ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Ιούλη 2015
Σελ. /24
ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΖΩΝΗ - ΔΝΤ
«Μνημόνιο 3»: Νέα αντιλαϊκή συμφωνία για λογαριασμό του κεφαλαίου

Αναλυτικά όλα τα νέα αντιλαϊκά μέτρα που έρχονται να προστεθούν πάνω στο ήδη διαμορφωμένο αντεργατικό - αντιλαϊκό πλαίσιο που διατηρείται στο ακέραιο

Με φόντο την απόλυτη δέσμευση και της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, στο δρόμο των προκατόχων της, να μην αφήσει πέτρα πάνω στην πέτρα, προκειμένου να ορθοποδήσει το κεφάλαιο, να στηριχτεί η ανάκαμψη της κερδοφορίας του, ξεπροβάλλει για το λαό η κατάμαυρη «επόμενη μέρα», ίδια και απαράλλαχτη με αυτήν που έστηναν, εδώ και χρόνια, η λυκοσυμμαχία της Ευρωζώνης και το ΔΝΤ. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, το τρίτο στη σειρά μνημόνιο (2015 - 2018), έρχεται για λογαριασμό του κεφαλαίου, να προστεθεί σε όλο το αντεργατικό - αντιλαϊκό πλαίσιο που έχει ήδη διαμορφωθεί, τσακίζοντας παραπέρα όσα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα και κατακτήσεις έχουν απομείνει...

Η βαρβαρότητα του κεφαλαίου αποτυπώνεται στο σχετικό έγγραφο με τα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα που περιλαμβάνονται στο αίτημα της συγκυβέρνησης προς τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), που κατατέθηκε άρον - άρον από την κυβέρνηση στη Βουλή, γραμμένο μάλιστα στα αγγλικά...

Στο εν λόγω «νομοσχέδιο», που δεν πρόλαβαν να κοιτάξουν ούτε καν οι υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (κάτι που βέβαια έκαναν με τη «δέουσα» αντιλαϊκή επιμέλεια οι ΕΕ - ΕΚΤ - ΔΝΤ) αποτυπώνονται πάγιες αξιώσεις του κεφαλαίου. Παράλληλα, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σε αυτό ενσωματώνονται και οι συγκλίσεις και συμβιβασμοί που επιτεύχθηκαν γύρω από τα διαφορετικά συμφέροντα, τους οξυμένους ανταγωνισμούς των κρατών της Ευρωζώνης, του ΔΝΤ και των μονοπωλίων τους, που ήταν από την πρώτη στιγμή στο επίκεντρο των μεταξύ τους διαβουλεύσεων.

Δανειακή σύμβαση: Ξένη και εχθρική για το λαό

Σύμφωνα με την «αιτιολογική έκθεση» που κατέθεσε η κυβέρνηση, γίνεται λόγος για «πρόγραμμα» τριετούς διάρκειας (1/7/2015 - 30/6/2018) με την πλευρά του ESM, με το ύψος της νέας δανειακής σύμβασης να εκτιμάται, για την ώρα, στα 53,5 δισ. ευρώ.

Τα ποσά αυτά προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή κρατικού χρέους προς το ΔΝΤ και την ΕΚΤ (46 δισ. ευρώ), καθώς και για την αναπλήρωση ποσού 7,5 δισ. ευρώ που έχει καταβληθεί από το ελληνικό Δημόσιο μέσα στο 2015 επίσης για αποπληρωμές κρατικού χρέους (π.χ. με το σάρωμα των αποθεματικών δημόσιων οργανισμών).

Παράλληλα, προβλέπεται, η αναδιάρθρωση των αποπληρωμών για το χρέος, που λήγουν από το έτος 2022 και στη συνέχεια. Η «αναδιάρθρωση» (περαιτέρω επιμήκυνση κ.ά.) αφορά στην πλευρά των κρατών της Ευρωζώνης, τα οποία με βάση το δεύτερο μνημόνιο έδωσαν 10ετή περίοδο «χάριτος» (μέχρι το 2022). Ταυτόχρονα, γίνεται λόγος και για την «ανακεφαλαιοποίηση» των τραπεζών, σε μια εξέλιξη που θα ανεβάσει τη νέα δανειακή σύμβαση σε πολύ μεγαλύτερα ύψη.

Ασήκωτος ο λογαριασμός για το λαό

Οι κυβερνητικές υπηρεσίες, για την ώρα, δεν έχουν «κοστολογήσει» την αντιλαϊκή σούμα, ωστόσο ο πήχης ξεκινάει με ποσά ύψους τουλάχιστον 13 δισ. ευρώ. Μάλιστα, το τρίτο μνημόνιο προβλέπει σαρωτικές παρεμβάσεις στους κρατικούς προϋπολογισμούς (έσοδα - δαπάνες). Να σημειωθεί ότι το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων από τα προηγούμενα μνημόνια, παραμένει σε ισχύ και μάλιστα μέχρι κεραίας.

Την ίδια ώρα, έρχεται ομοβροντία από νέα μόνιμου χαρακτήρα αντιλαϊκά μέτρα. Ανάμεσα σε αυτά:

  • Συμπληρωματικός προϋπολογισμός 2015: Θα ισχύσει αναδρομικά από την 1η Ιούλη, και σε συνδυασμό με την ψήφιση των διατάξεων, οι συνταξιούχοι για παράδειγμα θα δουν άμεσα τις παραπέρα περικοπές, που βέβαια θα έχουν συνέχεια στην καρατόμηση των κρατικών δαπανών (Πρόνοια, Υγεία κ.ά.) που αφορούν στην κάλυψη των λαϊκών αναγκών. Παράλληλα, κατατίθεται και το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2016-2019, το οποίο ταυτίζεται χρονικά με τη διάρκεια του νέου μνημονίου.
  • Αυτόματος κόφτης δαπανών: Θεσπίζεται νομοθεσία για την «αναβάθμιση του οργανικού νόμου» για τους προϋπολογισμούς, ενώ διαμορφώνεται και το «κατάλληλο πλαίσιο για ανεξάρτητες υπηρεσίες», δηλαδή για τη συγκρότηση του «δημοσιονομικού συμβουλίου» που θα προχωρά σε οριζόντια καρατόμηση σε περίπτωση αποκλίσεων από τους αντιλαϊκούς στόχους.
  • ΦΠΑ: Προβλέπεται η παραπέρα διόγκωση της φοροληστείας κατά 1,8 δισ. ευρώ το χρόνο. Ο βασικός συντελεστής εκτοξεύεται στο 23%. Χαρακτηριστικά, σε αυτόν θα περιλαμβάνονται όλα τα συσκευασμένα και βιομηχανοποιημένα βασικά τρόφιμα (μέχρι σήμερα χαρατσώνονται με 13%), αλλά και τα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Στο 23% (από 13%) ανεβαίνει και ο κλάδος της εστίασης, όπως επίσης και ο λογαριασμός των λαϊκών νοικοκυριών για την αποχέτευση που πληρώνεται με τα τιμολόγια ύδρευσης.

Στο 13% παραμένουν μόνο τα «βασικά τρόφιμα» (δεν τα αναφέρουν, ωστόσο αναμένεται να είναι προϊόντα όπως το ψωμί και το γάλα), ο ΦΠΑ στην Ενέργεια, στην Υδρευση (με «εξαίρεση» τα απόβλητα) και τα ξενοδοχεία.

Συντελεστής 6% διαμορφώνεται μόνο για φάρμακα, βιβλία και θέατρα. Εφημερίδες και περιοδικά απογειώνονται στο 13% (από 6,5%).

Να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις στον ΦΠΑ θα έχουν άμεση εφαρμογή, δηλαδή οι νέες ανατιμήσεις είναι ζήτημα ημερών....

  • Καταργούνται και οι μειωμένοι συντελεστές που ισχύουν στα νησιά του Αιγαίου, με αρχή από τους «πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς». Σε κάθε περίπτωση, το μέτρο θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2016. Ο εμπαιγμός της συγκυβέρνησης περιλαμβάνει την «επιστροφή» ενός μικρού τμήματος της φοροληστείας, μόνο σε όσους κατοίκους των νησιών που «έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη» (δηλ. σε όσους βρίσκονται κάτω από τα όρια της ακραίας φτώχειας). Μάλιστα ακόμη και αυτό θα ισχύσει με «δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο», δηλαδή σε συνδυασμό με άλλο ισοδύναμο αντιλαϊκό μέτρο...
  • Τσακίζουν τους φτωχούς αγρότες: Προβλέπεται διπλασιασμός του φόρου εισοδήματος, στο 26% από το πρώτο ευρώ (από 13% σήμερα). Οπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, θα καταργηθεί η «προνομιακή φορολογική μεταχείριση των αγροτών», με μέτρα όπως η φορολόγηση των κάθε είδους επιδοτήσεων και αποζημιώσεων, η εξάλειψη του μειωμένου ειδικού φόρου στο αγροτικό πετρέλαιο κ.ά.
  • Μόνιμα τα αντιλαϊκά χαράτσια: Ποσά ύψους 2,65 δισ. ευρώ το χρόνο προβλέπονται για το χαράτσι του ΕΝΦΙΑ, με ρήτρα ότι θα μείνουν ακατέβατα ακόμη και αν πέσουν οι αντικειμενικές τιμές στην ακίνητη περιουσία. Αυξάνεται και μονιμοποιείται η λεγόμενη «εισφορά αλληλεγγύης», που ενσωματώνεται πλέον στο φόρο εισοδήματος.
  • Φορολογία εισοδήματος: Νέες αντιλαϊκές παρεμβάσεις δρομολογούνται στην κλίμακα φορολόγησης μισθωτών και συνταξιούχων για τα εισοδήματα του 2016. Στα σκαριά είναι και η κατάργηση των τελευταίων ελαφρύνσεων που έχουν απομείνει για τις δαπάνες των λαϊκών νοικοκυριών.
  • Πετσοκόβουν το επίδομα θέρμανσης: Μειώνεται στο 50% η κρατική «δαπάνη» για το επίδομα θέρμανσης των λαϊκών νοικοκυριών. Το μέτρο θα ισχύσει από το χειμώνα του 2015.
  • Κατασχέσεις για τα ληξιπρόθεσμα: Μείωση του ακατάσχετου ορίου (σήμερα 1.500 ευρώ) για μισθωτούς και συνταξιούχους με ληξιπρόθεσμα χρέη στην Εφορία. Είναι φανερό ότι η συγκυβέρνηση ενεργοποιεί και ενισχύει το μέτρο των κατασχέσεων προκειμένου να βάλει στο χέρι τα ληξιπρόθεσμα «χρέη» της λαϊκής οικογένειας, από τα κάθε είδους μνημονιακά χαράτσια...
  • Αποβολή από τη ρύθμιση των 100 δόσεων όσων «δεν καταφέρνουν να πληρώσουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους», καθώς και όσων έχουν «εισοδηματική ικανότητα» να πληρώσουν νωρίτερα από τη λήξη της ρύθμισης... Ταυτόχρονα, προβλέπεται αύξηση των προβλεπόμενων επιτοκίων και προστίμων.
  • Αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100% για τις ατομικές επιχειρήσεις. Αύξηση του ορίου απαλλαγής από το καθεστώς ΦΠΑ για αυτοαπασχολούμενους από τα 10.000 ευρώ στα 25.000 ευρώ.
  • Πλειστηριασμοί από τράπεζες: Προβλέπεται η άρση κάθε παρεχόμενης προστασίας των λαϊκών οικογενειών από τα «νύχια» των τραπεζών. Επιπλέον, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται η συγκυβέρνηση «θα πάρει υπόψη το νέο περιβάλλον και τις υφιστάμενες συνθήκες του τραπεζικού συστήματος και θα έχει στόχο την επιστροφή των τραπεζών στα χέρια των ιδιωτών, μέσω προσέλκυσης διεθνών στρατηγικών επενδυτών και μέσω ενός βιώσιμου μοντέλου χρηματοδότησης σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα»
  • Μειώσεις μισθών στο Δημόσιο: Μπαίνουν σε εφαρμογή από 1/1/2016, μέσω του νέου «ενιαίου μισθολογίου» με «πλήρη εφαρμογή σε όλο το δημόσιο τομέα» και με έμφαση στη διασύνδεση του «κόστους» με την «ικανότητα, την απόδοση και την ευθύνη του προσωπικού». Αποκαλυπτικό είναι το γεγονός ότι θεσπίζεται και ανώτατο όριο μισθολογικού κόστους και «για τον αριθμό των εργαζομένων, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η μείωση του κόστους σε σχέση με το ΑΕΠ, μέχρι το 2019». Σε αυτό το πλαίσιο, η... «πρώτη φορά αριστερά» πέρα από τις περικοπές των μισθών, έχει δρομολογήσει και απολύσεις. Επιπλέον, δημιουργείται νέο σύστημα «μόνιμης κινητικότητας» που θα εφαρμόζεται από το δ' τρίμηνο του 2015.
Μπαράζ ιδιωτικοποιήσεων στρατηγικών υποδομών

Ολόκληρο το χαρτοφυλάκιο της κρατικής περιουσίας που βρίσκεται στη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ (δημιούργημα του προηγούμενου μνημονίου) θα περάσει στα χέρια του ιδιωτικού κεφαλαίου.

Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση δεσμεύεται να ολοκληρώσει «τις διαδικασίες που χρειάζονται για: Περιφερειακά αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Εγνατία Οδό, τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Επίσης, η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσουν «δεσμευτικές ημερομηνίες» για τους διαγωνισμούς των λιμανιών και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το αργότερο μέχρι το τέλος Οκτώβρη 2015.

Προβλέπεται ακόμη ο πλήρης διαχωρισμούς του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, και η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, με μια αναφορά για δυνατότητα ενός «εναλλακτικού σχήματος» με «ισοδύναμα αποτελέσματα» σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό, «σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές».

Υιοθετείται η μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου.

Ταυτόχρονα στους ιδιώτες εκχωρείται και το τελευταίο κρατικό μετοχικό πακέτο στον ΟΤΕ.

Παράλληλα, προχωρούν σε νομοθετικές ρυθμίσεις για την πλήρη εφαρμογή των εργαλειοθηκών του ΟΟΣΑ. Μεταξύ άλλων, καταργούνται τα «μη ανταποδοτικά τέλη» (αποτελούν έσοδο για ασφαλιστικά ταμεία), ανοίγουν «κλειστά επαγγέλματα» (μηχανικοί, συμβολαιογράφοι, αναλογιστές κ.ά.) δρομολογούνται παρεμβάσεις σε τουριστικά λεωφορεία, «κώδικας δεοντολογίας» παραδοσιακών τροφίμων, οικοδομικά υλικά, χονδρικό εμπόριο, ΜΜΕ. Επιπλέον, προβλέπονται παρεμβάσεις για τη διευκόλυνση των επενδύσεων, άρση εμποδίων κ.ά.

Οι συμβιβασμοί του κεφαλαίου

Σε ό,τι αφορά ζητήματα που συνδέονται με έντονους ενδοκαπιταλιστικούς ανταγωνισμούς, μετά από παζάρια, η συγκυβέρνηση κατέληξε, μεταξύ άλλων, στα εξής:

-- Αύξηση του συντελεστή φόρου χωρητικότητας και σταδιακή κατάργηση των ειδικών φορολογικών καθεστώτων των εφοπλιστών.

-- Μείωση 50%, ως πρώτο βήμα, της τιμής όλων των πρώην πρωτότυπων φαρμάκων που έχουν χάσει την «πατέντα προστασίας» και των γενόσημων στο 32,5% επί της τιμής του πρωτοτύπου.

-- Αύξηση του φορολογικού συντελεστή στα επιχειρηματικά κέρδη στο 28% από 26%.

-- Μείωση του ανώτατου ορίου για πολεμικές δαπάνες κατά 100 εκατ. ευρώ το 2015 (Β' εξάμηνο) και 200 εκατ. ευρώ το 2016.

Αντιασφαλιστικός εφιάλτης τα μέτρα για Ταμεία και συντάξεις

Αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, μείωση κύριων και επικουρικών συντάξεων και τροχιοδεικτικές για νέο σάρωμα το Φθινόπωρο

Από παλιότερη διαμαρτυρία των συνταξιούχων
Από παλιότερη διαμαρτυρία των συνταξιούχων
Πραγματικός «Αρμαγεδδώνας» για το Ασφαλιστικό αποδεικνύεται η πρόταση της κυβέρνησης, χτυπώντας αδιάκριτα συνταξιούχους και ασφαλισμένους όλων ανεξαιρέτως των Ταμείων. Η πρόταση, που αποτυπώνει όλες τις βασικές και διαχρονικές απαιτήσεις του κεφαλαίου, δίνει τη χαριστική βολή σε ό,τι είχε απομείνει στην Κοινωνική Ασφάλιση, ολοκληρώνει το έγκλημα κατά των εργατικών δικαιωμάτων, που είχε ενταθεί με τις ανατροπές από το 1ο και 2ο Μνημόνιο.

Συγκεκριμένα, τα μέτρα που προτείνονται να ισχύσουν από την 1η Ιούλη, επιφέρουν σε μόνιμη βάση περικοπές στις συντάξεις έως 0,5% του ΑΕΠ για το 2015 και 1% του ΑΕΠ για το 2016. Αυτό σημαίνει ότι οι συνολικές απώλειες των συνταξιούχων, αλλά και των σημερινών ασφαλισμένων, θα ξεπεράσουν τη συγκεκριμένη διετία τα 2,5 δισ. ευρώ, οι οποίες έρχονται να προστεθούν στις περικοπές που επιβλήθηκαν με τους προηγούμενους νόμους και θα συνοδεύουν τους συνταξιούχους στο διηνεκές!

Πιο συγκεκριμένα:

1. Η μείωση των αποδιδόμενων σήμερα συντάξεων, αρχίζει με την επιβολή εισφοράς 6% στις επικουρικές συντάξεις για την Υγεία, η οποία μέχρι τώρα δεν υπήρχε και με αύξηση από το 4% στο 6% της εισφοράς για τον κλάδο Υγείας από τις κύριες συντάξεις. Η πραγματική μείωση είναι ακόμα μεγαλύτερη αφού επιβάλλεται επί του αρχικού ποσού της σύνταξης πριν τις περικοπές.

2. Προβλέπεται κατάργηση του ΕΚΑΣ για 300.000 και πλέον χαμηλοσυνταξιούχους, σταδιακά μέχρι το 2019. Η κατάργηση αρχίζει από το 20% των δικαιούχων που έχουν τις «υψηλότερες» συντάξεις στην κλίμακα των συνταξιούχων, από τον Μάρτη του 2016.

3. Η κυβέρνηση προτείνει «πάγωμα» των κατώτερων συντάξεων στα σημερινά επίπεδα μέχρι το 2021. Αυτό σημαίνει ότι επιδεινώνεται ακόμα και η πρόβλεψη των δύο προηγούμενων μνημονίων, για μια σχετική αύξηση των κατώτερων συντάξεων μετά το 2017, ανάλογα με την πορεία της οικονομικής μεγέθυνσης. Το «πάγωμα» των δύο μνημονίων και πέρα από τις περικοπές, παλιές και νέες, που θα επιβληθούν, θα συνεχιστεί τουλάχιστον για έξι χρόνια ακόμα.

4. Εκτός από τις παραπάνω «στοχευμένες» μειώσεις των συντάξεων, θα επιβληθούν και νέες μειώσεις σε όλες τις κύριες συντάξεις, μέσα από τη συρρίκνωση της κρατικής χρηματοδότησης. Η ρήτρα για «σταδιακή κατάργηση όλων των κρατικών χρηματοδοτικών απαλλαγών και εναρμόνιση των κανόνων συμμετοχής για όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία με την δομή εισφορών προς το ΙΚΑ από την 1η Ιούλη 2015», οδηγεί σε δραματική περικοπή της κρατικής χρηματοδότησης σε Ταμεία, όπως ο ΟΓΑ, το ΝΑΤ, το ΤΑΠ - ΟΤΕ και ΤΑΠ - ΔΕΗ, αλλά και σε Ταμεία όπως ο ΟΑΕΕ.

Δεν θα αποφασίζεται, δηλαδή, καμιά πρόσθετη κρατική χρηματοδότηση για τις κύριες συντάξεις, ανεξάρτητα αν τα έσοδα κάποιου Ταμείου δεν επαρκούν, για να καλύψουν το ύψος της δαπάνης, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Πρόκειται, δηλαδή, για «ρήτρα μηδενικού ελλείμματος» και στις κύριες συντάξεις.

Σαν αποτέλεσμα, οι συντάξεις εκατοντάδων χιλιάδων συνταξιούχων σε Ταμεία όπως των ναυτικών, των ελεύθερων επαγγελματιών κινδυνεύουν να κατρακυλήσουν, ή αντίστροφα να αυξηθούν οι εισφορές των ασφαλισμένων αυτών των Ταμείων μέχρι και τρεις φορές!

5. Προβλέπεται, επίσης, η πλήρης εφαρμογή ή προσαρμογή της «ρήτρας μηδενικού ελλείμματος» από τον Οκτώβρη, για τις επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ, όπως είχε ψηφιστεί το 2012, στο πλαίσιο του «νέου Ασφαλιστικού», που θα οδηγήσει σε εξαέρωση πραγματική των επικουρικών συντάξεων και των εφάπαξ παροχών. Μάλιστα, η ρήτρα αυτή θα περιλαμβάνει όλα τα επικουρικά ταμεία, καθώς υποχρεώνονται να ενταχθούν στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ), στα οποία αναδρομικά, από την αρχή του 2015, θα πρέπει «να χρηματοδοτούνται μόνο από τις δικές τους εισφορές».

6. Η πρόταση της κυβέρνησης αυξάνει τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης. Συγκεκριμένα, καταργεί όλα τα ειδικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, ακόμα και αυτών που έχουν ήδη θεμελιώσει δικαίωμα. Η αύξηση των ορίων ηλικίας θα αρχίσει άμεσα και θα έχει χρονικό βάθος μέχρι το 2022. Με εξαίρεση τα ΒΑΕ και τις μητέρες με παιδιά ΑμΕΑ, όλοι οι ασφαλισμένοι, όλων των Ταμείων θα συνταξιοδοτούνται στο 67ο έτος της ηλικίας τους. Εκτιμάται ότι η αύξηση των ορίων ηλικίας για περίπου 300.000 ασφαλισμένους θα φτάσει από ένα έως 12 χρόνια!

Μόνο στην περίπτωση που κάποιος εργαζόμενος μπορεί να συμπληρώσει νωρίτερα 12.000 μέρες Ασφάλισης, γεγονός σχεδόν ακατόρθωτο στις υπάρχουσες συνθήκες, θα μπορεί να συνταξιοδοτείται σε μικρότερη ηλικία και μέχρι το 62ο έτος. Θεωρητικά θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα, αλλά τότε θα επιβάλλεται η προβλεπόμενη ποινή μείωσης της σύνταξης, που όμως από το 6% για κάθε χρόνο «πρόωρης» αποχώρησης αυξάνεται στο 16%!

Ετσι, αν κάποιος αποφασίσει να φύγει στο 64ο έτος αντί στα 67, τότε η μείωση θα είναι 48%, δηλαδή θα χάνει τη μισή σύνταξη! Η συγκεκριμένη ρήτρα στην ουσία απαγορεύει κάθε πρόωρη συνταξιοδότηση, καθώς στην πλήρη εφαρμογή της οδηγεί σε συντάξεις κάτω από 200 ευρώ!

7. Η κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας ότι «το συνταξιοδοτικό σύστημα δεν είναι βιώσιμο», δεσμεύεται να εφαρμόσει πλήρως τον αντιασφαλιστικό νόμο 3863/2010, ο οποίος διαμόρφωσε το «νέο σύστημα». Ομως, στην πράξη προχωρά σε νέες ανατροπές, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις οδηγούν σε εξωφρενικές καταστάσεις.

Χαρακτηριστική είναι η πρόβλεψη της πρότασης ότι για όσους «συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015», θα τους δίνεται «η βασική εγγυημένη σύνταξη», χωρίς να διευκρινίζεται για ποια σύνταξη γίνεται λόγος, ενώ όπως γράφεται στην πρόταση, αυτοί οι συνταξιούχοι θα «λάβουν την κανονική (ούτε εδώ διευκρινίζεται ποια σύνταξη εννοεί) μόνο στην επίτευξη της νόμιμης κανονικής ηλικίας συνταξιοδότησης, σήμερα 67 χρόνια»!

Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη πρόβλεψη σίγουρα κρύβει επιπλέον μειώσεις στους νέους συνταξιούχους, πέραν αυτών που καθορίζονται ρητά για όσους συνταξιοδοτηθούν από εδώ και πέρα, αν δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους.

Οι άξονες του νέου Ασφαλιστικού

Ο οδοστρωτήρας των μέτρων δε σταματά εδώ. Με πρόσχημα τη «βιωσιμότητα», η κυβέρνηση δεσμεύεται να ψηφίσει «νέο Ασφαλιστικό» μέχρι τον Οκτώβρη, που θα έχει εφαρμογή από την 1η Γενάρη του 2016 και θα προστεθεί στο ήδη αντιασφαλιστικό οικοδόμημα.

Βασικοί άξονες αυτού του νέου Ασφαλιστικού είναι η ενίσχυση όλων των αντεργατικών χαρακτηριστικών των προηγούμενων νόμων, καθώς προβλέπεται:

  • «Στενότερος σύνδεσμος μεταξύ εισφορών και παροχών». Δηλαδή, κατάργηση κάθε ίχνους κοινωνικού χαρακτήρα στη «δημόσια Ασφάλιση» και κάθε στοιχείου εσωτερικής αλληλεγγύης μεταξύ των ασφαλισμένων.
  • Ειδικά για τα Ταμεία των αυτοαπασχολούμενων (ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ), αύξηση των εισφορών οι οποίες θα καθορίζονται πλέον ανάλογα με το πραγματικό εισόδημα του κάθε ασφαλισμένου.
  • Κίνητρα για αύξηση του πραγματικού χρόνου καταβολής εισφορών.
  • Παραπέρα ενοποίηση Ασφαλιστικών Ταμείων, που θα περιλαμβάνει όχι μόνο την οργανωτική, αλλά και την «ενοποίηση» εισφορών και παροχών που θα οδηγήσουν σε «σύγκλιση» προς τα κάτω.
  • Κατάργηση όλων των «κοινωνικών πόρων», οι οποίοι κατονομάζονται ως «μη ορθολογικές δαπάνες χρηματοδότησης των συντάξεων». Το μέτρο αυτό θα οδηγήσει όλα τα Ταμεία που στηρίζουν τις συντάξεις τους σε τέτοιους πόρους, που στην πραγματικότητα επέχουν θέση εργοδοτικής εισφοράς, να καταρρεύσουν οικονομικά.
  • Εφαρμογή και στον ΟΓΑ των κανόνων που ισχύουν για όλα τα άλλα Ταμεία (χρηματοδότηση, παροχές, εισφορές), που θα οδηγήσει είτε σε δραματική αύξηση των εισφορών των αγροτών, είτε σε επίσης δραματική μείωση των ήδη γλίσχρων συντάξεων. Εναλλακτικά προτείνεται η συγχώνευση του ΟΓΑ με άλλα Ταμεία.
  • Οι ενοποιήσεις που προαναγγέλλονται θα αρχίσουν μέσα στο 2015 και θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2017. Μέσω αυτών θα φορτώσουν το βάρος των «αδύνατων» Ταμείων σε αυτά που βρίσκονται σε σχετικά καλύτερη οικονομική θέση, ώστε οι ασφαλισμένοι να μοιραστούν μεταξύ τους τη φτώχεια, αντί να πληρώσει το κράτος και η εργοδοσία.

Απέναντι σε αυτό το «τσουνάμι» και γνωρίζοντας τις συντριπτικές επιπτώσεις του σε συνταξιούχους και ασφαλισμένους, οι εμπνευστές του προτείνουν την «αναθεώρηση της Κοινωνικής Πρόνοιας... ώστε να διασφαλιστεί η δίκαιη αντιμετώπιση των διαφόρων μεταρρυθμίσεων»!

Αν η κατάσταση δεν ήταν τόσο τραγική, θα επρόκειτο για πικρόχολο αστείο!!!

Συνέχεια στη διάλυση των εργασιακών σχέσεων

Η πρόταση της κυβέρνησης για τα Εργασιακά ενταφιάζει οριστικά ακόμα και την κουτσουρεμένη επαναφορά του κατώτερου μισθού στα 751 ευρώ, που είχε κάνει προεκλογική σημαία, καθώς σε αυτή δε γίνεται η παραμικρή νύξη.

Κατά τ' άλλα, στην πρόταση της κυβέρνησης γίνεται μόνο μία γενική αναφορά για αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις «βέλτιστες πρακτικές» στην υπόλοιπη ΕΕ. Αυτό θα γίνει ξεκινώντας από διαβούλευση που πρέπει να ολοκληρωθεί το τελευταίο τρίμηνο του 2015, σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, μεταξύ αυτών όπως και του ILO! Δηλαδή, η κυβέρνηση θα αξιοποιήσει την «τεχνογνωσία» κρατών και ιμπεριαλιστικών οργανισμών που έχουν δοκιμαστεί στην ισοπέδωση των εργασιακών σχέσεων.

Θυμίζουμε πως, σε ό,τι αφορά τον καθορισμό του κατώτερου μισθού, η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί, με την προηγούμενη επιστολή του πρωθυπουργού προς τον πρόεδρο της Κομισιόν, ότι θα εφαρμόσει το νόμο 4172/2013, ο οποίος προβλέπει ότι:

«Το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών».

Με μια κουβέντα, ο κατώτερος μισθός θα καθορίζεται σύμφωνα με τα κριτήρια της καπιταλιστικής κερδοφορίας (παραγωγικότητα, ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων)...



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ