ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Γενάρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ ΜΕΤΑΛΛΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΝΑΥΠΗΓΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
Λιμάνια - ναυπηγεία ανήκουν στο λαό και όχι στο κεφάλαιο

Κινητοποίηση χτες στο υπουργείο Ναυτιλίας, με αφορμή τη διαδικασία παραχώρησης του 67% του ΟΛΠ ΑΕ

Στιγμιότυπο από τη χτεσινή κινητοποίηση
Στιγμιότυπο από τη χτεσινή κινητοποίηση
Σε κάθε αντιλαϊκό της «βήμα», η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ θα βρίσκει απέναντι τους εργαζόμενους και το ταξικό τους κίνημα. Αυτό διαβεβαίωσαν χτες οι μεταλλεργάτες, εργάτες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης και κάτοικοι του Πειραιά, στην κινητοποίηση που οργανώθηκε από το Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής και Ναυπηγικής Βιομηχανίας Ελλάδας και Λαϊκών Επιτροπών του Πειραιά, με αφορμή τη διαδικασία για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ.

Θυμίζουμε ότι χτες ήταν προγραμματισμένο να ανοίξουν οι προσφορές που έχουν κατατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση του 67% του ΟΛΠ. Το Συνδικάτο είχε προκηρύξει στάση εργασίας από τις 12 μ. για τη Ζώνη και λίγο αργότερα οι διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν έξω από το υπουργείο Ναυτιλίας, ξεδιπλώνοντας πανό που έγραφε: «Λιμάνια - ναυπηγεία ανήκουν στο λαό και όχι στο κεφάλαιο».

Οπως σημείωνε στο κάλεσμά του το Συνδικάτο, «τα Λιμάνια, τα Ναυπηγεία, η Ενέργεια, οι Συγκοινωνίες, οι Τηλεπικοινωνίες μπορούν να αποτελέσουν εργαλεία ανάπτυξης για την εξασφάλιση των σύγχρονων αναγκών των εργαζομένων, χώροι όπου οι εργαζόμενοι θα δουλεύουν σταθερά ωράρια σε υγιείς και ασφαλείς συνθήκες, θα βγαίνουν νωρίς στη σύνταξη για να μπορούν να χαρούν την τρίτη φάση της ζωής τους.

Μόνο, όμως, όταν μαζί με τα καράβια, τις τράπεζες, τον ορυκτό πλούτο φύγουν από τα χέρια των αστών και περάσουν στα χέρια των εργατών. Τότε θα μπορέσει να λειτουργήσει υπέρ των εργαζομένων και ο ενιαίος κρατικός φορέας Ναυπηγοεπισκευαστικής Βιομηχανίας, αντίστοιχα των Συγκοινωνιών, των Κατασκευών και σε άλλους κλάδους της οικονομίας. Σε αυτή την προοπτική θα πρέπει να προσανατολιστεί ο αγώνας μας. Εδώ βρίσκεται η πραγματική διέξοδος και όχι να επανέλθουμε στο παρελθόν που όλοι έχουμε βιώσει και απορρίπτουμε».

Στην είσοδο του υπουργείου, στους συγκεντρωμένους μίλησε ο Ακης Αντωνίου, αντιπρόεδρος του συνδικάτου και πρόεδρος του παραρτήματος Πειραιά. Στη συνάντηση που είχε αντιπροσωπεία των συνδικαλιστών με τον υπουργό Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσα, ο τελευταίος προσπάθησε να «στρογγυλέψει» τις συνέπειες που θα έχει για τους εργαζόμενους η παραπέρα ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, με την παραχώρηση του 67%.

Σε κάθε περίπτωση, ξεκαθάρισε πως οι Ναυπηγοεπισκευαστικές Ζώνες που ανήκουν στον ΟΛΠ (Δραπετσώνα, Σαλαμίνα, Κυνοσούρα) δεν εξαιρούνται από τη σύμβαση παραχώρησης και ότι «ο επιχειρηματίας τα παίρνει και τα κάνει ό,τι θέλει». Αναφορικά με τα ναυπηγεία, ειδικά γι' αυτά της Ελευσίνας και της Σύρου, είπε: «Εχουμε μια ιδιωτική επιχείρηση. Αν ο ιδιώτης δεν είναι σε θέση να συνεχίσει, θα πρέπει να βρεθεί μια φόρμουλα λειτουργίας...».

ΔΕΠΑ
Προχωρά την επέκταση του εγχώριου δικτύου φυσικού αερίου

Για το σχεδιασμό της εταιρείας ενημέρωσε χτες ο διευθύνων σύμβουλός της, ενώ, σύμφωνα με όσα είπε, η ιδιωτικοποίηση παραμένει πάντα στο τραπέζι

Στην επέκταση του εγχώριου δικτύου φυσικού αερίου επικεντρώνεται η ΔΕΠΑ για το επόμενο διάστημα. Αυτά επισήμανε σε χτεσινή ενημέρωση των δημοσιογράφων ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Θ. Κιτσάκος, σημειώνοντας ότι ήδη έχουν διενεργηθεί προχωρημένες επαφές με τις Περιφέρειες Δ. Ελλάδας, Στερεάς και Αν. Μακεδονίας - Θράκης ώστε μέχρι το 2018 «πολύ μεγάλα τμήματα της χώρας να έχουν πρόσβαση σε φυσικό αέριο».

Για την υλοποίηση του παραπάνω σχεδιασμού θα αξιοποιηθούν, όπως είπε, διαθέσιμα κονδύλια από ευρωπαϊκά προγράμματα, το ΕΣΠΑ και τα ανάλογα προγράμματα των Περιφερειών, ενώ στους σχεδιασμούς της εταιρείας είναι και η δημιουργία τοπικών δικτύων.

Ολα αυτά θα προχωρούν με δεδομένο ότι το χαρτοφυλάκιο της ΔΕΠΑ έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ στο πλαίσιο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, ενώ παράλληλα ο Θ. Κιτσάκος δεν απέκλεισε την είσοδο της εταιρείας στο Χρηματιστήριο, αφού με το προαναφερθέν σχέδιο επέκτασης του δικτύου φυσικού αερίου θα αυξηθούν ο τζίρος και η κερδοφορία της, άρα και η χρηματιστηριακή της αξία και το σύνολο της αξίας της σε ενδεχόμενο πώλησής της αργότερα.

Σημειώνεται ότι η ΔΕΠΑ κατέχει το 100% του ΔΕΣΦΑ (θυγατρική της εταιρεία διαχείρισης του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου που έχει συμφωνηθεί να πωληθεί στην αζέρικη SOCAR), ο οποίος κατέχει, λειτουργεί και εκμεταλλεύεται το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, ενώ κατέχει επίσης το 51% των Εταιρειών Διανομής Αερίου σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία, που προμηθεύουν τη λιανική αγορά στις αντίστοιχες περιοχές.

Μελετούν πώς θα εξυπηρετήσουν αποτελεσματικότερα το κεφάλαιο

Αναφορικά με τον IGB - τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου - ο Θ. Κιτσάκος εμφανίστηκε συγκρατημένος και παρέπεμψε στην ολοκλήρωση του market-test, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις 22 Φλεβάρη. Για το άλλο μεγάλο έργο, αυτό της κατασκευής σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, το οποίο συνδέεται θεωρητικά με τον IGB, ήταν ακόμη περισσότερο επιφυλακτικός, καθώς, όπως είπε, και το κόστος κατασκευής του είναι ιδιαίτερα υψηλό, περί τα 350 εκατ. ευρώ, ενώ μια επένδυση στο πολύ ακριβότερο LNG, συγκριτικά με το φυσικό αέριο που διανέμεται μέσω αγωγών, θα πρέπει να ελεγχθεί πολύ προσεκτικά πριν ξεκινήσει.

Πρόσθεσε ακόμη ότι η εταιρεία γενικά δίνει τη δέουσα σημασία στα ενεργειακά έργα διεθνούς βαρύτητας, όπως τα σχέδια για τη δημιουργία νέου ρωσικού αγωγού, ή η συνεργασία με Ισραήλ, Αίγυπτο και Κύπρο για την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού που θα προωθεί τα αποθέματα της ΝΑ Μεσογείου στις ευρωπαϊκές αγορές. Ωστόσο, όπως είπε, λόγω τεχνικών αλλά και γεωπολιτικών δυσκολιών, η εταιρεία εστιάζει στο εσωτερικό της χώρας, όπου μπορούν άμεσα να προχωρήσουν και να υλοποιηθούν σειρά επενδυτικών σχεδίων.

«ELDORADO GOLD» - ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Πεδίο ανταγωνισμών για τον πλούτο της περιοχής

Φαίνεται ότι οξύνονται οι ανταγωνισμοί ανάμεσα σε τμήματα του κεφαλαίου για το ποιος και με τι όρους θα βάλει στο χέρι τον ορυκτό και τον φυσικό πλούτο της χώρας, μέσα από τη σφοδρή πολιτική αντιπαράθεση που πυροδότησε η ανακοίνωση της «Eldorado Gold» για αναστολή των επενδύσεών της στις Σκουριές της Χαλκιδικής.

Ο διευθύνων σύμβουλος της «Eldorado», Πολ Ράιτ, ανακοίνωσε την αναστολή των επενδύσεων της πολυεθνικής στις Σκουριές της Χαλκιδικής, ενδεχόμενη αναστολή των επενδύσεων στην Ολυμπιάδα Χαλκιδικής (αν μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2016 δεν δοθεί η εκκρεμούσα άδεια εγκατάστασης που απαιτείται) και μαζικές απολύσεις, περίπου 1.000 εργαζομένων. Επιπλέον, ανακοίνωσε ότι θα συνεχίσει την αξιολόγηση του προγράμματος ανάπτυξης γεωτρήσεων στο Μεταλλείο Στρατωνίου, που απαιτούνται για να έχει παράταση ζωής πέραν των τριών ετών, ενώ για τις επενδύσεις στο Πέραμα και τις Σάπες της Θράκης είπε ότι θα τεθούν σε καθεστώς συντήρησης για τη διαφύλαξη των τίτλων και δικαιωμάτων της. Ο Π. Ράιτ ξεκίνησε κύκλο συναντήσεων με κόμματα και φορείς και σήμερα θα έχει συνάντηση με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Σχολιάζοντας, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Π. Σκουρλέτης, είπε ότι η κυβέρνηση δεν υποκύπτει σε εκβιασμούς, και πρόσθεσε ότι «εκείνο με το οποίο εμείς πορευόμαστε είναι ο σεβασμός στο περιβάλλον και η υπεράσπιση του δημόσιου συμφέροντος», ενώ το υπουργείο, θέλοντας να δείξει ότι τάχα προστατεύει το περιβάλλον, ανακοίνωσε την έγκριση προστίμων στην «Ελληνικός Χρυσός», ύψους 1.734.300 ευρώ, για 21 παραβάσεις της νομοθεσίας.

Στην ίδια γραμμή, με ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι «πυξίδα του ΣΥΡΙΖΑ ήταν και παραμένει ένα μοντέλο σταθερής και αειφόρου ανάπτυξης, που σέβεται το περιβάλλον και το δημόσιο συμφέρον», ενώ τα άλλα αστικά κόμματα κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι διώχνει ξένες επενδύσεις και βλάπτει την ανάπτυξη και αποτρέπει τη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ και του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βόρειας Ελλάδας έσπευσαν να καλέσουν την κυβέρνηση να καλλιεργήσει την εμπιστοσύνη μεταξύ κράτους και επενδυτών. Από κοντά και η ΓΣΕΕ κάλεσε την κυβέρνηση να «παραμερίσει ιδεοληψίες και τακτικισμούς, λαμβάνοντας μέριμνα για τη συνέχιση της λειτουργίας των μεταλλείων». Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Α. Τζιτζικώστας, κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει λύση στο ζήτημα.

Κανένα όφελος για τους εργαζόμενους και το λαό

Πίσω από τη σύγκρουση, που συνδέεται με τη σκληρή αντιπαράθεση τμημάτων του μονοπωλιακού κεφαλαίου, κρύβεται η συμφωνία όλων των κομμάτων της άρχουσας τάξης στον καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης. Η κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα συνεχίζουν να εξαπατούν τους εργαζόμενους λέγοντας ότι η επιστροφή στη λαϊκή ευημερία θα γίνει εάν πετύχουμε προσέλκυση ξένων καπιταλιστικών επενδύσεων, υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, ανάκαμψη της κερδοφορίας.

Οι εργαζόμενοι δεν πρέπει να στοιχηθούν πίσω από τα συμφέροντα και τις επιδιώξεις των μονοπωλίων, που για τη διασφάλιση και αύξηση της κερδοφορίας τους θυσιάζουν το δικαίωμα στη μόνιμη και σταθερή εργασία, με μισθούς που να καλύπτουν τις ανάγκες τους, το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία.

Οι εργαζόμενοι και ο λαός της Χαλκιδικής μπορούν να δουν όφελος μόνο μέσα από έναν ριζικά διαφορετικό τρόπο ανάπτυξης, όπου ο πλούτος που παράγεται και τα μέσα παραγωγής θα είναι κοινωνική, κρατική περιουσία, με επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό που θα ικανοποιεί τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.

COSCO
Νέα προσφορά για τον ΟΛΠ

Μόνον η COSCO, όπως άλλωστε είχε διαρρεύσει από την πρώτη στιγμή, κατέθεσε προσφορά για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ ζήτησε χτες από την εταιρεία την υποβολή νέας βελτιωμένης πρότασης, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το Ταμείο.

Συγκεκριμένα, στη σχετική ανακοίνωση επισημαίνεται πως το ΤΑΙΠΕΔ «ανακοινώνει ότι κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Διοικητικού του Συμβουλίου ολοκληρώθηκε η διαδικασία αποσφράγισης της μοναδικής δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς για την διάθεση ποσοστού 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ, την οποία κατέθεσε η εταιρεία Cosco Group (Hong Kong) Limited». Οπως συνεχίζει «ζητήθηκε η υποβολή βελτιωτικής προσφοράς, η οποία θα αξιολογηθεί σε επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΙΠΕΔ, που προγραμματίζεται για την ερχόμενη βδομάδα».

Οπως διαρρεόταν χτες από στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και της κυβέρνησης - για να τηρηθούν τα προσχήματα - στόχος είναι μέσω της «διαπραγμάτευσης» να επιτευχθεί υψηλότερο τίμημα, ωστόσο μάλλον θυμηδία προκαλεί ο ισχυρισμός αυτός, αφού ήδη υπάρχει αποτίμηση της εταιρείας από «ανεξάρτητους» εκτιμητές στα 340 εκατ. ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι το τίμημα που θα καταβληθεί θα κινηθεί γύρω από αυτό το ποσό.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ