ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Μάη 2014 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΕΕ
«Ζώνες» ελεύθερης δράσης των μονοπωλίων

Οι διαπραγματεύσεις για τη σύναψη εμπορικών συμφωνιών της ΕΕ με τον Καναδά και την Ιαπωνία περιλαμβάνονται στα θέματα που συζητήθηκαν κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνεδρίασης του Συμβουλίου Υπουργών Εξωτερικού Εμπορίου της ΕΕ, που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες υπό την προεδρία του Ελληνα υφυπουργού Ανάπτυξης Ν. Μηταράκη. Παράλληλα, οι 28 υπουργοί Εξωτερικού Εμπορίου, ενημερώθηκαν από τον αρμόδιο Επίτροπο για την πορεία των διαπραγματεύσεων με τις ΗΠΑ για τη «Διατλαντική Συνεργασία Εμπορίου και Επενδύσεων» (TTIP), ενόψει του επικείμενου 5ου διαπραγματευτικού γύρου μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ που θα ξεκινήσει στις 19 Μάη στην Ουάσινγκτον.

Η ΕΕ έχει καταλήξει σε συμφωνία με τον Καναδά - τον ενδέκατο σημαντικότερο εταίρο της στον κόσμο, ενώ η ΕΕ είναι ο δεύτερος σημαντικότερος για τον Καναδά - από τον Οκτώβρη του 2013 για την άρση του συνόλου σχεδόν των υφιστάμενων εμπορικών δασμών παράλληλα με τη διαμόρφωση «ασφαλούς επενδυτικού περιβάλλοντος» και πλέον μένουν «τεχνικής φύσης» ζητήματα προς επίλυση. Σε επίσης «καλό δρόμο» για τους μονοπωλιακούς ομίλους βρίσκονται και οι ανάλογες διαπραγματεύσεις για τη επισύναψη συμφωνίας «ελεύθερου εμπορίου» που διεξάγονται με την Ιαπωνία - τον έβδομο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της ΕΕ, ενώ η ΕΕ είναι ο τρίτος σημαντικότερος για την Ιαπωνία - οι οποίες αναμένεται να κάνουν ένα ακόμη βήμα προς την ολοκλήρωση στις 7 Μάη που έχει οριστεί διεξαγωγή επίσημης συνόδου μεταξύ των δύο πλευρών.

Το πιο δύσκολο κεφάλαιο στη διεθνή εμπορική και επενδυτική πολιτική της ΕΕ είναι αυτό που αφορά την «TTIP», η οποία πέρα από μερικές γενικού χαρακτήρα αναφορές, το πραγματικό περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων παραμένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας. Την ίδια στιγμή, μερίδες των κυρίαρχων κύκλων της ΕΕ, δε δείχνουν ιδιαίτερα βιαστικοί για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων.

ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
Ισχνή ανάκαμψη με θολές τάσεις

Ισχνή ανάκαμψη, η οποία για την ώρα δε διαμορφώνει σαφή τάση, εμφανίζει για το Α' τρίμηνο του 2013 ο όγκος των παραγόμενων εμπορευμάτων από τα ντόπια εργοστάσια της μεταποίησης όσο και συνολικά η βιομηχανική παραγωγή. Σύμφωνα με τα στοιχεία της στατιστικής υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ), στο Α' τρίμηνο (Γενάρης - Φλεβάρης) του 2014, ο «γενικός δείκτης βιομηχανικής παραγωγής» ενισχύθηκε σε ποσοστό 0,3% και οι κλάδοι της μεταποίησης 0,9%. Να σημειωθεί ότι στην 6ετία 2008 - 2013 η βύθιση της παραγωγής στη μεταποίηση έφτασε στο 28% και συνολικά η μείωση της βιομηχανικής παραγωγής στο 29%, κατρακύλα που δεν πρόκειται να αναπληρωθεί στο ορατό προβλέψιμο μέλλον.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που αφορούν στο Α' τρίμηνο του 2014:

-- Μεταποίηση: Μοιρασμένες είναι οι τάσεις που καταγράφονται, με 13 από τους ταξινομούμενους κλάδους να κινούνται σε καθοδική τροχιά και 11 σε ανοδική. Ανάμεσα σε αυτούς που κατέγραψαν πτώση και οι: κλωστοϋφαντουργικές ύλες με 13,3%, καπνός 16,7%, ξύλο και φελλός 35,3%, ηλεκτρολογικός εξοπλισμός 14,9%. Αύξηση της παραγωγής σε σχέση με πέρυσι εμφανίστηκε στους κλάδους: ηλεκτρονικοί υπολογιστές και προϊόντα με 70,6%, μηχανήματα και είδη εξοπλισμού με 28,6%, βασικά μέταλλα 9,5%.

-- Σε ό,τι αφορά την ταξινόμηση ανά «κύριες ομάδες βιομηχανικών κλάδων», ρυθμοί ανάκαμψης εμφανίζονται στα κεφαλαιουχικά αγαθά 16,5%, και ενδιάμεσα αγαθά (3,8%). Αντίθετα, σε πτωτική τροχιά συνεχίζουν οι κλάδοι της Ενέργειας (2,4%), τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά (9,4%) και τα μη διαρκή καταναλωτικά αγαθά.

Ο επίσημος πληθωρισμός

Ρυθμοί αποκλιμάκωσης στο γενικό επίπεδο του «δείκτη τιμών καταναλωτή» καταγράφονται στο τελευταίο διάστημα, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία από τη στατιστική υπηρεσία (ΕΛΣΤΑΤ), για το μήνα Μάρτη του 2014 εμφανίζεται μείωση 0,6%. Ταυτόχρονα, συνεχίστηκαν οι ανατιμήσεις σε κατηγορίες βασικών εμπορευμάτων μαζικής λαϊκής κατανάλωσης. Σε αυτό το πλαίσιο, οι αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ έφτασαν σε 11,7%, στα φάρμακα σε 21,6% (εξαιτίας του αυξημένου ποσοστού συμμετοχής των ασφαλισμένων), στο φυσικό αέριο σε 12,1%.

ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
«Υποδείξεις» στους μελλοντικούς ευρωβουλευτές

Σε προκλητικές υποδείξεις γύρω από την «πρέπουσα» πολιτική και συμπεριφορά των μελλοντικών ευρωβουλευτών προχώρησαν οι Ευρωπαίοι βιομήχανοι. Ο επικεφαλής της BUSINESS EUROPE E. Μαρτσεγκάλια, στο πλαίσιο της συνεδρίασης του Συμβουλίου των προέδρων της ευρωπαϊκής οργάνωσης των εργοδοτών, που φιλοξενείται από τον ΣΕΒ στην Αθήνα δήλωσε σχετικά: «Οι μελλοντικοί ευρωβουλευτές που θα εκλεγούν στις 25 Μαΐου θα πρέπει να συνεργαστούν με το το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ώστε να συνταχθεί μία τολμηρή Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να συνεισφέρουν στη λήψη εκείνων των απαραίτητων αποφάσεων που θα μας οδηγήσουν σε μία ισχυρή Ευρώπη, σε μία ανταγωνιστική Ευρώπη, σε μία Ευρώπη ταγμένη στην ανάπτυξη και στη δημιουργία θέσεων εργασίας για τους Ευρωπαίους πολίτες».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκης, μιλώντας στους Ευρωπαίους βιομηχάνους, προσδιόρισε το ενεργειακό κόστος ως το «σημαντικότερο πρόβλημα τόσο για την ευρωπαϊκή όσο και για την ελληνική βιομηχανία». Σημείωσε ότι από το 2008 χάθηκαν 4 εκατ. θέσεις εργασίας από τη βιομηχανία, η συμμετοχή της οποίας στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ μειώθηκε κατά 3 μονάδες. Τα παραπάνω μεταφράζονται σε νέα μέτρα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των ντόπιων βιομηχάνων τόσο μέσα από νέες φορολογικές ελαφρύνσεις και απαλλαγές όσο και με ελάφρυνση της φορολογίας σε παραγωγικούς συντελεστές, όπως στην Ενέργεια που καταναλώνει η βιομηχανία.

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Συνδυασμένο μεταφορικό έργο - κράχτης για ιδιωτικοποίηση

Προχωρά η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με Σκόπια, Βελιγράδι, Σόφια, στο πλαίσιο της μετατροπής του ΟΛΘ σε κόμβο συνδυασμένων εμπορικών μεταφορών. Οπως ανακοίνωσε χτες η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, από τη Δευτέρα 26 Μάη και κάθε Δευτέρα θα υπάρχει τακτικό τρένο μεταφοράς κοντέινερς από τη Θεσσαλονίκη προς τα Σκόπια. Μέσα στον Ιούνη θα προστεθεί και δεύτερο δρομολόγιο κάθε Πέμπτη. Από τον Ιούνη κάθε Τρίτη θα υπάρχει δρομολόγιο από Θεσσαλονίκη προς Βελιγράδι και από 1η Σεπτέμβρη θα ξεκινήσει τρίμηνο πιλοτικό πρόγραμμα δρομολογίων προς τη Σόφια. Περίπου την ίδια περίοδο θα ξεκινήσουν δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη προς την Κωνσταντινούπολη.

Ο σχεδιασμός αυτός εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής της ΕΕ για τη διασύνδεση των μεταφορών και προχωρά ταυτόχρονα με την πορεία πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ (ο διαγωνισμός τρέχει), που, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν χτες, αποτελεί φιλέτο για τους υποψήφιους αγοραστές. Σύμφωνα με αυτά, το α' τρίμηνο του 2014 υπήρξε αύξηση 16% στη διακίνηση κοντέινερς από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, κάτι που οδηγεί σε εκτίμηση για αύξηση του τζίρου, αλλά και της κερδοφορίας της ΟΛΘ ΑΕ.

Συνολικά, με βάση την ποσοτική διακύμανση, αλλά και το είδος των φορτίων που διακινήθηκαν στο πρώτο τρίμηνο, η διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ εκτιμά ότι οι πωλήσεις και τα κέρδη της εταιρείας στο συγκεκριμένο διάστημα θα καταγράψουν αύξηση περίπου 4%.

Εστιάζουν οι Ρώσοι

Στο μεταξύ, σύμφωνα με ξένα ειδησεογραφικά πρακτορεία, οι «Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι» εμφανίζονται να εγκαταλείπουν τα σχέδιά τους για συμμετοχή στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά και στρέφονται προς το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθώς, σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας, αυτό έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την άποψη της στρατηγικής τους.

ΤΡΑΠΕΖΕΣ
«Προβληματισμοί» για τα επιχειρηματικά δάνεια

«Οι ελληνικές τράπεζες πρέπει να αφήσουν τις αδύναμες εταιρείες να πτωχεύσουν και να ενθαρρύνουν την εξυγίανση της οικονομίας, προκειμένου η Ελλάδα να επιστρέψει σε βιώσιμη ανάπτυξη». Αυτό δήλωσε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Γ. Προβόπουλος στο πλαίσιο συνέντευξης στη βρετανική «Financial Times», δείχνοντας την κατεύθυνση για το πού θα πρέπει να κατευθυνθεί η τραπεζική χρηματοδότηση στη φάση της σταθεροποίησης και ανάκαμψης των επιχειρηματικών κερδών. Οι προτροπές του κεντρικού τραπεζίτη συνδέονται τόσο με το ζήτημα της συσσώρευσης «κόκκινων δανείων» στα τραπεζικά χαρτοφυλάκια όσο και με τους γενικότερους προσανατολισμούς για τις συντελούμενες αναδιαρθρώσεις στο επίπεδο της οικονομίας και της παραγωγής. Σημείωσε επίσης την κατεύθυνση για συγχωνεύσεις σε κλάδους της οικονομίας, προκειμένου αυτοί να γίνουν «περισσότερο αποδοτικοί και ανταγωνιστικοί». Στο πλαίσιο του δημοσιεύματος επισημαίνεται ότι «μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες και όμιλοι μέσων μαζικής ενημέρωσης εξακολουθούν να λειτουργούν ακόμη και αν έχουν επιβαρυνθεί με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε μη εξυπηρετούμενα δάνεια».




Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org