ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Φλεβάρη 2002
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ
Για τα κοινωνικά όρια της εργατικής τάξης

Είναι γεγονός ότι διάφορες αστικές και οπορτουνιστικές αντιλήψεις, γύρω από τη θεωρία για τις κοινωνικές τάξεις, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως η εργατική τάξη τείνει να εξαφανιστεί, λόγω της ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων και ιδιαίτερα της επιστήμης και της τεχνολογίας, όπως αναφέραμε στο προηγούμενο άρθρο. Υπάρχουν, όμως, και θεωρίες που προβάλλουν ότι ο πρωτοπόρος ρόλος της εργατικής τάξης στην κοινωνική εξέλιξη περνά σε άλλα κοινωνικά στρώματα. Ετσι για παράδειγμα ο Μαρκούζε, στη δεκαετία του '60 στα βιβλία του «Ερως και πολιτική» και «Μονοδιάστατος άνθρωπος», υποστήριζε ότι ο πρωτοπόρος ρόλος στην ανάπτυξη της κοινωνίας έχει περάσει στους διανοούμενους και τους φοιτητές. Βεβαίως, η συγκεκριμένη άποψη στηρίζεται στην αντίληψη ότι στην εργατική τάξη ανήκουν μόνο οι χειρώνακτες εργάτες, και στην προκειμένη περίπτωση, αναπτύχτηκε η θεωρία για τις «μπλε φόρμες» και τα «λευκά κολάρα», που υπονοούσε ότι οι ηγετική κοινωνική δύναμη στην κοινωνική εξέλιξη δεν μπορεί να είναι η εργατική τάξη, αλλά δυνάμεις που ασκούν διευθυντικό ρόλο στην καπιταλιστική οικονομία, (λευκά κολάρα) και κατ' επέκταση στην κοινωνία. Ανάλογες οπορτουνιστικές θεωρίες αναπτύχτηκαν και Γάλλους μελετητές, όπως ο Γκαροντί, που ανέπτυξε τη θεωρία του «νέου ιστορικού συνασπισμού», οι οποίοι διεύρυναν τα όρια των δυνάμεων που αντικειμενικά βρίσκονται στην πρωτοπορία των κοινωνικών εξελίξεων, (αυτοί μιλούσαν και για σοσιαλισμό, αλλά αναθεωρώντας την κοσμοθεωρία του μαρξισμού - λενινισμού), και που σύμφωνα μ'αυτές τις θεωρίες ο ηγετικός ρόλος μοιράζεται ανάμεσα στην εργατική τάξη και τη διανόηση, (άλλοι πρόσθεταν και τη νεολαία), ή θα ανήκει αποκλειστικά στη διανόηση.

Και αυτές οι αντιλήψεις έχουν σχέση με τα κοινωνικά όρια της εργατικής τάξης. Ζήτημα θεμελιακό για τη στρατηγική και την ταχτική του Κομμουνιστικού Κόμματος και του επαναστατικού κινήματος, ιδιαίτερα για την πολιτική ενότητας και συμμαχιών, μαζί βεβαίως με το πρωταρχικό, ποια κοινωνική δύναμη, αντικειμενικά είναι φορέας του σοσιαλισμού -κομμουνισμού, άρα και πρωτοπορία, ηγέτης, στην ταξική πάλη.

Σχετικά με τα κοινωνικά όρια της εργατικής τάξης, αλλά και με τα κριτήρια για το χωρισμό της κοινωνίας σε τάξεις, υπάρχουν διάφορες προσεγγίσεις που δεν παίρνουν υπ' όψιν το βασικό, τη σχέση με τα μέσα παραγωγής, και βεβαίως σε συνδυασμό με τ' άλλα κριτήρια, τη θέση στο σύστημα παραγωγής, το ρόλο τους στην οργάνωσή της, το ύψος του εισοδήματος και τον τρόπο που το αποκτούν.

Στις αστικές κοινωνικές επιστήμες, στα πολιτικά έντυπα και στην πολιτική γενικά, χρησιμοποιούνται διάφοροι όροι για τον προσδιορισμό διαφόρων κοινωνικών ομάδων. Αρκετά γνωστοί και διαδεδομένοι είναι όροι όπως: Εργαζόμενοι, υπάλληλοι, μισθωτοί ή μισθοσυντήρητοι, παραγωγοί ή παραγωγικές τάξεις, ή ακόμη και συγκεκριμένοι προσδιορισμοί επαγγελμάτων κλπ. Οι όροι αυτοί προσδιορίζουν συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων στην κοινωνία με βάση ένα κοινό γνώρισμα.

Για παράδειγμα: Με τον όρο μισθωτοί, προσδιορίζουμε μια κατηγορία ανθρώπων, που το εισόδημά τους, το αποκτούν με τη μορφή μισθού. Το γνώρισμα αυτό είναι ουσιαστικό μόνο από την άποψη ότι διαχωρίζει μια συγκεκριμένη ομάδα ανθρώπων από τον τρόπο απόκτησης του εισοδήματός τους. Αυτό το γνώρισμα όχι μόνο δεν είναι ικανό, για να προσδιορίσει τα ταξικά χαρακτηριστικά αυτών των ανθρώπων, αλλά μπορεί να τα συγκαλύπτει. Ο εργάτης στη βιομηχανία ή το εμπόριο είναι μισθωτός αλλά έχει εκτελεστικό ρόλο στην παραγωγική διαδικασία και το ύψος του μισθού του κινείται γύρω από την αξία της εργατικής του δύναμης, που την πουλά για να το αποκτήσει.

Ο γενικός διευθυντής της ίδιας επιχείρησης ή ο διευθύνων σύμβουλος έχει διευθυντικό ρόλο στην οργάνωση της παραγωγικής διαδικασίας, φαίνεται ότι παίρνει μισθό, αλλά το ύψος του είναι πολλαπλάσιο του εργάτη, προέρχεται δε από το κέρδος της επιχείρησης. Και οι δυο είναι μισθωτοί, αλλά ο ένας ανήκει στην εργατική τάξη και ο άλλος στην αστική τάξη.

Με τον όρο εργαζόμενοι, προσδιορίζουμε μια συγκεκριμένη κατηγορία ανθρώπων που το κοινό τους χαρακτηριστικό είναι ότι εργάζονται. Αυτό όμως δεν αρκεί, για να προσδιορίσει τα ταξικά τους χαρακτηριστικά, τη διάκριση σε ποια τάξη ανήκουν. Ο εργάτης είναι εργαζόμενος, αλλά εργαζόμενος είναι και ο έμπορος που έχει ένα μικρό κατάστημα και εργάζεται μόνος του σ' αυτό, ή με τα μέλη της οικογένειάς του, ή ανάλογα και ο βιοτέχνης που μπορεί να απασχολεί ταυτόχρονα και δυο εργάτες, αλλά εργάζεται και ο ίδιος. Αυτοί όμως ανήκουν στα μεσαία στρώματα. Συνεπώς, για να προσδιορίσουμε ακριβώς σε ποια τάξη ή στρώμα ανήκει κάθε μέλος της κοινωνίας, και επειδή καθαρός καπιταλισμός δεν υπάρχει, είναι αναγκαίο και υποχρεωτικό να συνυπολογίζουμε τα τέσσερα κριτήρια του ορισμού του Λένιν.

Τα κοινωνικά όρια της εργατικής τάξης έχουν ιστορικά συγκεκριμένο χαρακτήρα και η διεύρυνσή τους βρίσκεται σε άμεση σχέση με την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων και των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής. Αυτό κατά κάποιο τρόπο το βλέπουμε και στη σημερινή σύνθεση της εργατικής τάξης του καπιταλιστικού κόσμου. Η σύνθεσή της στις καθυστερημένες χώρες διαφέρει πολύ από τη σύνθεσή της στις χώρες, με μέσο επίπεδο ανάπτυξης και ακόμη περισσότερο από τη σύνθεσή της στις αναπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες. Διάφορες θεωρίες τοποθετούν όλους τους εργαζόμενους στην εργατική τάξη. Θεωρούν τους μισθωτούς ενιαία τάξη και εκφράζουν την αντίληψη της αντικατάστασης του όρου «προλεταριάτο» με τον όρο «μισθωτοί». Οι αντιλήψεις αυτές, στην ουσία σημαίνουν διάλυση, εξαφάνιση της εργατικής τάξης και έχει ολέθριες συνέπειες στον πολιτικό τομέα. Οδηγεί στην πλήρη άρνηση του πρωτοποριακού ρόλου και της ιστορικής αποστολής της εργατικής τάξης. Παρόμοιες αντιλήψεις για διεύρυνση των ορίων της εργατικής τάξης φτάνουν μέχρι του σημείου να συμπεριλαμβάνουν σ' αυτήν, σαν ενιαίες ταξικές κατηγορίες, όλους τους διανοούμενους και επίσης τους φοιτητές. Οι φοιτητές δεν αποτελούν οικονομικά ενεργό πληθυσμό, ούτε μια ταξικά ενιαία κατηγορία. Η διανόηση είναι διαταξικό κοινωνικό στρώμα. Μπορεί να 'χει κοινό γνώρισμα την ενασχόληση με την πνευματική εργασία, αλλά στο εσωτερικό της υπάρχουν και συντελούνται ταξικές διαφοροποιήσεις. Ενα μέρος της ανήκει στην εργατική τάξη, ένα άλλο στα μεσαία στρώματα και ένα άλλο στην αστική τάξη.

Στις συνθήκες της επιστημονικοτεχνικής προόδου, της αυτοματοποίησης, των «νέων τεχνολογιών» και της πληροφορικής, η αύξηση εργατών με ανεβασμένο μορφωτικό επίπεδο, με προσφορά κυρίως πνευματικής εργασίας είναι αναγκαία, για να κινηθούν τα συνεχώς αναπτυσσόμενα μέσα παραγωγής. Οι διανοούμενοι που ανήκουν στην εργατική τάξη αποτελούν ξεχωριστό τμήμα της. Σε σύγκριση με τις άλλες κατηγορίες της εργατικής τάξης, το τμήμα αυτό, ακριβώς επειδή έχει υψηλό μορφωτικό επίπεδο και κάνει πνευματική εργασία, ο τρόπος που επικοινωνεί στα πλαίσια της εργασίας και της ζωής του, το αποσπούν από τα άλλα τμήματα της εργατικής τάξης και του διαμορφώνουν διαφορετική ψυχολογία, πράγμα που πολλές φορές το δυσκολεύει να συνειδητοποιήσει την πραγματική κοινωνική του θέση. Το γεγονός όμως αυτό δεν αναιρεί καθόλου την αντικειμενική ταξική θέση αυτών των διανοουμένων, αλλά μόνο υπογραμμίζει στο συνειδητό τμήμα της εργατικής τάξης την ανάγκη να καταβάλλει μεγαλύτερες προσπάθειες για να τους διαπαιδαγωγήσει προλεταριακά στην πορεία της ταξικής πάλης.

Σε συγκάλυψη των πραγματικών ταξικών σχέσεων οδηγεί και η χρησιμοποίηση του όρου «κοινωνική τάξη» στη θέση των όρων «επάγγελμα», «κλάδος», που γίνεται από αστούς κοινωνιολόγους. Η τάξη περιλαμβάνει ανθρώπους που ανήκουν όχι σε ένα, αλλά σε πάρα πολλά επαγγέλματα. Στην εργατική τάξη π.χ. ανήκουν άνθρωποι από όλα σχεδόν τα επαγγέλματα.

Γίνεται αντιληπτό ότι όλες αυτές οι θεωρίες ένα σκοπό έχουν. Να εμποδίσουν την ταξική συνειδητοποίηση της εργατικής τάξης, να συσκοτίσουν το δρόμο της πραγματικής της απελευθέρωσης από την εκμετάλλευση και να διαιωνίζουν τον καπιταλισμό.


Σ.Κ.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ