Αναλυτικά όλα τα νέα αντιλαϊκά μέτρα που έρχονται να προστεθούν πάνω στο ήδη διαμορφωμένο αντεργατικό - αντιλαϊκό πλαίσιο που διατηρείται στο ακέραιο
Με φόντο την απόλυτη δέσμευση και της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, στο δρόμο των προκατόχων της, να μην αφήσει πέτρα πάνω στην πέτρα, προκειμένου να ορθοποδήσει το κεφάλαιο, να στηριχτεί η ανάκαμψη της κερδοφορίας του, ξεπροβάλλει για το λαό η κατάμαυρη «επόμενη μέρα», ίδια και απαράλλαχτη με αυτήν που έστηναν, εδώ και χρόνια, η λυκοσυμμαχία της Ευρωζώνης και το ΔΝΤ. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, το τρίτο στη σειρά μνημόνιο (2015 - 2018), έρχεται για λογαριασμό του κεφαλαίου, να προστεθεί σε όλο το αντεργατικό - αντιλαϊκό πλαίσιο που έχει ήδη διαμορφωθεί, τσακίζοντας παραπέρα όσα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα και κατακτήσεις έχουν απομείνει...
Η βαρβαρότητα του κεφαλαίου αποτυπώνεται στο σχετικό έγγραφο με τα αντιλαϊκά προαπαιτούμενα που περιλαμβάνονται στο αίτημα της συγκυβέρνησης προς τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), που κατατέθηκε άρον - άρον από την κυβέρνηση στη Βουλή, γραμμένο μάλιστα στα αγγλικά...
Στο εν λόγω «νομοσχέδιο», που δεν πρόλαβαν να κοιτάξουν ούτε καν οι υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (κάτι που βέβαια έκαναν με τη «δέουσα» αντιλαϊκή επιμέλεια οι ΕΕ - ΕΚΤ - ΔΝΤ) αποτυπώνονται πάγιες αξιώσεις του κεφαλαίου. Παράλληλα, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σε αυτό ενσωματώνονται και οι συγκλίσεις και συμβιβασμοί που επιτεύχθηκαν γύρω από τα διαφορετικά συμφέροντα, τους οξυμένους ανταγωνισμούς των κρατών της Ευρωζώνης, του ΔΝΤ και των μονοπωλίων τους, που ήταν από την πρώτη στιγμή στο επίκεντρο των μεταξύ τους διαβουλεύσεων.
Σύμφωνα με την «αιτιολογική έκθεση» που κατέθεσε η κυβέρνηση, γίνεται λόγος για «πρόγραμμα» τριετούς διάρκειας (1/7/2015 - 30/6/2018) με την πλευρά του ESM, με το ύψος της νέας δανειακής σύμβασης να εκτιμάται, για την ώρα, στα 53,5 δισ. ευρώ.
Τα ποσά αυτά προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή κρατικού χρέους προς το ΔΝΤ και την ΕΚΤ (46 δισ. ευρώ), καθώς και για την αναπλήρωση ποσού 7,5 δισ. ευρώ που έχει καταβληθεί από το ελληνικό Δημόσιο μέσα στο 2015 επίσης για αποπληρωμές κρατικού χρέους (π.χ. με το σάρωμα των αποθεματικών δημόσιων οργανισμών).
Παράλληλα, προβλέπεται, η αναδιάρθρωση των αποπληρωμών για το χρέος, που λήγουν από το έτος 2022 και στη συνέχεια. Η «αναδιάρθρωση» (περαιτέρω επιμήκυνση κ.ά.) αφορά στην πλευρά των κρατών της Ευρωζώνης, τα οποία με βάση το δεύτερο μνημόνιο έδωσαν 10ετή περίοδο «χάριτος» (μέχρι το 2022). Ταυτόχρονα, γίνεται λόγος και για την «ανακεφαλαιοποίηση» των τραπεζών, σε μια εξέλιξη που θα ανεβάσει τη νέα δανειακή σύμβαση σε πολύ μεγαλύτερα ύψη.
Οι κυβερνητικές υπηρεσίες, για την ώρα, δεν έχουν «κοστολογήσει» την αντιλαϊκή σούμα, ωστόσο ο πήχης ξεκινάει με ποσά ύψους τουλάχιστον 13 δισ. ευρώ. Μάλιστα, το τρίτο μνημόνιο προβλέπει σαρωτικές παρεμβάσεις στους κρατικούς προϋπολογισμούς (έσοδα - δαπάνες). Να σημειωθεί ότι το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων από τα προηγούμενα μνημόνια, παραμένει σε ισχύ και μάλιστα μέχρι κεραίας.
Την ίδια ώρα, έρχεται ομοβροντία από νέα μόνιμου χαρακτήρα αντιλαϊκά μέτρα. Ανάμεσα σε αυτά:
Στο 23% (από 13%) ανεβαίνει και ο κλάδος της εστίασης, όπως επίσης και ο λογαριασμός των λαϊκών νοικοκυριών για την αποχέτευση που πληρώνεται με τα τιμολόγια ύδρευσης.
Στο 13% παραμένουν μόνο τα «βασικά τρόφιμα» (δεν τα αναφέρουν, ωστόσο αναμένεται να είναι προϊόντα όπως το ψωμί και το γάλα), ο ΦΠΑ στην Ενέργεια, στην Υδρευση (με «εξαίρεση» τα απόβλητα) και τα ξενοδοχεία.
Συντελεστής 6% διαμορφώνεται μόνο για φάρμακα, βιβλία και θέατρα. Εφημερίδες και περιοδικά απογειώνονται στο 13% (από 6,5%).
Να σημειωθεί ότι οι αυξήσεις στον ΦΠΑ θα έχουν άμεση εφαρμογή, δηλαδή οι νέες ανατιμήσεις είναι ζήτημα ημερών....
Ολόκληρο το χαρτοφυλάκιο της κρατικής περιουσίας που βρίσκεται στη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ (δημιούργημα του προηγούμενου μνημονίου) θα περάσει στα χέρια του ιδιωτικού κεφαλαίου.
Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση δεσμεύεται να ολοκληρώσει «τις διαδικασίες που χρειάζονται για: Περιφερειακά αεροδρόμια, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Εγνατία Οδό, τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης, το παλιό αεροδρόμιο του Ελληνικού. Επίσης, η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσουν «δεσμευτικές ημερομηνίες» για τους διαγωνισμούς των λιμανιών και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το αργότερο μέχρι το τέλος Οκτώβρη 2015.
Προβλέπεται ακόμη ο πλήρης διαχωρισμούς του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, και η ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, με μια αναφορά για δυνατότητα ενός «εναλλακτικού σχήματος» με «ισοδύναμα αποτελέσματα» σε ό,τι αφορά τον ανταγωνισμό, «σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές».
Υιοθετείται η μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου.
Ταυτόχρονα στους ιδιώτες εκχωρείται και το τελευταίο κρατικό μετοχικό πακέτο στον ΟΤΕ.
Παράλληλα, προχωρούν σε νομοθετικές ρυθμίσεις για την πλήρη εφαρμογή των εργαλειοθηκών του ΟΟΣΑ. Μεταξύ άλλων, καταργούνται τα «μη ανταποδοτικά τέλη» (αποτελούν έσοδο για ασφαλιστικά ταμεία), ανοίγουν «κλειστά επαγγέλματα» (μηχανικοί, συμβολαιογράφοι, αναλογιστές κ.ά.) δρομολογούνται παρεμβάσεις σε τουριστικά λεωφορεία, «κώδικας δεοντολογίας» παραδοσιακών τροφίμων, οικοδομικά υλικά, χονδρικό εμπόριο, ΜΜΕ. Επιπλέον, προβλέπονται παρεμβάσεις για τη διευκόλυνση των επενδύσεων, άρση εμποδίων κ.ά.
Σε ό,τι αφορά ζητήματα που συνδέονται με έντονους ενδοκαπιταλιστικούς ανταγωνισμούς, μετά από παζάρια, η συγκυβέρνηση κατέληξε, μεταξύ άλλων, στα εξής:
-- Αύξηση του συντελεστή φόρου χωρητικότητας και σταδιακή κατάργηση των ειδικών φορολογικών καθεστώτων των εφοπλιστών.
-- Μείωση 50%, ως πρώτο βήμα, της τιμής όλων των πρώην πρωτότυπων φαρμάκων που έχουν χάσει την «πατέντα προστασίας» και των γενόσημων στο 32,5% επί της τιμής του πρωτοτύπου.
-- Αύξηση του φορολογικού συντελεστή στα επιχειρηματικά κέρδη στο 28% από 26%.
-- Μείωση του ανώτατου ορίου για πολεμικές δαπάνες κατά 100 εκατ. ευρώ το 2015 (Β' εξάμηνο) και 200 εκατ. ευρώ το 2016.
Αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, μείωση κύριων και επικουρικών συντάξεων και τροχιοδεικτικές για νέο σάρωμα το Φθινόπωρο
Συγκεκριμένα, τα μέτρα που προτείνονται να ισχύσουν από την 1η Ιούλη, επιφέρουν σε μόνιμη βάση περικοπές στις συντάξεις έως 0,5% του ΑΕΠ για το 2015 και 1% του ΑΕΠ για το 2016. Αυτό σημαίνει ότι οι συνολικές απώλειες των συνταξιούχων, αλλά και των σημερινών ασφαλισμένων, θα ξεπεράσουν τη συγκεκριμένη διετία τα 2,5 δισ. ευρώ, οι οποίες έρχονται να προστεθούν στις περικοπές που επιβλήθηκαν με τους προηγούμενους νόμους και θα συνοδεύουν τους συνταξιούχους στο διηνεκές!
Πιο συγκεκριμένα:
Δεν θα αποφασίζεται, δηλαδή, καμιά πρόσθετη κρατική χρηματοδότηση για τις κύριες συντάξεις, ανεξάρτητα αν τα έσοδα κάποιου Ταμείου δεν επαρκούν, για να καλύψουν το ύψος της δαπάνης, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Πρόκειται, δηλαδή, για «ρήτρα μηδενικού ελλείμματος» και στις κύριες συντάξεις.
Σαν αποτέλεσμα, οι συντάξεις εκατοντάδων χιλιάδων συνταξιούχων σε Ταμεία όπως των ναυτικών, των ελεύθερων επαγγελματιών κινδυνεύουν να κατρακυλήσουν, ή αντίστροφα να αυξηθούν οι εισφορές των ασφαλισμένων αυτών των Ταμείων μέχρι και τρεις φορές!
Μόνο στην περίπτωση που κάποιος εργαζόμενος μπορεί να συμπληρώσει νωρίτερα 12.000 μέρες Ασφάλισης, γεγονός σχεδόν ακατόρθωτο στις υπάρχουσες συνθήκες, θα μπορεί να συνταξιοδοτείται σε μικρότερη ηλικία και μέχρι το 62ο έτος. Θεωρητικά θα υπάρχει αυτή η δυνατότητα, αλλά τότε θα επιβάλλεται η προβλεπόμενη ποινή μείωσης της σύνταξης, που όμως από το 6% για κάθε χρόνο «πρόωρης» αποχώρησης αυξάνεται στο 16%!
Ετσι, αν κάποιος αποφασίσει να φύγει στο 64ο έτος αντί στα 67, τότε η μείωση θα είναι 48%, δηλαδή θα χάνει τη μισή σύνταξη! Η συγκεκριμένη ρήτρα στην ουσία απαγορεύει κάθε πρόωρη συνταξιοδότηση, καθώς στην πλήρη εφαρμογή της οδηγεί σε συντάξεις κάτω από 200 ευρώ!
Χαρακτηριστική είναι η πρόβλεψη της πρότασης ότι για όσους «συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015», θα τους δίνεται «η βασική εγγυημένη σύνταξη», χωρίς να διευκρινίζεται για ποια σύνταξη γίνεται λόγος, ενώ όπως γράφεται στην πρόταση, αυτοί οι συνταξιούχοι θα «λάβουν την κανονική (ούτε εδώ διευκρινίζεται ποια σύνταξη εννοεί) μόνο στην επίτευξη της νόμιμης κανονικής ηλικίας συνταξιοδότησης, σήμερα 67 χρόνια»!
Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη πρόβλεψη σίγουρα κρύβει επιπλέον μειώσεις στους νέους συνταξιούχους, πέραν αυτών που καθορίζονται ρητά για όσους συνταξιοδοτηθούν από εδώ και πέρα, αν δεν έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους.
Ο οδοστρωτήρας των μέτρων δε σταματά εδώ. Με πρόσχημα τη «βιωσιμότητα», η κυβέρνηση δεσμεύεται να ψηφίσει «νέο Ασφαλιστικό» μέχρι τον Οκτώβρη, που θα έχει εφαρμογή από την 1η Γενάρη του 2016 και θα προστεθεί στο ήδη αντιασφαλιστικό οικοδόμημα.
Βασικοί άξονες αυτού του νέου Ασφαλιστικού είναι η ενίσχυση όλων των αντεργατικών χαρακτηριστικών των προηγούμενων νόμων, καθώς προβλέπεται:
Απέναντι σε αυτό το «τσουνάμι» και γνωρίζοντας τις συντριπτικές επιπτώσεις του σε συνταξιούχους και ασφαλισμένους, οι εμπνευστές του προτείνουν την «αναθεώρηση της Κοινωνικής Πρόνοιας... ώστε να διασφαλιστεί η δίκαιη αντιμετώπιση των διαφόρων μεταρρυθμίσεων»!
Αν η κατάσταση δεν ήταν τόσο τραγική, θα επρόκειτο για πικρόχολο αστείο!!!
Η πρόταση της κυβέρνησης για τα Εργασιακά ενταφιάζει οριστικά ακόμα και την κουτσουρεμένη επαναφορά του κατώτερου μισθού στα 751 ευρώ, που είχε κάνει προεκλογική σημαία, καθώς σε αυτή δε γίνεται η παραμικρή νύξη.
Κατά τ' άλλα, στην πρόταση της κυβέρνησης γίνεται μόνο μία γενική αναφορά για αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις «βέλτιστες πρακτικές» στην υπόλοιπη ΕΕ. Αυτό θα γίνει ξεκινώντας από διαβούλευση που πρέπει να ολοκληρωθεί το τελευταίο τρίμηνο του 2015, σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, μεταξύ αυτών όπως και του ILO! Δηλαδή, η κυβέρνηση θα αξιοποιήσει την «τεχνογνωσία» κρατών και ιμπεριαλιστικών οργανισμών που έχουν δοκιμαστεί στην ισοπέδωση των εργασιακών σχέσεων.
Θυμίζουμε πως, σε ό,τι αφορά τον καθορισμό του κατώτερου μισθού, η κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί, με την προηγούμενη επιστολή του πρωθυπουργού προς τον πρόεδρο της Κομισιόν, ότι θα εφαρμόσει το νόμο 4172/2013, ο οποίος προβλέπει ότι:
«Το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και νομοθετημένου ημερομισθίου θα πρέπει να καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας, των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας, των εισοδημάτων και μισθών».
Με μια κουβέντα, ο κατώτερος μισθός θα καθορίζεται σύμφωνα με τα κριτήρια της καπιταλιστικής κερδοφορίας (παραγωγικότητα, ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων)...