ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Αυγούστου 2018 - Κυριακή 12 Αυγούστου 2018
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΑΤΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
Ενα ακόμα εργαλείο επικίνδυνων σχεδιασμών για το λαό

Οι δομές, οι στόχοι, τα προσχήματα και τι υπηρετούν

Το λογότυπο της ΝΑΤΟικής άσκησης «Πολιτικής Προστασίας», τον Οκτώβρη στη Σερβία
Το λογότυπο της ΝΑΤΟικής άσκησης «Πολιτικής Προστασίας», τον Οκτώβρη στη Σερβία
«(...) οι Ενοπλες Δυνάμεις ήταν σε ετοιμότητα από την πρώτη μέρα. Είμαστε υποχρεωμένοι να ακολουθούμε το σχέδιο του ΝΑΤΟ. Δεν λειτουργούμε ανεξάρτητα από τις δυνάμεις Πολιτικής Προστασίας».

Αυτά δήλωνε πρόσφατα ο υπουργός Αμυνας, Π. Καμμένος, δίνοντας το περίγραμμα εντός του οποίου κινήθηκαν οι Ενοπλες Δυνάμεις για να συνδράμουν την αντιμετώπιση της καταστροφής στο Μάτι, στην Ανατολική και Δυτική Αττική.

Θα μπορούσε να ειπωθεί ότι ο υπουργός τοποθετήθηκε έτσι για να αποκρούσει κατηγορίες ότι οι Ενοπλες Δυνάμεις άργησαν να εμφανιστούν και να βοηθήσουν στο πεδίο της καταστροφής. Οτι με βάση τα σχετικά πρωτόκολλα λειτουργίας, έπρεπε να ακολουθηθεί συγκεκριμένη διαδικασία.

Ακόμα και έτσι, όμως, έβαλε ουσιαστικά το θέμα ότι οι Ενοπλες Δυνάμεις υπακούουν και σε αυτό το ζήτημα στα προτάγματα και στα πρότυπα λειτουργίας του ΝΑΤΟ, που όχι μόνο δεν προστατεύουν, αλλά αντίθετα απειλούν ανοιχτά το λαό.

Οπως θα δούμε πιο κάτω, η Πολιτική Προστασία σε επίπεδο ΝΑΤΟ αξιοποιείται με διττό σκοπό: Από τη μια διαμορφώνει το πλαίσιο για την ανάμειξη της ιμπεριαλιστικής συμμαχίας σε νευραλγικές δομές και υπηρεσίες, πολιτικές και στρατιωτικές, των κρατών - μελών και άλλων «εταίρων», στο όνομα της διαχείρισης μιας κρίσης από φυσική καταστροφή, ή από κάποια «ασύμμετρη απειλή», που μπορεί βέβαια να ερμηνευτεί κατά το δοκούν.

Ο χάρτης με τις ασκήσεις και τις συνδρομές της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας του ΝΑΤΟ. Ολως τυχαίως σχεδόν όλες βρίσκονται στη συνοριογραμμή με τη Ρωσία...
Ο χάρτης με τις ασκήσεις και τις συνδρομές της Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας του ΝΑΤΟ. Ολως τυχαίως σχεδόν όλες βρίσκονται στη συνοριογραμμή με τη Ρωσία...
Κι από την άλλη, δίνει το πρόσχημα για την ανάπτυξη καθαρά επιθετικής δράσης σε βάρος ανταγωνιστικών κέντρων, όπως δείχνει και το «καλεντάρι» των ασκήσεων και συνεκπαιδεύσεων σε σενάρια Πολιτικής Προστασίας που έχουν πραγματοποιηθεί έως τώρα από το ΝΑΤΟ. Εννοείται ότι σ' αυτόν τον σχεδιασμό είναι πλήρως ενταγμένες και οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις.

Η δομή του μηχανισμού...

Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο του λεγόμενου «πολιτικού πυλώνα» του ΝΑΤΟ λειτουργεί η Επιτροπή Πολιτικού Σχεδιασμού Εκτάκτων Αναγκών της Συμμαχίας (Civil Emergency Planning Committee - CEPC), στην οποία εκπροσωπούνται όλα τα κράτη - μέλη, όπως και οι χώρες - εταίροι της Συμμαχίας (Euro Atlantic Partnership Countries - EAPC).

Στο πλαίσιο της CEPC λειτουργούν τέσσερις υποεπιτροπές, οι οποίες μετά την πρόσφατη συγχώνευσή τους, έχουν ως ακολούθως, πιάνοντας, τελικά, όλους τους τομείς της πολιτικής και οικονομικής δραστηριότητας, που αποτελούν «κρίκους» είτε για το ξέσπασμα μιας κρίσης, είτε για τη διαχείρισή της, τόσο σε ειρηνική, όσο και σε πολεμική περίοδο.

  • Ομάδα Πολιτικής Προστασίας (Civil Protection Group - CPG)
  • Ομάδα Βιομηχανικών Πόρων και Υπηρεσιών Επικοινωνιών (Industrial Resources & Communications Services group - IRCSG)
  • Ομάδα Δημόσιας Υγείας, Τροφίμων και Υδατος (Public Health and Food/Water group - PHFWG)
  • Ομάδα Μεταφορών (Transport Group - TGWG).

Επισήμως, «η CEPC παρέχει κατευθύνσεις σε θέματα πολιτικής και σχεδιασμού για την περίπτωση εκτάκτων αναγκών και συντονίζει επίσης ένα ευρύ φάσμα υποστηρικτικών έργων της Συμμαχίας μέσω των παραπάνω υποεπιτροπών της καθώς και ομάδων εργασίας (working groups) που συστήνονται για διάφορα επιμέρους θέματα».

Στην Ελλάδα, αρμόδιος φορέας για το συντονισμό των διαδικασιών και ενεργειών όλων των εμπλεκομένων, που παρακολουθούν τη δραστηριότητα αυτών των Επιτροπών, είναι το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Αμύνης (ΓEEΘΑ), ενώ η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) συμμετέχει ενεργά στις εργασίες της Ομάδας Πολιτικής Προστασίας (Civil Protection Group - CPG) και συνεργάζεται στενά με τα άλλα κράτη - μέλη του ΝΑΤΟ.

...και οι στόχοι του

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το ίδιο το ΝΑΤΟ, η Επιτροπή Πολιτικού Σχεδιασμού Εκτάκτων Αναγκών της Συμμαχίας (Civil Emergency Planning Committee - CEPC) «είναι το κορυφαίο συμβουλευτικό όργανο του ΝΑΤΟ για την προστασία του άμαχου πληθυσμού και τη χρήση πολιτικών πόρων για την υποστήριξη των στόχων του ΝΑΤΟ».

«Ο Πολιτικός Σχεδιασμός Εκτάκτων Αναγκών παρέχει στο ΝΑΤΟ βασικές γνώσεις και δυνατότητες πολιτικού χαρακτήρα στους τομείς της ετοιμότητας και διαχείρισης συνεπειών της τρομοκρατίας, της ανθρωπιστικής βοήθειας και της αντιμετώπισης καταστροφών, και της προστασίας υποδομών ζωτικής σημασίας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην παρουσίασή του στην ιστοσελίδα της ιμπεριαλιστικής συμμαχίας.

Προσθέτει πως «η CEPC συντονίζει τον προγραμματισμό σε διάφορους τομείς, προκειμένου να διασφαλίσει - όταν είναι απαραίτητο - την πολιτική υποστήριξη των στρατιωτικών επιχειρήσεων της συμμαχίας ή την υποστήριξη των εθνικών αρχών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης», δείχνοντας ότι οι μηχανισμοί αυτοί, με το πρόσχημα της «πολιτικής προστασίας», «κουμπώνουν» με τους δολοφονικούς σχεδιασμούς του ιμπεριαλιστικού οργανισμού.

«Η Επιτροπή έχει, για παράδειγμα, αναπτύξει ένα σχέδιο για τη βελτίωση της πολιτικής ετοιμότητας των χωρών του ΝΑΤΟ και των χωρών εταίρων κατά των τρομοκρατικών επιθέσεων. Τον Σεπτέμβριο του 2011, μια ομάδα πολιτικών εμπειρογνωμόνων επισκέφθηκε την Ουκρανία για να συμβουλεύει σχετικά με θέματα ετοιμότητας για το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου Euro 2012.

Το CEPC υποστηρίζει επίσης την ανάπτυξη δυνατοτήτων στον κυβερνοχώρο του ΝΑΤΟ, μέσω της παροχής συμβουλευτικής εμπειρογνωμοσύνης και υποστήριξης στον τομέα της κατάρτισης. Το CEPC συνδράμει σε θέματα που σχετίζονται με την ενεργειακή ασφάλεια, ιδίως την προστασία υποδομών ζωτικής σημασίας, μέσω της ανταλλαγής εμπειριών και βέλτιστων πρακτικών μεταξύ των κρατών.

Στον τομέα της αντιπυραυλικής άμυνας, η CEPC έχει αντιμετωπίσει ζητήματα σχετικά με τις συνέπειες της παρακολούθησης για την προστασία των αστικών πληθυσμών», καταλήγει το ΝΑΤΟ, δίνοντας και όλο το εύρος αλλά και το πλαίσιο, τελικά, όπου η περιλάλητη «πολιτική προστασία» έρχεται και στοιχίζεται, με δομές, προσωπικό και μέσα της, να «κουμπώσει» πάνω στους στόχους της λυκοσυμμαχίας.


Θ. Μπ.

Μια καθόλου τυχαία άσκηση

Υπό την CΕΡC λειτουργεί το Euro Atlantic Disaster Response Coordination Center (EADRCC), που αποτελεί τον μηχανισμό του ΝΑΤΟ για την αντιμετώπιση τόσο φυσικών, όσο και τεχνολογικών καταστροφών. Το Κέντρο Επιχειρήσεων του EADRCC λειτουργεί επί 24ώρου βάσεως και «συνεργάζεται με τα σημεία επαφής των χωρών - μελών της Συμμαχίας», όπως τονίζεται από πλευράς της ΓΓΠΠ.

Το σημείο αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς δείχνει ότι και ο τομέας της Πολιτικής Προστασίας γίνεται όχημα και εργαλείο για την ευόδωση των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών. Χαρακτηριστική περίπτωση, που αφορά τη διεύρυνση της ΝΑΤΟικής επιρροής στη Βαλκανική, στον ανταγωνισμό με τη Ρωσία, είναι το παρακάτω:

Το EADRCC σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών της Σερβίας συνδιοργανώνουν στο διάστημα 8 - 11 Οκτώβρη στην περιοχή του Μλαντένοβατς την άσκηση διαχείρισης συνεπειών περιβαλλοντικής καταστροφής, με την ονομασία «SRBIJA 2018».

Επισήμως, «στόχος της άσκησης είναι η βελτίωση της διαλειτουργικότητας στις διεθνείς επιχειρήσεις αντιμετώπισης καταστροφών». Στη συγκεκριμένη περίπτωση, το σενάριο της άσκησης είναι η αντιμετώπιση καταστροφών από ένα μεγάλο σεισμό.

Από πλευράς ΝΑΤΟ τονίζεται ότι «το σενάριο για την φετινή άσκηση του EADRCC "SRBIJA 2018" δίνει την ευκαιρία να αναπτυχθεί διεθνής συνεργασία και να ενισχυθεί η ικανότητα ομάδων από διαφορετικά έθνη να συνεργαστούν αποτελεσματικά μαζί σε ένα ευρύ φάσμα δράσεων ανακούφισης. Αυτές περιλαμβάνουν την αστική έρευνα και διάσωση, τις ιατρικές/παραϊατρικές ομάδες, την προστασία από χημικές, βιολογικές, ραδιολογικές και πυρηνικές ουσίες (CBRN), καθώς και ομάδες απολύμανσης και ομάδες διάσωσης».

Ολα αυτά από τους ΝΑΤΟικούς, που βομβάρδισαν σφοδρά τη Σερβία το 1999, απλώνοντας απεμπλουτισμένο ουράνιο, χημικές και άλλες τοξικές ουσίες δηλητηριάζοντας για πολλά χρόνια μπροστά την ευρύτερη περιοχή.

Το ΝΑΤΟ σημειώνει ακόμα ότι «οι συνεισφορές στην άσκηση θα αποτελούνται από ομάδες αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, καθώς και σχεδιαστές της άσκησης και αξιολογητές. Περίπου το ήμισυ του προσωπικού που θα συμμετάσχει στην άσκηση θα προέρχεται από τη χώρα υποδοχής, τη Σερβία».

Χωριό που φαίνεται...

Πρόκειται για γενικόλογες φράσεις, πίσω από τις κρύβεται ο σχεδιασμός - σύμφωνα με πληροφορίες από την έδρα του ΝΑΤΟ - να αναπτυχθούν τον Οκτώβρη εκατοντάδες ΝΑΤΟικοί στη Σερβία, όπου κλιμακώνεται η αντιπαράθεση με τη Μόσχα για την επιρροή στη χώρα και στα Δυτικά Βαλκάνια γενικότερα, όπως δείχνουν και οι τελευταίες εξελίξεις με το Κόσσοβο.

Διόλου τυχαία, άλλωστε, η άσκηση έρχεται λίγες μόνο βδομάδες μετά τη Διακήρυξη της Συνόδου του Ιούλη, όπου σε ενότητα αφιερωμένη ειδικά στα Δυτικά Βαλκάνια, διαβάζουμε το εξής: «Είναι μια περιοχή στρατηγικής σημασίας, όπως καταδεικνύεται από τη μακρά ιστορία μας συνεργασίας και επιχειρήσεων στην περιοχή. Παραμένουμε πλήρως αφοσιωμένοι στη σταθερότητα και την ασφάλεια των Δυτικών Βαλκανίων, καθώς και στην υποστήριξη των ευρωατλαντικών φιλοδοξιών των χωρών της περιοχής. Θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με τα Δυτικά Βαλκάνια για τη διατήρηση και την προώθηση της περιφερειακής και διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας».

Να σημειωθεί ακόμα ως ενδεικτικό για το πώς οι μηχανισμοί Πολιτικής Προστασίας αποτελούν στην πραγματικότητα «προβιά» για την προώθηση των ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών, ότι το 2016, αντίστοιχη άσκηση της EADRCC είχε πραγματοποιηθεί στο Μαυροβούνιο, το διάστημα των ρωσικών αντιδράσεων για την ένταξη της χώρας στο ΝΑΤΟ, ενώ το 2015 ήταν η σειρά της Ουκρανίας, λίγο μετά την επέμβαση ΗΠΑ και ΕΕ και την αντιπαράθεση με τη Ρωσία για την προσάρτηση της Κριμαίας...

Αναδιάρθρωση των δομών και στην Ελλάδα

Οι Νατοϊκές προδιαγραφές στην Πολιτική Προστασία, προσφέρουν μια άλλη, αποκαλυπτική οπτική των αλλαγών που ανακοίνωσε την περασμένη Πέμπτη ο πρωθυπουργός για τη συγκρότηση Εθνικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών.

Σύμφωνα με τον πρωθυπουργό, πρόκειται για «ενιαίο φορέα διαχείρισης των έκτακτων αναγκών, με λειτουργική, επιχειρησιακή κι επιστημονική αναβάθμιση σε σχέση με την υφιστάμενη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και θα υιοθετεί (...) τα πιο σύγχρονα και παραγωγικά στοιχεία των μοντέλων διαχείρισης εκτάκτων αναγκών από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ και τον Καναδά.

Το «επιτελείο διοίκησης» του νέου φορέα θα αποτελείται από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, το ΕΚΑΒ, την ΕΛΑΣ, τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, το Λιμενικό, τα εθελοντικά σώματα, το ΓΕΣ, το ΓΕΝ και το ΓΕΑ, τη Δασική Υπηρεσία, τις Τεχνικές Υπηρεσίες και Διευθύνσεις του Υπουργείου Υποδομών, τα βασικά ερευνητικά ιδρύματα της χώρας.

Πρόκειται για δομή που προσομοιάζει πιο πιστά τα Νατοϊκά πρότυπα για τη διαχείριση «κρίσεων», όχι μόνο από φυσικές καταστροφές, ενώ στην ίδια λογική καταρτίζεται και Εθνικό Σύστημα Διαχείρισης Εκτάκτων Αναγκών (ΕΣΔΕΑ), «προκειμένου αυτό να αποτελέσει τον Εθνικό Οδηγό για τη διαχείριση εκτάκτων αναγκών».

Στην αναδιάρθρωση της Πολιτικής Προστασίας μ' αυτά τα πρότυπα, θα συμβάλλει όπως φαίνεται και ο διορισμός του νέου γγ Πολιτικής Προστασίας Γ. Ταφύλλη, ο οποίος διαθέτει πλούσια Νατοϊκή «τεχνογνωσία». Οπως προκύπτει από το βιογραφικό του, διετέλεσε μεταξύ άλλων προϊστάμενος της Διεύθυνσης Διαχείρισης Λογισμικού των ιπτάμενων RADAR AWACS του NATO στη Γερμανία, εργάστηκε ως πολιτικό προσωπικό στο ΝΑΤΟ, στο Στρατηγείο Νοτιοκεντρικής Ευρώπης και ανέλαβε την υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης σε χώρες του «Συνεταιρισμού για την Ειρήνη», για υποδομές και τεχνολογίες αιχμής στον τομέα Διοίκησης και Ελέγχου...



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ