ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Σεπτέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
«ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ» για δημόσια - δωρεάν Παιδεία

Αποσπάσματα από την ανακοίνωση του ΚΚΕ για την Παιδεία - με αφορμή την έναρξη της σχολικής χρονιάς - που από αύριο θα φτάσει πλατιά στις λαϊκές οικογένειες

«Πρώτο κουδούνι» αύριο για τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας, που σηματοδοτεί την έναρξη όχι μόνο της σχολικής χρονιάς, αλλά και των προβλημάτων που διογκώνονται στο χώρο της Παιδείας απόρροια της πολιτικής που επιβάλλει την υποταγή της εκπαίδευσης στις απαιτήσεις του κεφαλαίου.

Με το «καλημέρα» των σχολείων όμως, επιβάλλεται να οργανωθεί και η απάντηση, η αντεπίθεση του λαού ενάντια στην Παιδεία - εμπόρευμα των ταξικών φραγμών και της διά βίου ημιμάθειας. Γι' αυτό και οι δυνάμεις του ΚΚΕ από αύριο θα «οργώνουν» τα σχολεία απευθυνόμενοι σε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές και καλώντας τους σε «ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ» για δημόσια ενιαία δωρεάν Παιδεία, για σύνδεση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες του λαού, μόρφωση και δουλιά για όλους.

Η τετρασέλιδη προκήρυξη του ΚΚΕ για την Παιδεία, που στόχος είναι από αύριο να φτάσει, χέρι με χέρι, σε κάθε σχολείο, σε κάθε λαϊκή οικογένεια, επισημαίνει: «Η κυβέρνηση, το ΠΑΣΟΚ και η ΕΕ, με σημαία τους τη διεθνή απαίτηση των μονοπωλίων για "σύνδεση της εκπαίδευσης με τις ανάγκες της αγοράς", κλιμακώνουν την επίθεση σε ό,τι έχει απομείνει από την ενιαία και δωρεάν Παιδεία».

Απέναντι σ' αυτή την επίθεση, το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους, τους νέους και τις νέες να πάρουν τη θέση τους στους αγώνες για ένα παλλαϊκό μέτωπο για ενιαία λαϊκή Παιδεία, γιατί οι αλλαγές στην Παιδεία απαιτούν ριζικές αλλαγές στην οικονομία και την κοινωνία. Παράλληλα, τους καλεί να αξιοποιήσουν τη μάχη των δημοτικών - νομαρχιακών εκλογών, καταδικάζοντας τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και τους υποψηφίους δημάρχους και νομάρχες που στηρίζουν και ψηφίζοντας για την ανατροπή της αντιλαϊκής - αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.

Τα χαρακτηριστικά αυτής της πολιτικής που επεκτείνεται σε όλες τις βαθμίδες από το νηπιαγωγείο ως το πανεπιστήμιο, προκειμένου να στρατευτεί η εκπαίδευση πιο αποτελεσματικά στην υπόθεση της κερδοφορίας και της «ανταγωνιστικότητας» της καπιταλιστικής οικονομίας, αναλύονται στο κείμενο της προκήρυξης:

«1. Σχολεία με μάνατζερ, ορθάνοιχτα στις επιχειρήσεις

Με σειρά μέτρων (ευέλικτη ζώνη, ευρωπαϊκά προγράμματα, Συμπράξεις Δημόσιου - Ιδιωτικού Τομέα, πρόταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση κ.ά.) προωθούν την "αποκέντρωση" των σχολείων. Το κράτος αποδεσμεύεται από την ευθύνη για τη χρηματοδότηση και τη διαμόρφωση σημαντικού μέρους του σχολικού προγράμματος, ώστε τα σχολεία να δεσμευτούν στους όρους των κάθε είδους "ευεργετών" τους. Ετσι, ένα μέρος της "μόρφωσης" και της "διαπαιδαγώγησης" των μαθητών θα ανατεθεί, με τη βοήθεια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στις επιχειρήσεις - χορηγούς, όπως ήδη γίνεται με την ευέλικτη ζώνη σε αρκετά Δημοτικά. Το άλλο μέρος το "αναλαμβάνουν" οι μεγαλοεκδότες - προμηθευτές των νέων βιβλίων και ενός πλήθους πλουμιστών "διδακτικών πακέτων", video, CD-Rom και ηλεκτρονικών παιχνιδιών, στο όνομα μιας πιο ελκυστικής και ενδιαφέρουσας μάθησης!

2. Παιδεία λίγων και εκλεκτών

Με την ανάθεση της ευθύνης για τη χρηματοδότηση και τη συγκρότηση των σχολικών προγραμμάτων στο σχολείο και την "τοπική κοινωνία", κυβέρνηση και ΕΕ αποβλέπουν στην κατάργηση της ισότιμης και ενιαίας εξασφάλισης των όρων λειτουργίας κάθε σχολείου. Το επίπεδο των σχολείων θα εξαρτάται πολύ περισσότερο από την τσέπη και τη μόρφωση των γονιών, τις φοροεισπράξεις του Δήμου και τις ικανότητες του διευθυντή - μάνατζερ να προσελκύει χρηματοδότες. Ετσι, άλλες γνώσεις θα αποκτούν οι μαθητές της Εκάλης, των πλουσίων προαστίων και άλλες οι μαθητές του Περάματος, των λαϊκών συνοικιών και της φτωχής αγροτικής υπαίθρου, με πρόσχημα τις διαφορετικές ανάγκες και δυνατότητές τους.

Οι ταξικές ανισότητες μεταμφιέζονται σε ανισότητες ικανοτήτων!

Στόχος είναι οι πολλοί να πειστούν πως "δεν παίρνουν τα γράμματα" και πρόωρα να οδηγηθούν στη διά βίου ψευτοκατάρτιση και μισοαπασχόληση. Γι' αυτό, ένας πυκνός ιστός σκληρών εξεταστικών φραγμών και αξιολογήσεων - που θα ξεκινά από το Δημοτικό - εξυφαίνεται από τα κυβερνητικά επιτελεία, για ν' αποκλείσει τους περισσότερους μαθητές από το Γενικό Λύκειο και να τους στοιβάξει στα ψευτο-αναβαθμισμένα ΕΠΑγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και τη χοάνη των ΕΠΑγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ).

3. Γνώσεις χωρίς γνώση και αγωγές υποταγής

Κάτω από τη φανταχτερή τους αμφίεση τα νέα βιβλία και προγράμματα, που σχεδιάστηκαν από το ΠΑΣΟΚ και ολοκληρώνονται και υλοποιούνται από τη ΝΔ, κρύβουν τη σφοδρότερη, τα τελευταία χρόνια, επίθεση αποδιοργάνωσης και ελέγχου της σκέψης των μαθητών.

Οι αντιεπιστημονικές και θεολογικές ερμηνείες των κοινωνικών και φυσικών φαινομένων καταχτούν όλο και μεγαλύτερο έδαφος στη σχολική ύλη, ενώ θεμελιακές επιστημονικές θεωρίες, όπως η θεωρία του Δαρβίνου για την εξέλιξη των ειδών και η ατομική θεωρία της Χημείας εξοστρακίζονται. Τα πιο ωφέλιμα στοιχεία της ιστορικής πείρας του λαού μας, όπως τα σημαντικότερα γεγονότα της επανάστασης του '21 διαγράφονται από τα βιβλία του Δημοτικού, την ίδια στιγμή που οι μαθητές καλούνται να "μελετήσουν" την ιστορία της πλατείας στη γειτονιά τους. Η διδασκαλία της γλώσσας στο Δημοτικό μετατοπίζεται από τα λογοτεχνικά και άλλα δόκιμα κείμενα στα απαραίτητα για μια στοιχειώδη επικοινωνία (βιογραφικά σημειώματα, οδηγίες χρήσης οικιακών συσκευών, συνταγές μαγειρικής κ.ά.) κλείνοντας τους ορίζοντες της σκέψης. Τα νέα βιβλία και τα επιχορηγούμενα από την ΕΕ και τις επιχειρήσεις ευρωπαϊκά προγράμματα των σχολείων αποτελούν ανοιχτά φερέφωνα της πιο ξετσίπωτης προπαγάνδας για την ανταγωνιστικότητα, την επιχειρηματικότητα, την ταξική συνεργασία, την ατομική ευθύνη για τα κοινωνικά προβλήματα, την Ευρωπαϊκή Ιδέα...

Στόχος η προετοιμασία του αυριανού "ενεργού πολίτη", θύματος ενός ακόμη πιο σκληρού συστήματος εκμετάλλευσης που όχι μόνο θα το αποδέχεται, αλλά και θα το υποστηρίζει δραστήρια».

Οι ένοχοι και οι συνένοχοι

Το ΚΚΕ επισημαίνει ότι η κυβέρνηση της ΝΔ με προσήλωση υλοποιεί όλα τα παραπάνω. Το ΠΑΣΟΚ επίσης, όχι μόνο στηρίζει την ίδια πολιτική, αλλά και τη διαφημίζει σαν τολμηρή και ριζοσπαστική, καταγγέλλοντας την κυβέρνηση ότι δεν προχωρεί αποφασιστικά στην «αποκρατικοποίηση» σχολείων και πανεπιστημίων. Οσο για την όποια κριτική του ΣΥΝ, το ΚΚΕ επισημαίνει ότι δεν εμπνέει καμία εμπιστοσύνη, γιατί είναι δέσμιος του «ευρωπαϊκού» ιδεώδους, υποστηρίζει και αυτός όλα τα μέτρα («αποκέντρωση», τα ευρωπαϊκά προγράμματα και την ευέλικτη ζώνη) που οδηγούν στην ταξική διαφοροποίηση των σχολείων και την άλωσή τους από τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, το ΚΚΕ επισημαίνει ότι «οι προσκείμενες στα κόμματα αυτά δημοτικές αρχές πρωταγωνιστούν στην ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Εξαγγέλλουν την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, μεσολαβούν για τη διασύνδεση των σχολείων με τις επιχειρήσεις, αναπτύσσουν επιχειρηματικές δραστηριότητες εκπαιδευτικού χαρακτήρα»...

Διεκδικήσεις με βάση τις λαϊκές ανάγκες

Το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους να διεκδικήσουν:

  • Κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης κάθε βαθμίδας, μαζί και της παραπαιδείας, σαν βασική προϋπόθεση μιας ενιαίας, δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, που θα ολοκληρώνει το μορφωτικό έργο της για όλους, με ιδιαίτερη μέριμνα για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, των μεταναστών και των μειονοτήτων.
  • Θέσπιση δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής μέσα από κρατικό δίκτυο παιδικών κέντρων.
  • Δημιουργία Ενιαίου Δωδεκάχρονου Υποχρεωτικού Σχολείου για τη διεύρυνση της βασικής - γενικής εκπαίδευσης, χωρίς τον ξεπερασμένο διαχωρισμό σε Δημοτικό - Γυμνάσιο - Λύκειο και την ταξική και αντιπαιδαγωγική διάκριση σε Γενικό και Επαγγελματικό δίκτυο σχολικής εκπαίδευσης, για να μη γίνεται πρόωρη επαγγελματική επιλογή και εκπαίδευση, πριν τη συμπλήρωση του σύγχρονου μορφωτικού έργου του σχολείου και την ενηλικίωση του νέου ανθρώπου. Σχολείο που θα βοηθά τους μαθητές να κατανοήσουν τους νόμους και τις αλληλουχίες της αντικειμενικής πραγματικότητας, της ίδιας της κοινωνικής ζωής, τη θέση και το ρόλο τους μέσα σ' αυτήν.
  • Οικοδόμηση Ειδικών Επαγγελματικών Σχολών σε «μεταλυκειακό» επίπεδο, ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα, ώστε να εξασφαλίζουν την πλήρη επαγγελματική εκπαίδευση. Κατάργηση των ΙΕΚ και κάθε μορφής ιδιωτικής κερδοσκοπίας, που εκμεταλλεύεται την ανεργία και την ανασφάλεια των νέων.
  • Αναδιαμόρφωση μιας αληθινά Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, που θα εξασφαλίζει την επιστημονική ειδίκευση σε όλους τους αποφοίτους της και θα αναπτύσσουν την έρευνα με αποκλειστικό σκοπό την εξασφάλιση της γενικής προόδου και ευημερίας.
  • Αύξηση των κρατικών δαπανών στο 15% του προϋπολογισμού για να καλυφθούν οι ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης και να σταματήσει η αφαίμαξη των λαϊκών νοικοκυριών.


Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ