ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Αυγούστου 2005
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΠΕ
Οι ανατιμήσεις αύξησαν τα κέρδη 78%!

Κυβέρνηση και πλουτοκρατία οι εμπρηστές των ανατιμήσεων και της ακρίβειας στην αγορά καυσίμων

Με «Δούρειο Ιππο» τη διεθνή κερδοσκοπία των μεγάλων χρηματοοικονομικών ομίλων, που εκτινάσσουν στα ύψη τη λεγόμενη διεθνή τιμή του πετρελαίου, και με πρόσχημα το κόστος διατήρησης των εθνικών αποθεμάτων και των επενδύσεων, κυβέρνηση και ΕΛΠΕ αναδεικνύονται ο κύριος εμπρηστής των τιμών των καυσίμων στην εγχώρια αγορά που πυροδοτούν γενικευμένες ανατιμήσεις στην αγορά.

Αυτό επιβεβαίωσαν χτες με τον πλέον κυνικό τρόπο ο πρόεδρος και ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Τ. Χριστοδούλου και Π. Καβουλάκος, αντίστοιχα, παρουσιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου. Τα προκλητικά κέρδη των ΕΛΠΕ είναι αποκαλυπτικά του τρόπου που αξιοποιεί η διοίκησή τους, προφανώς υπό την κυβερνητική καθοδήγηση, τις τιμές προκειμένου να πολλαπλασιάζει τα κέρδη του ο μεγαλομέτοχος Λάτσης. Συγκεκριμένα, το πρώτο εξάμηνο του 2005 τα καθαρά κέρδη του ομίλου αυξήθηκαν κατά το αστρονομικό ποσοστό του 78% φτάνοντας τα 141,3 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια στιγμή ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε μόνο κατά 29%. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό είναι ότι ο καλπασμός των κερδών επιτεύχθηκε σε συνθήκες μείωσης των πωλήσεων του ομίλου κατά 3% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2004!!!

Αποκαλυπτικό του τρόπου διαμόρφωσης των κερδών των διυλιστηρίων είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο Π. Καβουλάκος, μέσα σε λιγότερο από ενάμιση χρόνο το περιθώριο κέρδους ανά βαρέλι εκτινάχτηκε από 4,3 δολάρια που ήταν το πρώτο τρίμηνο του 2004, στα 7,2 δολάρια το δεύτερο τρίμηνο του 2005. Το περιθώριο κέρδους, δηλαδή, για τα διυλιστήρια αυξήθηκε στο διάστημα αυτό κατά 67%! Στο ενδιάμεσο, το δεύτερο τρίμηνο του 2004 ήταν 6,5 δολάρια το βαρέλι και το πρώτο τρίμηνο του 2005 ήταν 5,7 δολάρια.

Ο πρόεδρος του ομίλου, Τ. Χριστοδούλου, ...παραδέχτηκε χωρίς τον παραμικρό ενδοιασμό ότι τα ΕΛΠΕ με κυβερνητική απόφαση έχουν την ανειλημμένη υποχρέωση να εξασφαλίζουν κέρδη για τους μετόχους τους. «Εμείς, μια εταιρία εισηγμένη στο χρηματιστήριο, δε θα επιδοτήσουμε την κατανάλωση», είπε με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο, ενώ για τα φαινόμενα της αισχροκέρδειας στις τιμές παρέπεμψε εκτός διυλιστηρίου, εμμέσως στις εταιρίες εμπορίας και στα πρατήρια, όπου μπορεί να γίνει συγκράτηση του περιθωρίου κέρδους τους, ώστε να συγκρατηθούν και οι λιανικές τιμές. Ουσιαστικά με τον τρόπο αυτό τοποθετήθηκε εκ των προτέρων για λογαριασμό των ΕΛΠΕ στην πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης για τη σύσκεψη που έχει προγραμματιστεί για σήμερα το πρωί με τη συμμετοχή διυλιστηρίων, εταιριών εμπορίας και πρατηριούχων με θέμα τις εξελίξεις στις τιμές των καυσίμων.

Μεταξύ άλλων ο Τ. Χριστοδούλου ανέφερε ότι η τιμή του πετρελαίου τον τελευταίο ενάμιση χρόνο περίπου δεν έχει τα χαρακτηριστικά που είχε καθώς η διαμόρφωσή της είναι όλο και περισσότερο χρηματιστηριακό θέμα που εξαρτάται από τις κερδοσκοπικές προσδοκίες μεγάλων χρηματοοικονομικών ομίλων. Αυτό, είπε, σε συνδυασμό με τον περιορισμό των αποθεμάτων κάνει γεγονότα δευτερεύουσας σημασίας, όπως μπορεί να είναι το κλείσιμο ενός διυλιστηρίου στις ΗΠΑ, να έχουν μεγαλύτερη επίπτωση στην τιμή απ' ό,τι αξίζει στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με τον ίδιο, ένα μέρος, της τάξης των 8-10 δολαρίων από τη συνολική τιμή του βαρελιού, διαμορφώνεται με βάση τα συμφέροντα των χρηματοοικονομικών ομίλων και στην τελική τιμή είναι έντονο το τεχνητό στοιχείο.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ενώ τόσο ο πρόεδρος όσο και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου απέφυγαν να κάνουν οποιαδήποτε πρόβλεψη για την εξέλιξη των τιμών, ο τελευταίος παρέθεσε ως ενδεικτικό το γεγονός ότι στα προθεσμιακά συμβόλαια που έχουν υπογραφεί λόγος γίνεται για τα επόμενα δυο- τρία χρόνια για τιμή όχι χαμηλότερη από 55 δολάρια το βαρέλι.

«ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΕΣ»
Απογειώνουν τις ανατιμήσεις

Κατά 32 ευρώ αυξάνουν τα εισιτήρια εξωτερικού και κατά 12 ευρώ τα εισιτήρια εσωτερικού

Με πρόσχημα την αύξηση των τιμών των καυσίμων, οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές» ανακοίνωσαν χτες αύξηση του «επιναύλου καυσίμων», η οποία φτάνει έως και 32 ευρώ για τις πτήσεις του εξωτερικού και έως 12 ευρώ για τις πτήσεις του εσωτερικού. Απλώς οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές» έκαναν την αρχή, καθώς, πάντα με πρόσχημα την άνοδο των τιμών του πετρελαίου, αυξήσεις ετοιμάζει ένα ευρύ φάσμα επιχειρήσεων, με επιχείρημα τις αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς των προϊόντων, τη χρησιμοποίηση του πετρελαίου ως πρώτης ύλης, κλπ. Από την πλευρά της η κυβέρνηση, με πρόσχημα αυτή τη φορά την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών, προετοιμάζει αυξήσεις των εισιτηρίων της τάξης του 20- 30%. Ολα δείχνουν ότι θα έχουμε ένα θερμό φθινόπωρο, καθώς κυβέρνηση και επιχειρήσεις σχεδιάζουν νέα επίθεση κατά του λαϊκού εισοδήματος.

Στην ανακοίνωσή τους οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές» κάνουν γνωστό ότι από την ερχόμενη Τρίτη 16 του Αυγούστου αυξάνουν τον «επίναυλο καυσίμου» στις γραμμές του εξωτερικού Νέα Υόρκη, Μόντρεαλ, Τορόντο, Γιοχάνεσμπουργκ, κατά 8 ευρώ ανά σκέλος ταξιδίου, ενώ το συνολικό κόστος του τέλους καυσίμου στο διηπειρωτικό δίκτυο θα ανέλθει στα 32 ευρώ. «Επίναυλος» είναι ένα μέρος της τιμής των εισιτηρίων που επίσημα συνδέεται αποκλειστικά με τις διακυμάνσεις των τιμών στα καύσιμα και το οποίο υποτίθεται πως θα καταργηθεί αν και εφόσον «πέσουν» οι σχετικές τιμές.

Από τις 22 του Αυγούστου αυξάνεται και ο «επίναυλος» στις γραμμές κορμού στο εσωτερικό της χώρας, με εξαίρεση τις άγονες γραμμές. Ο επίναυλος καυσίμου στα εισιτήρια εσωτερικού ορίζεται σε έξι ευρώ ανά σκέλος ταξιδίου και εφαρμόζεται στις παρακάτω γραμμές:

  • Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Αθήνα
  • Αθήνα - Καβάλα - Αθήνα
  • Αθήνα - Αλεξανδρούπολη - Αθήνα
  • Αθήνα - Λήμνος - Αθήνα
  • Αθήνα - Μυτιλήνη - Αθήνα
  • Αθήνα - Χίος - Αθήνα
  • Αθήνα - Σάμος - Αθήνα
  • Αθήνα - Κως - Αθήνα
  • Αθήνα - Ρόδος - Αθήνα
  • Αθήνα - Σύρος - Αθήνα
  • Αθήνα - Μύκονος - Αθήνα
  • Αθήνα - Σαντορίνη - Αθήνα
  • Αθήνα - Ηράκλειο - Αθήνα
  • Αθήνα - Χανιά - Αθήνα
  • Αθήνα - Ζάκυνθος - Αθήνα
  • Αθήνα - Κεφαλονιά - Αθήνα
  • Αθήνα - Πρέβεζα - Αθήνα
  • Αθήνα - Κέρκυρα - Αθήνα
  • Αθήνα - Ιωάννινα - Αθήνα
  • Αθήνα - Κοζάνη - Αθήνα
  • Αθήνα - Καστοριά - Αθήνα
  • Θεσσαλονίκη - Μύκονος - Θεσσαλονίκη
  • Θεσσαλονίκη - Ηράκλειο - Θεσσαλονίκη
  • Θεσσαλονίκη - Χανιά - Θεσσαλονίκη
  • Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη - Θεσσαλονίκη
  • Ρόδος - Ηράκλειο - Ρόδος

Από την εφαρμογή του «επιναύλου καυσίμων» εξαιρούνται οι άγονες γραμμές και τα νήπια μέχρι δύο ετών.

ΑΧΤΙΔΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΛΗΜΝΟΥ ΤΟΥ ΚΚΕ
Καταγγέλλει την έλλειψη καυσίμων

Την πολιτική της κυβέρνησης για το πρόβλημα της έλλειψης καυσίμων που παρατηρείται το τελευταίο χρονικό διάστημα στη Λήμνο, καταγγέλλει με χτεσινή της ανακοίνωση η Αχτιδική Επιτροπή Λήμνου του ΚΚΕ. Το πρόβλημα αυτό έχει δημιουργηθεί αρκετές φορές και στο παρελθόν λόγω της άθλιας ακτοπλοϊκής κάλυψης του ακριτικού νησιού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα καύσιμα για τους κατοίκους της Λήμνου, για τους επισκέπτες και τους τουρίστες να είναι πανάκριβα και ακριβοθώρητα.

Η ανακοίνωση επισημαίνει πως «μετά την ταλαιπωρία των επιβατών και τα προβλήματα με τη διακίνηση εμπορευμάτων που βιώσαμε τις τελευταίες μέρες με τις άθλιες ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, ήρθε και το πρόβλημα της έλλειψης καυσίμων να δείξει για μια ακόμα φορά πόσο ψεύτικα είναι τα μεγάλα λόγια που ξεστόμισε πρόσφατα ο πρωθυπουργός της χώρας κατά τη διάρκεια της φιέστας της ΟΝΝΕΔ στη Λήμνο και κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στον Αγ. Ευστράτιο». Προσθέτει δε ότι με την πολιτική αυτή, που είναι συνέχεια της πολιτικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, υπονομεύεται η τουριστική ανάπτυξη των νησιών που έχουν γίνει «σύγχρονοι τόποι εξορίας για τους κατοίκους τους».

Η αχτιδική επιτροπή καταγγέλλει την τακτική του επάρχου και των δημάρχων του νησιού που «ποιούν την νήσσαν», ενώ καλεί τον λημνιακό λαό με τον ενωμένο αγώνα του και την ψήφο του στους υποψήφιους που θα στηρίξει το ΚΚΕ στις ερχόμενες νομαρχιακές και δημοτικές εκλογές να επιβάλλει λύσεις στα παραπάνω προβλήματα απαιτώντας:

Αμεση και ριζική λύση του προβλήματος της προμήθειας καυσίμων τόσο για τους οδηγούς και τους επαγγελματίες, όσο και της προμήθειας αφορολόγητων καυσίμων για τους επαγγελματίες ψαράδες, ώστε να μην έχουμε κάθε λίγο τέτοιου είδους προβλήματα.

Εθνικό δημόσιο φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών - καθημερινές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της Λήμνου χειμώνα και καλοκαίρι τόσο με την ηπειρωτική Ελλάδα όσο και με τα άλλα νησιά, με ασφαλή και αξιόπλοα πλοία και φτηνά εισιτήρια.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ