωπροίκια» στο υπερταμείο των ιδιωτικοποιήσεων

Το σύνολο των μετοχών υπό κρατική ιδιοκτησία σε κάθε είδους δημόσιες επιχειρήσεις μεταβιβάζεται στην «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας ΑΕ», όπως ονομάζεται το υπερταμείο για τις ιδιωτικοποιήσεις. Ειδικότερα, τα κρατικά μετοχικά πακέτα, που μεταβιβάζονται αυτοδικαίως στο υπερταμείο, αφορούν τον ΟΑΣΑ και τις θυγατρικές του (δηλαδή όλες τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας), ΟΣΕ, ΕΛΤΑ, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ, Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ΟAKA, Ελληνικές Αλυκές, ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, Διώρυγα Κορίνθου, Οργανισμό Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, ΔΕΘ - «Helexpo» και Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών.

Επιπλέον, σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, με απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής καθορίζονται η διαδικασία και τα κριτήρια για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις όπου την πλειοψηφία των μετοχών έχει το κράτος, οι οποίες θα μεταφερθούν στο υπερταμείο, και στη συνέχεια η διαδικασία θα ενεργοποιηθεί με κυβερνητική απόφαση. Παράλληλα, στο υπερταμείο μεταβιβάζονται και τα μερίσματα του κράτους από τη συμμετοχή του στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ, με απώλειες για το κρατικό ταμείο ύψους 4 εκατ. ευρώ το χρόνο, σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Αποκάλυψαν το πραγματικό «ταξικό πρόσημο» του πολυνομοσχεδίου

Το ταξικό «πρόσημο» του πολυνομοσχεδίου - «πρόσημο» υπέρ του κεφαλαίου και για τις ανάγκες του - ανέδειξαν με τις τοποθετήσεις τους οι βουλευτές του ΚΚΕ και τη δεύτερη μέρα της συζήτησης του πολυνομοσχεδίου στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής, την Πέμπτη. Το πολυνομοσχέδιο ψηφίστηκε επί της αρχής την περασμένη Πέμπτη 11/1 από τα κυβερνητικά κόμματα ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ. Το ΚΚΕ καταψήφισε. Καταψήφισαν επίσης τα αστικά κόμματα της αντιπολίτευσης, χωρίς να αμφισβητήσουν στο ελάχιστο το αντιδραστικό του περιεχόμενο.

Η εργατική τάξη δεν μπαίνει στο γύψο!

Στο επιχειρούμενο χτύπημα του απεργιακού δικαιώματος εστίασε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρ. Κατσώτης, στην τοποθέτησή του: «Ο στόχος σας είναι προφανής, να δυσκολέψετε, να αφοπλίσετε την εργατική τάξη και το κίνημά της, να εμποδίσετε τη διεκδίκηση καλύτερων όρων αμοιβής και εργασίας. Να διασφαλίσετε τη συνέχεια της μείωσης της τιμής της εργατικής δύναμης (...) Δεν φτάνει που στους χώρους δουλειάς κυριαρχούν η εργοδοτική αυθαιρεσία, η τρομοκρατία, οι εκβιασμοί απόλυσης, σε όποιον τολμήσει όχι να διεκδικήσει, αλλά να ζητήσει τα δεδουλευμένα του, έρχεται η κυβέρνηση και ενισχύει την εργοδοτική "δημοκρατία", την τρομοκρατία των εργοδοτών», ανέφερε μεταξύ άλλων, θυμίζοντας πως τη στιγμή που υπερδιπλασιάζεται το ποσοστό των εργαζομένων που απαιτείται για τη λήψη απόφασης για απεργία, η κυβέρνηση διατηρεί «στο ακέραιο το δικαίωμα των εργοδοτών να δημιουργούν ενώσεις προσώπων με 15% που έχουν σαρώσει εργασιακά δικαιώματα και αμοιβές των εργαζομένων».

Πρόσθεσε πως η κυβέρνηση, μαζί με τη ΝΔ, την ΕΕ, το ΔΝΤ και την εργοδοσία επιδιώκουν να σταθεροποιήσουν «όλες τις ανατροπές που κάνατε όλα τα προηγούμενα χρόνια και θα κάνετε στο μέλλον στις κατακτήσεις του εργατικού και λαϊκού κινήματος, στους όρους αναπαραγωγής της εργατικής δύναμης. Οι συνθήκες γαλέρας, η μειωμένη τιμή της εργατικής δύναμης θέλετε να μην αλλάξουν, αφού αποτελούν όρο για την αυξημένη κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων. Αυτό είναι το ταξικό πρόσημο του πολυνομοσχεδίου, αυτή είναι η μεροληψία, η στήριξη της ανάκαμψης των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων», πρόσθεσε.

Προειδοποίησε ότι «ο λαός θα σας σαρώσει, είναι βέβαιο ότι η εργατική τάξη δεν θα μπει στο γύψο, οι αγώνες της θα ενταθούν».

Το εργατικό - λαϊκό κίνημα να προτάξει τα δικά του ορόσημα

«Νομοθέτημα κατά παραγγελία του κεφαλαίου, που έρχεται να προστεθεί στα παλαιότερα μέτρα επιβεβαιώνοντας συγχρόνως πως η επίθεση στα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα δεν θα έχει τελειωμό», χαρακτήρισε το πολυνομοσχέδιο ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Λαμπρούλης, καλώντας τους εργαζόμενους να προτάξουν τα δικά τους «ορόσημα» για το επόμενο διάστημα, απέναντι σε αυτά του κεφαλαίου.

Αφού αναφέρθηκε εκτενώς στη ρύθμιση που χτυπά το απεργιακό δικαίωμα, στάθηκε στο άρθρο για τα επιδόματα παιδιών, τονίζοντας ότι είναι πρόκληση η κυβέρνηση να παρουσιάζει την «αύξηση» ενός ευρώ τη μέρα για ορισμένες οικογένειες ως «κίνητρο αντιμετώπισης της υπογεννητικότητας», ενώ λεηλατεί το λαϊκό εισόδημα, και την ίδια ώρα να «θεωρεί ότι πενταμελείς ή εξαμελείς, πολύτεκνες οικογένειες, με συνολικό εισόδημα πάνω από 13.000 ή 15.000, είναι προνομιούχες και μπορούν να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες ανάγκες τους και μειώνει έως και καταργεί το επίδομα των παιδιών».

Για τα άρθρα που αφορούν στο Φάρμακο και στα φαρμακεία, ο Γ. Λαμπρούλης σημείωσε ότι αναδεικνύουν πως «η προτεραιότητα της κυβέρνησης που είναι η ενίσχυση του κεφαλαίου και όχι η υγεία των εργαζομένων, των λαϊκών στρωμάτων, αποτυπώνεται και μέσα από το κριτήριο ένταξης φαρμάκων στη "θετική λίστα", η οποία θα εξαρτάται απ' την επιβάρυνση ή όχι των δημοσιονομικών στόχων και την πετσοκομμένη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, κριτήριο που ήδη έχει εφαρμοστεί και έχει εκτινάξει τις πληρωμές των ασθενών και αντίστοιχα στη δραστική μείωση των κρατικών και ασφαλιστικών δαπανών.

Την ίδια κατεύθυνση υπηρετεί και η διάταξη για το ωράριο των φαρμακείων, πρόσθεσε, σημειώνοντας ότι «η απελευθέρωση του ωραρίου, σε συνδυασμό με την πρόσφατη απελευθέρωση της δυνατότητας ίδρυσης φαρμακείων χωρίς περιορισμούς, την απελευθέρωση των τιμών χιλιάδων μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων, αποτελούν μέτρα που καταργούν ό,τι εμποδίζει την ένταση του ανταγωνισμού και τις επενδύσεις των μεγαλοεπιχειρηματιών, είτε είναι φαρμακοποιοί είτε όχι στο χώρο της λιανικής πώλησης φαρμάκων. Αυτούς στηρίζει η κυβέρνηση σε βάρος χιλιάδων μικρών αυτοαπασχολούμενων φαρμακοποιών».

Κυβέρνηση ψυχρός εκτελεστής των συμβολαίων του κεφαλαίου

Για πολυνομοσχέδιο - δηλητήριο έκανε λόγο ο βουλευτής του ΚΚΕ Γ. Δελής, στην τοποθέτησή του, προσθέτοντας πως αποτελεί «χαρακτηριστικό δείγμα για το τι σόι θα είναι η μεταμνημονιακή εποχή, γιατί γι' αυτήν την εποχή προορίζεται: Κέρδη και πάλι κέρδη για το κεφάλαιο απ' τη μια, βάσανα και πάλι βάσανα για το λαό».

Σημείωσε πως το πολυνομοσχέδιο περιέχει «από παραπέρα ιδιωτικοποιήσεις στην Ενέργεια (...) μέχρι πλειστηριασμούς ηλεκτρονικούς σε λίγο και για χρέη 500 ευρώ στο Δημόσιο (...) μέχρι νέα φορολογικά δωράκια - ρυθμίσεις για το κεφάλαιο! Και την ώρα που καταργείτε του λαού τα δικαιώματα, μιλάτε για τα επιδόματα, μόνο που ούτε αυτά δεν τα πληρώνει το κεφάλαιο, αλλά οι λιγότερο φτωχοί, κι αυτό το λέτε κοινωνική πολιτική».

Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις του υπουργείου Παιδείας, υπογράμμισε πως «έρχονται να εξειδικεύσουν το μνημόνιο, να υλοποιήσουν οδηγίες του ΟΟΣΑ με τις ανατροπές στο ωράριο και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών και τον εμπλουτισμό των εκπαιδευτικών καθηκόντων με νέα, που σχετίζονται με την αξιολόγηση και όχι μόνο». Οπως είπε, «στο στόχαστρο μπαίνει η ίδια η δομή και το περιεχόμενο του σχολείου, ώστε να γίνει πιο αντιδραστικό» σε βάρος των μορφωτικών αναγκών των παιδιών των λαϊκών οικογενειών. Ειδική αναφορά έκανε και στον επικείμενο «νέο μαζικό γύρο συγχωνεύσεων σχολείων με πρώτα υποψήφια θύματα τα συστεγαζόμενα σχολεία, για να μειωθούν κι άλλο οι κρατικές δαπάνες για την εκπαίδευση και να περισσεύει ζεστό παραδάκι για τις ανάγκες του κεφαλαίου».

«Αυτή η αντιλαϊκή πολιτική - κατέληξε - έχει και το συμπλήρωμά της», αναφερόμενος στον αυταρχισμό που εντείνεται και στην προσπάθεια της κυβέρνησης να χτυπήσει το δικαίωμα της απεργίας: «Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ γίνεται ο πιο ψυχρός εκτελεστής των συμβολαίων του κεφαλαίου και γι' αυτό έχει τη διακριτική στήριξη και της ΝΔ, που δεν ξεχνά τον ταξικό της ρόλο... Δεν θα σας περάσει όμως, ούτε εσάς ούτε των κεφαλαιοκρατών! Κι αυτόν το νόμο το εργατικό - λαϊκό κίνημα με την πάλη του θα τον στείλει στα αζήτητα».

«Γέφυρα» για τα επόμενα αντιλαϊκά μέτρα

Το πολυνομοσχέδιο κάθε άλλο παρά αποτελεί, όπως διατείνεται η κυβέρνηση, «ορόσημο» για το τέλος των θυσιών του λαού. Αντίθετα, αποτελεί έναν ακόμα «κρίκο» στην αλυσίδα της αντιλαϊκής κλιμάκωσης και, ταυτόχρονα, «γέφυρα» για τα αντιλαϊκά μέτρα που είναι στα σκαριά.

Τη σκυτάλη παραλαμβάνει το Γιούρογκρουπ, που αναμένεται να επικυρώσει την επικαιροποιημένη αντιλαϊκή συμφωνία στο πλαίσιο της συνεδρίασης στις 22 Γενάρη, με βάση βέβαια και τη νέα «έκθεση συμμόρφωσης» (compliance report), που συντάσσει, τις μέρες αυτές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ταυτόχρονα, σε φάση προετοιμασίας περνά πλέον και η επόμενη «σοδειά» με τα επιπλέον 82 προαπαιτούμενα του επόμενου - 4ου - κύκλου «αξιολόγησης», που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το Μάη, σύμφωνα με το αντιλαϊκό χρονοδιάγραμμα, σε συνδυασμό βέβαια και με την παράλληλη «αξιολόγηση» που θα διενεργήσει και το ΔΝΤ, με έμφαση στο ζήτημα τυχόν «δημοσιονομικών κενών» και «αποκλίσεων» στον κρατικό προϋπολογισμό του 2018.

Στο αντιλαϊκό «πάνελ» προβάλλει και η πλευρά της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, ενόψει της «άσκησης προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων» («στρες τεστ») σε ό,τι αφορά την απαιτούμενη κεφαλαιακή επάρκεια και θωράκιση των εγχώριων τραπεζικών ομίλων.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ