ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Ιούνη 2020
Σελ. /24
Διαβάστε σήμερα στην ενότητα «Διεθνή και Οικονομία»:
  • ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ: «Κίνητρα» κάθε είδους στους ομίλους για να «κινηθούν» τα συσσωρευμένα κεφάλαια
  • ΙΣΠΑΝΙΑ - ΙΤΑΛΙΑ: Φορτώνουν την κρίση στους εργαζόμενους

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗ
«Κίνητρα» κάθε είδους στους ομίλους για να «κινηθούν» τα συσσωρευμένα κεφάλαια

Από την πρόσφατη κυβερνητική φιέστα για την ηλεκτροκίνηση

INTIME NEWS

Από την πρόσφατη κυβερνητική φιέστα για την ηλεκτροκίνηση
«Κίνητρα» κάθε είδους για τους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στο χώρο της ηλεκτροκίνησης - αυτοκινητοβιομηχανίες, εταιρείες ανάπτυξης συστημάτων φόρτισης και συσσωρευτών κ.ά. - συνθέτουν το «εθνικό σχέδιο» που παρουσίασαν πριν από λίγες μέρες ο πρωθυπουργός Κυρ. Μητσοτάκης και τα συναρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών, με στόχο να ανοίξει «νέες λεωφόρους» κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους και για να βρουν διέξοδο τα συσσωρευμένα κεφάλαια που προκαλούν την κρίση.

Με πρόσχημα τη «μείωση των ρύπων» και με... ευαγγέλιο την «πράσινη ατζέντα» της ΕΕ, η κυβέρνηση θέτει πολύ σφιχτά χρονοδιαγράμματα για την αντικατάσταση του στόλου των οχημάτων που κινούνται στους ελληνικούς δρόμους, επιδιώκοντας μέχρι το 2030 ένα στα τρία νέα οχήματα που θα τίθεται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικό.

Ειδικές οικονομικές ζώνες με «πράσινο» καμουφλάζ

Το πακέτο υποστήριξης των αυτοκινητοβιομηχανιών, εκτός από τα κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτου που θα αναφέρουμε στη συνέχεια, περιλαμβάνει κι επιπλέον κίνητρα για τη δημιουργία και λειτουργία παραγωγικών μονάδων σε Δ. Μακεδονία και Αρκαδία, στους νομούς δηλαδή που ήδη έχουν αρχίσει να βιώνουν τις αρνητικές συνέπειες από το σχέδιο απολιγνιτοποίησης. Οι παροχές που θα δοθούν στους ομίλους για να εγκατασταθούν στις παραπάνω περιοχές περιλαμβάνουν μικρότερο φορολογικό συντελεστή κατά 5% και για 5 συνεχόμενες κερδοφόρες χρήσεις, μειωμένες εργοδοτικές εισφορές για κάθε νέα θέση εργασίας, αυξημένους συντελεστές απόσβεσης παγίων που επιπλέον οι δαπάνες γι' αυτά θα αφαιρούνται από τα ακαθάριστα έσοδά τους, προσαυξημένες κατά 15%.

Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν σε όλο τον υπόλοιπο κυβερνητικό σχεδιασμό για τη λεγόμενη «δίκαιη μετάβαση», που στο όνομα της υποτιθέμενης αποκατάστασης των αρνητικών συνεπειών που προκαλεί το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στις συγκεκριμένες περιοχές, έρχεται να δώσει και νέα προνόμια στους ομίλους για να «τρέξουν» πιο γρήγορα το σχεδιασμό αυτό με τις βαριές συνέπειες που έχει στα δικαιώματα των εργαζομένων, στην ενεργειακή φτώχεια που θα γιγαντωθεί, στην ενεργειακή εξάρτηση της χώρας και τους μεγάλους κινδύνους από την παραπέρα όξυνση των ανταγωνισμών.

Τα παραπάνω επιβεβαιώνει το κυβερνητικό σχέδιο που θέλει να μετατρέψει τη Δ. Μακεδονία και την Αρκαδία σε «ειδικές οικονομικές ζώνες» όπου θα εγκατασταθούν γιγαντιαία πάρκα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας - στην Κοζάνη ήδη κατασκευάζεται το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό πάρκο των Βαλκανίων και ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης από τα ΕΛΠΕ και τη γερμανική RWE - κι ενδεχομένως παραγωγικές μονάδες μπαταριών, φορτιστών και άλλων συναφών εξαρτημάτων που θα λειτουργούν υπό ευνοϊκό καθεστώς από την άποψη του φορολογικού, μισθολογικού, ασφαλιστικού και κάθε άλλους είδους «κόστους», προνόμια που θα πληρώνει ο λαός της περιοχής και συνολικά στο πολλαπλάσιο με μαζική ανεργία, ξήλωμα δικαιωμάτων, περιβαλλοντικούς και άλλους κινδύνους.

Επιδοτήσεις - «μποναμάδες» για τα μονοπώλια

Πάντως, για αρχή και στα σίγουρα, η κυβέρνηση έχει «κλειδώσει» ένα συνολικό κονδύλι 100 εκατ. ευρώ για τους επόμενους 18 μήνες, ποσό που θα καλύψει το 25% του κόστους για 14.000 περίπου νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυκλοφορήσουν στους ελληνικούς δρόμους. Η συνολική επιδότηση για κάθε όχημα μαζί με τις φοροαπαλλαγές και την απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας θα φτάσει σχεδόν τις 10.000 ευρώ. Επιπλέον φορολογικές εκπτώσεις προβλέπονται για τις εταιρείες που θα επιλέξουν να αντικαταστήσουν τα οχήματά τους με ηλεκτρικά το 50% για την ηπειρωτική Ελλάδα και το 70% για τα νησιά, στο κόστος αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου.

Αξίζει να τονιστεί ότι σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος Κ. Χατζηδάκη, το ποσό των 100 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2020-2021 είναι μόνο η αρχή, αφού, όπως είπε χαρακτηριστικά, «θα ακολουθήσουν αντίστοιχα τέτοια ''πακέτα'' και τα επόμενα χρόνια».

Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Περιβάλλοντος, στόχος είναι το σχετικό νομοσχέδιο να έχει ψηφιστεί το αργότερο μέχρι τον Ιούλη, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει το πρόγραμμα για την ηλεκτροκίνηση με τα μέτρα των ενισχύσεων. Η επιδότηση ανά αυτοκίνητο θα φτάσει τις 5.500 ευρώ και επιπλέον 1.000 ευρώ για απόσυρση του παλιού οχήματος με συμβατικά καύσιμα. Για την εγκατάσταση οικιακής μονάδας φόρτισης θα υπάρξει έξτρα επιδότηση 500 ευρώ, ενώ επιδοτήσεις υπάρχουν και για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου και δίκυκλου με επιδότηση έως 800 ευρώ για την αντικατάσταση των σημερινών οχημάτων που διαθέτουν οι εταιρείες κούριερ. Και αν για τις εταιρείες η αντικατάσταση γίνεται σε πρώτη φάση σε εθελοντική βάση, δεν ισχύει το ίδιο για τα ταξί, τα οποία θα πρέπει να αντικατασταθούν υποχρεωτικά μέσα στο επόμενο διάστημα, δίχως ωστόσο να έχει ανακοινωθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Το βέβαιο είναι ότι μέσα στον πρώτο χρόνο θα αντικατασταθούν 1.000 οχήματα ταξί με την επιδότηση να φτάνει τις 10.500 ευρώ, όταν το κόστος για την αγορά ενός τέτοιου οχήματος είναι περίπου 30.000 ευρώ σήμερα. Πρόκειται φυσικά για ποσό που ένας αυτοαπασχολούμενος ταξιτζής αδυνατεί να καλύψει από την τσέπη του.

Η κυβέρνηση βιάζεται να ξεκινήσει και την υλοποίηση του σχεδίου για τις υποδομές φόρτισης. Σε πρόσφατη ημερίδα της Ελληνικής Εταιρείας για την Ενεργειακή Οικονομία (HAEE), η γγ του ΥΠΕΝ Αλ. Σδούκου ανέφερε ότι αμέσως μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου θα ξεκινήσει η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης, οι οποίες θα μπορούν να εγκατασταθούν και στις πολυκατοικίες. Μάλιστα, θα υπάρχει και νομοθετική παρέμβαση ώστε να μη χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη της γενικής συνέλευσης μιας πολυκατοικίας για την εγκατάσταση φορτιστή, ενώ θα αποτελεί υποχρέωση σε κάθε νέο κτίριο να γίνει εγκατάσταση φορτιστών.

Να υπενθυμίσουμε ότι ο αρμόδιος υπουργός Περιβάλλοντος, Κ. Χατζηδάκης, στις αρχές του έτους είχε επισκεφθεί την Ολλανδία, όπου συναντήθηκε με τους υπουργούς Οικονομικών και Κλιματικής Αλλαγής - Περιβάλλοντος της χώρας, αλλά και με εταιρείες («Allego», «Alfen» και «Leaseplan») που δραστηριοποιούνται στην ανάπτυξη υποδομών φόρτισης. Δήλωσαν, μάλιστα, όπως τόνιζε η σχετική ανακοίνωση του υπουργείου, «έτοιμοι να συνδράμουν την Ελλάδα στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης». Οπως φαίνεται λοιπόν, οι πρώτοι βασικοί «παίκτες» που ετοιμάζονται να επωφεληθούν από τα «γενναία» κυβερνητικά κίνητρα έχουν ήδη «κλείσει».

«Στάζουν μέλι» οι όμιλοι και λαμβάνουν θέσεις

Αξίζει να καταγραφεί η τοποθέτηση στην παραπάνω ημερίδα του Διευθυντή Πωλήσεων και Marketing της «Skoda», Αν. Χαλμπέ, που χαρακτήρισε την κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία «το καλύτερο νομοσχέδιο και άρτιο», λέγοντας επίσης ότι τα χρονοδιαγράμματα που θέτει είναι εφικτά.

Την ίδια στιγμή, τα «Ελληνικά Πετρέλαια» (ΕΛΠΕ) ετοιμάζουν νέα επιχειρησιακή μονάδα για την ηλεκτροκίνηση, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αν. Σιάμισιης μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες επενδύσεις στις ΑΠΕ.

Επίσης, η ΔΕΗ σπεύδει να επωφεληθεί από τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται στην αγορά. Τις προηγούμενες μέρες υπέγραψε συμφωνίες με μεγάλες επιχειρήσεις στη χώρα («ΑΒ Βασιλόπουλος», «Beat» και «Fraport Greece») που προβλέπουν την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης και ευρύτερα στην παροχή υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, στα σούπερ μάρκετ του «Βασιλόπουλου», τις «πιάτσες» ταξί και στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η «Fraport». Πρόκειται ουσιαστικά για τις πρώτες συμφωνίες που υπογράφει η ΔΕΗ, στο πλαίσιο του συνολικότερου σχεδιασμού της για την ανάπτυξη πανελλαδικά 1.000 σταθμών φόρτισης μέσα στα επόμενα 3 χρόνια και 10.000 μεσοπρόθεσμα.

Συνολικά, σε ένα ακόμη πεδίο όπου οι επιχειρηματικοί όμιλοι βλέπουν ως νέο «πράσινο» Ελντοράντο, η κυβέρνηση «πατάει γκάζι» ακολουθώντας της ευρωενωσίτικες κατευθύνσεις. Μόνο που ο «λογαριασμός» τον οποίο θα κληθούν να πληρώσουν τα εργαζόμενα λαϊκά στρώματα και εδώ, θα σταλεί με πολλούς τρόπους στους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα και θα 'ναι βαρύς.


Φ. Κ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ