ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 10 Ιούνη 2021
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Για εκείνους που «δεν μπορούν να αναπνεύσουν» στο σάπιο σύστημα

Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον Μπίλι Χόλιντεϊ
Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον Μπίλι Χόλιντεϊ
Κινηματογραφική βδομάδα με πολλές νέες ενδιαφέρουσες ταινίες με ποικίλη θεματολογία. Εφτα νέες ταινίες βγαίνουν περίπου σε εβδομαδιαία βάση, μην αφήνοντας περιθώριο στις ήδη υπάρχουσες να κάνουν τον κύκλο τους. Οσον αφορά τις επανεκδόσεις, προσπαθούν να βρουν το χώρο τους ανάμεσα στις τόσες κυκλοφορίες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν σταθερές μέρες και χώροι προβολής. Ετσι, η συμβουλή της στήλης είναι να κοιτάζετε καθημερινά το πρόγραμμα των αγαπημένων σας κινηματογράφων για τυχόν προσθήκες ή αλλαγές της τελευταίας στιγμής. Αυτήν τη βδομάδα, πέρα από τις νέες ταινίες, συναντάμε τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στο κλασικό νουάρ «Σε έναν Ερημο Τόπο» του Νίκολας Ρέι και τον θρυλικό Πίτερ Σέλλερς στον ρόλο του επιθεωρητή Κλουζώ στον «Ροζ Πάνθηρα» του Μπλέικ Εντουαρντς.

Ηνωμένες Πολιτείες εναντίον Μπίλι Χόλιντεϊ (The United States vs Billie Holiday) Λι Ντάνιελς (2020)

Τα δέντρα του Νότου βγάζουν παράξενα φρούτα.

Αίμα στα φύλλα και αίμα στη ρίζα.

Μαύρα σώματα λικνίζονται στο νότιο αεράκι.

Περίεργα φρούτα κρέμονται από τις λεύκες...

Με «όχημα» το εμβληματικό τραγούδι της, «Strange Fruit» (Παράξενο Φρούτο) ξεδιπλώνεται η ζωή και η δημιουργική πορεία της εκπληκτικής τζαζ τραγουδίστριας, Μπίλι Χόλιντεϊ. Η ταινία αξίζει την προσοχή μας, γιατί πέραν όλων των άλλων, μας δίνει το έναυσμα να γνωρίσουμε εκείνη τη ματωμένη περίοδο του λιντσαρίσματος, του άκρατου φυλετικού ρατσισμού στις ΗΠΑ.

Παγιδευμένοι (Shorta)
Παγιδευμένοι (Shorta)
Το τραγούδι «Strange Fruit», λόγω του περιεχομένου του, θεωρήθηκε ανατρεπτικό. Μάλιστα, το FBI με πρόσχημα την καταπολέμηση των ναρκωτικών και εστιάζοντας στην υπαρκτή αδυναμία της Holiday - στην εξάρτησή της από τις ουσίες - εξαπέλυσε ένα τεράστιο κυνηγητό ενάντιά της, που κράτησε ακόμα και μέχρι τις τελευταίες μέρες της στο νοσοκομείο. Η Αντρα Ντέι δίνει συγκλονιστική ερμηνεία και δίκαια απέσπασε Χρυσή Σφαίρα.

Παγιδευμένοι (Shorta) Φρέντερικ Λούις Χβιντ & Αντερς Ολχολμ (2020)

«I Can' t Breath» ακούγεται στο συγκλονιστικό ξεκίνημα του «Shorta» - που στα Αραβικά σημαίνει αστυνομία - και ο θεατής μπαίνει σε ένα «σύμπαν» μεταξύ «Μίσους» (Ματιέ Κάσοβίτς) και «Αθλιων» (Λατζ Λι). Μέσα από τη δράση δυο αστυνομικών που βρίσκονται σε περιπολία, μεταφερόμαστε σε ένα γκέτο της Κοπεγχάγης που «βράζει» εξαιτίας ενός περιστατικού αστυνομικής βίας απέναντι σε μετανάστη. Οι αστυνομικοί, παρά τις εντολές να αποχωρήσουν, εγκλωβίζονται στο γκέτο και τότε ο νεαρός μετανάστης πεθαίνει...

«I Can' t Breath» ακούγεται σε μια ταινία που, χρησιμοποιώντας στοιχεία περιπέτειας, επιχειρεί να αναδείξει και τις δυο πλευρές, αλλά η πλάστιγγα λυγίζει. Λυγίζει από τα θεμέλια μιας σάπιας κοινωνίας. Το σαθρό έδαφος πάνω στο οποίο χτίζονται οι ανθρώπινες σχέσεις καταρρέει. Η κρατική βία, ο αυταρχισμός, η καταστολή είναι αναπόσπαστα γνωρίσματα της αστικής εξουσίας και από αυτό το «σχήμα» δεν υπάρχει ατομική διαφυγή. Οι σκηνοθέτες, όπως αναφέρουν στο σημείωμά τους, προσπάθησαν να φτιάξουν «μια ταινία που κάνει τον θεατή ενεργό συμμέτοχο σε μια διαμάχη που ολοένα και φουντώνει και δεν τον αφήνει να στρέψει το βλέμμα αλλού».

Ο Ανθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του (The Man Who Sold His Skin) Καουτέρ Μπεν Χανιά (2020)

Ροζ Πάνθηρας
Ροζ Πάνθηρας
Ενας Σύριος, που βρίσκεται εγκλωβισμένος στον Λίβανο, πουλά την πλάτη του σε έναν Γάλλο καλλιτέχνη, ώστε να την μετατρέψει σε έργο τέχνης. Μόνο με αυτόν τον τρόπο του δίνεται η ευκαιρία να πάρει βίζα για την Ευρώπη...

Αρχικά, σκέφτεται κανείς ότι πρόκειται για μυθοπλασία, κι όμως, η ταινία βασίζεται στο υπαρκτό «έργο τέχνης» του Wim Delvoye, το οποίο βρίσκεται στην πλάτη του Tim Steiner. Το «ζωντανό έκθεμα» έχει εκτεθεί ακόμα και στο Λούβρο και, μάλιστα, έχει πουλήσει, μετά θάνατον, την πλάτη του σε κάποιον συλλέκτη. Η «ριζοσπαστικοποίηση» και η «αντισυμβατικότητα» της μεταμοντέρνας τέχνης στην αποθέωσή τους. Η σκηνοθέτης έχει προσαρμόσει το σενάριο στο πλαίσιο του μεταναστευτικού ζητήματος, προφανώς για να τονίσει ακόμα περισσότερο ότι η ανθρώπινη ζωή είναι εμπόρευμα. Στο καπιταλιστικό σύστημα όλα είναι εμπόρευμα, η τέχνη, ο άνθρωπος, ο έρωτας...

Η ταινία, αν και απαρτίζεται από πολύ δυνατές εικόνες και στιγμές, εντούτοις αφήνει ανοιχτή την πόρτα στο ότι μπορεί να υπάρξει «άφεση αμαρτιών» στο σάπιο σύστημα. Παρ' όλα αυτά αξίζει της προσοχής μας μόνο και μόνο για τη θεματική της.

Μόνο Αυτοί Είδαν το Δολοφόνο (Seules les Betes) Ντομινίκ Μολ (2019)

Μια γυναίκα εξαφανίζεται κατά τη διάρκεια μιας χιονοθύελλας. Πέντε ξένα μεταξύ τους πρόσωπα σε ένα απομακρυσμένο βουνό της Γαλλίας και στην Ακτή Ελεφαντοστού βρίσκονται μπλεγμένοι σε ένα αναπάντεχο μυστήριο... Πέντε ιστορίες στις οποίες παρακολουθούμε την εξέλιξη πέντε διαφορετικών χαρακτήρων. Οι ιστορίες αυτές πότε διασταυρώνονται και αλληλοσυμπληρώνονται και πότε αλληλοσυγκρούονται, κάνοντας τον θεατή να αμφιβάλλει συνεχώς για την ταυτότητα του δολοφόνου.

Ο τρόπος που είναι δομημένη η πλοκή είναι πραγματικά υποδειγματικός. Μόνη μας ένσταση η διάρκεια της ταινίας, που θα μπορούσε να είναι σαφώς μικρότερη και πιο σφιχτοδεμένη. Η σκηνοθεσία του Μολ καταφέρνει να δείξει την απεγνωσμένη προσπάθεια των ανθρώπων να αγαπηθούν, που εν προκειμένω, οδηγεί σε αρρωστημένες καταστάσεις.

Η Ράια και ο Τελευταίος Δράκος (Raya and the Last Dragon) Ντον Χολ, Κάρλος Λοπέζ Εστράντα, Πολ Μπριγκς, Τζον Ρίπα (2021)

Πριν πολλά χρόνια, σε ένα φανταστικό βασίλειο άνθρωποι και δράκοι ζούσαν αρμονικά, μέχρι που εμφανίστηκε μια μοχθηρή δύναμη που κατέστρεφε τα πάντα στο διάβα της. Η καταστροφή προκάλεσε εμφύλιο πόλεμο και τη δημιουργία χωριστών βασιλείων, μέχρι που πολλά χρόνια αργότερα η Ράια προσπαθεί να ενώσει πάλι τη χώρα...

Η «Disney», στοχεύοντας και πάλι στο τεράστιο ασιατικό κοινό, βασίζει την ταινία στις παραδόσεις της Νοτιοανατολικής Ασίας. Ομορφη ταινία για παιδιά δείχνοντας ότι η ενότητα και η αλληλεγγύη πάντα νικούν.


Π. Α.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΜΕ ΤΟΝ «ΙΣΟΚΡΑΤΗ»
Στηρίζει τα δίκαια αιτήματα των δημιουργών

Το ζήτημα της όξυνσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν διευθυντές φωτογραφίας, σκηνογράφοι, μοντέρ, ενδυματολόγοι και ηχολήπτες από τη μη απόδοση των πνευματικών δικαιωμάτων τους τέθηκε στη συνάντηση που είχε την Τετάρτη 8 Ιούνη αντιπροσωπεία του οργανισμού διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων «Ισοκράτης», με επικεφαλής τον πρόεδρό του Αργύρη Θέο, με αντιπροσωπεία του Τμήματος Πολιτισμού της ΚΕ του ΚΚΕ, με επικεφαλής την Ελένη Μηλιαρονικολάκη, μέλος της ΚΕ και υπεύθυνη του Τμήματος.

Το θέμα αφορά κυρίως τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, οι οποίοι προκλητικά καλούν τους δημιουργούς να υπογράψουν εκβιαστικές ατομικές συμβάσεις με τις οποίες εκχωρούν τα δικαιώματά τους στους παραγωγούς και στα κανάλια, ενώ ταυτόχρονα αρνούνται κάθε συζήτηση γύρω από την υπογραφή σύμβασης με τον οργανισμό. Μαζί με την εκχώρηση των πνευματικών τους δικαιωμάτων οι εργαζόμενοι υποχρεώνονται να αποδεχτούν και άλλους ειδεχθείς όρους εργασίας, όπως κατάργηση ωραρίων, επιβάρυνση του εργαζόμενου σε περίπτωση ασθένειας, απαράδεκτες συνθήκες εργασίας, χωρίς π.χ. τήρηση των μέτρων υγιεινής, ασφάλειας και προστασίας από την πανδημία. Οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ δήλωσαν την απόλυτη στήριξη στα δίκαια αιτήματα των δημιουργών και υποσχέθηκαν ότι θα προβούν σε ενέργειες για την προβολή και την προώθησή τους στο μαζικό κίνημα του Πολιτισμού.

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑ ΓΕΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Κρούει ξανά τον κώδωνα του κινδύνου

Με αφορμή τη χτεσινή Διεθνή Μέρα Αρχείων (9 Ιούνη) το Σωματείο Εργαζομένων στα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και διερωτάται αν «αρκούν λίγα χρόνια για να "καταστρέψουν" 200 χρόνια μνήμης».

Οπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, αν και η συμβολή των ΓΑΚ δεν επιδέχεται καμία αμφισβήτηση, εντούτοις «αφήνονται στην "κακή τύχη" τους». Επισημαίνεται για ακόμα μια φορά η «δεινότατη θέση, στην οποία βρίσκονται, στο σύνολό τους, οι Υπηρεσίες των ΓΑΚ. Η κάθε είδους αδυναμία εκτέλεσης προμηθειών από τον ετήσιο προϋπολογισμό έχει ως αποτέλεσμα οι Υπηρεσίες μας να βιώνουν μία εργασιακή ασφυξία και να κινδυνεύουν η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων, του κοινού καθώς και η διατήρηση του πολύτιμου αρχειακού υλικού. Δεν εκτελείται καμία υπηρεσία συντήρησης κτιρίων και υποδομών. Δεν εκτελείται καμία προμήθεια αναλώσιμων υλικών και εξοπλισμού, πετρελαίου θέρμανσης, υλικών καθαριότητας και ατομικής υγιεινής». Οπως αναφέρεται, «η ανεπαρκής αντιμετώπιση των προβλημάτων των ΓΑΚ από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας», η μη εκτέλεση του όποιου αιτήματος των ΓΑΚ «για προμήθεια υλικών και κάθε παροχή Υπηρεσιών» από τις αρμόδιες διοικητικές υπηρεσίες, «η μη ανταπόκριση της υπουργού στις επαναλαμβανόμενες εκκλήσεις του Σωματείου για συνάντηση μαζί της», οδηγούν «με μαθηματική ακρίβεια στην πλήρη κατάρρευση».

Πολτοποιήθηκαν βιβλία μετά από κατάσχεσή τους!

Εντονες είναι οι αντιδράσεις που έχουν ξεσπάσει μετά την είδηση ότι βιβλία που βρίσκονταν στις αποθήκες των εκδόσεων «Γαβριηλίδη», μετά το θάνατο του εκδότη Σάμη Γαβριηλίδη και την κατάσχεσή τους από τις πιστώτριες τράπεζες, πολτοποιήθηκαν!

Αλλη μια απόδειξη για το πώς αντιμετωπίζονται οι Τέχνες και ο Πολιτισμός στο σημερινό εκμεταλλευτικό σύστημα. Και αυτή η αποτρόπαιη εικόνα δεν «φτιασιδώνεται» ούτε με τη «δεύτερη ευκαιρία σε βιβλία που κινδυνεύουν με πολτοποίηση», όπως έσπευσε να δηλώσει η υπουργός Πολιτισμού, Λ. Μενδώνη, κατόπιν εορτής.




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org