ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Νοέμβρη 2021
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Στον ίδιο και χειρότερο δρόμο για το σχολείο των δεξιοτήτων και της αποσπασματικής γνώσης

Από φέτος αρχίζει η πιλοτική τους εφαρμογή και από το 2023 θα εφαρμοστούν καθολικά στα σχολεία, μαζί με τα νέα «πολλαπλά βιβλία»

Eurokinissi

Από το 2023 θα εφαρμοστούν συνολικά για τα σχολεία, από την Α' Δημοτικού έως την Γ' Λυκείου, τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών που σχεδιάστηκαν με ευθύνη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και παρουσιάστηκαν χτες από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ.

Με τα ίδια ακριβώς λόγια και τις ίδιες αρχές που διέπουν και σήμερα το σχολείο και έχουμε δει τα αποτελέσματά τους, με τις ίδιες υποσχέσεις περί «ενίσχυσης της κριτικής σκέψης έναντι της στείρας αποστήθισης», που έχουν διαψευστεί όμως από τη ζωή σε ένα σχολείο - εξεταστικό κέντρο, παρουσίασε η υπουργός Ν. Κεραμέως τη φιλοσοφία των «νέων» αυτών προγραμμάτων, που έρχονται να «κουμπώσουν» με τους νόμους που ψήφισαν τα τελευταία χρόνια για το «αυτόνομο» σχολείο των δεξιοτήτων και των χορηγών.

Το περιτύλιγμα με το οποίο σερβίρονται τα νέα αναλυτικά προγράμματα περιλαμβάνει τους ακόλουθους άξονες: Μαθητοκεντρική προσέγγιση, που μεταξύ άλλων σημαίνει ότι ο μαθητής οικοδομεί μόνος του μέρος της γνώσης, διαθεματικότητα, δηλαδή ο ορισμός της αποσπασματικής μάθησης, και ψηφιακός εκσυγχρονισμός, με έμφαση στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα. Ομως τα «μαθησιακά αποτελέσματα» για έναν μαθητή είναι μόνο μια φωτογραφική αποτίμηση για «αυτό που τελικά του μένει», και ως εκ τούτου είναι μόνο μερική αποτίμηση, καθώς δεν περιλαμβάνει τους δρόμους, τις μεθόδους επίλυσης και όλα όσα ακολούθησε ο μαθητής για να καταλήξει στο αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με τα όσα παρουσιάστηκαν, θα έρθουν συνολικά 166 νέα προγράμματα σπουδών, εκ των οποίων τα 123 εκπονήθηκαν εξαρχής και τα 43 αποτελούν επικαιροποιημένα παλιότερα προγράμματα. Ολα τους θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ και θα βγουν σε ΦΕΚ, για να ακολουθήσει στις 22/11 η έναρξη της επιμόρφωσης γι' αυτά τα νέα προγράμματα. Στη συνέχεια θα εφαρμοστούν πιλοτικά στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία από φέτος, αλλά και για όλη την επόμενη σχολική χρονιά (2022 - 2023), ώστε από τον Σεπτέμβρη του 2023 να αρχίσει η εφαρμογή τους σε όλα τα σχολεία.

Με αντίστοιχο χρονοδιάγραμμα θα δρομολογηθούν και τα νέα βιβλία, που θα βασιστούν στα νέα προγράμματα, ώστε να είναι έτοιμα και αυτά τον Σεπτέμβρη του 2023. Από τότε θα λειτουργήσει και το λεγόμενο «πολλαπλό βιβλίο», δηλαδή για κάθε μάθημα θα μπορούν να υπάρχουν περισσότερα από ένα εγκεκριμένα σχολικά βιβλία και από αυτά το κάθε σχολείο θα επιλέγει για κάθε μάθημα ένα βιβλίο, που θα τυπώνεται και θα διανέμεται στους μαθητές. Τα υπόλοιπα θα υπάρχουν στην ψηφιακή βιβλιοθήκη του ΙΕΠ, ενώ θα διατίθεται και ψηφιακό υποστηρικτικό υλικό.

Πέρα από το «πολλαπλό βιβλίο», το οποίο αποτελεί ένα ακόμα βήμα στη διαφοροποίηση των σχολικών μονάδων που προωθείται με τον νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι, τα νέα αναλυτικά προγράμματα συνδέονται με όλες τις πτυχές των τελευταίων αντιδραστικών νόμων για το σχολείο: Τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την Τράπεζα Θεμάτων, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, τις εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης του μαθητή, αλλά και την «ελληνική PISA», όπου θα είναι ανώνυμη η συμμετοχή των μαθητών και θα λειτουργήσει για την ανατροφοδότηση των αναλυτικών προγραμμάτων, όπως είπε η υπουργός.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Νέες παρατάσεις για την επιβολή της αντιεκπαιδευτικής «αξιολόγησης»

ΑΣΕ: Το υπουργείο παραδέχεται ότι δεν έχει προχωρήσει η διαδικασία. Οι εκπαιδευτικοί είμαστε νικητές!

Από την απεργιακή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών στις 11 Οκτώβρη
Από την απεργιακή κινητοποίηση των εκπαιδευτικών στις 11 Οκτώβρη
Νέες παρατάσεις για την επιβολή της αντιεκπαιδευτικής «αξιολόγησης» στα σχολεία δίνει το υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιό του στις αρχές της βδομάδας, συνεχίζοντας ταυτόχρονα τις πιέσεις με κάθε τρόπο προς εκπαιδευτικούς και διευθυντές για να επιβάλει τις απαράδεκτες διαδικασίες του.

Σύμφωνα με τις νέες προθεσμίες του υπουργείου, η αποτίμηση της περσινής χρονιάς πρέπει να ανέβει στην πλατφόρμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής μέχρι σήμερα, 12 Νοέμβρη, ωστόσο θυμίζουμε ότι σχεδόν κανένα σχολείο δεν προχώρησε στις διαδικασίες «αξιολόγησης» πέρσι, αφού σύσσωμοι οι εκπαιδευτικοί συμμετείχαν μαζικά στην απεργία - αποχή. Επίσης, η προθεσμία για την κατάθεση του «Συλλογικού Προγραμματισμού» για τη φετινή χρονιά παρατείνεται (ήταν μέχρι σήμερα) έως τις 29 Νοέμβρη και η υποχρέωση των συντονιστών των ομάδων δράσης να αναρτήσουν τα αναλυτικά σχέδια δράσης παίρνει παράταση μέχρι 12 Γενάρη.

Σχολιάζοντας αυτήν την εξέλιξη η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» (ΑΣΕ) σε ανακοίνωσή της τονίζει ότι «οι εκπαιδευτικοί είμαστε νικητές», καλώντας να δυναμώσει ο αγώνας και να φτάσει μέχρι τέλους. Σημειώνει δε πως με τις νέες παρατάσεις το υπουργείο Παιδείας παραδέχεται ότι:

  • «Εννέα μήνες μετά από την πρώτη προσπάθεια (Φλεβάρης 2021) να εφαρμόσει τις διατάξεις για την "εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση" δεν έχει υλοποιηθεί καμία ουσιαστική διαδικασία στα σχολεία.
  • Το μόνο μέσο που έχει απομείνει και χρησιμοποιεί το υπουργείο Παιδείας για να επιβάλει έναν νόμο που έχει απορριφθεί από το 95% των εκπαιδευτικών είναι οι απειλές, ο αυταρχισμός, οι δικαστικές αποφάσεις, η "αξιοποίηση" πρόθυμων στελεχών Εκπαίδευσης και διευθυντών.
  • Καμία σχέση δεν έχει το σχέδιο που θέλει να εφαρμόσει το υπουργείο με τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, την υποστήριξη μαθητών και εκπαιδευτικών στο δύσκολο έργο τους».

Παράλληλα, η ΑΣΕ αναδεικνύει ότι η συλλογική αντίσταση των εκπαιδευτικών μπορεί να καθυστερεί την εφαρμογή νόμων, να δυσκολεύει την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας στην υλοποίηση των αντιεκπαιδευτικών πολιτικών. «Για εμάς είναι ξεκάθαρο ότι κάθε μέρα που κερδίζεται σε αυτήν τη δύσκολη μάχη πρέπει να αξιοποιείται στην προσπάθεια οργάνωσης του αγώνα του κλάδου. Τώρα είναι η ώρα οι πλειοψηφίες σε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να αναλάβουν την ευθύνη τους γιατί με τη στάση τους μέχρι στιγμής δυσκολεύουν τους εκπαιδευτικούς και διευκολύνουν την κυβέρνηση. ΔΟΕ, ΟΛΜΕ εδώ και τώρα να προκηρύξουν νέα απεργία - αποχή. Να πάρουμε στα δικά μας χέρια τον αγώνα μέσα από μαζικές Γενικές Συνελεύσεις των σωματείων μας, να ενώσουμε πανελλαδικά την πάλη μας ενάντια στην αντιεκπαιδευτική "αξιολόγηση" σε όλους τους Συλλόγους και τις ΕΛΜΕ, σε όλη την Ελλάδα και σε όλα τα σχολεία», καταλήγει η ΑΣΕ.

Παραιτήσεις διευθυντριών

Παράλληλα πληθαίνουν οι πιέσεις του υπουργείου Παιδείας αλλά και οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών σε αυτές.

Σε αυτό το πλαίσιο, την παραίτησή τους υπέβαλαν δύο προσωρινές διευθύντριες σχολικών μονάδων (από το ΕΕΕΕΚ Αμφισσας και το Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Δεσφίνας), αντιδρώντας στις απειλές και τις πιέσεις του υπουργείου για να προχωρήσουν τις εκθέσεις για την «αξιολόγηση», παρά την αντίθεση των Συλλόγων Διδασκόντων.

Σε επιστολή τους προς τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Φωκίδας τονίζουν ότι με την εφαρμογή της ισχύουσας εκπαιδευτικής νομοθεσίας σχετικά με την «αξιολόγηση», η οποία απαιτεί την απόλυτη συνδρομή των διευθυντών των σχολικών μονάδων, δεν επιλύονται τα ουσιαστικά προβλήματα της παιδαγωγικής - διδακτικής πράξης. Αποκαλύπτουν τους στόχους και τις συνέπειες που θα έχει η «αξιολόγηση» και δηλώνουν ότι δεν μπορούν να υπηρετήσουν τη συγκεκριμένη θέση γιατί αντιβαίνει στη δική τους αντίληψη για ένα ενιαίο δημόσιο δωρεάν σχολείο που θα υπηρετεί τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών.

ΚΚΕ - ΚΝΕ
Εκδηλώσεις για τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών

Εκδηλώσεις με θέμα «Η επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών και η πρόταση του ΚΚΕ» διοργανώνουν οι Οργανώσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ σε Νέα Ιωνία και Νέα Φιλαδέλφεια.

Συγκεκριμένα:

- Στη Νέα Ιωνία αύριο Σάββατο στις 6.30 μ.μ. στο ΚΕΠ Ν. Ιωνίας (Πατρ. Ιωακείμ, σταθμός ΗΣΑΠ Ν. Ιωνίας). Θα μιλήσει ο Κυριάκος Ιωαννίδης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και υπεύθυνος του Τμήματος Παιδείας και Ερευνας της ΚΕ.

- Στη Νέα Φιλαδέλφεια την Κυριακή 14 Νοέμβρη στις 6.30 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο (Νικολάου Τρυπία 45). Θα μιλήσει η Βαγγελιώ Πλατανιά, μέλος της ΚΕΟΕ του ΚΚΕ.

Συζητήσεις με γονείς

Επίσης, την Κυριακή 14/11 Οργανώσεις του ΚΚΕ προγραμματίζουν συσκέψεις - συζητήσεις με γονείς. Συγκεκριμένα:

-- Στις 5 μ.μ. η ΚΟ Χολαργού - Παπάγου στην αίθουσα της Ομάδας Γυναικών Χολαργού (Βουτσινά 64). Θα μιλήσει ο Μάκης Μακρής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

-- Στις 11 π.μ. οι ΚΟ Πετρούπολης στο Πολιτιστικό Κέντρο Πετρούπολης (Εθνικής Αντιστάσεως 61). Θα μιλήσει η Στέλλα Βαλαβάνη, στέλεχος του ΚΚΕ και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Αττικής.

-- Στις 6.30 μ.μ. οι ΚΟ Αγίων Αναργύρων - Καματερού στην καφετέρια «Nouvel» (Λ. Δημοκρατίας 62, πλατεία Αγίων Αναργύρων). Θα μιλήσει ο Παναγιώτης Κατηφές, στέλεχος του ΚΚΕ και πρόεδρος της ΑΣΓΜΕ.

Για την Προσχολική Αγωγή

Η ΚΟΒ Εκπαιδευτικών της Τομεακής Επιτροπής Κέρκυρας του ΚΚΕ πραγματοποιεί εκδήλωση - συζήτηση με θέμα «Η διαχρονική υποβάθμιση της Προσχολικής Αγωγής και η θέση του ΚΚΕ για την Προσχολική Αγωγή των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων», τη Δευτέρα 15/11 στις 6 μ.μ. στο Εργατικό Κέντρο Κέρκυρας, με ομιλήτρια την Αγγελική Γκούσκου, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ.

«ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ»
Διαδικτυακή εκδήλωση για την πανδημία

Διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα «4ο κύμα πανδημίας: Υγεία και μόρφωση στο ρίσκο της "ατομικής ευθύνης". Η αναγκαία απάντηση των εργαζομένων» διοργανώνει η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών», την Κυριακή 14 Νοέμβρη, στις 6.30 μ.μ.

Παρεμβάσεις θα κάνουν οι:

  • Γιώργος Φερεντίνος, γιατρός, πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στον «Ευαγγελισμό».
  • Δημήτρης Ακτύπης, καθηγητής, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ.
  • Σπύρος Μαρίνης, δάσκαλος, μέλος του ΔΣ της ΔΟΕ.
  • Θεώνη Δρόσου, Γλαβίνα Σουζάνα, δασκάλες. Θα παρουσιάσουν την πρωτότυπη εκπαιδευτική έρευνα που πραγματοποίησαν για τις επιπτώσεις της πανδημία στους μαθητές σε εκπαιδευτικό και ψυχοκοινωνικό επίπεδο.

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί από το κανάλι της ΑΣΕ στο «YouTube».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ