ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 12 Απρίλη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Στην πυρά οι επικουρικές, στον Προκρούστη οι κύριες

Συνεχιζόταν μέχρι αργά χτες βράδυ η συνάντηση με το κουαρτέτο για να ολοκληρωθεί η αντιλαϊκή συμφωνία

Από παλιότερη κινητοποίηση για το Ασφαλιστικό
Από παλιότερη κινητοποίηση για το Ασφαλιστικό
Μέχρι αργά χτες βράδυ συνεχιζόταν η συνάντηση του υπουργού Εργασίας με τους εκπροσώπους των «θεσμών» με θέμα το Ασφαλιστικό. Νωρίτερα, ο Γ. Κατρούγκαλος είχε πάει στο Μέγαρο Μαξίμου και συμμετείχε σε σύσκεψη με τον πρωθυπουργό.

Προσερχόμενος χτες στη σύσκεψη, και ενώ πριν από ένα 24ωρο δήλωνε ότι «το ΔΝΤ ζητάει αίμα», ενημέρωσε τους δημοσιογράφους ότι «συμφωνία θα μπορούσαμε να είχαμε και χθες. Το θέμα είναι να έχουμε μία καλή συμφωνία» και διαβεβαίωσε ότι, «μέχρι στιγμής, τα μηνύματα είναι καλά». «Φαίνεται ότι τα βρίσκουμε στο Δημοσιονομικό», ανέφερε χαρακτηριστικά, και πρόσθεσε ότι υπάρχει ένα γενικότερο κλίμα συνεργασίας με δημιουργικό πνεύμα.

Δείχνοντας την πρεμούρα της κυβέρνησης να κλείσει την «αξιολόγηση» για λογαριασμό του κεφαλαίου, ο ίδιος εκτίμησε ότι «έχουμε αργήσει», αλλά «μέχρι τις 22 Απριλίου υπάρχει χρόνος». Εκτίμησε, τέλος, ότι το καλό θα ήταν μέχρι τις 15 Απρίλη στην εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ, «να έχουμε πάει με κάτι πιο χειροπιαστό. Καλό θα ήταν να τελειώσουμε σήμερα», και κατέληξε λέγοντας ότι «εμείς έχουμε εξαντλήσει σε μεγάλο βαθμό τα όρια υποχώρησής μας».

Είχαν προηγηθεί, το Σαββατοκύριακο, δύο ακόμα συναντήσεις με το κουαρτέτο, με την τελευταία να ολοκληρώνεται το ξημέρωμα της Δευτέρας. Μετά από αυτή, πηγές του υπουργείου έλεγαν ότι η διαφωνία κυβέρνησης - κουαρτέτου και κυρίως με το ΔΝΤ, εστιάζεται στο ύψος των (δεδομένων) περικοπών στις επικουρικές συντάξεις, καθώς η πλευρά των «θεσμών» δεν αποδεχόταν μέχρι εκείνη τη στιγμή την αύξηση των εισφορών για την επικούρηση που πρότεινε η κυβέρνηση.

Ως εκ τούτου, το μεγαλύτερο μέρος του ποσού των 700 εκατομμυρίων ευρώ περιστολής δαπανών στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) προβλεπόταν να προέλθει από νέες μειώσεις στις επικουρικές, που θα ξεπεράσουν το 25%. Πρόκειται επί της ουσίας για άμεση εφαρμογή της «ρήτρας μηδενικού ελλείμματος» για το ΕΤΕΑ, όπως είχε συμφωνηθεί με το 3ο μνημόνιο και την οποία η κυβέρνηση προσπαθεί να καθυστερήσει, προσπαθώντας να καλύψει το έλλειμμα του ΕΤΕΑ με νέο χαράτσωμα των ασφαλισμένων.

Τα μέτρα που κλείνουν

Την ίδια ώρα, και ανεξάρτητα από το αν η διαπραγμάτευση θα ολοκληρωνόταν χτες βράδυ, αποδείχτηκε πως ήταν το προκάλυμμα για να γίνει ακόμα χειρότερο το σχέδιο της κυβέρνησης για το νέο Ασφαλιστικό. Σε αυτό συνηγορούν τα νέα εξής δεδομένα, που είχαν «κλείσει» σε προηγούμενες φάσεις της διαπραγμάτευσης:

  • Η λεγόμενη «εθνική» σύνταξη των 384 ευρώ δεν θα δίνεται ολόκληρη με τη συμπλήρωση της 15ετίας (4.500 μέρες ασφάλισης), αλλά μόνο στην περίπτωση της 20ετίας. Ετσι, ανοίγει ζήτημα για την ίδια την υπόσταση της 15ετίας, αφού πλέον αυτή δεν θεωρείται το κατώτερο όριο με το οποίο κατοχυρώνονται πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα. Επιπλέον, η «εθνική» σύνταξη θα δίνεται μειωμένη κατά 2% για κάθε χρόνο που υπολείπεται της 20ετίας και μ' αυτόν τον τρόπο στη 15ετία διαμορφώνεται στα 346 ευρώ.
  • Η «ανταποδοτική» σύνταξη μειώνεται ακόμα περισσότερο σε σύγκριση με το αρχικό σχέδιο της κυβέρνησης. Το ποσοστό αναπλήρωσης για τα 40 χρόνια ασφάλισης από το 48%, που πρότεινε η κυβέρνηση - και το 80% με το ισχύον σύστημα - σύμφωνα με πληροφορίες «κλείνει» στο 40,7%, οδηγώντας σε παραπέρα συρρίκνωση και το ανταποδοτικό τμήμα των κύριων συντάξεων.
  • Εξετάζεται, πλέον, οι συντάξεις χηρείας (σύνταξη λόγω θανάτου του ασφαλισμένου ή του συνταξιούχου) να αποδίδεται στους δικαιούχους με χειρότερους όρους και συγκεκριμένα να τεθεί ηλικιακό όριο. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό μπορεί να είναι το 57ο ή το 55ο έτος της ηλικίας του δικαιούχου, εκτός από την περίπτωση που υπάρχουν ανήλικα τέκνα.

Σε κάθε περίπτωση - και πέραν της συζήτησης για το ύψος των περικοπών στις επικουρικές, στα εφάπαξ και μερίσματα του Δημοσίου των νυν συνταξιούχων που έχουν προεξοφληθεί - η «νέα αρχιτεκτονική» στο Ασφαλιστικό της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ οδηγεί σε νέες αιματηρές μειώσεις στις συντάξεις που θα αποδίδονται από εδώ και πέρα, ενώ την ίδια στιγμή, μια μεγάλη μερίδα ασφαλισμένων (αγρότες, αυτοαπασχολούμενοι, επιστήμονες) εξαναγκάζονται σε αύξηση των εισφορών που θα καταβάλλουν από δω και πέρα γι' αυτές τις πενιχρές συντάξεις.


ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Κυβερνητική επιτάχυνση και γαϊτανάκι στο φόντο ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών

Με γοργούς ρυθμούς επιχειρεί να προωθήσει η κυβέρνηση την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της χώρας, των σιδηροδρόμων και συνολικά των υποδομών στρατηγικής σημασίας για τους σχεδιασμούς του κεφαλαίου. Διαδικασία, γύρω από την οποία εκδηλώνονται ταυτόχρονα έντονοι ανταγωνισμοί και αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε τμήματα της αστικής τάξης, μονοπωλιακούς ομίλους, αλλά και ισχυρά καπιταλιστικά κέντρα, με ό,τι όλα αυτά συνεπάγονται σε μία ευρύτερη περιοχή που μυρίζει μπαρούτι.

Οι εξελίξεις αυτές αποτυπώνονται ανάγλυφα στο γαϊτανάκι των αντιπαραθέσεων που εξελίχθηκε το Σαββατοκύριακο ανάμεσα σε κυβερνητικά στελέχη, στον απόηχο των τελικών υπογραφών που έπεσαν την περασμένη Παρασκευή με την κινεζική COSCO - και μάλιστα με παράτες και φιέστες παρουσία του πρωθυπουργού - για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ.

Ετσι, το περασμένο Σάββατο, ο υπουργός Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσας, με δηλώσεις του στο «MEGA», ακολουθώντας βέβαια τη γραμμή της κυβερνητικής προπαγάνδας ότι «η πίεση των πραγμάτων οδηγεί σε επιλογές που δεν είναι δικές μας», στη συνέχεια «έριξε» τις ευθύνες στο ΤΑΙΠΕΔ, λέγοντας ότι «είναι επινόηση των δανειστών» και «κράτος εν κράτει», διευκρινίζοντας ότι δεν έχει προσωπικά με τον πρόεδρο του Ταμείου, Στ. Πιτσιόρλα, και πως... ευτυχώς που «παρενέβη η κυβέρνηση» και «βελτίωσε τη σύμβαση»!

Κάνοντας σαφές ότι ο ίδιος δεν είναι αντίθετος με την ιδιωτικοποίηση, αλλά με το μοντέλο που προωθείται, είπε: «Για πρώτη φορά στην Ευρώπη έχουμε αυτό το μοντέλο, της πώλησης των μετοχών, πουθενά αλλού δεν το έχουμε. Διάφορα μοντέλα ιδιωτικοποίησης στην Ευρώπη έχουμε, την πώληση των μετοχών δυο φορές το επιχείρησε η Θάτσερ και απέτυχε». Να σημειωθεί ότι οι εν λόγω... προβληματισμοί του υπουργού για το «μοντέλο» ιδιωτικοποίησης, συμπίπτουν «συμπτωματικά» με τις θέσεις τμημάτων του κεφαλαίου (π.χ. ενός τμήματος του εφοπλιστικού κεφαλαίου).

Μάλιστα, έστειλε και το... μήνυμα, τόσο για προπαγανδιστικούς λόγους, όσο και σε τμήματα του κεφαλαίου που διεκδικούν κάποιο κομμάτι από την πίτα, ότι τίποτα δεν τελείωσε, λέγοντας «ότι έχουμε μπροστά μας το ελεγκτικό συνέδριο, την επιτροπή ανταγωνισμού», τον κυρωτικό νόμο και πως εξάλλου η μεταφορά των μετοχών του ΟΛΠ στην COSCO θα γίνει τον Ιούνη, αφήνοντας να εννοηθεί ότι υπάρχουν... περιθώρια βελτίωσης.

Είπε ακόμα ότι «δεν μπορώ να διαφωνήσω» με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, αφού συμπεριλαμβάνεται στη συμφωνία.

Αποτυπώνοντας τους ανταγωνισμούς για τη συνέχεια των ιδιωτικοποιήσεων, που φαίνεται να διαπερνούν και την κυβέρνηση, ο Θ. Δρίτσας ανέφερε ότι πέρα από τις 9 ιδιωτικοποιήσεις που περιγράφονται με σαφήνεια στο τρίτο μνημόνιο, «κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ (....) δειλά - δειλά πάνε να αρχίσουν συζήτηση ότι είμαστε δήθεν δεσμευμένοι για 26 ιδιωτικοποιήσεις. Δεν είμαστε»...

Παρεμφερής ήταν και η δήλωση του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρ. Σπίρτζη, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «Επένδυση». Αναφερόμενος στις ιδιωτικοποιήσεις που «τρέχουν», πέρα από τα γνωστά ότι «θα τις προχωρήσουμε παρότι διαφωνούμε», πρόσθεσε: «Το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να περιοριστεί στο ρόλο του (....) και να εφαρμόσει τη συμφωνία των 9 ιδιωτικοποιήσεων και όχι την πώληση της χώρας. (...) Να συνειδητοποιήσει ότι η χώρα έχει πρωθυπουργό τον Αλ. Τσίπρα και να εγκαταλείψει τη πολιτική της κυβέρνησης Σαμαρά ως ανάμνηση που πιθανόν νοσταλγεί».

«Προσπερνούν» και οι δύο το γεγονός ότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι διορισμένη από την κυβέρνηση Τσίπρα, ενώ κουκουλώνουν το συνολικότερο ενδοκαπιταλιστικό παζάρι για το περιβόητο νέο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων...

Δεσμευτικές προσφορές έως τον Ιούλη για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΛΘ

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Στ. Πιτσιόρλας, με δηλώσεις του την Κυριακή επίσης στο MEGA, ξεκαθάρισε ότι «το Ταμείο προχωρά το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων όπως είχαμε πει στο πρόγραμμα της κυβέρνησης».

Επισήμανε ότι στο τέλος του Μάη «θα έχουμε δεσμευτικές προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ», ενώ για τον ΟΛΘ «θα έχουμε οκτώ εταιρείες από όλο τον κόσμο που διεκδικούν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Στόχος είναι τον Ιούλιο να έχουμε δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης».

Με χτεσινή της επιστολή προς τον Στ. Πιτσιόρλα, εξάλλου, η διοίκηση του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ), χαρακτηρίζει επείγουσα την προώθηση των διαδικασιών για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ και σημειώνει ότι «θα πρέπει να ασκηθεί κάθε δυνατή πίεση για την παραχώρηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε διεθνή πάροχο που θα προχωρήσει στις αναγκαίες επενδύσεις και θα προσελκύσει διεθνείς ναυτιλιακές γραμμές».

  • Το περασμένο Σάββατο, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας συναντήθηκε με τον πρόεδρο της COSCO, Xu Lirong, στο Προεδρικό Μέγαρο. Ο Πρ. Παυλόπουλος αναφέρθηκε στη «σημασία» της συμφωνίας και ευχήθηκε «αυτή να είναι η αφετηρία και άλλων πολλών επενδύσεων στην Ελλάδα» και εκτίμησε ότι θα συμβάλει για τη «μεγαλύτερη προσέγγιση της ΕΕ με την Κίνα». Ο πρόεδρος της COSCO απάντησε πως «o σκοπός μας είναι να κάνουμε το λιμάνι του Πειραιά το μεγαλύτερο κομβικό λιμάνι της Ευρώπης».


Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ