ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Γενάρη 2014
Σελ. /24
ΝΕΟΛΑΙΑ
Ερευνα στα μέτρα της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων

Με πανηγυρικό τρόπο παρουσιάστηκε χτες το πρωί το νέο πρόγραμμα της ΕΕ για την Ερευνα και την Καινοτομία «Ορίζοντας 2020». Βασική αρχή του προγράμματος, η μετατροπή της νέας γνώσης σε εμπορεύσιμα προϊόντα και υπηρεσίες προκειμένου να ανακάμψουν τα ευρωπαϊκά μονοπώλια από την καπιταλιστική κρίση, με γενναία χρηματοδότηση.

Στην κατεύθυνση της σύνδεσης της έρευνας με τις επιχειρήσεις κινείται και το σχέδιο νόμου που έχει ετοιμάσει το υπουργείο Παιδείας με τίτλο «Ερευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία». Το νομοσχέδιο είχε τεθεί σε «δημόσια διαβούλευση» και θα ολοκληρωθεί η τελική επεξεργασία του στα τέλη του μήνα, με στόχο της κυβέρνησης να ψηφιστεί μέχρι τα τέλη Φλεβάρη.

Οπως είπε χτες η αρμόδια Κοινοτική επίτροπος M. Geoghegan Quinn, αναφερόμενη στο «Ορίζοντας 2020», πρόκειται για ένα πρόγραμμα που διαφέρει από τα προηγούμενα «προγράμματα-πλαίσια» της ΕΕ για την Ερευνα, γιατί σε συνθήκες οικονομικής κρίσης πρέπει η ΕΕ να κάνει έρευνα που θα φέρει ανάπτυξη και θέσεις εργασίας, να φέρει την έρευνα στην αγορά.

Με το νέο πρόγραμμα παίρνει θεσμοθετημένη μορφή μία από τις βασικές προτεραιότητες της ΕΕ τα τελευταία χρόνια, για ερευνητικά αποτελέσματα που θα αξιοποιούνται άμεσα στην παραγωγή, για την κερδοφορία των μονοπωλίων και των πολυεθνικών. Η νέα γνώση θα είναι μέσο κερδοφορίας και εμπορεύσιμο είδος, μακριά από τις λαϊκές ανάγκες.

«Η ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας αποτελεί τη βασική προϋπόθεση για την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και μοχλό για την αύξηση της παραγωγικότητας και της οικονομικής ανάπτυξης, βελτιώνοντας τους παραδοσιακούς τρόπους άσκησης της επιχειρηματικής και οικονομικής δραστηριότητας», σύμφωνα με τον ΓΓ Ερευνας και Καινοτομίας του υπουργείου Παιδείας Χρ. Βασιλάκο.

Η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας είναι κάτι που οι ομιλητές στη χτεσινή εκδήλωση επανέλαβαν πολλές φορές, γνωρίζοντας τις προσδοκίες των λαών στην ΕΕ που μαστίζονται από την ανεργία. Οσο για τους όρους που θα διέπουν αυτές τις νέες θέσεις, αρκεί μία ματιά στα κείμενα της ΕΕ για απασχόληση όσο και όπως ορίζει το αφεντικό, για κατάργηση της μόνιμης και σταθερής δουλειάς με δικαιώματα, για μεροκάματα πείνας.

Ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος, μιλώντας στην εκδήλωση, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο ρόλο του προγράμματος στον ανταγωνισμό της ΕΕ με τα άλλα ιμπεριαλιστικά κέντρα. «Σε παγκόσμιο επίπεδο η Ευρωπαϊκή Ενωση οφείλει να εντείνει τις προσπάθειές της ώστε να συνεχίσει να αποτελεί έναν ισχυρό πόλο στο αναδυόμενο και ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον», σημείωσε. Χαρακτήρισε την Ερευνα και Καινοτομία σημαντικό «εργαλείο» της Ενωσης για «να ενισχύσει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της Ενωσης σε παγκόσμιο επίπεδο. Στην τοποθέτηση αυτή αντικατοπτρίζεται και η αδυναμία μέχρι τώρα της ΕΕ να ελέγξει αποτελεσματικά και με τρόπο κερδοφόρο για τις επιχειρήσεις την έρευνα. Σε ό,τι αφορά το νέο πρόγραμμα, επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι εισάγει μία κεντρική στρατηγική, σε συγκεκριμένους τομείς και με συγκεκριμένο προσανατολισμό τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Πρόκειται για μία νέα προσπάθεια της ΕΕ να φτιάξει ενιαίο χώρο έρευνας, να ξεπεράσει τα αδιέξοδα και τις αντιφάσεις που δημιουργεί η προσπάθεια για υπεροχή έναντι των άλλων ιμπεριαλιστικών κέντρων του ευρωπαϊκού μεγάλου κεφαλαίου, το οποίο την ίδια στιγμή έχει και στο εσωτερικό του έντονο ανταγωνισμό, με το κάθε μονοπώλιο να οικειοποιείται αποτελέσματα έρευνας.

Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Καρ. Παπούλιας.


Ακόμα περιμένουν εκπαιδευτικούς...

Μπαίνοντας στο δεύτερο μισό της σχολικής χρονιάς, οι αντιεκπαιδευτικές πολιτικές των συμπτύξεων τμημάτων, των αναγκαστικών μετακινήσεων εκπαιδευτικών και των άλλων μέτρων που χτυπούν το δικαίωμα στη μόρφωση, αποφέρουν... καρπούς. Είναι ενδεικτική η ανακοίνωση που μοιράστηκε προχτές σε σχολείο της Αττικής για το ότι επετεύχθη, μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, το «κατόρθωμα» να έχουν οι μισές τάξεις... ολοήμερο τμήμα, αλλά και να λειτουργήσουν κάποιες μέρες τα πρωινά τμήματα μέχρι τις 2 το μεσημέρι, όπως προβλέπεται για τα σχολεία με «ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα» στα οποία ανήκει.

Ετσι, ενώ ο υπουργός Παιδείας δήλωνε χτες από το βήμα εκδήλωσης για την Ερευνα και την Καινοτομία ότι η κυβέρνηση έκανε βήματα όπως «η καθολική εφαρμογή του θεσμού των Ολοήμερων Δημοτικών Σχολείων», οι γονείς του 2ου Δημοτικού Ν. Χαλκηδόνας ενημερώθηκαν ότι: «...από Δευτέρα 13/1/2014 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:

...Οι Ε' και η Στ' θα σχολάνε και την Τετάρτη στις 2 μ.μ. Την Τετάρτη, την Πέμπτη και την Παρασκευή η Α', Β', Γ' και Δ' αποχωρούν 1.15 μ.μ. Η Ε' και Στ' την Πέμπτη και την Παρασκευή θα σχολάνε 1.15 μ.μ. Θα λειτουργήσουν τρία τμήματα ολοήμερου για τις τάξεις Α', Β' και Γ'. Στο ολοήμερο μπορούν να παραμένουν και τα αδέλφια των παραπάνω μαθητών που βρίσκονται σε μεγαλύτερες τάξεις.

Το ολοήμερο θα λειτουργήσει έως τις 3.30 μ.μ. και δεν μπορεί κανένας μαθητής να αποχωρήσει νωρίτερα.

Το πρόγραμμα θα διευρυνθεί μόλις το σχολείο στελεχωθεί και με άλλες ειδικότητες».

Με τον ίδιο τρόπο «λειτουργούν» διάφορα σχολεία σε όλη τη χώρα από την αρχή της χρονιάς. Είναι ένα δείγμα μόνο του «νέου» σχολείου που διευρύνεται στη διάρκεια της χρονιάς μέχρι να φτάσει - μπορεί και το Μάη - να λειτουργεί όπως προβλέπεται, που μπορεί να περιμένει τους χορηγούς να το βάψουν και τους γονείς να προσλάβουν εκπαιδευτικούς, που θα κληθεί να «αυτοαξιολογηθεί». Του νέου σχολείου που τόσο στη δομή όσο και στο περιεχόμενό του πρέπει να βρει απέναντι γονείς, εργαζόμενους, εκπαιδευτικούς.


ΚΚΕ
Να προχωρήσουν οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών

Να υλοποιηθούν άμεσα οι αποφασισμένες αποσπάσεις των εκπαιδευτικών και επιπλέον, να ικανοποιηθούν οι χιλιάδες αιτήσεις που είναι σε εκκρεμότητα, ζητά το ΚΚΕ με Ερώτησή του στη Βουλή προς τον υπουργό Παιδείας.

Οπως σημειώνουν στο κείμενο της Ερώτησης οι βουλευτές του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας, Νίκος Καραθανασόπουλος, Θεοδόσης Κωνσταντινίδης, Γιώργος Λαμπρούλης και Σπύρος Χαλβατζής:

«Τεράστιο πρόβλημα υπάρχει με τη μη πραγματοποίηση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών, που κατά τα άλλα, έχουν εγκριθεί από το υπουργείο Παιδείας.

Υπογραμμίζεται ότι οι φετινές μεταθέσεις ήταν ελάχιστες και οι αποσπάσεις, που εγκρίθηκαν και πραγματοποιήθηκαν σε διάφορες φάσεις, ήταν περιορισμένες.

Ολοι οι εκπαιδευτικοί, που έκαναν αίτηση, ζήτησαν απόσπαση έγκαιρα, πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, σε περιοχές και σχολεία που υπάρχουν κενά και βρίσκονται κοντά στις οικογένειές τους. Επιπλέον, πολλοί εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, οικογενειακά, οικονομικά και άλλα προβλήματα, που οξύνονται λόγω της πολιτικής κυβέρνησης - ΕΕ - μονοπωλίων. Τελικά, δυστυχώς, μέχρι σήμερα πολύ λίγοι έχουν πάρει απόσπαση και βρίσκονται κοντά στο σπίτι τους.

Σοβαρό ζήτημα όμως έχει προκύψει με αρκετούς εκπαιδευτικούς, των οποίων οι αποσπάσεις έχουν μεν εγκριθεί από το Νοέμβρη κιόλας, αλλά ακόμα παραμένουν στο σχολείο που τοποθετήθηκαν στην αρχή της χρονιάς. Το υπουργείο Παιδείας δεν έχει προβεί στην αποδέσμευσή τους, επικαλούμενο το νομοθετικό πλαίσιο (άρθρο 31, παρ. 1 του ν. 3848/2010), σύμφωνα με το οποίο πρέπει πρώτα να καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες της σχολικής μονάδας από την οποία αποσπάται ο εκπαιδευτικός. Οι αποσπάσεις, ωστόσο, έχουν εγκριθεί για σχολεία όπου υπάρχουν κενά. Ετσι, τελικά και οι αποσπάσεις μετατρέπονται σε μηχανισμό ομηρίας των εκπαιδευτικών, οδηγώντας τους σε περαιτέρω οικονομική αιμορραγία, σε απόγνωση ή ακόμη και παραίτηση», τονίζουν οι βουλευτές και ζητούν άμεση υλοποίηση των αποσπάσεων.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ