ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Φλεβάρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΑΞΙΚΑ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Διαμαρτυρία στο ΝΑΤ και προετοιμασίες για το συλλαλητήριο

Ολομέτωπη επίθεση κυβέρνησης - εφοπλιστών στα ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών

Από τη χτεσινή διαμαρτυρία στο ΔΣ του ΝΑΤ
Από τη χτεσινή διαμαρτυρία στο ΔΣ του ΝΑΤ
Παράσταση διαμαρτυρίας εν ενεργεία και συνταξιούχων ναυτεργατών στο ΝΑΤ οργανώθηκε χτες το πρωί από τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ και ΠΕΣ/ΝΑΤ, με αίτημα να καταργηθούν οι αντεργατικοί νόμοι που εξαϋλώνουν κυριολεκτικά τους μισθούς και τις συντάξεις.

Η διαμαρτυρία έγινε στο πλαίσιο της δράσης που αναπτύσσουν συνολικά τα ταξικά συνδικάτα του Πειραιά, για την προετοιμασία του συλλαλητηρίου στις 21 Φλεβάρη, στις 6.30 μ.μ. στην πλατεία Καραϊσκάκη, ενώ αφορμή αποτέλεσε η απόφαση του Πρωτοδικείου Πειραιά, που έκανε αποδεκτή την προσφυγή τριών ναυτεργατών ενάντια στο νόμο 4093/2012, με τον οποίο περικόπηκαν η κύρια και η επικουρική τους σύνταξη, όπως και τα δώρα Χριστουγέννων Πάσχα και το επίδομα άδειας.

Παρεμβαίνοντας στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΝΑΤ που ήταν σε εξέλιξη, οι ναυτεργάτες απαίτησαν ανάμεσα στα άλλα να εφαρμοστεί η απόφαση του Πρωτοδικείου για όλους τους συνταξιούχους. Κατήγγειλαν επίσης ότι χιλιάδες συνταξιούχοι βρίσκονται στα όρια της εξαθλίωσης, καθώς από τον περασμένο Μάη που ψηφίστηκε ο νόμος - λαιμητόμος 4387 για το Ασφαλιστικό, δεν έχει καταβληθεί ούτε σύνταξη σε δικαιούχο, ούτε εφάπαξ, επειδή δεν έχουν εκδοθεί ακόμα ερμηνευτικοί εγκύκλιοι.

Την απαράδεκτη αυτή κατάσταση επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του Ταμείου, ο οποίος, σύμφωνα με δελτίο Τύπου που εξέδωσαν τα τέσσερα ναυτεργατικά σωματεία, «ενημέρωσε το Διοικητικό Συμβούλιο ότι από τις 12/5/2016 που εφαρμόζεται ο νόμος - λαιμητόμος 4387/2016, δεν έχει εκδοθεί καμία οριστική απόφαση συνταξιοδότησης, δεν έχει καταβληθεί εφάπαξ, παρά μόνο προσωρινές συντάξεις που κυμαίνονται από 384 έως 768 ευρώ». Κι αυτό παρά τις δεσμεύσεις του υφυπουργού Εργασίας Α. Πετρόπουλου από τις αρχές Γενάρη, ότι σε 15 μέρες όλα θα είχαν τακτοποιηθεί!

Καταγγέλλουν τις δηλώσεις Βενιάμη

Σε κάθε περίπτωση, εφοπλιστές και εκπρόσωποι της κυβέρνησης που πλειοψηφούν στο ΔΣ του ΝΑΤ, απέρριψαν τα αιτήματα των ναυτεργατών, την ίδια ώρα που το εφοπλιστικό κεφάλαιο κλιμακώνει την επιθετικότητά του σε όλα τα μέτωπα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμης, ο οποίος, στην εισήγησή του την περασμένη Τετάρτη στη γενική συνέλευση της Ενωσης, είπε ανάμεσα σε άλλα (βλέπε και στη στήλη «Αποκαλυπτικά»):

«Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι για να παραμείνει η ελληνόκτητη ναυτιλία στρατηγικός πυλώνας και μοχλός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική. Επομένως, και η ναυτολόγηση ελληνικών κατώτερων πληρωμάτων είναι εφικτή μόνο με όρους σύμφωνους με τα νομίμως κρατούντα στην παγκόσμια αγορά ναυτιλιακής εργασίας».

Δήλωσε, μάλιστα, ότι νιώθει «δικαιωμένος ως θεσμικός εκπρόσωπος της ναυτιλίας μας», επειδή άκουσε «από το στόμα του πρωθυπουργού να προτρέπει "το μοντέλο με το οποίο αναπτύσσεται η ελληνική ναυτιλία να αποτελέσει θετικό παράδειγμα στην εκπόνηση ενός νέου αναπτυξιακού υποδείγματος"»... Ο ίδιος εξήρε και την παρουσία του προέδρου της ΝΔ, Κ. Μητσοτάκη, στη συγκεκριμένη ομιλία του πρωθυπουργού, «απτή απόδειξη - όπως ανέφερε - ότι η ελληνική ναυτιλία ως εθνικό κεφάλαιο είναι υπερκομματική»...

Τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ - «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» - ΠΕΕΜΑΓΕΝ - ΠΕΣ/ΝΑΤ καταγγέλλουν τις δηλώσεις Βενιάμη και καλούν τους ναυτεργάτες, με παρακαταθήκη την τελευταία πολυήμερη απεργία, να συνεχίσουν στο δρόμο της οργάνωσης της πάλης τους ενάντια σε κυβέρνηση, εφοπλιστές και την πολιτική τους. Επόμενος σταθμός είναι το συλλαλητήριο στις 21 Φλεβάρη στον Πειραιά και η συμμετοχή στη συγκέντρωση των συνδικάτων την ερχόμενη Τρίτη στην πλατεία Βάθης, δείχνοντας έμπρακτα την αλληλεγγύη στον αγώνα της μικρομεσαίας αγροτιάς, που θα διαδηλώσει εκείνη τη μέρα στην Αθήνα.


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Κλιμακώνουν την επίθεση οι εφοπλιστές

«Το φράγμα των τριών δισεκατομμυρίων δολαρίων για αγορές πλοίων έσπασαν οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες έως τα μέσα Δεκεμβρίου (2016) και βρίσκονται στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Συνολικά έχουν δοθεί 14,8 δισεκατομμύρια για 1.206 πλοία». Σύμφωνα με την «Petrofin» (διεθνής «οίκος» παροχής οικονομικών υπηρεσιών) «οι Ελληνες πλοιοκτήτες αύξησαν το μερίδιό τους στον παγκόσμιο στόλο, παραμένοντας πρώτοι, από 15,41% το 2014, στο 16,05% το 2015 και στο 16,36% το 2016, επιτυγχάνοντας μία μέση ετήσια αύξηση κατά 3,05% (...) Ο συνολικός αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων αυξήθηκε το 2016 στα 5.230 από 4.909 έναν χρόνο πριν και είναι συνολικής μεταφορικής ικανότητας 361.934.047 dwt, σημειώνοντας άνοδο κατά 10,26% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο»! Τα κέρδη των εφοπλιστών το 2013 υπολογίζεται ότι έφθασαν τα 12 δισ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το «Bloomberg» τα εφοπλιστικά κέρδη αθροιστικά από το 2003 έως και το 2013 ήταν 175 δισ. ευρώ! Πρόκειται για ορισμένα τελείως ενδεικτικά στοιχεία που δείχνουν όχι μόνο την απίστευτη κερδοφορία που καταγράφουν οι εφοπλιστές, αλλά και τη ραγδαία ανάπτυξη του εγχώριου εφοπλιστικού κεφαλαίου.

***

Απ' αυτόν τον πακτωλό κερδών, τι έχουν να περιμένουν οι ναυτεργάτες; Την απάντηση τη δίνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Θ. Βενιάμης, στην ομιλία του την περασμένη Τετάρτη στην ετήσια συνέλευση της Ενωσης, αλλά και σε δηλώσεις του στα ΜΜΕ όλες τις προηγούμενες μέρες. «Ελπίζω ότι θα ξεπεραστούν, έστω και καθυστερημένα, ανεδαφικά συνδικαλιστικά προσκόμματα που εμποδίζουν τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας», η ναυτολόγηση στα πλοία «είναι εφικτή μόνο με όρους σύμφωνους με τα νομίμως κρατούντα στην παγκόσμια αγορά ναυτιλιακής εργασίας», είπε στη γενική συνέλευση, κάνοντας σαφές ότι στόχος είναι επικράτηση παντού των ατομικών - επιχειρησιακών συμβάσεων με όρους γαλέρας. Αντίστοιχα, σε δηλώσεις του σε ραδιοφωνικό σταθμό (ALPHA), υπερασπίστηκε «το δικαίωμα στους παλιούς ναυτικούς να μπορέσουν να πάνε στα πλοία με ατομικές συμβάσεις», «το δικαίωμα στον οποιοδήποτε νέο να επιλέξει την εργασία και τους όρους εργασίας», αλλά και το ...«δικαίωμα της κυβέρνησης να πιστοποιήσει ότι δεν ισχύει πλέον η συλλογική σύμβαση».

***

Με άλλα λόγια, οι εφοπλιστές αξιώνουν ευθέως «τέλος στο μπάρκο» με Συλλογική Σύμβαση, Κοινωνική Ασφάλιση και συνδικαλιστικά δικαιώματα. Για να μπαρκάρουν ναυτεργάτες, θέτουν ως όρο να δουλεύουν όσο τους λένε και να παίρνουν ό,τι τους δίνουν. Κι αυτό όταν ο αμύθητος πλούτος των εφοπλιστών προκύπτει από την άγρια εκμετάλλευση που επιβάλλουν στους ναυτεργάτες (απανωτές μειώσεις μισθών, οργανικών συνθέσεων, επέκταση της μαύρης ανασφάλιστης εργασίας), το ξεζούμισμα μέχρι θανάτου (αμέτρητοι είναι οι ναυτεργάτες στις υγρές εκατόμβες που έχει ανοίξει το εφοπλιστικό κεφάλαιο) και την λεηλασία συνολικά των εργαζομένων και των άλλων λαϊκών στρωμάτων, προκειμένου το κράτος να μπορεί να τους εξασφαλίζει φοροαπαλλαγές και προνόμια. Ακόμα και το πετρέλαιο τούς παρέχεται αφορολόγητο, όταν η σημερινή κυβέρνηση κατάργησε το αφορολόγητο πετρέλαιο για τους αγρότες!

***

Εν ολίγοις, από το παράδειγμα των εφοπλιστών, γίνεται φανερό ότι από την καπιταλιστική ανάκαμψη και κερδοφορία, η εργατική τάξη και ο λαός δεν έχουν τίποτα να περιμένουν. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά η διατήρηση σ' αυτά τα επίπεδα και η αύξηση των κερδών του κεφαλαίου, προϋποθέτει εργαζόμενους όλο και πιο φτηνούς, όπως και την αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων χωρίς ημερομηνία λήξης. Ανάκαμψη προς όφελος του λαού μπορεί να υπάρξει μόνο αν τα καράβια, τα λιμάνια, τα ναυπηγεία, συνολικά τα μέσα παραγωγής γίνουν κοινωνική ιδιοκτησία, στο πλαίσιο μιας κεντρικά σχεδιασμένης οικονομίας, με κριτήριο την ικανοποίηση των διευρυμένων λαϊκών αναγκών, χωρίς τα παράσιτα τους εφοπλιστές και τους άλλους κεφαλαιοκράτες. Σ' αυτήν την προοπτική, χρειάζεται να ενταθεί σήμερα ο αγώνας των ναυτεργατών ενάντια στα σχέδια του εφοπλιστικού κεφαλαίου και των κομμάτων του, με αιτήματα και στόχους πάλης που θα αμφισβητούν και θα συγκρούονται με τα συμφέροντα και την κερδοφορία τους. Αυτή την γραμμή πάλης αντιπαραθέτουν οι ταξικές δυνάμεις των ναυτεργατών στα σχέδια του εφοπλιστικού κεφαλαίου και πρωτοστατούν στην οργάνωση νέων αγώνων.


Α. Ζ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ