ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 13 Γενάρη 2012
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Φτιάχνουν «ζώνες» εργασιακής ζούγκλας για το κεφάλαιο

Επέκταση του «fast track» και καταιγίδα νέων προνομίων στις μεγαλοεπιχειρήσεις

Πολυνομοσχέδιο - «μαμούθ», με τίτλο «Βελτίωση Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος - Νέα Εταιρική Μορφή - Σήματα Προϊόντων και Υπηρεσιών - Μεσίτες Ακινήτων - Ανάπτυξη του Θαλάσσιου Τουρισμού και άλλες διατάξεις», ενέκρινε χτες ομόφωνα το Υπουργικό Συμβούλιο.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλές και εξαιρετικά σημαντικές νομοθετικές παρεμβάσεις υπέρ του μεγάλου κεφαλαίου, σε βάρος των λαϊκών συμφερόντων. Μεταξύ άλλων, προβλέπει διεύρυνση της διαδικασίας αδειοδότησης «fast track», νέο τύπο επιχείρησης, νέα προνόμια στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, έως και τον εγκαινιασμό της δημιουργίας και λειτουργίας μεταποιητικών επιχειρήσεων στις λεγόμενες «ελεύθερες ζώνες» και «ελεύθερες αποθήκες», όπου θα ισχύουν ειδικά προνόμια για την επιχειρηματική δραστηριότητα, περισσότερα και χειρότερα για τους εργαζόμενους σε σχέση με τα όσα ισχύουν γενικότερα. Στο νομοσχέδιο εντάχθηκαν και οι διατάξεις για την κατάργηση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα και άλλα ναυτιλιακά θέματα.

Στον πυρήνα του νομοσχεδίου βρίσκεται η κυβερνητική πρωτοβουλία για μια «Φιλική Ελλάδα στις επιχειρήσεις», που αποτελεί αντιγραφή των θέσεων που επεξεργάστηκε ο ΣΕΒ μαζί με στελέχη των υπουργείων! Προαναγγέλλοντας και νέα πακέτα φιλομονοπωλιακών μέτρων, ο εισηγητής του, υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Μ. Χρυσοχοΐδης, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν σταματάμε εδώ. Απαιτούνται ακόμα πιο γενναία και αποφασιστικά μέτρα».

Οι βασικές ρυθμίσεις

Το νομοσχέδιο προβλέπει:

  • «Επέκταση του fast track». Στα 120 εκατ. ευρώ μειώνεται το συνολικό κόστος επένδυσης, αντί των ισχυόντων 220 εκατ. ευρώ, για ένταξη στη διαδικασία. Εναλλακτικά, μόλις 40 εκατ. ευρώ και δημιουργία 120 θέσεων εργασίας. «Στρατηγική επένδυση» θα θεωρείται κι αυτή που -ανεξαρτήτως κόστους- δημιουργεί 150 θέσεις εργασίας (από 250 που ισχύει). Θεσπίζεται «ειδική κατηγορία στρατηγικής επένδυσης», μέσα σε οργανωμένες βιομηχανικές περιοχές, για επενδύσεις άνω των 15 εκατ. ευρώ. Ο ανώτατος χρόνος έκδοσης αδειών συντομεύεται κι άλλο, από 60 σε 45 μέρες και μειώνονται οι χρηματικές εγγυήσεις!
  • Ο δημόσιος οργανισμός «Invest in Greece» θα δημιουργήσει «ειδική μονάδα προώθησης αδειοδοτήσεων». Θα λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης και «νόμιμος εκπρόσωπος» του υποψήφιου επενδυτή για την αδειοδότηση, για επενδύσεις άνω των 2 εκατ. ευρώ.
  • «Απλοποιείται» η διαδικασία εκτέλεσης αρχαιολογικών ερευνών, όταν εντοπίζονται αρχαιότητες σε ιδιωτικά έργα, για να μειωθεί ο χρόνος και τα εμπόδια υπέρ των επενδυτών!
  • Γίνονται σημαντικές διοικητικές παρεμβάσεις στη ζώνη καινοτομίας Θεσσαλονίκης, με ορισμό και των ορίων της, μετατροπή της εταιρείας διοίκησης σε ΑΕ του δημοσίου.
  • Προβλέπει νέο εταιρικό τύπο εμπορικής επιχείρησης, μια «μικρή ΑΕ» με κεφάλαιο ακόμη και 1 ευρώ! Καταργείται το μητρώο εξαγωγέων και δημιουργείται μητρώο εξαγωγών, ώστε κάθε εμπορική εταιρεία να μπορεί να είναι και εξαγωγική. Παράλληλα κωδικοποιούνται οι διατάξεις για το εξωτερικό εμπόριο και δίνεται η δυνατότητα στα συναρμόδια υπουργεία να άρουν εμπόδια! Γίνονται παρεμβάσεις για τους μεσίτες ακινήτων και τις συμβάσεις που συνάπτουν. Καθιερώνεται το Σήμα Ελληνικού Προϊόντος, που θα είναι προαιρετικό. Προβλέπεται «εκσυγχρονισμός» του πλαισίου απόδοσης των εμπορικών σημάτων.
  • Σύστημα εποπτείας αγοράς στα βιομηχανικά προϊόντα. Πρόκειται για βασικό αίτημα επιχειρηματιών που θεωρούν ότι θίγονται από αθέμιτο ανταγωνισμό, αλλά και εισαγωγές προϊόντων από τρίτες χώρες.

Πέρα από τις συγκεκριμένες παρεμβάσεις, ολόκληρο το νομοσχέδιο περιλαμβάνει δεκάδες τροποποιήσεις παλαιότερων ρυθμίσεων, σχεδόν επί παντός επιστητού. Οι εξουσιοδοτήσεις που δίνει ώστε με υπουργικές αποφάσεις και Προεδρικά Διατάγματα να καθοριστούν σημαντικές πλευρές της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ίσως είναι η σοβαρότερη πτυχή του νομοθετήματος. Παράλληλα, προωθεί και ένα άτυπο γενικό «fast track», αφού μέσα σε 3 μήνες από τη δημοσίευση του νόμου, τα υπουργεία οφείλουν να επανεξετάσουν το νομοθετικό πλαίσιο που τα αφορά, για μείωση των δικαιολογητικών αδειοδοτήσεων των επιχειρήσεων.

ΝΕΑ ΠΡΟΝΟΜΙΑ ΣΤΟ ΕΦΟΠΛΙΣΤΙΚΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ
«Ράμπο» στα καράβια και πλήρης άρση του καμποτάζ

Επικίνδυνες για ναυτεργάτες και επιβάτες οι ρυθμίσεις που περιλαμβάνουν τα δυο νομοσχέδια που ενέκρινε χτες το Υπουργικό Συμβούλιο

Εχοντας εξασφαλίσει πλήθος νέων προνομίων και διευκολύνσεων στους μεγαλοεπιχειρηματίες της στεριάς, η συγκυβέρνηση δεν παρέλειψε να φιλοδωρήσει και τους εφοπλιστές, συμπεριλαμβάνοντας στον «αναπτυξιακό» τα νομοσχέδια για «Παροχή Υπηρεσιών Ασφαλείας από Ενοπλους Ιδιώτες Φρουρούς σε Εμπορικά Πλοία και άλλες διατάξεις» και για την πλήρη άρση του καμποτάζ, δηλαδή την πλήρη ελευθερία δράσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου, παράλληλα με την κρουαζιέρα και στην ακτοπλοΐα. Συνολικά, περιέχονται επικίνδυνες για ναυτεργάτες και επιβάτες διατάξεις, που αφορούν τον θαλάσσιο τουρισμό και τα σκάφη αναψυχής.

Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο που προβλέπει την παρουσία ένοπλων «ράμπο» στα εμπορικά πλοία, πρόσχημα είναι οι πειρατικές επιθέσεις που δέχονται εμπορικά πλοία στη θαλάσσια περιοχή της Σομαλίας, στον κόλπο του Αντεν. Ομως, στην ουσία ικανοποιεί αξίωση του εφοπλιστικού κεφαλαίου, καθώς εξασφαλίζει την παραπέρα ένταση της άγριας εκμετάλλευσης των ναυτεργατών και μάλιστα με την επιβολή ένοπλης βίας, χώρια το μερίδιό του από την έμμεση συμμετοχή στους ενδοϊμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς που φουντώνουν, με θύματα τους λαούς και τους ναυτεργάτες.

Είναι αξιοσημείωτο ότι ενώ το αρχικό κείμενο του νομοσχεδίου προέβλεπε την παρουσία έξι ενόπλων «ράμπο» στα πλοία, στο κείμενο που δημοσιοποιήθηκε χτες δεν αναφέρεται πλέον αριθμός. Επιπλέον, ενώ στο αρχικό κείμενο σε ό,τι αφορά τις κυρώσεις τόσο για τους ένοπλους φρουρούς που παραβιάζουν τα καθήκοντά τους, ή τις εταιρείες και τους πλοιοκτήτες που επιβιβάζουν φρουρούς χωρίς σχετική άδεια, η ποινή ήταν μέχρι τρία χρόνια φυλάκιση, στο χτεσινό κείμενο οι κυρώσεις είναι «ποινή φυλάκισης μέχρι εννέα (9) μηνών ή χρηματική ποινή».

Πλήθος ερωτημάτων προκαλούν τα άρθρα 10 και 11 του νομοσχεδίου καθώς περιέχουν διατάξεις με τις οποίες «ξεσκονίζεται» το θεσμικό πλαίσιο του 1929 για επιτάξεις πλοίων, βιομηχανιών, ναυπηγείων και προσαρμόζεται στις σημερινές διοικητικές δομές. Η προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου των επιτάξεων στα «νέα δεδομένα» αξίζει να σημειωθεί ότι έρχεται λίγες μέρες μετά την επιστολή που έστειλε η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών προς τα μέλη της, ενημερώνοντας για τη ναύλωση 24 εμπορικών πλοίων για τις ανάγκες του ΝΑΤΟ.

Μεσαίωνας στα επιβατηγά

Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για την άρση του καμποτάζ, τον θαλάσσιο τουρισμό και τα σκάφη αναψυχής, η συγκυβέρνηση του μαύρου μετώπου έρχεται να προσφέρει νέα προνόμια στο εφοπλιστικό κεφάλαιο, επιβάλλοντας τον εργασιακό μεσαίωνα στα επιβατηγά πλοία. Ειδικά στους εφοπλιστές των τουριστικών πλοίων αναψυχής, για να τους εξασφαλίσει καθεστώς πλήρους ασυδοσίας, φτάνει να θέσει σε άμεσο κίνδυνο την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Πιο ειδικά, για την άρση του καμποτάζ, για τα κρουαζιερόπλοια των πολυεθνικών που καταπλέουν στο λιμάνι του Πειραιά, βγάζει από τη μέση ακόμα και αυτή τη γελοιότητα - που περιείχε ο νόμος που ψηφίστηκε πέρσι για την άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα και δεν έμεινε στα πλοία ούτε ρουθούνι από ναυτεργάτες με δικαιώματα - περί σύμβασης που θα έπρεπε να υπογράφουν οι εταιρείες των κρουαζιερόπλοιων με το ελληνικό Δημόσιο. Η σύμβαση προέβλεπε για τις εταιρείες την καταβολή του ποσού των 3,95 ευρώ ανά επιβάτη.

Επίσης, με την ύπουλη διάταξη ότι «ο ΥΠΑΑΝ μπορεί, για την εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών, να αναθέτει απευθείας με την υπογραφή σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, χωρίς την τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας και κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, τη διενέργεια δρομολογίων σε πλοιοκτήτη πλοίου που πληροί τις προβλεπόμενες από το νόμο προϋποθέσεις, έναντι μισθώματος», χωρίς πουθενά να ορίζει την υποχρέωση των εφοπλιστών στην εφαρμογή του ΠΔ 177/74 που αφορά τις οργανικές συνθέσεις των ακτοπλοϊκών πλοίων και την ασφάλιση των ναυτεργατών, τινάζει στον αέρα το καμποτάζ και στην ακτοπλοΐα.

ΟΟΣΑ
Βαθιά η κρίση στην Ευρωζώνη

«Αλλαγή δυναμικής» σε ΗΠΑ, Ρωσία και Ιαπωνία, «επιδείνωση» στην Κίνα

Το βάθος της καπιταλιστικής κρίσης στις περισσότερες μεγάλες οικονομίες του κόσμου, κυρίως στην Ευρωζώνη, έρχονται να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία του ΟΟΣΑ. Για τις κύριες οικονομίες στην Ευρωζώνη (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία), όπως και για τη Βρετανία, οι σύνθετοι δείκτες εξακολουθούν να δείχνουν μια επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας, ο ρυθμός της οποίας υπολείπεται της μακροπρόθεσμης τάσης της. Το ίδιο διαπιστώνεται για τον Καναδά και ορισμένες μεγάλες αναδυόμενες οικονομίες, όπως η Βραζιλία και η Ινδία.

Για τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και τη Ρωσία, ο Οργανισμός παρατηρεί ότι παρουσιάζουν «ισχυρές ενδείξεις μιας θετικής αλλαγής της δυναμικής». Σε ό,τι αφορά την Κίνα, βλέπει «επιδείνωση από τον περασμένο μήνα και σηματοδοτεί μια επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας όσον αφορά τη μακροπρόθεσμη τάση της».

Στο πεδίο των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, που οξύνει η κρίση, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζ. Μανουέλ Μπαρόζο ανέδειξε χτες την ανάγκη οι Γαλλία, Γερμανία και Βρετανία να προσπαθήσουν να λύσουν τις διαφορές τους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ανησυχώντας προφανώς για τις φυγόκεντρες τάσεις που μεγαλώνουν στο φόντο της κρίσης.

«Υπάρχουν αυτή τη στιγμή αρκετές διαφωνίες μεταξύ της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Βρετανίας, που δεν είναι τόσο δύσκολες. Μπορούν να τις λύσουν. Τώρα είναι η ώρα να έλθουμε σε μια συμφωνία», δήλωσε Μπαρόζο. Ακόμη, τόνισε πως η Κομισιόν θα ασκήσει όλη της την εξουσία για να διασφαλίσει ότι η Ουγγαρία θα συμμορφωθεί με τους κανόνες της ΕΕ, προαναγγέλλοντας μπαράζ εκβιασμών και απειλών προς τον ουγγρικό λαό.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ