ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Απρίλη 2010
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ενεργοποιεί τη «λαιμητόμο» της αξιολόγησης των σχολείων

Με εγκύκλιο του υπουργείου ξεκινάει η «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας», βασικό εργαλείο για την προώθηση του συνόλου των αναδιαρθρώσεων

Καμιά αναμονή και πίστωση χρόνου δεν πρέπει να δώσουν γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές στο σχολείο που έρχεται με την «αυτοαξιολόγηση»

MotionTeam

Καμιά αναμονή και πίστωση χρόνου δεν πρέπει να δώσουν γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές στο σχολείο που έρχεται με την «αυτοαξιολόγηση»
Η πρώτη πράξη της επιβολής των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων που έχει σκιαγραφήσει η κυβέρνηση για τα σχολεία ξεκινάει εντός του μήνα και ακούει στο όνομα «αυτοαξιολόγηση». Πρόκειται για το βασικό μοχλό που θα σπρώξει τα σχολεία στην αγορά και την αμάθεια.

Με εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τους σχολικούς συμβούλους της επικράτειας ορίζεται η έναρξη και η διαδικασία της «αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας»! Σύμφωνα με την εγκύκλιο (37100/Γ1/31-3-2010), η αυτοαξιολόγηση «έχει ως στόχο να αναδείξει τη σχολική μονάδα ως βασικό φορέα προγραμματισμού και υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου», ενώ αμέσως παρακάτω σημειώνεται ως επιδίωξη οι εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς «με τις δράσεις τους να οδηγηθούν σε μια αποτελεσματικότερη οργάνωση, διοίκηση και διαχείριση της σχολικής μονάδας». Με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο λένε ότι κάθε σχολείο θα κάνει μόνο του τα ...κουμάντα του, θα φτιάχνει το πρόγραμμά του, θα βρίσκει τους πόρους του, θα αυτοδιοικείται και θα ανταγωνίζεται με το διπλανό του.

Κριτήρια αξιολόγησης

Από τον πίνακα με τα κριτήρια «αυτοαξιολόγησης», που μοίρασε το υπουργείο Παιδείας μαζί με την εγκύκλιο, σταχυολογούμε:

Οικονομικοί πόροι: «Κατανομή εσόδων ανά κατηγορία πηγών και προβλεπόμενης δαπάνης». Δηλαδή αφήνεται να εννοηθεί ότι το κάθε σχολείο μπορεί να έχει έσοδα και από άλλες πηγές πέραν της κρατικής χρηματοδότησης! Και αμέσως παρακάτω τίθενται τα ερωτήματα «Ο Δήμος ή Κοινότητα υποστηρίζει οικονομικά το σχολείο; Ο Σύλλογος Γονέων/Κηδεμόνων ενισχύει οικονομικά το σχολείο;»...

Διοίκηση σχολικής μονάδας: «Αριθμός ημερών πραγματοποιηθείσας λειτουργίας του σχολείου (σε μηνιαία & ετήσια βάση)». Φυσικά όσες περισσότερες αγωνιστικές κινητοποιήσεις μετράει ένα σχολείο, τόσο πιο αρνητικά θα αξιολογείται. «Ενέργειες αξιοποίησης πόρων». Δηλαδή η διοίκηση του σχολείου πρέπει να έχει χαρακτήρα μάνατζμεντ και κυνηγιού προγραμμάτων! «Η κατανομή των εργασιών και η ανάληψη ευθυνών γίνεται σύμφωνα με τις ιδιαίτερες ικανότητες, δεξιότητες και εμπειρίες του καθενός (εκπαιδευτικών/ μαθητών)». Δηλαδή, εφαρμόζεται η πολιτική της πλήρους διαφοροποίησης, η πολιτική που ξεχωρίζει τους μαθητές σε αυτούς που «παίρνουν τα γράμματα» και τους άλλους που «δεν τα παίρνουν».

Εκπαιδευτικές διαδικασίες: «Διαμόρφωση (ηλεκτρονικών κατά προτίμηση) αρχείων που αφορούν στην πρόοδο των μαθητών (...) σε όλη τη διάρκεια φοίτησης στη συγκεκριμένη βαθμίδα (...) διαμόρφωση και ενημέρωση φακέλου μαθητή ανά γνωστικό αντικείμενο με εργασίες, γραπτές δοκιμασίες κ.ά.». Δηλαδή, διαρκές φακέλωμα του μαθητή, τέτοιο ώστε ακόμα και μια πρόσκαιρη αποτυχία σε μια γραπτή δοκιμασία θα την κουβαλάει διαρκώς στο φάκελό του!

Εκπαιδευτικά αποτελέσματα: «Αναλυτική παρουσίαση των επιδόσεων των μαθητών». «Ποσοστό των μαθητών (...) σχετικά με τη φοίτηση, τις μετεγγραφές από και προς το σχολείο». Οι καταγραφές αυτές είναι που θα οδηγήσουν τα σχολεία στην πλήρη κατηγοριοποίηση, σε σχολεία της ελίτ και σχολεία για την πλέμπα. Οι μετεγγραφές θα δείχνουν ποια σχολεία καταγράφονται ως «καλά» και επιλέγονται από τους γονείς, ενώ ο ανταγωνισμός μεταξύ των σχολικών μονάδων θα είναι διαρκής και αδυσώπητος.

Να παρεμποδιστεί, να ακυρωθεί στην πράξη!

Το υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι «όλοι οι εκπαιδευτικοί, τα στελέχη της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα οι σχολικοί σύμβουλοι θα έχουν αποφασιστικό ρόλο στη θεσμική αυτή παρέμβαση». Ακριβώς αυτή τη βεβαιότητα της κυβέρνησης πρέπει εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές να την τσακίσουν στην πράξη. Δεν πρέπει να δεχτούν ούτε καν «περιόδους χάριτος» και «πιλοτικές εφαρμογές». Τα αποτελέσματα από αυτή την εκπαιδευτική πολιτική δεν είναι μόνο γνωστά από τις χώρες που έχουν ήδη εφαρμοστεί αυτές οι αναδιαρθρώσεις, είναι και δυσάρεστα τόσο για την τσέπη των γονιών όσο και για το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών. Η αντίσταση των εκπαιδευτικών που θα κληθούν σιγά - σιγά να γίνουν μάνατζερ, των μαθητών των λαϊκών οικογενειών που θα αποθαρρύνονται νωρίς - νωρίς για τη συνέχεια της μόρφωσής τους και των γονιών που θα κληθούν να πληρώνουν διπλά και τρίδιπλα σε κάθε σχολείο... θα κριθεί στην παρεμπόδιση αυτών των αναδιαρθρώσεων μέσα σε κάθε σχολική μονάδα.

Η εγκύκλιος έχει αναρτηθεί σε ιστοσελίδες Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, στην ιστοσελίδα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας και άλλα εκπαιδευτικά site. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η «αυτοαξιολόγηση» (ως στοιχείο του κυβερνητικού σχεδίου για το «νέο σχολείο») ξεκινάει να εφαρμόζεται χωρίς ίχνος έστω κι αυτής της ψευτο-«διαβούλευσης» όπως είχε διαφημίσει η κυβέρνηση ότι θα γίνει...

ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Αναγνώριση κολεγίων στο δρόμο υποβάθμισης της εκπαίδευσης
  • Το Συμβούλιο της Επικρατείας ενέκρινε το ΠΔ για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 36/05, που αναγνωρίζει τα κολέγια ως ιδιωτικά πανεπιστήμια
  • Η ενσωμάτωση της Οδηγίας έχει άμεση σχέση με τη δημιουργία Εθνικού Πλαισίου Προσόντων που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση

Ενα βήμα για την υποβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης και την ισοτίμηση των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων με τα πιστοποιητικά που παρέχουν κάθε είδους έμποροι της γνώσης, έγινε χτες. Το Συμβούλιο της Επικρατείας ενέκρινε το Προεδρικό Διάταγμα που ενσωματώνει στο ελληνικό δίκαιο την ευρωπαϊκή Οδηγία 36/05, αναγνωρίζοντας, στην ουσία, ιδιωτικά πανεπιστήμια εντός Ελλάδας! Να τονίσουμε ότι ευρωπαϊκή Οδηγία είναι ένας κρίκος για τη δημιουργία μιας εκπαιδευτικής αγοράς, όπου οι σπουδαστές θα αγοράζουν εκπαιδευτικά προϊόντα από δημόσια και ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Το υπουργείο Παιδείας, σε ανακοίνωσή του, πανηγυρίζει για την έγκριση του ΠΔ και περηφανεύεται πως γλίτωσε τη χώρα από το πρόστιμο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η πραγματικότητα, όμως, είναι ότι γνωρίζει πολύ καλά πως η συγκεκριμένη Οδηγία είναι απαραίτητη για να προχωρήσουν οι νέες αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης. Μετά το ΠΔ ακολουθεί το σχέδιο για Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων, με το οποίο τα πτυχία, τα πιστοποιητικά και η γνώση που πουλιέται σε ιδιωτικά μαγαζιά μπαίνει στο ίδιο τσουβάλι και θα αξιολογείται, σύμφωνα με μια κλίμακα προσόντων.

Περί ιδιωτικών πανεπιστημίων και «επαγγελματικών δικαιωμάτων»

Σα να μην έφταναν όλα αυτά, το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει, προκλητικά, ότι τα κολέγια «δε μπορούν να παρέχουν κανενός είδους τίτλο εκπαίδευσης παρά μόνο βεβαιώσεις σπουδών»! Η αλήθεια είναι ότι τα κολέγια που συνεργάζονται με ξένα ιδρύματα (δημόσια ή ιδιωτικά) αναγνωρίζονται κανονικότατα ως ιδιωτικά πανεπιστήμια. Υπενθυμίζουμε ότι τα συγκεκριμένα κολέγια ανήκουν σε επιχειρηματίες που έχουν αγοράσει μια πανεπιστημιακή σφραγίδα, με το σύστημα δικαιόχρησης (franchising), με εμπορική συμφωνία.

Τα κυρίαρχα Μέσα Ενημέρωσης παρουσίασαν το θέμα σα μια επιτυχία της κυβέρνησης και υποστήριξαν ότι, πλέον, οι απόφοιτοι των κολεγίων μπορούν να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ. Πρόκειται μόνο για το «αφρό» του ζητήματος, αφού οι απόφοιτοι των κολεγίων θα γίνουν τα θύματα ενός ακόμα εμπορίου ελπίδας. Μετά τους επιχειρηματίες κολεγιάρχες, τώρα έρχεται να τους κοροϊδέψει κατάμουτρα και η κυβέρνηση, πετώντας τους σαν κόκκαλο το δικαίωμα συμμετοχής στον ΑΣΕΠ. Η πραγματικότητα είναι ότι οι απόφοιτοι των κολεγίων, όπως και οι απόφοιτοι των πανεπιστημίων, των ΤΕΙ θα έχουν να αντιμετωπίσουν την κρίση από τις επιχειρήσεις και μόνο. Με τις αναδιαρθρώσεις που προωθεί η κυβέρνηση δε θα μιλάμε, πλέον, για πτυχία, αλλά για πιστωτικές μονάδες που θα μαζεύονται από δημόσια και ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Σύμφωνα με το ΠΔ καταργείται το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Ισοτιμιών Τίτλων Εξωτερικού και αυτό αντικαθίσταται από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ). Το ΣΑΕΠ θα λειτουργήσει μέχρι 1/1/2013. Ακολούθως η ευθύνη για την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων περνάει σε Επιμελητήρια, επαγγελματικές και επιστημονικές ενώσεις της χώρας που λειτουργούν με την μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (ΤΕΕ, Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος, Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών και οι κατά τόπους Ιατρικοί Σύλλογοι, κλπ.). Το ΣΑΕΠ θα λειτουργεί μόνο σε περίπτωση που δεν υπάρχουν αρμόδιες επαγγελματικές ενώσεις.

Τέλος, το ΣτΕ θεωρεί ότι το ΠΔ πρέπει να έχει τριετή αναδρομική ισχύ, ενώ έκρινε παράνομη τη διάταξη που χορηγούσε τη δυνατότητα στον υπουργό Παιδείας να καθορίζει το βαθμό γνώσης της ελληνικής γλώσσας που πρέπει να έχουν όσοι θέλουν να αναγνωρίσουν τα επαγγελματικά προσόντα τους και να εργαστούν στην Ελλάδα. Αρμόδιες για το ζήτημα της επάρκειας, σύμφωνα με το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο, είναι τα Επιμελητήρια, οι Σύλλογοι κλπ.

Η ΚΝΕ στο «Συρμό»

Συνεχίζεται το πρόγραμμα των εκδηλώσεων της ΚΝΕ στο «Συρμό» που αυτές τις μέρες έχει ως εξής:

Σήμερα Σάββατο: Συναυλία έντεχνης και ροκ μουσικής με το συγκρότημα «Ωδική Βοήθεια». Ωρα 10 μ.μ.

Αύριο Κυριακή: Βραδιά κλασικής μουσικής από τα μουσικά σύνολα της ΚΝΕ. Ωρα 9 μ.μ.

Δευτέρα 12/4: Προβολή της ταινίας «Ο Θίασος», του Θ. Αγγελόπουλου. Ωρα 9 μ.μ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ