ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Γενάρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Είμαι η Κούβα» στο «Τριανόν»

«Είμαι η Κούβα» του Μιχαήλ Κολατόζοφ
«Είμαι η Κούβα» του Μιχαήλ Κολατόζοφ
Την ταινία του Μιχαήλ Κολατόζοφ «Είμαι η Κούβα» θα προβάλει στις 15/1, 4 μμ, στον κινηματογράφο «Τριανόν» το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στο πλαίσιο του προγράμματος «Ραντεβού με τους κλασικούς».

Πρόκειται για κοινή, ασπρόμαυρη παραγωγή της ΕΣΣΔ και της Κούβας του 1964 σε σενάριο Ενρίκε Πινέδα Μπάρνετ και αποτελεί ένα χρονικό απλωμένο σε τέσσερα επεισόδια που, σύμφωνα με το συνοδευτικό κείμενο, «ισοπεδώνοντας το αυστηρό πλαίσιο μιας απλής πολιτικο-κοινωνικής καταγραφής, περιέχει αξιοθαύμαστες σκηνοθετικές καινοτομίες, εκστατική εικονογράφηση, βαθύ λυρισμό και στιγμές οπτικής μεγαλοφυΐας, οι οποίες ενέπνευσαν αμέτρητους μετέπειτα δημιουργούς, όπως τον Σκορτσέζε και τον Πολ Τόμας Αντερσον».

Εξάλλου, στο άλλο πρόγραμμα του ΕΚΚ, σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, «Κυριακάτικα ραντεβού με το σινεμά της λογοτεχνίας», στον κινηματογράφο «Απόλλων» στις 16/1, 12 το μεσημέρι, προβάλλεται η ταινία «Η πύλη της κόλασης» του Τεϊνοσούκε Κινουγκάσα.

Πρόκειται για ιαπωνική παραγωγή του 1953, η οποία απέσπασε τότε τον «Χρυσό Φοίνικα» του Φεστιβάλ Καννών και Οσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Η ταινία ξεχωρίζει, σύμφωνα με τους κριτικούς που την υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό, «με την προμελετημένη δυναμική της σκηνικής κίνησής της, με τη λαμπρή ερμηνεία των ηθοποιών, με τη σπάνια ομορφιά των σκηνών μάχης, με τη βαθιά συγκινητική μουσική και πάνω απ' όλα με τις χρωματικές της λύσεις».

Ο Ζαν Κοκτό, ως πρόεδρος της επιτροπής του Φεστιβάλ των Καννών το 1954, δήλωνε στον ειδικό απεσταλμένο της γιαπωνέζικης εφημερίδας «Γιομούρι»: «Υποστήριξα με ιδιαίτερη ενέργεια την "Πύλη της κόλασης", γιατί αυτή η ταινία είναι μία επιτυχία του κινηματογράφου, μια επιτυχία του ωραίου ...στην "Πύλη της κόλασης" ένιωσα την ομορφιά του θεάτρου Νο».

Ωστόσο, το γιαπωνέζικο κοινό δέχτηκε «κρύα» την ταινία, ενώ ο ίδιος ο Κινουγκάσα δήλωσε: «Νιώθω βαθιά θλιμμένος για το μεγάλο βραβείο. Δεν μπορώ να καταλάβω αν πήρα το βραβείο για κείνο που είχα υπόψη μου ή για κείνα που ούτε σκέφτηκα. Παρ' όλα αυτά, θεωρώ ότι η επιτυχία οφείλεται στην απλότητα της αφήγησης και στην παρουσία των παραδόσεων».

Τελευταίες παραστάσεις

Σκηνή από «Το σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου
Σκηνή από «Το σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου
Μέχρι τις 16 Γενάρη παρατείνονται οι παραστάσεις του έργου «Το σχολείο των γυναικών» του Μολιέρου, στο «Θέατρο της Οδού Κυκλάδων». Η μετάφραση είναι της Χρύσας Προκοπάκη, τα σκηνικά - κοστούμια της Ελλης Παπαγεωργακοπούλου και η μουσική του Νίκου Κηπουργού. Παίζουν: Λευτέρης Βογιατζής, Αγγελική Παπούλια, Νίκος Κουρής, Αλεξάνδρα Λέρτα, Ακης Βλουτής, Αγγελος Μπούρας, Στέργιος Νενές, Προκόπης Πολίτης.

  • Τελευταίες παραστάσεις (μέχρι 16 Γενάρη) και για το έργο του Μήτσου Ευθυμιάδη «Το τραγούδι της Εύας», που παίζεται, στο Υπόγειο του «Θεάτρου Τέχνης», σε σκηνοθεσία Γιώργου Λαζάνη - Γιάννη Μόρτζου. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Λαμπρινής Καρδάρα, η μουσική του Χρήστου Θηβαίου, οι φωτισμοί του Λουκά Χατζή. Παίζουν: Γιάννης Μόρτζος, Θοδωρής Προκοπίου, Ισίδωρος Σταμούλης, Νικολέττα Φιλόσογλου, Νίκος Νίκας, Θοδωρής Σκούρτας, Δημήτρης Τσέλιος, Σοφία Καραγιάννη. Θα ακολουθήσει το έργο του Γιώργου Χασάπογλου «Η μοβ κωμωδία» σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου.
  • Μέχρι το Σάββατο θα παίζεται, στο θέατρο «Αμαλία» της Θεσσαλονίκης, από την Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη «Η Νίκη», που ανέβηκε σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη. Παίζουν: Δημήτρης Σακατζής, Εφη Σταμούλη, Μένη Κυριάκογλου, Νανά Παπαγαβριήλ κ.ά. Ενώ, στις 28 Γενάρη θα ανέβει το έργο «Δάφνες και πικροδάφνες» των Κεχαΐδη - Χαβιαρά.
Στην Αρχαιολογική Εταιρεία

Η Αρχαιολογική Εταιρεία (Πανεπιστημίου 22 και Ομήρου) οργανώνει (σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσά της) έκθεση, με τίτλο «Πελοπόννησος 1910 - Φωτογραφικές Μαρτυρίες». Πρόκειται για φωτογραφίες του 1910, οι οποίες εικονίζουν μνημεία και προέρχονται από το πλούσιο αρχείο της Αρχαιολογικής Εταιρείας και απεικονίζουν αρχαιότητες της Πελοποννήσου. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 17/1 (7μμ), από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κ. Στεφανόπουλο και θα μιλήσουν οι Επαμεινώνδας Σπηλιωτόπουλος και Βασίλης Πετράκος (πρόεδρος και γραμματέας της Ααχαιολογικής Εταιρείας, αντίστοιχα). Να σημειωθεί, επίσης, ότι στις 13/1 (12μμ) σε συνέντευξη Τύπου θα αναφερθεί στο αρχείο της και θα παρουσιάσει τις επιστημονικές εκδόσεις της.

Να σημειώσουμε όμως και δύο εκδηλώσεις στην Αρχαιολογική Εταιρεία: «Από το σκάμμα στο μουσείο: Η μεταμόρφωση του αρχαιολογικού τεκμηρίου σε ιστορική μαρτυρία» είναι το θέμα της διάλεξης που θα δώσει (13/1, 7μμ) ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών και διευθυντής των ανασκαφών στη Θήρα, Χρήστος Ντούμας. Η διάλεξη οργανώνεται από την Εταιρεία Στήριξης Σπουδών Προϊστορικής Θήρας. Στις 24/1 (7μμ) ο αρχιτέκτονας Βασίλης Σγούτας θα μιλήσει με θέμα «Χρώμα και αρχιτεκτονική».


Εικαστικές προσκλήσεις
  • Εγκαινιάζεται στις 18/1 στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (Γλύκωνος 4), έκθεση έργων του Βαγγέλη Δημητρέα. Τα έργα του Β. Δημητρέα δεν ξέφυγαν ποτέ από τα όρια της ζωγραφικής, η οποία είναι δοσμένη με έναν εντελώς προσωπικό τρόπο. Στην τελευταία δουλιά του, πειραματίζεται με διάφορα υλικά τα οποία ενσωματώνει στους ζωγραφικούς πίνακές του, προκειμένου να διερευνήσει και τον τρισδιάστατο χώρο.

Εργο του Β. Δημητρέα
Εργο του Β. Δημητρέα
Ο Β. Δημητρέας γεννήθηκε στη Μεσσηνιακή Μάνη και σπούδασε στην ΑΣΚΤ Αθήνας με δάσκαλο τον Γ. Μόραλη. Το Δεκέμβρη του 1967 έφυγε για το Παρίσι, όπου επί μία δεκαετία συμμετείχε στα εικαστικά δρώμενα, παρουσιάζοντας δύο ατομικές εκθέσεις και συμμετέχοντας σε πολλές ομαδικές. Στην Ελλάδα επέστρεψε το 1976 και από το 1981 δίδασκε ως λέκτορας στην ΑΣΚΤ Αθήνας. Από το 1985 έως το 2002 εργάστηκε ως καθηγητής στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Θεσσαλονίκης. Η τέχνη για τον Β. Δημητρέα ήταν και παραμένει το μέσο για να εκφράσει τους προβληματισμούς του και να ταχθεί πολιτικά σε μια κοινωνία που αλλάζει με ξέφρενους ρυθμούς. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 5 του Φλεβάρη.

  • Ενα σχόλιο πάνω στο πρόσωπο - μάσκα επιχειρεί στην καινούρια της δουλιά, η Ευαγγελία Τόπα. Στην έκθεση που εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην γκαλερί «7» (Ζαλοκώστα 7), η δημιουργός παρουσιάζει έργα όπου με ποικίλα ετερόκλητα υλικά συνυπάρχουν η φωτογραφία, το χρώμα και οι ακριλικές κόλλες, δημιουργώντας διάφανα στρώματα μέσα σε ένα παιχνίδι μεταμορφώσεων. Διάρκεια έως 29 του Γενάρη.
  • Εγκαινιάζεται στις 14/1 (7.30μ.μ.) στον Τεχνοχώρο της Ενωσης Ελλήνων Χαρακτών (Λεμπέση 4 και Μακρυγιάννη), έκθεση χαρακτικής του Οδυσσέα Αννιτσάκη. Τίτλος της: «Περιπλάνηση». Οξυγραφίες και ξηρές χαράξεις πάνω στο μέταλλο συνθέτουν μια οπτική καταγραφή συναισθημάτων, με καλλιτεχνικό μέσο τη χαρακτική τέχνη.
  • «Εικονικοί κόσμοι» είναι ο τίτλος της έκθεσης έργων της Βαρβάρας Σπυρούλη που εγκαινιάζεται σήμερα (8μ.μ.) στην γκαλερί «3» (Ζαλοκώστα 3). Εως τις 29/1 παρουσιάζονται εικονικά περιβάλλοντα που είναι δημιουργημένα από τη μεταφορά πραγματικών εικαστικών έργων ζωγραφικής και συρμάτινων κατασκευών.
Σε κρίσιμη κατάσταση ο Γρ. Μπιθικώτσης

Εξαιρετικά κρίσιμη χαρακτηριζόταν χτες το βράδυ η κατάσταση της υγείας του Γρηγόρη Μπιθικώτση. Η ανησυχία των γιατρών για την υγεία του κορυφαίου τραγουδιστή και συνθέτη εντάθηκε αργά προχτές το βράδυ, όταν ανέβασε πυρετό και διαπιστώθηκε ότι ο οργανισμός του δεν ανταποκρίνεται στη φαρμακευτική αγωγή που του χορηγήθηκε για την καταπολέμηση της λοίμωξης.

Γι' αυτό και οι γιατροί αποφάσισαν να τον υποβάλουν χτες το μεσημέρι σε μία ακόμη πολύωρη χειρουργική επέμβαση προκειμένου να διαγνώσουν τα αίτια της επιπλοκής. «Αποφασίσαμε, για να είμαστε σίγουροι, να ανοίξουμε την κοιλιακή χώρα για να δούμε αν έχει πύον - όπως την πρώτη φορά. Ηταν όλα καθαρά», δήλωσαν οι θεράποντες ιατροί του, προσθέτοντας ωστόσο ότι έχει επαφή με το περιβάλλον του και ότι από νευρολογικής πλευράς αντιδρά πάρα πολύ καλά. Μετά την επέμβαση, παρέμεινε διασωληνωμένος στην εντατική. Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης νοσηλεύεται, όπως είναι γνωστό, από την περασμένη Τετάρτη στην εντατική μονάδα του νοσοκομείου «Υγεία», οπότε και χειρουργήθηκε εσπευσμένως για ρήξη ευμεγέθους ψευδοανευρύσματος κοιλιακής αορτής. Η επέμβαση έγινε με επιτυχία, αν και η γενική κατάσταση της υγείας του θεωρείται κρίσιμη λόγω του πρόσφατου αορτοστεφανιαίου by pass και της ηλικίας του.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ