ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Αυγούστου 2005
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΠΟ
Κατάσχεση ιδιωτικής συλλογής αρχαίων αντικειμένων

Ωστόσο, η πολιτική εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι μόνιμος προσανατολισμός και της σημερινής κυβέρνησης

Πρωτοαττική πρόχους με γεωμετρικά μοτίβα και παραστάσεις ίππων και κενταύρων. 700 -680 π.Χ. από την κατασχεμένη συλλογή
Πρωτοαττική πρόχους με γεωμετρικά μοτίβα και παραστάσεις ίππων και κενταύρων. 700 -680 π.Χ. από την κατασχεμένη συλλογή
Οι κίνδυνοι που απειλούν την πολιτιστική κληρονομιά από την ιδιωτικοποίησή της - πέρα από το ότι πρέπει να είναι αδιαπραγμάτευτο αξίωμα η μη ιδιωτικοποίησή της - αναδείχτηκαν από την κατάσχεση της συλλογής Πασσά από το ελληνικό δημόσιο και την ένταξη των αντικειμένων εκεί που θα έπρεπε να βρίσκονται εξαρχής, στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και στο Βυζαντινό.

Μπορεί ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού, Χρ. Ζαχόπουλος, να επισκέφθηκε προχτές τα δύο μουσεία σε μια «επικοινωνιακού» τύπου κίνηση, για να δείξει ότι το «κράτος είναι εδώ», ουσιαστικά όμως η κυβέρνηση προσπαθεί να «θολώσει» την ολοκάθαρη εικόνα της πολιτικής της, που είναι η εμπορευματοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Τα αρχαία αντικείμενα του Ιδρύματος «Νέο Μουσείο Ευρωπαϊκής και Ανατολικής Τέχνης Ι. και Δ. Πασσά» που εμπλούτισαν πλέον τις συλλογές των δύο κρατικών μουσείων κινδύνευαν παντοιοτρόπως στην κατοχή των ιδιωτών, αφού, όπως προέκυψε από την αυτοψία της αρμόδιας Εφορείας Αρχαιοπωλείων και Ιδιωτικών Συλλογών: Ο χώρος φύλαξης της Συλλογής είχε μείνει επί τουλάχιστον τέσσερα έτη χωρίς παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, δεν υπήρχε φύλακας ή συναγερμός, το κτίριο είχε διαρρηχτεί το 2002 και τότε εκλάπησαν μάλλον πέντε αντικείμενα, ενώ κάποια αντικείμενα είχαν θραυστεί κατά το σεισμό του 1999.

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε ομόφωνα (11/15.3.2005) υπέρ της ανάκλησης της άδειας κατοχής των αρχαίων αντικειμένων (190 αρχαία αντικείμενα, διαφόρων περιόδων και 6 βυζαντινών - μεταβυζαντινών εικόνων) και υπέρ της καταγραφής και παράδοσης των πινάκων - αντιγράφων της αναγεννησιακής περιόδου καθώς και των αντικειμένων προερχομένων από την Ασία (κυρίως κινεζικής τεχνοτροπίας) και την Ευρώπη. Στην παραπάνω γνωμοδότηση «συναίνεσε» και το ΔΣ του Ιδρύματος.

Τα αρχαία αντικείμενα κατασχέθηκαν, μεταφέρθηκαν και παραδόθηκαν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, «έχουν ήδη καταγραφεί και παραδοθεί στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο τα αντίγραφα πινάκων της αναγεννησιακής περιόδου, ενώ συνεχίζεται η καταγραφή των αντικειμένων ασιατικής και ευρωπαϊκής τέχνης».

Τραγούδια ευφρόσυνα στο Ηρώδειο

Δημήτρης Μητροπάνος
Δημήτρης Μητροπάνος
Μια παράσταση που εμπεριέχει πλήθος στοιχείων από πολλούς χώρους, όπως θέατρο, τραγούδι, χορός, επιθεώρηση, όπερα, μπαλέτο, κωμωδία κλπ., είναι η μουσική παράσταση «Χελιδών Ηδωμένη...» και τραγούδια Ευφρόσυνα του Χρήστου Λεοντή, που παρουσιάζεται σήμερα, στο Ηρώδειο, με τη συμμετοχή εξαιρετικών ερμηνευτών: Δημήτρης Μητροπάνος, Μανώλης Μητσιάς, Γιάννης Κούτρας, Μαρία Σουλτάτου, Δώρος Δημοσθένους, Ιωάννα Φόρτη, Πέτρος Δαμουλής. Συμμετέχει η Χορωδία του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Κηφισιάς (διεύθυνση: Θανάσης Αρβανίτης) και μια μεγάλη λαϊκή Ορχήστρα (16 όργανα), υπό τη διεύθυνση του συνθέτη. Κείμενα: Γιώργης Γιατρομανωλάκης. Αφήγηση: Σπύρος Παπαδόπουλος. Σκηνοθεσία - Χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρήγος. Σκηνικά - Κοστούμια: Σοφία Παντουβάκη. Συμμετέχει το Χοροθέατρο του ΚΘΒΕ.

Το πρώτο μέρος του προγράμματος περιλαμβάνει τη μουσική και τα τραγούδια από κωμωδίες του Αριστοφάνη κυρίως με το Θέατρο Τέχνης, αλλά και με το Εθνικό και με άλλα θέατρα, με εμβόλιμα τραγούδια και χορικά από την «Ιφιγένεια εν Ταύροις», την «Μήδεια» και την «Αλκηστη» του Ευριπίδη, ενώ στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται ένα απάνθισμα των τραγουδιών και της μουσικής του Χρήστου Λεοντή από την 40ετή και πλέον μουσική του διαδρομή.

Η μουσική του Χρήστου Λεοντή, είτε γράφεται για τον Αριστοφάνη, είτε είναι τραγούδια, έχει ειλικρίνεια και γνήσια λαϊκή συνείδηση, είναι τραγούδια γεμάτα αλήθεια και γοητεία.

Μανώλης Μητσιάς
Μανώλης Μητσιάς
«Γεννήθηκα για ν' αγαπώ»...

Σε μια εποχή που όλα πωλούνται και αγοράζονται, σε μια εποχή που η ανθρώπινη ζωή ευτελίζεται και η αγάπη εξαργυρώνεται σε «επιταγές» πολέμων και χρηματιστηρίων, οι κραυγές των μεγάλων τραγικών μας ακούγονται στους αιώνες σαν σημερινές κραυγές. Μια τέτοια κραυγή «γεννήθηκα για ν' αγαπώ και όχι να μισώ» του Σοφοκλή διά στόματος της «Αντιγόνης», είναι το μήνυμα που θέλει να μεταφέρει με τη συγκεκριμένη παράσταση ο εταιρικός θίασος «Για γέλια και για κλάματα». Η «Αντιγόνη» ανεβαίνει σε μετάφραση Γ. Γρυπάρη, σκηνοθεσία Αντώνη Αντωνίου, σκηνικά Ανδρέα Σαραντόπουλου, μουσική Λάκη Χαλκιά, χορογραφίες Καίη Χόλντεν. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Αντώνης Αντωνίου, Μαρία Δημητρούκα, Μαρία Μακρή, Αντώνης Μπαμπούνης, Μαρία Πετράκη, Δέσποινα Πόγκα, Αννα Σιταρίδου, Κατερίνα Σουβλή, Ισίδωρος Σταμούλης, Ηλίας Φραγκάκης και Βασίλης Ψυχογιόπουλος.

Το πρόγραμμα της περιοδείας έχεις ως εξής: Παρασκευή στο Αγγελόκαστρο, το Σάββατο στον Δήμο Αλιβείας, την Κυριακή στην Αμφιλοχία, στις 15/8 Παρακαμπήλια, στις 20/8 στο δήμο Αρακύνθου, στις 21/8 στην Παραβόλα, στις 22/8 στη Ναύπακτο, στις 27 στην Αρτα, 1/9 στο Εργατικό Κέντρο Αγρινίου, 7/9 στο Βόλο, 8/9 στην Καρδίτσα, στις 12/9 στο Παλιό Φάληρο, κ.ά.

«Μόνιμη λύση» για το αναβατόριο στην Ακρόπολη;

Μόνιμη λύση για το αναβατόριο στην Ακρόπολη που εξυπηρετεί άτομα με αναπηρία ζήτησε το υπουργείο Πολιτισμού από την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ). Συγκεκριμένα ζήτησε να προχωρήσει στη σύνταξη προδιαγραφών και σε πρόταση για μόνιμη λύση.

Ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ) έχει ζητήσει από πέρυσι την προκήρυξη διαγωνισμού με «αυστηρές προδιαγραφές», ώστε να μη θίγεται το μνημείο, αντιδρώντας στην κατ' αρχήν, τότε, υιοθέτηση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της σχετικής προμελέτης.

Ο ΣΕΑ εκτιμούσε ότι η λύση που εγκρίθηκε (σσ και τελικά εφαρμόστηκε) «προτείνει την καταστροφική επέμβαση σε τμήμα του βορείου σκέλους του τείχους» και με βάση «προκαταρκτικά σχέδια, χωρίς τις αναγκαίες μελέτες (στατική, γεωλογική, αρχιτεκτονική, εφαρμογής) για τον τρόπο υλοποίησης του έργου και τις ποικίλες επιπτώσεις του στο μνημείο (ενδεικτικά υπενθυμίζουμε ότι σε αρκετά σημεία του βράχου έχουν γίνει αγκυρώσεις για τη στερέωσή του)».

Σημείωνε επίσης ότι «το δικαίωμα των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα να επισκέπτονται τα μνημεία δεν αμφισβητείται με κανένα τρόπο, αλλά αυτό δεν αποτελεί πρόσχημα για μη αναστρέψιμες επεμβάσεις στο κορυφαίο μνημείο της ανθρωπότητας (...)».

Μένει να δούμε πώς σκέφτεται το ΥΠΠΟ να προχωρήσει την υπόθεση.

ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ η ατομική έκθεση ζωγραφικής (30ή) του ζωγράφου Παναγή Γαβριελάτου, στο Ρίφι Ληξουρίου (μέσα στο σπίτι του καλλιτέχνη), που θα ολοκληρωθεί στις 31 του Αυγούστου.

Ο Π. Γαβριελάτος γεννήθηκε στην Κεφαλονιά το 1915, σπούδασε ζωγραφική με τον καθηγητή Σπύρο Βικάτο και γλυπτική κοντά στον γλύπτη Βάσο Φαληρέα. Εχει στο ενεργητικό του 30 ατομικές και 50 ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Εχει εικονογραφήσει πολλά βιβλία και εξώφυλλα, ενώ έργα του έχουν αγοραστεί από το κράτος και πολλές πινακοθήκες.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ