ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Μάρτη 2014
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Κυβερνητική σταθερά η εγγύηση κερδών στους ιδιώτες
  • Ακριβά θα συνεχίσουν να πληρώνουν τα λαϊκά στρώματα την παραγόμενη από ιδιώτες «πράσινη» Ενέργεια
  • Υπερδιπλασιάστηκαν οι εγκαταστάσεις ΑΠΕ στη χώρα μας από το 2004 μέχρι το 2008

Βαθιά το χέρι στην τσέπη θα συνεχίσουν να βάζουν λαϊκά νοικοκυριά, αυτοαπασχολούμενοι και φτωχοί αγρότες για την εξασφάλιση εγγυημένου κέρδους προς τους ιδιώτες κατόχους εγκαταστάσεων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), καθώς, παρά το «κούρεμα» που προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος στις οφειλές, η λογική της «εγγυημένης τιμής» προς τους ιδιώτες παραγωγούς «πράσινης Ενέργειας» διατηρείται στο ακέραιο.

Το σχετικό νομοσχέδιο θα βρίσκεται υπό δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 14 Μάρτη και προβλέπει μεσοσταθμικό «κούρεμα» στις εγγυημένες τιμές φωτοβολταϊκών κατά 30% και 5-6% για τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις ΑΠΕ. Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης ανάλογης τάξης «κούρεμα» οφειλών για τα χρέη του ειδικού λογαριασμού προς τους ιδιώτες παραγωγούς Ενέργειας - στο τέλος του 2013 έφτανε τα 550 εκατ. ευρώ - καθώς είναι και μνημονιακή υποχρέωση ο μηδενισμός του σχετικού χρέους μέχρι το τέλος του 2014.

Επίσης, δίνεται η δυνατότητα επέκτασης των συμβάσεων στους παραγωγούς ΑΠΕ κατά 5 χρόνια καθώς και η δυνατότητα να επιλέξουν αν θα αποπληρώνονται είτε στην εγγυημένη τιμή των 80 ευρώ/MWh, είτε μέσω των τιμών που διαμορφώνονται με όρους χρηματιστηριακού τζόγου στις αγοραπωλησίες ρεύματος του συστήματος «Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού». Ακόμη το νομοσχέδιο προβλέπει άρση της ισχύουσας αναστολής αδειών στην εγκατάσταση νέων φωτοβολταϊκών συστημάτων, ενώ θέτει ως ανώτατο όριο Ενέργειας που θα απορροφάται από το σύστημα σε ετήσια βάση τα 200 MW μέχρι το 2020. Το όριο αυτό θα μπορεί να αλλάζει με απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος έπειτα από σχετική γνωμοδότηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).

Το «κούρεμα» στις εγγυημένες τιμές και στα οφειλόμενα αν και σε «πρώτη ανάγνωση» φαίνεται να επιδιώκει την αποφυγή νέων μεγάλων αυξήσεων στο ειδικό τέλος Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας - η ΡΑΕ έχει εισηγηθεί αυξήσεις 125% από την 1η Απρίλη αν δεν εφαρμοστούν οι περικοπές των εγγυημένων τιμών - στην πραγματικότητα δημιουργεί συνθήκες ασφάλειας στα κέρδη των μεγάλων επιχειρηματιών του χώρου, που μεσοπρόθεσμα θα επιφέρει νέες ληστρικές αυξήσεις στο κόστος του ρεύματος για τα λαϊκά στρώματα. Εξάλλου, πολλοί μικροί παραγωγοί που την περίοδο του «πυρετού» εγκατάστασης φωτοβολταϊκών - κυρίως, αλλά και άλλων ΑΠΕ - πήραν τραπεζικά δάνεια για να παράγουν ρεύμα, είναι οι χαμένοι της παραπάνω ρύθμισης καθώς καμία μέριμνα δεν λαμβάνεται, όπως ήταν αναμενόμενο, για την παράλληλη ρύθμιση των τραπεζικών τους δανείων.

Καθόλου τυχαία δεν θα πρέπει να θεωρείται η παράγραφος 2 του άρθρου 7 του ν/σ, με την οποία αίρεται η ισχύουσα μέχρι σήμερα υποχρέωση για μη μεταβίβαση των μικρών αγροτικών σταθμών Φ/Β έως 100 kW, πριν την παρέλευση πενταετίας. Το μόνο βέβαιο είναι ότι τα μεγάλα επιχειρηματικά κεφάλαια που επένδυσαν τα προηγούμενα χρόνια στις ΑΠΕ και θησαύρισαν πουλώντας πανάκριβο ρεύμα στη ΔΕΗ, ελάχιστα επηρεάζονται από το «κούρεμα» που επιβλήθηκε, ενώ επιπλέον θα αξιοποιήσουν και το νομοσχέδιο ώστε πιο εύκολα να κατασπαράξουν τη «μαρίδα» του κλάδου...

Στο μεταξύ, χτες, η στατιστική υπηρεσία της ΕΕ δημοσίευσε το μερίδιο των ΑΠΕ στην κατανάλωση Ενέργειας για το σύνολο των 28 κρατών - μελών. Σύμφωνα με αυτά, η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων χωρών ανάπτυξης τέτοιων έργων, καθώς από το 7,2% που ήταν η συνεισφορά τους στην ενεργειακή κατανάλωση το 2004 έφθασε το 15,1% το 2012. Για το ίδιο χρονικό διάστημα, άλλες χώρες όπου σημειώθηκαν οι μεγαλύτερες αυξήσεις είναι η Σουηδία (από 38,7% στο 51%), η Δανία (από 14,5% στο 26%), η Αυστρία (από 22,7% στο 32,1%) και η Ιταλία (από 5,7% στο 13,5%). Χαμηλότερα μερίδια συνεισφοράς των ΑΠΕ στην τελική ενεργειακή κατανάλωση σημειώθηκαν στη Μάλτα (1,4%), στο Λουξεμβούργο (3,1%), στο Ηνωμένο Βασίλειο (4,2%) και την Ολλανδία (4,5%).

ΔΕΗ
Προωθείται η παραπέρα ιδιωτικοποίηση

Δόθηκε προς «δημόσια διαβούλευση» το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος

Αρον - άρον προωθεί η συγκυβέρνηση την περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, καθώς χτες δόθηκε στη δημοσιότητα το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος, όπου προβλέπεται το «σπάσιμο» της ΔΕΗ στα δύο, για τη «διευκόλυνση» της προωθούμενης διαδικασίας. Πρόκειται στην ουσία για την ολοκλήρωση ενός σχεδιασμού που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια και προβλέπει τη σταδιακή παράδοση του τομέα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε ιδιωτικούς μονοπωλιακούς ομίλους, σύμφωνα με τα όσα επιτάσσει η ευρωενωσιακή πολιτική «απελευθέρωσης» της αγοράς ενέργειας.

Το κυβερνητικό σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία της «μικρής ΔΕΗ», η οποία θα «προικοδοτηθεί» με μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από λιγνίτη, φυσικό αέριο και υδροηλεκτρικά που αντιστοιχούν στο 30% του παραγωγικού δυναμικού της σημερινής ΔΕΗ, αλλά και το 30% της σημερινής πελατειακής βάσης της εταιρείας. Η νέα εταιρεία θα λειτουργεί προσωρινά ως θυγατρική της μητρικής εταιρείας, ενώ στη συνέχεια θα πουληθεί μέσω διεθνούς διαγωνισμού. Οπως ορίζει χαρακτηριστικά η παράγραφος 4 του άρθρου 2, η «ΔΕΗ ΑΕ θα μεταβιβάσει το σύνολο των μετοχών εκδόσεως της νέας εταιρείας, των οποίων είναι δικαιούχος, σε ενδιαφερόμενα για την απόκτησή τους πρόσωπα, τα οποία θα αναδειχθούν στο πλαίσιο ανοικτού, διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού».

Τα... «ενδιαφερόμενα πρόσωπα», μαζί με τις μετοχές της νέας εταιρείας, θα αποκτήσουν τις μονάδες λιγνιτικής παραγωγής, ΑΗΣ Αμύνταιο Ι&ΙΙ ισχύος 600MW, ΑΗΣ Μελίτη Ι ισχύος 330 MW και άδεια ηλεκτροπαραγωγής για το σταθμό παραγωγής Μελίτη ΙΙ, ισχύος 450 MW. Επίσης, τα ορυχεία Αμυνταίου και Λακκιάς, Κλειδιού, Λόφων Μελίτης, Κομνηνών Ι&ΙΙ, Βεύη, οι υδροηλεκτρικές μονάδες παραγωγής Πλατανόβρυση ισχύος 116 MW, Θησαυρού ισχύος 384 MW, Αγρας ισχύος 50 MW, Εδεσσαίος ισχύος 19 MW, Πουρνάρι Ι και ΙΙ συνολικής ισχύος 334 MW και η μονάδα ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου Κομοτηνής ισχύος 485 MW.

Ειδικά για τη μεταβίβαση του 30% των πελατών της ΔΕΗ στη νέα εταιρεία, το άρθρο 9 του ν/σ απαγορεύει τη λύση των συμβάσεων «μονομερώς, πριν από την παρέλευση τετραμήνου από την ολοκλήρωση της απόσχισης», ενώ επίσης υποχρεώνει τη ΔΕΗ «για χρονικό διάστημα έξι μηνών από την ολοκλήρωση της απόσχισης να απέχει από κάθε μορφής επιθετική εμπορική πρακτική με σκοπό την επαναπροσέλκυση των πελατών» που μεταφέρθηκαν στη νέα εταιρεία. Και για να μην υπάρχει η παραμικρή απώλεια πελατών από τους νέους ιδιοκτήτες της νέας εταιρείας, το ίδιο άρθρο προβλέπει ότι «σε περίπτωση λύσης των μεταβιβαζομένων συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος, η ΔΕΗ ΑΕ δύναται να αρνηθεί τη σύναψη νέας σύμβασης προμήθειας με τους συγκεκριμένους πελάτες...». Κατά τ' άλλα, το ν/σ επισημαίνει ότι «δεν θίγεται το προβλεπόμενο στο νόμο και τη σύμβαση δικαίωμα καταγγελίας των συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που εισφέρονται στη νέα εταιρεία»...

Πάντως, κατά την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος, με το σχέδιο ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ ενθαρρύνονται οι «επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και συνακόλουθα η δημιουργία θέσεων εργασίας στον οικείο κλάδο».

ΕΦΟΡΙΑ
Στα ύψη οι ληξιπρόθεσμες οφειλές

Ρυθμούς διόγκωσης συνεχίζουν να καταγράφουν οι κάθε είδους ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την Εφορία, σε μια εξέλιξη που συνδέεται με την αδυναμία των λαϊκών νοικοκυριών να αντεπεξέλθουν στους φόρους και τα άλλα βαριά χαράτσια. Πολύ κάτω από τις προσδοκίες της συγκυβέρνησης διαμορφώνεται η ανταπόκριση των φορολογουμένων στις ρυθμίσεις «τμηματικής διευκόλυνσης».

Σύμφωνα με στοιχεία από το υπουργείο Οικονομικών:

Στα 62,5 δισ. ευρώ φτάνουν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και από αυτές τα 10,1 δισ. ευρώ αφορούν την περίοδο από 1η Γενάρη 2013 μέχρι τέλος Γενάρη 2014. Σε ρυθμίσεις διευκόλυνσης εντάχθηκαν οφειλές ύψους 974,5 εκατ. ευρώ.

Στην «πάγια ρύθμιση» που αφορά τα εμφανιζόμενα χρέη που δημιουργήθηκαν μετά την 1/1/2013 εντάχτηκαν 93.323 οφειλέτες ή το 3,5% του αριθμού των φορολογουμένων της συγκεκριμένης κατηγορίας (περίπου 2,65 εκατομμύρια).

Στην ίδια ρύθμιση εντάχτηκαν οφειλές ύψους 529,5 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν στο 5,2% των νέων ληξιπρόθεσμων χρεών (10,1 δισ. ευρώ) που εμφανίστηκαν στους τελευταίους 13 μήνες (μετά τη 1/1/2013).

Προσυμπληρωμένοι μισθοί και συντάξεις στις φορολογικές δηλώσεις

Προσυμπληρωμένα θα είναι φέτος τα ποσά των εισοδημάτων και των παρακρατηθέντων φόρων του έτους 2013 στις φορολογικές δηλώσεις μισθωτών και συνταξιούχων. Η προσυμπλήρωση των σχετικών κωδικών θα γίνει από τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών, με βάση τα στοιχεία των βεβαιώσεων αποδοχών, τα οποία καλούνται να υποβάλουν ηλεκτρονικά όλοι οι εργοδότες και τα ασφαλιστικά ταμεία μέχρι τις 28 Μάρτη.

Φορολογικά «μη συνεργάσιμα» κράτη

Τη λίστα του 2014 με τα 39 κράτη που θεωρούνται φορολογικά «μη συνεργάσιμα», καθώς δεν έχουν συνάψει και δεν εφαρμόζουν με την Ελλάδα συμβάσεις διοικητικής συνδρομής ορίζεται με απόφαση του υπουργού Οικονομικών.

Πρόκειται για κράτη τα οποία δεν είναι μέλη της ΕΕ και η κατάστασή τους σχετικά με τη διαφάνεια και την ανταλλαγή των πληροφοριών σε φορολογικά θέματα έχει εξεταστεί από τον ΟΟΣΑ. Συνέπεια των χαρακτηρισμών των παραπάνω κρατών ως «μη συνεργάσιμων» ή ως κρατών «με προνομιακό φορολογικό καθεστώς» είναι ότι οι πάσης φύσεως δαπάνες που πραγματοποιούν ελληνικές επιχειρήσεις στα κράτη αυτά δεν αναγνωρίζονται παρά μόνο στην περίπτωση που οι ενδιαφερόμενοι αποδείξουν ότι αφορούν πραγματικές και συνήθεις συναλλαγές.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ