ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 12 Οχτώβρη 2002
Σελ. /32
Νέες ταινίες

Ο γνωστός «παραμυθάς» Στίβεν Σπίλμπεργκ ξανά στη μεγάλη οθόνη μ' ένα μελλοντολογικό θρίλερ που θα σας καθηλώσει «Minority report». Αν πάλι το μέλλον σάς αφήνει αδιάφορους τότε ο «Ανθρωπος χωρίς παρελθόν» θα σας θυμίσει ότι μερικές φορές είναι καλό να ξεχνάμε και να τραβάμε μπροστά.

«Minority Report»

Ουάσιγκτον 2054. Η διεύθυνση πρόληψης εγκλήματος βιώνει τις πιο αποτελεσματικές της μέρες χάρη στην ύπαρξη τριών ανθρώπινων όντων με μεταφυσικές ψυχικές ικανότητες, τα οποία μέσα σε ένα περιβάλλον μητρικής διαβίωσης οραματίζονται τους φόνους πριν καν συμβούν.

Το πιο σημαντικό σώμα κατά της εγκληματικότητας έχει ως επικεφαλής τον αστυνόμο Τζον Αντερσον, ο οποίος έχει αφοσιωθεί ολοκληρωτικά στην τελειοποίηση της αλάνθαστης μεθόδου.

Είναι όμως τόσο τέλειο το σύστημα που να μην επιδέχεται αμφισβήτηση της αποτελεσματικότητάς του;

Ο Τζον Αντερσον θα σκοτώσει σε λιγότερο από 36 ώρες έναν άνθρωπο που δεν έχει ξανασυναντήσει στη ζωή του. Εφιαλτικά μόνος πρέπει να υπερασπιστεί τον εαυτό του μέσα σε μια κοινωνία απόλυτης παρακολούθησης, να βρει τις ρίζες του παράλογου μέλλοντος που του επιφυλάσσεται.

Ξεκινώντας από μια έξυπνη σεναριακή ιδέα ο Στίβεν Σπίλμπεργκ φτιάχνει ένα καταπληκτικό μελλοντολογικό θρίλερ, γεμάτο από δράση, γρήγορους ρυθμούς και σκηνές απόλυτης τρέλας.

Ο Σπίλμπεργκ σαν σύγχρονος «μάντης» παίρνει στοιχεία από το παρόν και χαρτογραφεί το μέλλον. Φτιάχνει μια κοινωνία, όπου δεν υπάρχει ιδιωτική ζωή και τα πάντα είναι κάτω από την παρακολούθηση του κράτους. Η τεχνολογία είναι πάνω απ' τον άνθρωπο και τα συναισθήματα. Ο Σπίλμπεργκ δε χρησιμοποιεί τη γραφή του για να κρίνει. Απλά παραθέτει τις απόψεις του γύρω από την τεχνολογία και την πρόληψη και κάνει το θεατή να αναρωτηθεί. Και αυτό είναι που κάνει το έργο του σπουδαίο. Τελικά, οι καλές ταινίες είναι οι απλές ταινίες. Οσο κι αν αυτές φαίνονται περίπλοκες.

«Minority Report»

Αμερικανική περιπέτεια, επιστημονικής φαντασίας 2002. Σκηνοθεσία: Στίβεν Σπίλμπεργκ. Με τους: Τομ Κρουζ, Κόλιν Φαρέλ, Σαμάνθα Μόρτον, Μαξ φον Σίντοφ, Λόις Σμιθ, Πίτερ Στορμάρε, Τιμ Μπλέικ Νέλσον, Στιβ Χάρις.

«Τα δάκρυα του Μαύρου Τίγρη»

Η Ρουμπόι και ο Σέουα-Νταμ είναι ερωτευμένοι από μικρά παιδιά, αλλά οι ταξικές διαφορές, τους χωρίζουν. Παρ' όλες τις προσπάθειες και τους όρκους τους ο Σέουα-Νταμ θα πάρει το δρόμο της παρανομίας, για να εκδικηθεί για το φόνο του πατέρα του και θα γίνει ο φοβερός «Μαύρος Τίγρης». Η Ρουμπόι από την άλλη πλευρά θα βρεθεί λογοδοσμένη με έναν νεαρό αστυνομικό, που φιλοδοξεί να καθαρίσει την περιοχή από τους εγκληματίες. Και το μεγάλο κυνηγητό αρχίζει...

Μια από τις πλέον πολυσυζητημένες παρουσίες στο Φεστιβάλ Καννών 2001. Και η πρώτη ταϊλανδέζικη ταινία στην ιστορία που συμμετείχε επίσημα στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ.

«Τα δάκρυα του Μαύρου Τίγρη» είναι ένα πολύχρωμο γουέστερν βγαλμένο από άλλες εποχές. Με εικόνα ψηφιακά επεξεργασμένη, όλα στιλιζαρισμένα και σε ορισμένες περιπτώσεις οι ήρωες να θυμίζουν καρτούν. Ο Ταϊλανδέζος σκηνοθέτης πλασάρει κάτι καινούριο και δοκιμάζει τα όρια της τεχνολογίας χωρίς να κουράζει, αφού δεν ξεχνά κάτω από την πολύχρωμη επιδερμίδα του φιλμ, να βάλει το κατάλληλο συναίσθημα, να δώσει ωραίες στιγμές γέλιου και να καταφέρει να φτιάξει μια ταινία χωρίς να κουράζει.

Μια από τις ταινίες που αξίζει να τη δείτε μόνο και μόνο από περιέργεια. Μην προσπαθήστε να της βάλετε ταυτότητα και δείτε πιο κάτω από το χρώμα.

«The tears of the black tiger»

Ταϊλανδέζικη κωμωδία, παραγωγής 2001. Σκηνοθεσία: Γουίζιτ Σασανατιένγκ. Με τους: Τσαρτσάι Νγκάμσαν, Στέλλα Μαλούτσι, Σουπακόρν Κιτσουγούον, Σομπάτι Μεντάνε.

«Το σημάδι του δολοφόνου»

Ο Ρόμπερτ ντε Νίρο ερμηνεύει τον «Βίνσεντ Λα Μάρκα». Εναν άνδρα με τραυματική παιδική ηλικία αφού ο πατέρας του είχε καταδικαστεί για τη δολοφονία ενός παιδιού κατά τη διάρκεια μιας αποτυχημένης απαγωγής με σκοπό τα λύτρα.

Υιοθετημένος από τους αξιωματικούς της αστυνομίας, οι οποίοι έφεραν τον πατέρα του ενώπιον της δικαιοσύνης, ο Βίνσεντ γίνεται ένας αξιοσέβαστος ντετέκτιβ.

Κάποια στιγμή όμως αυτή η τραυματική παιδική ηλικία έρχεται ξανά στην επιφάνεια κι ο Βίνσεντ αλλάζει τελείως συμπεριφορά παρατώντας τη γυναίκα του και το μικρό του γιο.

Τώρα έχει μια ισορροπημένη σχέση με μια όμορφη γυναίκα. Κι όμως για μια ακόμη φορά η ζωή του είναι έτοιμη να καταρρεύσει όταν ο συνάδελφός του βρίσκεται άγρια δολοφονημένος. Το χειρότερο είναι ότι ο βασικός ύποπτος είναι ο ίδιος του ο γιος.

Το αστυνομικό θρίλερ του Μάικ Κέιτον είναι βασισμένο σε αληθινά περιστατικά και θα μπορούσε να είναι μια καταπληκτική ταινία, αν δεν έπεφτε στα συνηθισμένα αμερικανικά κλισέ του μελοδράματος και της εμπορικότητας. Δεν πρόκειται για μια ταινία που δεν έχετε ξαναδεί, αλλά διαθέτει καλά στοιχεία που την κάνουν ευχάριστη και ορισμένες στιγμές με σασπένς και καλή δράση. Στα θετικά της ταινίας είναι η εξαιρετική ερμηνεία του Ρόμπερτ ντε Νίρο και η παρακμιακή σκηνοθεσία του Μάικλ Κέιτον.

Καλή ταινία με παρέα, μπίρα και ποπ-κορν.

«City by the sea»

Αμερικανική περιπέτεια, παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Μάικλ Κέιτον. Με τους: Ρόμπερτ ντε Νίρο, Φράνσις Μακ Ντόρμαντ, Τζέιμς Φρόνκο.

«Ο άνθρωπος χωρίς παρελθόν»

Ενας νεοφερμένος στο Ελσίνκι άντρας δέχεται επίθεση από τρεις νεαρούς κακοποιούς και τραυματίζεται θανάσιμα. Σε άθλια κατάσταση καταλήγει σ' ένα νοσοκομείο, όπου εγκαταλείπεται ωσάν νεκρός. Σαν από θαύμα συνέρχεται, έχει όμως χάσει τη μνήμη του και περιπλανιέται στην άγνωστη πόλη χωρίς ταυτότητα μαζί με άστεγους και περιθωριακούς.

Για καλή του τύχη συναντά τα μέλη του Στρατού Σωτηρίας. Με την υποστήριξή τους η ζωή του ξαναρχίζει από την αρχή. Βρίσκει σπίτι και δουλιά. «Υιοθετεί» έναν αδέσποτο σκύλο και συναντά τον έρωτα. Το χαμένο του παρελθόν δεν τον ενδιαφέρει πια. Είναι ένας άνθρωπος χωρίς όνομα και παρελθόν, αλλά μόνον παρόν και μερικές φορές και χωρίς μέλλον.

Ο ιδιόρρυθμος Φινλανδός σκηνοθέτης έχει έναν εντελώς προσωπικό τρόπο να δημιουργεί και να δίνει στις ταινίες του έναν ιδιαίτερο αναγνωρίσιμο χαρακτήρα. Οι ήρωές του αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες ή και συχνά τις τραγωδίες της ύπαρξης για να ανακαλύψουν τελικά τι είναι αληθινά σημαντικό και τι αξίζει να επιδιώκει κανείς στη ζωή.

«Ο άνθρωπος χωρίς παρελθόν» είναι η πιο αντιπροσωπευτική ταινία της κουλτούρας του Καουρισμάκι. Η προβολή της στο Φεστιβάλ των Καννών εντυπωσίασε και δίκαια απέσπασε το Μέγα Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής καθώς και το βραβείο Α΄ γυναικείου ρόλου για την εξαιρετική ερμηνεία της Κάτι Ούτινεν.

«The man without a past»

Γαλλοφινλανδικογερμανική κοινωνική περιπέτεια, παραγωγής 2002. Σκηνοθεσία: Ακι Καουρισμάκι. Με τους: Μάρκου Πελτόλα, Κάτι Ούτινεν, Τζουχάνι Νιεμέλα, Κάιζα Πακαρίνεν, Σακάρι Κουοσμάνεν.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ