ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Αυγούστου 2005
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Προκλητική επιβράβευση της εφοπλιστικής ασυδοσίας

Σε χτεσινή τους συνάντηση, ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας επικύρωσαν τα νέα προνόμια προς τις ακτοπλοϊκές εταιρίες

Απίστευτη ταλαιπωρία στα λιμάνια, επικίνδυνα ταξίδια με υπέργηρα πλοία. Η κυβέρνηση, όμως, μετατρέπει τους θύτες σε... θύματα και ετοιμάζεται να «φιλοδωρήσει» τους εφοπλιστές με νέα προνόμια και επιδοτήσεις

Eurokinissi

Απίστευτη ταλαιπωρία στα λιμάνια, επικίνδυνα ταξίδια με υπέργηρα πλοία. Η κυβέρνηση, όμως, μετατρέπει τους θύτες σε... θύματα και ετοιμάζεται να «φιλοδωρήσει» τους εφοπλιστές με νέα προνόμια και επιδοτήσεις
Την ώρα που χιλιάδες επιβάτες και νησιώτες συνεχίζουν με αμείωτη ένταση να ταλαιπωρούνται στα λιμάνια από τις αλλεπάλληλες βλάβες στα σαπάκια των ακτοπλόων εφοπλιστών, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας εμφανίστηκε για μια ακόμα φορά προκλητικός στις δηλώσεις του, αμέσως μετά τη συνάντηση που είχε χτες με τον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου. Ο Μ. Κεφαλογιάννης ανακοίνωσε νέα υπερπρονόμια και επιδοτήσεις για το εφοπλιστικό κεφάλαιο, επιβραβεύοντας έτσι την ασύδοτη δράση του, που ευθύνεται για την άθλια κατάσταση στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες και βάζει καθημερινά σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή χιλιάδων επιβατών και ναυτεργατών, στα υπέργηρα καράβια του.

Κοροϊδεύοντας κατάμουτρα τους χιλιάδες ταξιδιώτες, που τις τελευταίες ημέρες ξεροσταλιάζουν στο λιμάνι του Πειραιά για λίγες μέρες διακοπών και δεινοπαθούν να φτάσουν στον προορισμό τους, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας ισχυρίστηκε ότι «η πολιτεία λαμβάνει όλα τα μέτρα που χρειάζονται για την ασφάλεια των επιβατών και την απρόσκοπτη επιστροφή τους μετά τις διακοπές» (!). Ενώ δεν παρέλειψε να επαναλάβει το ανέξοδο για τους πλοιοκτήτες «μέτρο» των «προστίμων» που επέβαλε η κυβέρνηση «στις λίγες εταιρίες οι οποίες ολιγώρησαν και αμέλησαν». Εσπευσε ωστόσο να βγάλει λάδι το εφοπλιστικό κεφάλαιο και την κερδοσκοπική ασυδοσία του, επιβραβεύοντας τις «πολλές εταιρίες που έκαναν άριστα τη δουλιά τους, υπηρετώντας την υποχρέωσή τους απέναντι στο επιβατικό κοινό». Και έκλεισε τις δηλώσεις του με ευχολόγια, λέγοντας ότι «περιμένουμε όλοι να επιστρέψουν με ασφάλεια και χωρίς ταλαιπωρία από τις διακοπές τους».

Την ίδια ώρα, μετά το πλοίο «Θεόφιλος», που έκανε ταξίδι 17 ωρών από τη Μυτιλήνη για να φθάσει στον Πειραιά, χτες το «Δημητρούλα» κατέπλευσε με καθυστέρηση 4,5 ωρών, ενώ το «Ροδάνθη», που έπρεπε να βρίσκεται από τις 2 το μεσημέρι στο λιμάνι, έφτασε με τέσσερις περίπου ώρες καθυστέρηση...

Νέα υπερπρονόμια...

Οι δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας ήταν το προπέτασμα καπνού για την ουσία όσων συζήτησε με τον πρωθυπουργό, τα νέα δηλαδή υπερπρονόμια που ετοιμάζει η κυβέρνηση για το εφοπλιστικό κεφάλαιο. Στην κατ' ιδίαν συνομιλία του με τους δημοσιογράφους, ο Μ. Κεφαλογιάννης επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να απελευθερώσει άμεσα τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες από το λιμάνι του Πειραιά. Στα πλαίσια των συναποφάσεων στην ΕΕ, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να παραδώσει - και με τη βούλα πλέον - το δικαίωμα στους μεγαλοεφοπλιστές της ακτοπλοΐας να καθορίζουν αυθαίρετα τις τιμές και τα δρομολόγια των πλοίων που δρομολογούν από τον Πειραιά και τα άλλα λιμάνια, σε βάρος των ναυτεργατών, των νησιωτών και των επιβατών.

Σύμφωνα εξάλλου με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να επιδοτήσει με προκλητικούς όρους τους εφοπλιστές προκειμένου να ναυπηγήσουν νέα πλοία για τις άγονες γραμμές, με λεφτά που θα εκταμιευτούν από την Τράπεζα Επενδύσεων, με την οποία το υπουργείο προχωράει στη σύναψη δανείου ύψους 3 δισ. ευρώ για την αναμόρφωση των λιμανιών. Οι όροι της επιδότησης προς τους εφοπλιστές είναι προκλητικοί, αφού προβλέπουν επιτόκιο 2%, εφταετή περίοδο χάριτος και 25ετή περίοδο αποπληρωμής του «δανείου» που θα πάρουν από τα κρατικά ταμεία οι ακτοπλοϊκές εταιρίες. Ετσι, η κυβέρνηση, αξιοποιώντας την άθλια κατάσταση που οι ίδιοι οι εφοπλιστές έχουν δημιουργήσει στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, έρχεται για μια ακόμη φορά να τους επιβραβεύσει με νέους πακτωλούς χρημάτων για να συνεχίσουν την κερδοφόρα «μπίζνα» τους σε βάρος των λαϊκών αναγκών και συμφερόντων.

...και «ζεστό» χρήμα

Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι πρόσφατες εξαγγελίες της κυβέρνησης πως, σε ό,τι αφορά στην άγονη γραμμή θα υπάρξουν στην κυριολεξία χαριστικές συμβάσεις από 5 έως 12 έτη με κριτήριο την ηλικία, την ταχύτητα και το ιστορικό του πλοίου και της εταιρίας, προκειμένου να προσελκυστούν νεότερης ηλικίας πλοία. Κι αυτό όταν έχει πλέον αποδειχτεί ότι η επιδότηση των μεγαλοεφοπλιστών για να εξυπηρετήσουν δήθεν την άγονη γραμμή, όχι μόνο δεν έλυσαν το πρόβλημα της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των ακριτικών νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά αντίθετα, επέτειναν την αρνητική για τους νησιώτες κατάσταση, προσθέτοντας ζεστό χρήμα στις τσέπες των ακτοπλοϊκών εταιριών.

Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου, μόνο οι ακτοπλοϊκές εταιρίες «G.A. Ferries» του Γεράσιμου Αγούδημου και «ΣΑΟΣ.ΑΝΕΣ.ΜΑΡΕ» του Φώτη Μανούση - των γνωστών πλέον λόγω των επανειλημμένων βλαβών και καθυστερήσεων που παρουσίασαν το τελευταίο διάστημα πλοίων «Δημητρούλα», «Ροδάνθη», «Ρομίλντα» και «Νόνα Μαίρη» - εισέπραξαν το ποσό των 21.968.086 ευρώ (περίπου 7,5 δισεκατομμύρια δραχμές) για να... εξυπηρετήσουν τις άγονες γραμμές. Το συνολικό ύψος των επιδοτήσεων που προέρχονται από τα χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού, φτάνει το ποσό των 41.490.595 ευρώ, ήτοι 14.137.920.246 δισ. δραχμές. Η εταιρία μάλιστα «G.A. Ferries» του Γερ. Αγούδημου λαμβάνει κάθε χρόνο το ποσό των 13.839.016 ευρώ, δηλ. 4,7 δισ. δρχ., και η εταιρία «ΣΑΟΣ» του Φώτη Μανούση έλαβε το ποσό των 8.129.052 ευρώ (δηλαδή 2,769 δισ. δρχ.).

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Χρειάζονται αγώνες για ριζικές αλλαγές

Με αφορμή τις δηλώσεις του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας μετά τη συνάντησή του με τον πρωθυπουργό, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:

«Το κύριο μέλημα της κυβέρνησης δεν είναι η ασφάλεια και η εξυπηρέτηση των επιβατών, αλλά η εξυπηρέτηση των εφοπλιστικών συμφερόντων και κερδών. Τα προβλήματα που ταλαιπωρούν τους επιβάτες, και ειδικά το νησιώτικο πληθυσμό, δεν είναι μόνο οι απαράδεκτες καθυστερήσεις και οι επικίνδυνες για την ασφάλεια της ζωής καταστάσεις. Είναι και τα πανάκριβα εισιτήρια και κόμιστρα, που λεηλατούν τα εισοδήματα και την οικονομία των νησιών. Είναι ακόμα το ξεζούμισμα των ναυτεργατών.

Τα νέα δάνεια και οι επιδοτήσεις, που ήδη έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση για τους εφοπλιστές, χρεώνοντας με νέα βάρη το λαό, αποτελούν πρόκληση. Αυτή η πολιτική έχει οδηγήσει στη σημερινή άθλια και επικίνδυνη κατάσταση που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι επιβάτες και τα πληρώματα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Οσο τα πλοία ανήκουν στους εφοπλιστές και τα λιμάνια ιδιωτικοποιούνται, καμιά ελπίδα δεν υπάρχει για σύγχρονη και ασφαλή ακτοπλοΐα με τακτικά δρομολόγια και με φθηνά εισιτήρια για το λαό. Η κατάσταση διαρκώς θα χειροτερεύει! Χρειάζονται αγώνες για ριζικές αλλαγές. Δημιουργία αποκλειστικά Δημόσιου Ενιαίου Φορέα των Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών στα πλαίσια μιας λαϊκής εξουσίας και οικονομίας. Αυτός πρέπει να είναι ο στόχος και η προοπτική του αγώνα των ναυτεργατών και όλου του λαού».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ