ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 12 Σεπτέμβρη 2001
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Θύμα αρχαιοκαπηλίας η Βεργίνα!

Απογυμνώθηκε από τα διακοσμητικά του αγαλματίδια ο περίφημος Τάφος του Θρόνου

Ο Τάφος του Θρόνου πριν την κλοπή
Ο Τάφος του Θρόνου πριν την κλοπή
Ενα ακόμη μεγάλο πλήγμα δέχτηκε ο αρχαιολογικός πλούτος μας. Αυτή τη φορά στη Βεργίνα, όπου κλάπηκαν σχεδόν τα μισά αγαλματίδια που κοσμούσαν τον Τάφο του Θρόνου, γνωστό ως Τάφο της Ευρυδίκης (μητέρας του βασιλιά Φιλίππου). Κλοπή που αποδεικνύει ξανά τις τεράστιες κυβερνητικές ευθύνες για τις απαράδεκτες συνθήκες φύλαξης των αρχαιοτήτων μας.

Συγκεκριμένα, κλάπηκαν τρία μαρμάρινα αγαλματίδια γυναικών και τρίαν μαρμάρινα αγαλματιδία σφιγγών, που αποτελούσαν γλυπτό διάκοσμο του θρόνου. Τα αγαλματίδια, ύψους 0,19 μ. και 0,15 μ. αντίστοιχα, έφεραν ίχνη χρωματικής διακόσμησης. Κλάπηκαν επίσης δύο μαρμάρινοι ρόδακες, οι οποίοι είχαν σπάσει κατά την αρχαιότητα και βρίσκονταν τοποθετημένοι επάνω στη μαρμάρινη λάρνακα του τάφου.

Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, η κλοπή διαπιστώθηκε την περασμένη Κυριακή, στη διάρκεια (σύμφωνα με το «Εθνος» που αποκάλυψε το γεγονός) ξενάγησης κυβερνητικών επισήμων που πήγαν στη Θεσσαλονίκη για τα εγκαίνια της ΔΕΘ. Μέχρι στιγμής, παραμένει άγνωστο πότε ακριβώς έγινε η κλοπή.

Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, «δε διαπιστώθηκαν άλλες φθορές στο θρόνο, ούτε στις τοιχογραφίες και δεν παρατηρήθηκε διαταραχή στα υπολείμματα των οργανικών ουσιών που υπάρχουν στο δάπεδο του τάφου», ενώ «εξωτερικά του μνημείου, το οποίο δεν είναι ακόμα επισκέψιμο για το κοινό, καθώς και στο στέγαστρο που προστατεύει τον τάφο και το δρόμο του, δε διαπιστώθηκαν ίχνη παραβίασης. Η κλειδαριά της εισόδου δε βρέθηκε παραβιασμένη». Διευκρινίζεται ότι στον τάφο υπάρχουν όργανα μέτρησης της υγρασίας, τα οποία ελέγχονται μια φορά το μήνα από τους συντηρητές της Εφορίας. «Η είσοδος τρίτων στο εσωτερικό του τάφου δεν είναι δυνατή, παρά μόνο με τη συνοδεία της υπεύθυνης αρχαιολόγου. Επιπλέον, ο τάφος φυλάσσεται όλο το 24ωρο».

Εκτός από τις έρευνες για τον εντοπισμό των δραστών που διενεργεί η αστυνομία, το ΥΠΠΟ ενημέρωσε το Τμήμα Δίωξης Αρχαιοκαπηλίας της Ασφάλειας Αττικής και την Ιντερπόλ.

Από την πλευρά του, ο Ε. Βενιζέλος επιχείρησε να συγκαλύψει τις κυβερνητικές ευθύνες, μιλώντας για «περίεργο» συμβάν: «Πρόκειται για βαρύ ποινικό αδίκημα. Ελπίζω ότι πολύ σύντομα θα έχει διαλευκανθεί η υπόθεση. Αλλωστε, αυτά τα αγαλματίδια είναι φωτογραφημένα, ταυτοποιημένα, γνωστά διεθνώς. Δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν στην αρχαιοκαπηλική αγορά. Είναι περίεργο το συμβάν, διότι στον τάφο αυτό δεν εισέρχεται κανείς ελεύθερα. Οι επισκέψεις είναι σπάνιες, μόνο επισήμων, και μόνο με τη συνοδεία αρχαιολόγου. Η τελευταία τέτοια επίσκεψη έγινε στις 16 Αυγούστου, ενώ μία φορά το μήνα εισέρχονται οι συντηρητές, προκειμένου να ελέγξουν τα μηχανήματα που μετρούν το μικροκλίμα του τάφου».

Ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ενωσης Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων, σημειώνει: «Τα καθήκοντά μας με την αυξημένη μορφή υποχρεώσεων και σε συνδυασμό με τη μεγάλη έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, μας καθηλώνουν σε μια σύγχρονη μορφή "δουλείας". Η αντιμετώπισή μας από μέρους της πολιτείας δεν είναι η καταλληλότερη σε θέματα εργασιακά, επιμόρφωσης με τη μορφή τακτών σεμιναρίων στα θέματα φύλαξης, συμπεριφοράς και αντιμετώπισης εκτάκτων περιστατικών, καθώς επίσης και επί της υποδοχής των ξένων επισκεπτών».

Σημειώνουν ότι από τις 306 οργανικές θέσεις νυχτοφυλάκων οι 150 είναι κενές και καταλήγουν πως θα κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους, από αύριο, με 48ωρες επαναλαμβανόμενες απεργίες. Από τις 7/9 απέχουν από τα εκδοτήρια εισιτηρίων σε όλα τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ και καθηγητής Αρχαιολογίας στο ΑΠΘ, Γιώργος Χουρμουζιάδης, δήλωσε στο «Ρ»: «Το ποσοτικό πρόβλημα των φυλάκων υπάρχει εδώ και χρόνια. Δεν επαρκούν. Τώρα που το ΥΠΠΟ στο νέο νόμο κάνει λόγο για νέες θέσεις εργασίας, ο υπουργός πρέπει να λάβει υπόψη του τις ελλείψεις. Με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να αποδοθεί η κλοπή σε ελλιπή εκπλήρωση των καθηκόντων των φυλάκων ή των αρχαιολόγων. Το στέγαστρο της Βεργίνας είναι έτσι κατασκευασμένο και φωτισμένο, που είναι δυνατόν να επιτρέψει τη διάπραξη κλοπής. Ετσι βγαίνει στην επιφάνεια και η κακή κατασκευή των μουσείων, τα οποία δε σχεδιάζονται από τους αρχιτέκτονες σε συνεργασία με τους αρχαιολόγους. Βλέποντας και τις νέες θέσεις που ιδρύονται με το νομοσχέδιο, δεν προβλέπονται θέσεις μουσειολόγων. Τέλος, με το γεγονός αυτό αναδεικνύεται και πάλι το πρόβλημα του επιπέδου των φυλάκων. Πρέπει να είναι καταρτισμένοι και όχι απλοί θυρωροί».

«Ο πιο μελωδικός απ' όλους»

Συναυλία - αφιέρωμα στον Μάνο Λοΐζο, στις 17/9, στο Θέατρο Βράχων

Ο Μάνος Λοΐζος
Ο Μάνος Λοΐζος
Στον μελωδό της ψυχής μας, στον αξέχαστο Μάνο Λοΐζο, αφιερώνεται η συναυλία, που διοργανώνουν στις 17/9 (8.30 μ.μ.), ανήμερα της επετείου του θανάτου του, στο Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», στο Βύρωνα, ο ραδιοσταθμός «Μελωδία» και η οικογένεια του συνθέτη. Θα συμμετέχουν οι: Χάρις Αλεξίου, Δήμητρα Γαλάνη, Γιώργος Νταλάρας, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, «Ακτιβ Μέμπερ», Νίκος Ζούδιαρης, Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης, Αλκίνοος Ιωαννίδης, Μελίνα Κανά, Σωκράτης Μάλαμας, Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, Μιλτιάδης Πασχαλίδης, Ελένη Τσαλιγοπούλου. Επίσης, ο Θάνος Μικρούτσικος. Η καλλιτεχνική επιμέλεια είναι του Γιώργου Ανδρέου. Σαράντα σχεδόν τραγούδια θα ακουστούν στη συναυλία, ενώ θα προβληθεί οπτικοακουστικό υλικό από τη ζωή και το έργο του Μ. Λοΐζου. «Η συναυλία είναι μια γιορτή του ελληνικού τραγουδιού, στη μνήμη του Μάνου Λοΐζου», είπε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο Οδ. Ιωάννου (από μέρους του «Μελωδία»), ενώ αναφέρθηκε στο CD - παραγωγή του ραδιοσταθμού - στο οποίο νέοι τραγουδοποιοί ερμηνεύουν τραγούδια του Μ. Λοΐζου. Μνήμες ζωντάνεψαν τα λόγια του Θάνου Μικρούτσικου, με τον οποίο ο Μ. Λοΐζος έκανε τις τελευταίες του συναυλίες το 1981. «Ο θάνατός του», είπε ο Θ. Μικρούτσικος, «ήταν πραγματικά μεγάλη απώλεια για το ελληνικό τραγούδι. Κατά τη γνώμη μου, ο Μάνος ήταν ο πιο μελωδικός απ' όλους μας. Χωρίς ο ίδιος να ξεπέσει ποτέ σ' έναν λαϊκισμό, τα τραγούδια του τραγουδήθηκαν πανελλαδικά. Ηταν άρτιος μελωδός, ο πιο γλυκός άνθρωπος του ελληνικού τραγουδιού». Ο Θ. Μικρούτσικος αναφέρθηκε στη στενή τους σχέση και σε στιγμές της συνεργασίας τους, όπως η ιστορική συναυλία στο «Κεντρικό», πριν την επιβολή της δικτατορίας (19/4/67), όπου παρουσίασαν τα «Νέγρικα» (τραγουδούσε η Μ. Φαραντούρη, στην ορχήστρα συμμετείχαν οι Θ. Μικρούτσικος και Δ. Σαββόπουλος) και στις μετέπειτα συναυλίες τριών συνθετών (Λοΐζος, Μικρούτσικος, Λεοντής), το '81. Στον «ολοκληρωμένο δημιουργό», με τις «αξεπέραστες ερμηνείες» και «τα πολύ σημαντικά τραγούδια που έδωσε σε τραγουδιστές», αναφέρθηκε ο Γ. Ανδρέου, σημειώνοντας πως η συναυλία είναι μια αφορμή «να θυμηθούμε, όσοι συμμετέχουμε, τις διαχρονικές ευθύνες μας απέναντι στην Τέχνη και τους ανθρώπους που μας ακούνε». Ο Κ. Θωμαΐδης, με την εμπειρία του και ως μουσικός παραγωγός, σημείωσε ότι «νέοι άνθρωποι τηλεφωνούν στο σταθμό, ζητώντας ν' ακούσουν τραγούδια του Λοΐζου», ενώ ο Μ. Πασχαλίδης είπε ότι «τα τραγούδια του είναι ζωντανά, τα έχουμε μέσα μας». «Με τα ερωτικά του Λοΐζου ερωτεύτηκα, με τα πολιτικά του έκανα επαναστάσεις στο δωμάτιό μου και νίκησα πολλούς εχθρούς», είπε ο Ν. Ζούδιαρης. Στη συνέντευξη παραβρέθηκε η κόρη του Μ. Λοΐζου, Μυρσίνη.

Στα Γιάννενα ο Βασίλης

Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου συνεχίζει με μεγάλη επιτυχία τη μουσική διαδρομή στην Ελλάδα. Μεθαύριο, Παρασκευή, θα δώσει συναυλία στα Γιάννενα (στο γήπεδο). Με το δικό του, μοναδικό, τρόπο θα παρουσιάσει ηλεκτρικές και λυρικές μπαλάντες, τραγούδια αγαπημένα που «μιλούν» στις καρδιές νέων, αλλά και μεγαλύτερων σε ηλικία. Συμπληρώνοντας πάνω από είκοσι πέντε χρόνια στη δισκογραφία, ο καταξιωμένος ερμηνευτής ανήκει στους λίγους καλλιτέχνες που, εκτός από την ευρεία αποδοχή, συνδυάζει την ανθρώπινη αγωνία και την έμπρακτη συμμετοχή του στους καθημερινούς μικρούς ή μεγάλους «πολέμους». Οι συναυλίες του προσφέρονται πάντα για μια ουσιαστική «συνομιλία» με το μεγάλο κοινό.

Φτωχότερος ο κινηματογράφος

Κηδεύτηκε χτες, από το νεκροταφείο Χαλανδρίου, ο 70χρονος Αιμίλιος Κονιτσιώτης, έπειτα από μάχη με τον καρκίνο. Ο Αιμίλιος Κονιτσιώτης γεννήθηκε το 1930 στα Γιάννενα. Το 1958 πήγε στη Γερμανία, όπου δούλεψε στα στούντιο της εταιρίας REAL FILM του Αμβούργου, μαθαίνοντας την τέχνη του κινηματογράφου. Δεν άργησε να εξελιχθεί σε εξαιρετικό τεχνικό αλλά και παραγωγό. Ξεχώρισε ως διευθυντής φωτογραφίας.

Στην Ελλάδα επέστρεψε το 1972 και ξεκίνησε τις παραγωγές ταινιών μαζί με τον αδελφό του, Κλέαρχο. Σύντομα στράφηκε στην παραγωγή ταινιών διαφορετικού χαρακτήρα, όπως «Ο Μελισσοκόμος», «Τοπίο στην Ομίχλη» του Θ. Αγγελόπουλου και «Ακροπόλ» του Π. Βούλγαρη. Η μεγάλη πείρα του στα θέματα του κινηματογράφου τον έφερε και στη διοίκηση νευραλγικών κινηματογραφικών φορέων, όπως το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Μέχρι τις 23 του Σεπτέμβρη θα διαρκέσει η έκθεση «Τουλούζ Λωτρέκ: Ο μύθος της γυναίκας», που διοργάνωσε φέτος το καλοκαίρι το Ιδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο.

Στο Αρσάκειο Μέγαρο (Πεσματζόγλου 5) αύριο (8.30μμ) η Γενική Γραμματεία Ν. Γενιάς και οι εκδόσεις «Α.Α. Λιβάνη», οργανώνουν συνάντηση γνωριμίας με το ποιητικό έργο της γνωστής δημοσιογράφου στο Παρίσι Ηρας Φελουκατζή. Θα μιλήσουν οι Μαρία Φαραντούρη, Εφη Μπέκου, Δημήτρης Κακαβελάκης. Θα απαγγείλει η Νάντοια Μουρούζη.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ