ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Μάρτη 2016 - Κυριακή 13 Μάρτη 2016
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΕΛΠΩ ΑΞΙΩΤΗ
«Ο λαός είναι ο μέγας δάσκαλος»

Η Μέλπω Αξιώτη μπορούσε και ήξερε να μεταβάλλει «την οδύνη, την παρεξήγηση, τη μόνωση σε κατανόηση, δύναμη αποδοχής και ομορφιά. Θα λεγα δηλαδή σε ουσία ζωής», όπως έλεγε ο φίλος της Γιάννης Ρίτσος και συνέχιζε ότι με τα έργα της «περνοδιαβαίνει ανεμπόδιστα από το χθες στο σήμερα, απ' το σήμερα στο αύριο - όλο σ' ένα μακρύτερο αύριο...».

Ολότελα ξεχωριστή, προσωπική, «ριζοσπαστική» θεματολογικά και μορφολογικά η γραφή της. Στο λεξιλόγιό της χρησιμοποιεί μια αυθεντική λαϊκή γλώσσα, τους ιδιωματισμούς της Μυκόνου, αλλά και λέξεις ναυτικών. Σε πολλά έργα της κυρίαρχο ρόλο παίζουν η μνήμη, η χειμαρρώδης αφήγηση, τα συνεχή άλματα ανάμεσα στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.

Ποια ήταν η Μέλπω Αξιώτη

«Ο πάπους μου μέχε μάθει ν' αγαπώ το λαό, πως ο λαός είναι ο μέγας δάσκαλος κι έχει απέραντους θησαυρούς και μεγάλη σοφία, είχε γράψει κι ο ίδιος πολλά μυκονιάτικα διηγήματα γεμάτα αγάπη για το φτωχό κόσμο κι ήταν ο πρώτος που έκαμε γνωστή στην Ελλάδα τη ρούσσικη φιλολογία με μεταφράσεις στη δημοτική του Πούσκιν, Λέρμοντοφ, Τολστόι. Ο πατέρας μέχε μάθει ν' αγαπώ τη Ρωσία, όπου εκεί είχε γεννηθεί κι ο ίδιος και μεγάλωσε. Τον αγαπούσα λοιπόν το λαό, την αγαπούσα και τη Ρωσία, και σίγουρα ότι εκείνες οι δυο αγάπες μαζί, μέχανε πάει εμένα πια ίσαμε το ΚΚΕ. Είχα δηλαδή κάμει νερά, είχα φύγει απ' την τάξη μου...».

Αυτά έγραφε το 1953 σε αυτοβιογραφικό της κείμενο, με τίτλο «Ο παππούς μου».

Γεννήθηκε το 1905 στην Αθήνα. Πατέρας της ο Μυκονιάτης μουσικοσυνθέτης Γιώργος Αξιώτης, μητέρα της η αριστοκράτισσα Καλλιόπη Βάβαρη. Οι γονείς της χωρίζουν και η Μέλπω μεγαλώνει στη Μύκονο μαζί με τον πατέρα της. Τελειώνει το Σχολαρχείο στη Μύκονο και το 1918 μπαίνει εσώκλειστη στις Ουρσουλίνες της Τήνου. Το 1922 έρχεται στην Αθήνα και ζει με τη μητέρα της. Το 1925 παντρεύτηκε τον δάσκαλό της Βασίλη Μάρκαρη, με τον οποίο έζησε τέσσερα χρόνια στη Μύκονο.

Το 1933 κάνει την πρώτη της εμφάνιση στο χώρο των Γραμμάτων. Το 1936 εντάσσεται στο ΚΚΕ. Το 1938 κυκλοφορεί το πρώτο της μυθιστόρημα, «Δύσκολες νύχτες». Τιμήθηκε με το Α' βραβείο του Γυναικείου Συλλόγου Γραμμάτων και Τεχνών. Κατά την προπολεμική περίοδο, ήρθε σε επαφή με αθηναϊκούς λογοτεχνικούς κύκλους και γνωρίστηκε με τους Νίκο Εγγονόπουλο, Νίκο Καββαδία, Γιώργο Σεφέρη και άλλους.

Στα χρόνια της Αντίστασης

Στη διάρκεια της Κατοχής εντάσσεται στο ΕΑΜ, στην Εθνική Αλληλεγγύη και γράφει για ΕΑΜικά έντυπα. Ηταν στη Συντακτική Επιτροπή της εφημερίδας «Σοβιετικά Νέα», με επικεφαλής από την Επιτροπή Πόλης της ΚΟ Αθήνας την Ηλέκτρα Αποστόλου. «Μέσα στην τοτινή παρανομία όλοι δουλεύανε στα κρυφά. Ο καθένας δεν ήξερε παρά μόνο τι έκανε ο ίδιος και μερικοί που του 'τυχε να τους συναντήσει στην πορεία του. Οι λογοτέχνες είχανε δυο βασικούς τομείς όπου κινιούνταν: τον παράνομο Τύπο και την οργάνωση του ΕΑΜ Λογοτεχνών».

Τα χρόνια αυτά δίνουν ώθηση και στην καλλιτεχνική παραγωγή, για να αποτυπώσει αυτές τις ιστορικές στιγμές. Μάχες, μπλόκα, εκτελέσεις, μεγάλες διαδηλώσεις αποτυπώνονται σε πλήθος λογοτεχνικών, εικαστικών, θεατρικών έργων. Η Μέλπω συμμετέχει και αυτή στην προσπάθεια να «καταγραφεί» η σύγχρονη ιστορία του τόπου μας και να υμνήσει τον αγώνα του λαού. Ο τόμος «Χρονικά» περιλαμβάνει τα κείμενα αυτής της περιόδου και συγκεκριμένα: «Απάντηση σε 5 ερωτήματα», «Πρωτομαγιές 1886 - 1945», «Οι Ελληνίδες φρουροί της Ελλάδας», «Αθήνα 1941 - 1945». Χαρακτηριστικά, το βιβλίο «Απάντηση σε 5 ερωτήματα» βγήκε τις πρώτες μέρες της απελευθέρωσης και εξαντλήθηκαν τα 11.000 αντίτυπα μέσα σε 30 μέρες.

«Μες στη φωτιά του αγώνα, ο κόσμος είχε μάθει να διαβάζει. Μέσα σ' εκείνα τα γραφτά έβρισκε τη δικιά του γλώσσα που την καταλάβαινε, κι έβρισκε και τα ζητήματα που ποθούσε να βρει. Κι ο λογοτέχνης από τη μεριά του μες στην παρανομία είχε διδαχτεί τώρα κάποιους κανόνες της τέχνης του, τους είχε μάθει και χωρίς να ξέρει πως ήτανε κανόνες της τέχνης». Τα κείμενα αυτής της περιόδου είναι κείμενα επικαιρικά, που ξεπερνούν όμως την εποχή που γράφτηκαν. Οι ήρωές της είναι οι απλοί καθημερινοί άνθρωποι, που μάχονται για τη ζωή και το μέλλον...

Η αναγκαστική ξενιτιά

Το 1947 διωκόμενη καταφεύγει στο Παρίσι. Στη Γαλλία γνωρίζεται με τους κομμουνιστές δημιουργούς Λουί Αραγκόν, Πωλ Ελυάρ, Πάμπλο Νερούντα και Πάμπλο Πικάσο.Το μυθιστόρημα «Εικοστός αιώνας», που είχε γράψει το 1946 και θεωρείται το πιο άρτιο και αντιπροσωπευτικό έργο της, μεταφράζεται στα γαλλικά, γνωρίζει μεγάλη απήχηση και σημαίνει την πανευρωπαϊκή της καταξίωση.

Επειτα από διάβημα της ελληνικής κυβέρνησης, απελαύνεται από τη Γαλλία και εγκαθίσταται στη Γερμανική Λαοκρατική Δημοκρατία. Το 1951 συμμετέχει στο Παγκόσμιο Φεστιβάλ Νεολαίας, όπου γνωρίζει τον Ναζίμ Χικμέτ.

Το 1952 πάει στη Βαρσοβία και εργάζεται σε ελληνική εκπομπή του ραδιοφωνικού σταθμού. Το 1955 εκδίδεται από τις «Πολιτικές και Λογοτεχνικές Εκδόσεις» το έργο «Μια καταγραφή στην περιοχή της λογοτεχνίας», όπου γράφει για το σοσιαλιστικό ρεαλισμό: «Δεν περιορίζεται μόνο να περιγράφει σωστά, μα έχει κι άλλο χρέος και μια τεράστια αποστολή: Διαπλάθει και διαπαιδαγωγεί χαρακτήρες και προσωπικότητες. Εξηγεί και συγκρίνει. Βγαίνει μες από το παρελθόν για να μπει μες στο μέλλον, και το προβλέπει το μέλλον κι αν ακόμα δε φαίνεται ολούθε πεντακάθαρο, και το βοηθά να 'ρθει μια ώρα αρχύτερα...».

Το 1956 επιστρέφει στη Λαοκρατική Γερμανία, όπου έως το 1964 διδάσκει σε πανεπιστήμιο Νέα Ελληνικά και Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Το 1965 επαναπατρίζεται στην Ελλάδα. Γράφει τα έργα «Το Σπίτι μου» και «Η Κάδμω». Στα χρόνια της δικτατορίας των συνταγματαρχών αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, καθώς και σοβαρά προβλήματα υγείας. Τη φροντίζουν λίγοι φίλοι, ανάμεσά τους και ο Γ. Ρίτσος. Πέθανε το Μάη του 1973.

Αυτή ήταν η Μέλπω Αξιώτη, που γι' αυτήν «η τέχνη πριν γίνει τέχνη ήταν κι αυτή ζωή». Και έζησε μαζί με όλες τις ηρωίδες της, γιατί όπως έλεγε και στην Κάδμω, «ίσως αυτό είναι που σου άρεσε και μεταμορφωνόσουν. "Η μεταμόρφωση της χρυσαλλίδας". Και τότε γινόσουν η Αννα, η Κάδμω, η Ισμήνη, η Ανώνυμη... Για να υπάρχεις μέσα στον κόσμο. Για να σ' ακούν να μιλάς οι άνθρωποι»...


Α. Π.

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Στώμεν καλώς

1. Ποτέ άλλοτε τόσοι ξένοι φίλοι δεν κατάφεραν, κυκλώνοντας την πατρίδα μας, να καταστήσουν μόνιμη την απέχθειά μας εναντίον τους. Τώρα βρίσκονται στις θάλασσές μας εξαιτίας μιας κυβέρνησης που εξάντλησε τον εξευτελισμό της και μιας αξιωματικής αντιπολίτευσης γνωστής για την αναξιοπρεπή στάση της.

2. Ο δημόσιος λόγος; Αναλαμβάνοντας την πληροφόρηση, οι γνωστοί δημοσιογράφοι των ιδιωτικών καναλιών χρόνια τώρα έχουν σωπάσει μπροστά σε καθετί πραγματικό, έχοντας δημιουργήσει παρέες ελαφρών συνδαιτυμόνων που δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να αναλύουν καθετί σαν κοσμικό κουτσομπολιό. Πίσω από αυτήν την ακατάσχετη φλυαρία και αναίδεια κρύβεται επιδέξια μια διπλωματική συμπεριφορά, ένα ασύστολο ψεύδος εκ μέρους τους, που προσπαθεί με γελοιότητες να πετάξει από πάνω της την περιφρόνησή μας.

3. Οταν η εσωτερική «αποικιοκρατία» δεν τα καταφέρνει μόνη της, δίνει το χέρι της κατευθείαν στις θεαματικές δυνάμεις των ΝΑΤΟικών - έτσι για να μην ξεχνιόμαστε ποιος είναι το παραπάνω αφεντικό.

4. Η χαμέρπεια των αστών, αυτές τις δύσκολες ώρες της εσωτερικής κρίσης, επιμένει δυναμικά να αντλήσει όσα μπορεί για ίδιον όφελος. Εχοντας χάσει κάθε ίχνος ψυχραιμίας, ονειρεύονται το καθιερωμένο μοίρασμα λαφύρων το οποίο ακολουθεί κάθε καταστροφή. Πουλάνε τα ελαττώματά τους σε υψηλές τιμές και περιμένουν.

5. Ο Τσίπρας εξελίσσεται σε πολύτιμο βοηθό των Ευρωπαίων ηγετών, επιτρέποντας στους Δυτικούς να αλωνίζουν. Τώρα παραμυθιάζεται πως έχει ανοίξει βεντέτα με γνωστό μεγάλο εκδότη, μέχρι τελικής πτώσεως. Οι γιορτές των Απόκερω τον διευκόλυναν να διαλέξει το ρόλο του μονομάχου. Και οι δύο κατά φαντασίαν εχθροί τροφοδοτούν την πιάτσα με ιστορίες φτηνής επιστημονικής φαντασίας.

6. Γνωρίζοντας από πρώτο χέρι το πρωτόκολλο φιλοξενίας που τους επιφυλάσσουν οι Συριζαίοι στους δρόμους της Αθήνας, οι νέοι εξακολουθούν να κατεβαίνουν στο κέντρο της θρονιασμένης βίας της εξουσίας με μια δυναμική που με ενθουσιάζει, γιατί διακρίνω λεπτομέρειες μέσα στην καθημερινότητά τους που έχουν άμεση σχέση με τη δημιουργία.

7. Οι τυπικές γελοίες ηθικές αξίες των Ευρωπαίων που εκστομίζονται ως εντολές εναντίον μας εξάντλησαν αυτήν τη φορά όλη την αχρειότητά τους στην αντιμετώπιση των γεγονότων της Ειδομένης. Ο χορός των καταραμένων στους φράχτες απέδειξε με όλους τους τρόπους στους Ευρωπαίους πως ο πολιτισμός τους ηττήθηκε οριστικά.

8. Είναι σωστή ευλογία ότι η πνευματική ένδεια της κυβέρνησης εκδηλώθηκε γρήγορα, δικαιώνοντας όσους την είχαν αμέσως διαγνώσει, διότι διαφορετικά το κόστος για την υπόθεσή μας θα ήταν μεγαλύτερο. Δεν ακολούθησαν λίβελλοι αλλά ούτε και σιωπή, αντιθέτως γέλια σε αφθονία, γέλια απελπισμένων, που καταλήγουν σε δάκρυα.

9. Οποιος διαχωρίζει την αισθητική από την ηθική αξίζει να ζει μόνο στον κόσμο των γουρουνιών.

10. Για τους Σύρους φοβάμαι το χείριστο. Είτε έτσι είτε αλλιώς, η Ευρώπη τούς αντιμετωπίζει σαν επιδημία. Ζούμε όχι μόνο μια ακόμη επίδειξη ανικανότητας των Ευρωπαίων στο χειρισμό τους, αλλά και μια άλλου τύπου ήττα, γιατί, παρά την ωμότητα με την οποία διαχειρίζονταν μέχρι σήμερα κάθε πρόβλημα, ο νόμος και η τάξη που πρέσβευαν κλονίστηκε από εξωτερικούς παράγοντες. Οι Γερμανοί πολίτες αντιμετωπίζουν τους Σύρους με ένα κράμα φόβου και περιέργειας, και αν ακόμα η Μέρκελ δεν κλείσει τα σύνορα σίγουρο είναι ότι θα το κάνουν οι ίδιοι.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ

Εκδήλωση - αφιέρωμα στη Μέρα της Γυναίκας διοργανώνει η ΚΕ του ΚΚΕ, στην Αίθουσα Συνεδρίων της στον Περισσό, την Κυριακή 20 Μάρτη, στις 11.00.

Το θέμα της εκδήλωσης είναι: «Γαλάτεια Καζαντζάκη, Μέλπω Αξιώτη: για τη γυναίκα».

Για τη θέση της γυναίκας στο έργο των δύο λογοτέχνιδων θα μιλήσουν οι:

-- Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος Πολιτισμού

-- Αριστούλα Ελληνούδη, κριτικός θεάτρου και δημοσιογράφος της εφημερίδας «Ριζοσπάστης»

-- Αννεκε Ιωαννάτου, διδάκτορας Κλασικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Ουτρέχτης

Αποσπάσματα από έργα τους θα διαβάσουν οι ηθοποιοί: Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ηρα Ρόκου και Δημήτρης Αντωνιάδης.

Ο Φίλιππος Παχνιστής έχει αναλάβει τη σύνθεση, ενορχήστρωση - διασκευή τραγουδιών και διεύθυνση ορχήστρας.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ