«Είμαι καλά», του Γιώργου Φαρσακίδη (1950), έργο που εκτίθεται στην έκθεση |
Το ΕΕΤΕ διοργανώνει οργανωμένες ξεναγήσεις σήμερα Παρασκευή και αύριο Σάββατο, στις 16.45.
Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα 151 εικαστικών καλλιτεχνών της περιόδου 1950 - 1974, που φιλοτέχνησαν έργα με βάση γεγονότα αυτής της περιόδου, όπως πολιτικές διώξεις, εκτελέσεις, φυλακές κ.ά., είτε αργότερα.
Παράλληλα, καθημερινά προβάλλονται ταινίες και ντοκιμαντέρ.
Αναλυτικά το πρόγραμμα των προβολών έχει ως εξής:
Σήμερα, Παρασκευή: Στις 11 π.μ., «Τα κορίτσια της βροχής» της Αλίντας Δημητρίου. Στις 4 μ.μ., «Σαν πέτρινα λιοντάρια στην μπασιά της νύχτας», του Ολιβιέ Ζισουά.
Αύριο, Σάββατο: Στις 11 π.μ., «Ο Θίασος» του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Στις 4 μ.μ., «Οι παράνομοι» του Νίκου Κούνδουρου.
Κυριακή 12 Μάρτη: Στις 11 π.μ., «Τόποι πολιτικής εξορίας και ιστορικής μνήμης: Μακρόνησος» του Λεωνίδα Βαρδαρού. Στη 1 μ.μ., «22 Πρωτοχρονιές» του Βαγγέλη Δημητρίου.
Μέρες και ώρες λειτουργίας: Σήμερα: 10 π.μ. - 9 μ.μ., Αύριο: 10 π.μ. - 7 μ.μ., την Κυριακή 10 π.μ. - 4 μ.μ.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Η Μάρθα Κορίτσογλου σπούδασε Συντήρηση Εργων Τέχνης στη Σχολή Δοξιάδη και Ζωγραφική και Χαρακτική στην Accademia di Belle Arti της Φλωρεντίας. Εχει εργαστεί ως συντηρήτρια σε αρχαιολογικές ανασκαφές και σημαντικά βυζαντινά και νεότερα μνημεία, ενώ έχει ασχοληθεί και με την εικονογράφηση βιβλίων και τη σκηνογραφία. Για 26 χρόνια εργάστηκε ως καθηγήτρια Εικαστικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εχει πραγματοποιήσει τέσσερις ατομικές εκθέσεις, ενώ έχει λάβει μέρος σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και πολιτιστικά προγράμματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Για το έργο της, η ιστορικός Τέχνης Ντόρα Ηλιοπούλου - Ρογκάν γράφει:
«Ατμοσφαιρική στο έπακρον, η εικαστική γραφή της Μάρθας Κορίτσογλου γητεύει, μεμιάς, όχι μόνο το οπτικό μας πεδίο αλλά την ίδια την ψυχή μας. 'Η, καλύτερα, στήνει ανεξάντλητους διαύλους επικοινωνίας με αυτή καθαυτή την ενέργεια που ορίζει και διέπει την πεμπτουσία των ερεθισμάτων που διεγείρουν τον ψυχισμό και το ταλέντο της δημιουργού...
Με πρωταγωνιστές: Θαλασσινά τοπία και ακρογιαλιές, απογυμνωμένα ως επί το πλείστον δέντρα, κατ' εξοχήν διακριτικές ανθρώπινες παρουσίες και ουρανούς κατοικημένους από ανάλαφρα σύννεφα με ιδιωματικές αποχρώσεις, η Κορίτσογλου υπαινίσσεται έναν κόσμο σε ευρηματικό μεταίχμιο ανάμεσα στην ύλη αυτή καθαυτή και στη μεταφυσική της διάσταση»...
Τη βραδιά των εγκαινίων θα συνοδεύσουν μουσικά η Σταυρούλα Μέντη (βιολί) και Ανθή Γουρουντή (πιάνο).
Επιμέλεια έκθεσης: Γεωργία Μάζη, ιστορικός Τέχνης Διάρκεια έκθεσης: 13 έως 19 Μάρτη, Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά (Παλαιό Ταχυδρομείο) Φίλωνος 29, Πειραιάς. Τηλ. επικοινωνίας: 210.41.01.402 - 405. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή 10 π.μ. - 2 μ.μ. και 6 μ.μ. - 9 μ.μ., Σάββατο και Κυριακή 10 π.μ. - 3 μ.μ.
Το εξώφυλλο του έργου που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή» |
Μέχρι και τις 19 Μάρτη, η 80λεπτη παράσταση θα παίζεται κάθε Σάββατο στις 6.30 μ.μ. και Κυριακή στις 9.15 μ.μ. Στη συνέχεια, από τις 24 Μάρτη και μετά θα παίζεται κάθε Σάββατο στις 6.30 μ.μ.
Η παράσταση, ένας μονόλογος για ένα υπαρκτό πρόσωπο, την ΕΠΟΝίτισσα Αθηνά Χατζηεσμέρ. Παιδί Μικρασιατών προσφύγων, γεννημένη και μεγαλωμένη στα προσφυγόσπιτα των Νέων Σφαγείων, στον Ταύρο, μαθήτρια του Γυμνασίου και ράφτρα. Δέκα μέρες πριν την Απελευθέρωση, στα 17 της χρόνια κι αφού βασανίστηκε για να καταδώσει τους συναγωνιστές της, στάθηκε αλύγιστη κι εκτελέστηκε από τους Γερμανούς στο Σκοπευτήριο της Καισαριανής.
Κείμενο: Θαλασσιά Αντωνοπούλου. Σκηνοθετική επιμέλεια - Φωτισμοί: Σάββας Στρούμπος. Πρωτότυπη Μουσική: Ισίδωρος Πάτερος. Επιμέλεια Κίνησης: Φαίδρα Σούτου. Ερμηνεύουν: Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ισίδωρος Πάτερος.
Το θεατρικό έργο «Αθηνά Χατζηεσμέρ, ετών 17» κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή».
Η γνωστή σολίστ της κιθάρας Εύα Φάμπα και 3 ταλαντούχα παιδιά, ο Στράτος Καραγκούνης, ο Παναγιώτης Λέων και ο Γιώργος Τρουπής, θα παρουσιάσουν ένα μελωδικό ταξίδι στις 6 ρομαντικές χορδές της κιθάρας. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.
Παίζοντας με σκηνικές δράσης και εικόνες πάνω στην ιδέα του πώς το συλλογικό επηρεάζει την ατομικότητα, το διήγημα εντάσσει τον μικρόκοσμο ενός αυθεντικού προσώπου στο μεγάλο γεγονός της γενοκτονίας των Αρμενίων, που φέτος είναι η 100ή επέτειος της.
«Τον λέγαν Καραμπέτ. Τον φώναζαν Καραμπέτη. Ολοι τον ήξεραν "ο Αρμένης"... Ολα άρχισαν στον "μεγάλο πόλεμο", αν και δεν κατάλαβα ποτέ μου: ποιος πόλεμος είναι τάχα μεγάλος και ποιος μικρός... Αλλά, η γενοκτονία είναι παζάρι διαλογής. Ολα ανοιχτά στο χωράφι, μα μόνο κάποια στάχυα ξεπατώνονται... η κατάρα κάποιων που γεννήθηκαν Αρμένιοι, Πόντιοι, Κούρδοι, Εβραίοι... Φόρτωμα για την Ελλάδα το 1915, όπου φύγει φύγει, όποιος προλάβει να γλιτώσει την κατάρα της γενοκτονίας, ενάμισι εκατομμύριο ψυχές σκότωσαν οι γείτονες τότε στο καραβάνι θανάτου, της πείνας, της δίψας και της ντροπής... Από κει και πέρα η προσωπική του καθενός ιστορία».
Δραματουργική επεξεργασία: Τάσος Μπλάτζιος. Σκηνοθεσία: Τάνια Κίτσου - Τάσος Μπλάτζιος. Σκηνογραφία - φωτισμοί: Τάνια Κίτσου. Μουσική επένδυση: Παραδοσιακή αρμένικη μουσική και τραγούδια. Video art: gcl.dp productions Γιώργος Συμεωνίδης, Αρτεμις Σταθάκου. Κοστούμια - Μακιγιάζ: Λάζαρος Μήλιος. Οπτικοακουστικό υλικό: Περιοδικό ΑΡΜΕΝΙΚΑ - Μάικ Σιλιγκιριάν, Κρισταμπόρ Μισικιάν. Ερμηνεία: Τάσος Μπλάτζιος, Βούλα Πελεκάνου, Μαρία Καστάνη.
Οπως οι ίδιοι ενημερώνουν το κοινό τους σε γλώσσα... αστυνομικού δελτίου: «Με υψηλόν αίσθημα ευθύνης ανακοινώνομεν στους φιλομούσους ακροατάς, τας βασίμους υποψίας μας ότι η ανυπόταχτος ομάς των "ΧΑΪΝΗΔΩΝ" θα επιδράμει προσεχώς εντός της περιοχής τους. (...) Ο εκτελεστικός βραχίων της σπείρας, εις την παρούσα φάσιν, αποτελείται από τους: Αποστολάκην Δημήτριον (λύρα, τραγούδι), Ζαχαριουδάκην Δημήτριον (ακουστική κιθάρα, τραγούδι), Κανέλλον Παναγιώτην (τύμπανα), Μπάκαν Σπυριδούλαν (τραγούδι), Μπρένταν Δημήτριον (γκάιντα, κλαρίνο, καβάλι, φλογέρα), Νικόπουλον Μιχαήλ (λαούτο, μαντολίνο, μπουζούκι, τραγούδι), Νόνην Ιωάννην (μπάσο)».
Οι πόρτες ανοίγουν στις 10 μ.μ., ώρα έναρξης 11 μ.μ.