ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 13 Γενάρη 2013
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΠΑΚΕΤΟ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ
«Κράχτης» η καταστροφή του λαού

Κόντρες και ανταγωνισμοί για τη μοιρασιά της προσφερόμενης λείας. Αλωνίζουν τα μονοπώλια, διεκδικώντας τους βασικούς και συγκεντρωμένους κλάδους της παραγωγής και της οικονομίας

Με «κράχτη» την εφαρμοζόμενη εγκληματική πολιτική για τη διαμόρφωση φτηνότερων, περισσότερο ευέλικτων εργατών, η συγκυβέρνηση (ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ) κλιμακώνει το πρόγραμμα «προσέλκυσης επενδυτών», για την εκχώρηση στα μονοπώλια ζωτικού χώρου, νευραλγικών και συγκεντρωμένων κλάδων της οικονομίας και της παραγωγής, βασικών υποδομών, φιλέτων δημόσιας γης και περιουσίας.

Θέσεις μάχης γύρω από τη μοιρασιά της λείας, και με αιχμή τον κλάδο της Ενέργειας, παίρνουν τα κράτη και οι κυβερνήσεις για λογαριασμό των μονοπωλίων που καθένας από αυτούς στηρίζει και εκπροσωπεί. Ενας ακόμα κρίκος στην αλυσίδα των προσπαθειών που καταβάλλουν οι ΗΠΑ να παρέμβουν μέσω της Ελλάδας στις συνολικότερες εξελίξεις που αφορούν την κρίση και τη διαχείρισή της στην Ευρωζώνη, αποτελεί η παρέμβαση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ σχετικά με την υπόθεση της ιδιωτικοποίησης της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ ΑΕ). Η ρωσική κυβέρνηση επιχειρεί διείσδυση μέσω του μονοπωλίου της Gazprom. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ αντιμάχεται και τη ρωσική, η οποία, μέσω του μονοπωλίου της Gazprom, επιχειρεί να πιάσει πόστο στην περιοχή. Την περασμένη βδομάδα, ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας απευθυνόμενους στους Γερμανούς καπιταλιστές υπενθύμιζε τους τομείς «επιχειρηματικότητας», όπου και αυτοί θα μπορούσαν να πιάσουν πόστα στο πλαίσιο του γενικότερου καταμερισμού. Η «τεχνογνωσία» των Γερμανών βιομηχάνων και μονοπωλίων αφορά σε τομείς όπως οι «ανανεώσιμες πηγές ενέργειας», η «περιβαλλοντικά φιλική διαχείριση και αξιοποίηση των απορριμμάτων», τρόφιμα και ποτά, βιομηχανικά εμπορεύματα, ενδύματα - υποδήματα, φάρμακα και ορυκτά - μεταλλεύματα, ορυκτά καύσιμα κ.ά. Είναι δηλαδή φανερό το γεγονός ότι η μεταξύ τους μοιρασιά της λείας δε συντελείται μόνο στο έδαφος των ιδιωτικοποιήσεων. Σύμφωνα με τον Γ. Στουρνάρα, η «αλλαγή του αναπτυξιακού προτύπου της χώρας μπορεί να ευνοήσει τις γερμανικές εξαγωγές κεφαλαιουχικών αγαθών έναντι των καταναλωτικών αγαθών, η ζήτηση για τα οποία υποχωρεί». Από κοντά και τα γαλλικά μονοπώλια, όπως οι Suez Environement και Veolia που διεκδικούν τις εταιρίες ύδρευσης (ΕΥΑΘ - ΕΥΔΑΠ).

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, μέσα στις επόμενες βδομάδες καταφθάνουν στην Αθήνα για «υψηλού επιπέδου» διαβουλεύσεις, με το εδώ πολιτικό προσωπικό και μεγαλοεπιχειρηματίες, τα επιτελεία του αμερικανικού μονοπωλίου της Goldman Sachs. Οι επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις και άλλες μπίζνες, η ανίχνευση των διαθέσεων και η ανάπτυξη σχέσεων με «εναλλακτικούς» πολιτικούς διαχειριστές του εκμεταλλευτικού συστήματος φαίνεται να είναι στην ατζέντα των επαφών τους στην Αθήνα.

Το πρόγραμμα με τις ιδιωτικοποιήσεις - μαμούθ θα εξελιχθεί στο φόντο της βίαια κλιμακούμενης διαδικασίας για την «εσωτερική υποτίμηση», πάνω στα συντρίμμια των εργατικών και λαϊκών δικαιωμάτων που αφήνει στο πέρασμά της η εφαρμοζόμενη εγκληματική πολιτική. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση - «αξιολόγηση» της Κομισιόν, τα προβλεπόμενα «έσοδα» από τις ιδιωτικοποιήσεις της περιόδου 2013 - 2016, αυτές που υπάγονται στην αρμοδιότητα του εκτρώματος που έχουν διαμορφώσει, του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) προβλέπονται στα 10,4 δισ. ευρώ. Η πλήρης νομική και οικονομική κυριότητα των περιουσιακών στοιχείων που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν (μαζί με κάθε δικαίωμα, όπως και για το δικαίωμα ψήφου των μετόχων) θα μεταβιβαστεί από την κυβέρνηση στο ΤΑΙΠΕΔ. Η «μεταβίβαση» κάθε περιουσιακού στοιχείου έχει «αμετάκλητο χαρακτήρα», δηλαδή υπάρχει ειδική ρήτρα που δεν επιτρέπει την αντιστροφή του σχεδίου πώλησης για απολύτως καμιά εταιρεία. Το ΤΑΙΠΕΔ, μέσα σε προθεσμία 10 ημερών, αποδίδει το αντίτιμο κάθε ιδιωτικοποίησης σε «ειδικό ταμείο», προκειμένου στη συνέχεια να το περάσουν στους μεγαλοπιστωτές τους, διασφαλίζοντας τα κράτη και τις κυβερνήσεις της ΕΕ και το ΔΝΤ, στους οποίους κατά κύριο λόγο έχει περιέλθει η αξίωση για την εμφανιζόμενη «οφειλή». Για κάθε αστοχία ως προς το βαθμό απόκλισης για τα προϋπολογιζόμενα «έσοδα» των ιδιωτικοποιήσεων προδιαγράφονται πρόσθετα «διορθωτικά» αντιλαϊκά πακέτα. Οι ισχυρισμοί ότι το αντίτιμο των ιδιωτικοποιήσεων θα απομειώσει το συνεχώς διογκούμενο κρατικό χρέος ύψους εκατοντάδων δισ. ευρώ δεν αντέχουν ούτε στην παραμικρή κριτική.

Κράχτης για την προσέλκυνση «επενδυτών» είναι και η επίσημη εκτίμηση της Κομισιόν ότι η εσωτερική υποτίμηση στην τελευταία τριετία έχει φτάσει στο 23% και μέχρι το τέλος του 2013, το «κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος», θα έχει υποχωρήσει κατά τρεις επιπλέον μονάδες για να διαμορφωθεί στο 26% σε σχέση με τα επίπεδα που υπήρχαν το 2009.

Η λίστα των ιδιωτικοποιήσεων

Το χρονοδιάγραμμα, με βάση την προβλεπόμενη σήμερα κλιμάκωση, διαμορφώνεται ως εξής:

2013 : ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), ΟΠΑΠ, Κρατικά Λαχεία, Ελληνικά Ταχυδρομεία, περιφερειακά αεροδρόμια, ΛΑΡΚΟ, αποθηκευτικός χώρος φυσικού αερίου «Νότια Καβάλα», οι περιοχές φιλέτα Κασσιώπη Κέρκυρας και Αφάντου Ρόδου, η περιοχή-φιλέτο «Μικρό Καβούρι», πώληση και επαναμίσθωση 28 κτιρίων που στεγάζουν κρατικές υπηρεσίες.

2014: ΕΥΑΘ και ΕΥΔΑΠ, πώληση 17% της ΔΕΗ, «αξιοποίηση» των Οργανισμών Λιμένος Πειραιά και Θεσσαλονίκης (ΟΛΠ, ΟΛΘ), επίσης και περιφερειακών λιμανιών, παραχώρηση Εγνατίας Οδού, «αξιοποίηση» του παλιού αεροδρομίου Ελληνικού με πανωπροίκι τη γύρω παραλιακή ζώνη, αεροδρόμιο Σπάτων (πώληση της κρατικής συμμετοχής και χρονική επέκταση της σύμβασης με τη «Χόχτιφ»), περιφερειακά αεροδρόμια (β' φάση), «αξιοποίηση» μαρινών, πώληση δικαιωμάτων «ψηφιακού μερίσματος».

Η τελευταία «επικαιροποίηση» προβλέπει την ένταξη στο ΤΑΙΠΕΔ του ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και της θυγατρικής Rosco (σιδηροδρομικοί σταθμοί, συντήρηση τροχαίου υλικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού). Στις λίστες των επικείμενων ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνονται επίσης ΛΑΡΚΟ, ΕΛΒΟ, Καζίνο Πάρνηθας, Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών (ΟΔΙΕ).

Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης αντιλαϊκής κλιμάκωσης δρομολογούν και τα παρακάτω:

Ενέργεια: Πέρα από τη ΔΕΠΑ μεθοδεύουν την εκχώρηση ζωτικού χώρου στα μονοπώλια με την εκποίηση ποσοστών σε ΔΕΗ, ΕΛΠΕ και ΛΑΡΚΟ. Για τη ΔΕΗ ετοιμάζουν την πώληση ποσοστού 17% (στο 34% από 51% σήμερα). Μη δεσμευτικές προσφορές στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση των ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ έχουν καταθέσει οι: «Gazprom», «Negusnef» (Sintez), M&M Gas (όμιλοι Βαρδινογιάννη και Μυτιληναίου), «Socar» (Αζερμπαϊτζάν) και «ΓΕΚ Τέρνα» με την Τσέχικη PPF που ενδιαφέρεται μόνο για τον ΔΕΣΦΑ.

Υδρευση: Αφορά στο ξεπούλημα των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, για τις οποίες ενδιαφέρονται ευρωενωσιακά και ντόπια μονοπώλια. Είναι γνωστό το ενδιαφέρον των γαλλικών μονοπωλίων Suez Environement και veolia, ενώ ενδιαφέρον έχει επιδείξει και ο όμιλος Μπόμπολα. Στους σχεδιασμούς τους είναι και η παράδοση Δημοτικών Εταιρειών Υδρευσης Αποχέτευσης. Είναι απόλυτα φανερό πως τα τιμολόγια ύδρευσης θα απογειωθούν σε νέα ύψη για την ενίσχυση των καπιταλιστικών κερδών.

Επικοινωνίες: Μετά την παράδοση του ΟΤΕ στο γερμανικό μονοπώλιο Deutsche Telecom να μπάσουν λεγόμενο «στρατηγικό επενδυτή» και στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και στην «αξιοποίηση» του φάσματος συχνοτήτων (συχνότητες που μένουν ελεύθερες μετά τη μετατροπή του σήματος τηλεοπτικών καναλιών από αναλογικό σε ψηφιακό).

Ακίνητη περιουσία: Επικεντρώνουν στα «φιλέτα», είτε με μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης και συμπράξεις με τα μονοπώλια είτε με πώληση. Σε πρώτο πλάνο, μπαίνει το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Για τα «σημαντικά ακίνητα» - φιλέτα συγκροτούνται ειδικές ομάδες για την άρση των διοικητικών εμποδίων, όπως για παράδειγμα από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, την Πολεοδομία κ.ά. Στους σχεδιασμούς για το επόμενο διάστημα ετοιμάζουν την «αξιοποίηση» - ένταξη χιλιάδων ακινήτων του Δημοσίου σε ένα ενιαίο πακέτο, με τη μορφή αμοιβαίου κεφαλαίου. Στο ίδιο πακέτο σχεδιάζουν να χωρέσουν και ακίνητα ασφαλιστικών ταμείων. Πρόκειται για την επόμενη μορφή τζόγου σε συνέχεια της ληστείας των αποθεματικών που συντελέστηκε μέσα από το κούρεμα του κρατικού χρέους!

Αλλες υποδομές: Προχωρούν στην «επέκταση συμβάσεων παραχώρησης» για την Αττική Οδό και την Εγνατία Οδό. Επίσης, στη χρονική επιμήκυνση της σύμβασης στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» με το γερμανικό μονοπώλιο «Χόχτιφ». Βάζουν «στρατηγικούς επενδυτές» στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μέσω συμβάσεων παραχώρησης. Μαγειρεύουν και συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιωτικά κεφάλαια για 11 περιφερειακά λιμάνια και 850 μαρίνες. Σε κρατική ιδιοκτησία βρίσκεται σήμερα το 74% του ΟΛΘ όπως και του ΟΛΠ. Τα 2 μεγάλα λιμάνια όπως επίσης και ακόμη 10 - Πάτρας, Ηγουμενίτσας, Βόλου, Καβάλας, Ραφήνας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας - στα οποία το κράτος κατέχει το σύνολο (100%) του μετοχικού κεφαλαίου, προορίζονται για «πεσκέσι» σε «επενδυτές».

Τζόγος: Το προσφερόμενο πακέτο αφορά στις εταιρείες ΟΠΑΠ, Καζίνο, ΟΔΙΕ, Κρατικά Λαχεία, τα οποία για διάστημα 12 ετών ήδη πέρασαν στην ιδιοκτησία της σύμπραξης των εταιρειών ΟΠΑΠ, Lottomatica, Intralot και Scientific Games.

Είναι ολοφάνερο πως η επιχείρηση για την προσέλκυση των μονοπωλίων θα κλιμακωθεί με αλλεπάλληλα, χωρίς τελειωμό αντιλαϊκά μέτρα, προκειμένου να ικανοποιηθούν οι σημερινές νόρμες της ανταγωνιστικότητας για την κερδοφορία των καπιταλιστών. Για το λαό υπάρχει ο άλλος δρόμος ανάπτυξης, χωρίς τους καπιταλιστές, με εργατική λαϊκή εξουσία, με κεντρικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη όλων των πλουτοπαραγωγικών πηγών της χώρας και το λαό αποκλειστικό ιδιοκτήτη του πλούτου που παράγει. Εξέλιξη που απαιτεί τώρα οργάνωση και πάλη ενάντια σ' αυτά τα μέτρα και την πολιτική που τα εφαρμόζει σε συνδυασμό με την πάλη για αποδέσμευση από την ΕΕ και τη μονομερή διαγραφή του χρέους.


Ανδέας ΣΑΚΑΡΕΛΟΣ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ