Αντιμέτωποι με την εξανεμισμένη αγοραστική δύναμη των μισθών τους οι εργαζόμενοι
Οι καθημερινές ανατιμήσεις και η διατήρηση των μισθών σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα δημιουργούν αξεπέραστα αδιέξοδα για τα νοικοκυριά, με αποτέλεσμα όσο και να διαρκούν οι εκπτώσεις να μην είναι σε θέση να αναθερμάνουν τον τζίρο των καταστημάτων. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση επιδίδεται σε λεονταρισμούς και ανέξοδες βαρύγδουπες απειλές ότι δήθεν θα «κόψει τα χέρια» στους κερδοσκόπους και επαναφέρει την αντιδραστική θεωρία ότι για την ακρίβεια φταίνε οι μισθοί προκειμένου να διασώσει την κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων.
Ενόψει της έναρξης των εκπτώσεων το ΚΕΚΠΑ συνιστά στους καταναλωτές σε κάθε περίπτωση να έχουν τα μάτια τους «δεκατέσσερα», καθώς αρκετοί «αετονύχηδες» επιχειρούν να κερδοσκοπήσουν με διάφορα κόλπα στην περίοδο των εκπτώσεων. Ετσι, εφιστά την προσοχή στις πλασματικές εκπτώσεις και προτείνει να γίνεται μια καταγραφή των πραγματικών τιμών που πωλούνται συγκεκριμένα προϊόντα που ενδιαφέρουν τον καταναλωτή πριν από τις εκπτώσεις ώστε να είναι σε θέση να διαπιστώσει εάν πράγματι γίνεται η έκπτωση που αναγράφεται στην περίοδο των εκπτώσεων. Ακόμη, επισημαίνει ότι οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάζουν προϊόντα που αποδεικνύονται ελαττωματικά, έστω κι αν αγοράστηκαν με καθεστώς έκπτωσης, εκτός εάν γι' αυτό ενημερώνεται σχετικά ο καταναλωτής κατά την πώληση του προϊόντος.
Τη συνέχεια των ανατιμήσεων σε μια μεγάλη γκάμα εμπορευμάτων πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης προοιωνίζονται τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ) που αφορούν στις αυξήσεις τιμών στα εισαγόμενα βιομηχανικά προϊόντα.
Συγκεκριμένα, το μήνα Νοέμβρη του 2007, σε σύγκριση με το Νοέμβρη του 2006 ο πληθωρισμός στην εν λόγω κατηγορία έτρεχε με ρυθμό 8,6% ενώ χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι μόνο μέσα σε ένα μήνα (σύγκριση Νοέμβρη 2007 με Οκτώβρη 2007) οι ανατιμήσεις έφτασαν σε 1,8%. Σύμφωνα με την ΕΣΥΕ οι ανατιμήσεις ανά κατηγορία διαμορφώνονται ως εξής: ενεργειακά αγαθά: 31,3%, αναλώσιμα καταναλωτικά αγαθά: 3,7%, ενδιάμεσα αγαθά: 2,9%, κεφαλαιουχικά αγαθά: 1,7% και ενεργειακά αγαθά 1,1%.
Σε μέσα επίπεδα έτους ο καταρτιζόμενος δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία καταγράφει αύξηση 2,3%.
Η υπογραφή της συμφωνίας των μετόχων του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, στη Σόφια, πιθανόν μέσα στο Φλεβάρη, θα είναι το επόμενο βήμα της διαδικασίας για την προώθηση της κατασκευής του. Την Τετάρτη έγινε η μονογραφή της συμφωνίας από τον υπουργό Ανάπτυξης Χ. Φώλια, τον αντιπρόεδρο της ρωσικής «Transneft» και εκπρόσωπο της ρωσικής κοινοπραξίας Β. Νέμτσεφ, τον διευθύνοντα σύμβουλο της βουλγάρικης «Bulgargaz» Λ. Ντένσεφ και τον εκπρόσωπο της ελληνικής κοινοπραξίας ΕΛΠΕ- ΘΡΑΚΗ ΑΕ, Θ. Βάρδα.
Είχε προηγηθεί η υπογραφή ενός ακόμη πρωτοκόλλου από τους τέσσερις μετόχους των τριών χωρών, κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του Κ. Καραμανλή στη Μόσχα, στις 18 Δεκέμβρη. Ο αγωγός αναμένεται να ωφελήσει σημαντικά τα κέρδη των εμπλεκόμενων εταιρειών και να καταστήσει την Ελλάδα άμεσα εμπλεκόμενη στις αντιπαραθέσεις έως και συγκρούσεις για τις ενεργειακές οδούς.
Τις προτάσεις των εμποροβιομηχάνων για την αγορά των καυσίμων για το δήθεν περιορισμό της ακρίβειας, που στην πραγματικότητα ισοδυναμούν με κατάργηση κάθε ίχνους προστασίας των καταναλωτών, κάθε κανόνα ασφάλειας και καταστρατήγηση του ωραρίου λειτουργίας, καταγγέλλει με χτεσινή της ανακοίνωση η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας. Η Ομοσπονδία αναφέρει ότι όσον αφορά στην αξίωση των εμποροβιομηχάνων για ίδρυση πρατηρίων από τα σούπερ μάρκετ, στην πράξη αυτό δεν απαγορεύεται, υπό τον όρο ότι θα εφαρμόζουν τις προϋποθέσεις ασφαλείας που προβλέπονται για κάθε πρατήριο, κάτι το οποίο βρίσκουν ασύμφορο οι επιχειρηματίες. Αυτό που επιδιώκουν, καταγγέλλουν οι βενζινοπώλες, είναι ανεύθυνα και στο βωμό του κέρδους να βάλουν μια βόμβα στα πόδια των χιλιάδων ανύποπτων καταναλωτών.
Ακόμη, υπογραμμίζει ότι όσον αφορά στην επιτροπή ανταγωνισμού, που επικαλείται ο πρόεδρος των εμποροβιομηχάνων για να στηρίξει τις αξιώσεις του, η επιτροπή είναι εκείνη που ουσιαστικά με τις εκθέσεις της δείχνει τους πρατηριούχους ως αποκλειστικούς υπαίτιους της ακρίβειας, αφήνοντας στο απυρόβλητο εταιρείες και διυλιστήρια. «Αποτελούν υποκρισία», επισημαίνει η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών, «τα περί εισόδου "νέων παικτών" στην αγορά με την είσοδο 5-10 μεγάλων ομίλων με 1.000-1.500 πρατήρια που μπορούν να εφαρμόζουν εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ τους και μεταξύ των πρατηρίων προκειμένου να εξοντώσουν τους χιλιάδες μικρούς βενζινοπώλες».
Στις ανάγκες και στις προτεραιότητες της ανταγωνιστικότητας του μεγάλου κεφαλαίου πήγαν οι κοινοτικοί και εθνικοί πόροι του Γ΄ ΚΠΣ, με την κυβέρνηση να διαφημίζει το έργο της στην «απορροφητικότητα» των κεφαλαίων αυτών στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης των στόχων του. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, από την αρχή υλοποίησης του Γ΄ ΚΠΣ μέχρι το τέλος του 2007 η δημόσια δαπάνη που δόθηκε στους ιδιώτες έφτασε σε περίπου 24,4 δισ. ευρώ φτάνοντας στο 75,18% της προβλεπόμενης στο Γ΄ ΚΠΣ.
Ο υπουργός Γ. Αλογοσκούφης ισχυρίστηκε ότι «με την αξιοποίηση των πόρων αυτών η ελληνική οικονομία γίνεται πιο παραγωγική, πιο εξωστρεφής και πιο ανταγωνιστική», κάτι που είναι πέρα για πέρα ξεκομμένο από την πραγματικότητα που ζουν τα λαϊκά στρώματα, για τις ανάγκες των οποίων δε δόθηκε ούτε ευρώ. Αντίθετα, ζεστό, δωρεάν και άφθονο κρατικό χρήμα δόθηκε στους μεγαλοκατασκευαστές, στους οποίους παρέδωσαν τις υποδομές (οδικοί άξονες, λιμάνια, αεροδρόμια, κ.ά.), και σε τομείς όπως για την ενίσχυση της «ανταγωνιστικότητας» κ.α.
Στους εργαζόμενους της Στατιστικής Υπηρεσίας επέρριψε τις ευθύνες για μη αποδοχή από την Ευρωπαϊκή Ενωση της ελληνικής πρότασης για την πρόσφατη αναθεώρηση του ΑΕΠ ο υπουργός Οικονομίας Γ. Αλογοσκούφης. Σε χαιρετισμό που απηύθυνε χτες, με αφορμή εκδήλωση του Συλλόγου Εργαζομένων για την κοπή της πρωτοχρονιάτικής πίτας, ο υπουργός Οικονομίας μίλησε για «δυσλειτουργίες» στις σχέσεις της ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας με την αντίστοιχη ευρωπαϊκή (Γιουροστάτ) στο θέμα της αναθεώρησης. Στο ίδιο πνεύμα επισημάνει πως «είναι σαφές ότι σε οποιαδήποτε μελλοντική αναθεώρηση θα πρέπει από την πρώτη στιγμή να εμπλακούν στις διαδικασίες αυτές οι υπηρεσίες της ΕΕ ώστε να μην έρχονται εκ των υστέρων να εκφράζουν τις απόψεις τους»!
Στην προκειμένη βέβαια περίπτωση, ο υπουργός Οικονομίας επιχειρεί να μεταθέσει τις καθαρά δικές του προσωπικές πολιτικές ευθύνες - για την απόρριψη από την ΕΕ του ύψους της αναθεώρησης του ΑΕΠ - στους ίδιους τους εργαζόμενους της Στατιστικής Υπηρεσίας, οι οποίοι απλώς εκτελούσαν εντολές ανωτέρων... Ως γνωστό, η κυβέρνηση υπέβαλε πρόταση στη Γιουροστάτ, με την οποία ζητούσε την αναδρομική από το 2000 αναθεώρηση του ΑΕΠ κατά 26%. Αντί αυτού η ΕΕ αποφάσισε η αναθεώρηση να είναι της τάξης του 10%, γεγονός που ερμηνεύτηκε σαν μομφή σε βάρος της ελληνικής κυβέρνησης.