ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 10 Γενάρη 2017
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Από την Πέμπτη «Ο Καυκασιανός κύκλος με την κιμωλία» του Μπρεχτ

Θα προβάλλεται από τη «New Star» στην «Αλκυονίδα» έως τις 25 Γενάρη

Περισσότεροι από 2.000 φίλοι του κινηματογράφου και του θεάτρου απόλαυσαν τις προηγούμενες μέρες την αριστουργηματική κινηματογραφημένη παράσταση «Οι μέρες της Κομμούνας», η οποία θα συνεχιστεί μέχρι και αύριο Τετάρτη, στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema, καθημερινά στις 8 μ.μ.

Στη συνέχεια, στο πλαίσιο του αφιερώματος της «New Star», με τίτλο «ο Μπρεχτ στο Θέατρο», θα προβληθεί από 12 έως 25 Γενάρη αποκλειστικά στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema, «Ο Καυκασιανός κύκλος με την κιμωλία» του Μπέρτολτ Μπρεχτ σε σκηνοθεσία του Peter Kupke.

60 χρόνια πριν, τον Γενάρη του 1957 ο Κάρολος Κουν ανέβασε για πρώτη φορά θεατρικό έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ στην Ελλάδα, σε μετάφραση Οδυσσέα Ελύτη και μουσική Μάνου Χατζιδάκι. Το Γενάρη του 2017, τιμώντας αυτήν την ιστορική επέτειο η «New Star» παρουσιάζει την κινηματογραφημένη θεατρική παράσταση του 1983 στο θέατρο «Berliner Ensemble» που ίδρυσε ο ίδιος ο Μπρεχτ. Μια εκπληκτική παράσταση με τους σημαντικότερους συντελεστές της εποχής. Σκηνοθεσία του Peter Kupke, μουσική: Paul Dessau, φωτογραφία: Bernd Muller, πρωταγωνιστούν: Franziska Troegner, Ekkehard Schall, Hans-Peter Reinecke.

Ενα γοητευτικό, λαϊκό παραμύθι, από τα πιο διάσημα και πολυπαιγμένα έργα του Μπρεχτ παγκοσμίως. «Η δοκιμασία του κύκλου με την κιμωλία του παλιού κινέζικου μυθιστορήματος και θεατρικού έργου καθώς και το βιβλικό αντίστοιχό τους, η δοκιμασία του Σολομώντα, παραμένουν πολύτιμες σαν δοκιμασίες της μητρότητας (για την εξεύρεση της αληθινής μητρικής στοργής), ακόμα κι όταν η μητρότητα ορίζεται πια κοινωνικά αντί βιολογικά», σημειώνει ο ίδιος ο Μπρεχτ για το έργο. Ενα λαϊκό παραμύθι, αισθαντικό και καθάριο, τοποθετείται από τον συγγραφέα, μπροστά από το ιστορικό φόντο που είναι - όπως πάντα - άγριο, αδίστακτο και σκοτεινό. Το μπρεχτικό θέατρο, λαϊκό, ψυχαγωγικό και διδακτικό, με επικές αφηγητικές αποχρώσεις, το έργο που κυριαρχείται από το αντιπολεμικό πνεύμα του συγγραφέα, είναι μια αλληγορία, μια παραβολή «για τον πειρασμό της καλοσύνης», σύμφωνα με τα λόγια του Μπρεχτ.

Ο Μπέρτολτ Μπρεχτ συνδυάζει τη σκληρή κριτική στην εξουσία με την ελπίδα του για τον άνθρωπο, αρχικά το κριτήριο επιλογής είναι η δύναμη, στο τέλος θα νικήσει η αγνή αγάπη. Σ' έναν κόσμο, όπου θριαμβεύει η αδικία, η αλαζονεία της εξουσίας και του πλούτου, σε μια εποχή σκληρή και δύσκολη, όπως αυτή που ζούμε σήμερα, ο Μπρεχτ παραμένει μέγας ποιητής - οραματιστής και μέσα από τη θεατρική πράξη μεταφέρει την πίστη του στο θρίαμβο της Δικαιοσύνης και άρα της Ανθρωπότητας.

Η Γκρούσα, υπηρέτρια στο παλάτι των Αμπασβίλι, καλείται τη μέρα που ξεσπά η επανάσταση στη χώρα, να προστατέψει τον ξεχασμένο νεαρό πρίγκιπα Μιχαήλ από όσους επιδιώκουν το θάνατό του. Βρίσκεται μόνη απέναντι σε ένα βρέφος, το σώζει και το κουβαλά μαζί σε διάφορους προορισμούς. Οσο περνά ο καιρός, εκείνη δοκιμάζεται σκληρά και για να εξασφαλίσει το μέλλον του παιδιού, διακινδυνεύει αρκετές φορές, ενώ φτάνει μέχρι το γάμο με έναν που δεν αγαπά, απλά για να αποκτήσει κοινωνική υπόληψη. Κάποια μέρα εμφανίζεται η πραγματική μητέρα του Μιχαήλ και διεκδικεί κάθε νόμιμο δικαίωμά της, όπως και την περιουσία που κληρονομεί ως πρίγκιπας. Ο ιδιόρρυθμος δικαστής Αζντάκ θα βάλει τις δύο μητέρες σε μια δοκιμασία, ώστε να αποφασίσει σε ποια θα δώσει το παιδί. Και ενώ αρχικά κριτήριο για την επιλογή είναι η δύναμη, στο τέλος θα νικήσει η αγνή αγάπη.

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΠΑΤΡΕΩΝ
Κύκλος εκδηλώσεων σε συνεργασία με το Δήμο Ικαρίας

O Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων ανοίγει τον κύκλο των εκδηλώσεών του για το 2017, με ένα θεατρικό αναλόγιο βασισμένο στο μυθιστόρημα του Κάρλο Φουέντε «Τα κρυστάλλινα σύνορα», ξεκινώντας παράλληλα μια σειρά συνεργασιών και πολιτιστικών ανταλλαγών του Δήμου Πατρέων με το Δήμο Ικαρίας.

Με τίτλο «Η γραμμή της λήθης», το Λαϊκό Εργαστήρι Πολιτισμού «Γ. Τσαρνάς» Δήμου Ικαρίας και η Ομάδα «ΟΔΟΙΠΟΡΟΙ» θα παρουσιάσουν την Τετάρτη 11 Γενάρη, στις 9 μ.μ., στο Δημοτικό Θέατρο «Απόλλων», ένα απόσπασμα που αφορά στη μεξικανική νωπογραφία και τον μεγάλο συνεχιστή της και τη σπουδαία λογοτεχνική κίνηση που έκανε την εμφάνισή της στις χώρες της Λατινικής Αμερικής στη δεκαετία του 1960. Συμπράττουν: Χρύσανθος Μαρούλης: κιθάρα, φλογέρα, Γιάννης Σκιτζής: κρουστά, Σαράντος Φράγκος: αφηγητής. Είσοδος ελεύθερη.

«Ανθρωποι στο σταυροδρόμι» είναι ο τίτλος μιας τσιγκογραφίας του μεγάλου Μεξικανού ζωγράφου Μπίγκο Ριβέρα, που μαζί με τον Νταβίντ Σικέιρος θεωρούνται οι εκπρόσωποι της μεξικανικής αναγέννησης της νωπογραφίας. Είναι γνωστοί στον κόσμο για τις μνημειακές νωπογραφίες τους. Το συγκεκριμένο έργο παραγγέλθηκε στον ζωγράφο από το κέντρο Νέλσον Ροκφέλερ της Νέας Υόρκης το 1933, προκειμένου να κοσμήσει την κεντρική αίθουσα. Το έργο έγινε «δεκτό» με απίστευτες αντιδράσεις, με διαδηλώσεις και οξείες επιθέσεις εφημερίδων και παραγόντων κάθε λογής συντηρητικών κύκλων και κληρικών, με αποτέλεσμα να καταστραφεί ολοσχερώς το 1934. Ο λόγος; Επειδή περιείχε μεταξύ των άλλων τη μορφή του Λένιν. Ο Ριβέρα, όμως, την επόμενη χρονιά το ανασκεύασε και έκτοτε βρίσκεται και κοσμεί την Πόλη του Μεξικού.

Ο Κάρλος Φουέντες δεν είναι παρά ο συνεχιστής της μνημειακής ανθρώπινης νωπογραφίας, σύμφωνα με τους πιο έγκριτους κριτικούς ανήκει στο «λατινοαμερικάνικο μπουμ», όπως θα ονομαστεί η σπουδαία εκείνη λογοτεχνική κίνηση που εμφανίζεται στις χώρες της Λατινικής Αμερικής από τις αρχές της δεκαετίας του 1960. Μιας λογοτεχνικής κίνησης πεδίο σύγκρουσης και συνύπαρξης. Το πρωτόγονο και θαμπό παρελθόν της Λατινικής Αμερικής, οι πρώτες κοινότητες και άποικοι, οι εμφύλιοι πόλεμοι και οι επαναστάσεις συνυπάρχουν με τη ζωή των ανθρώπων και συμπληρώνουν την ταυτότητα των ηρώων.

Η ισχυρή δύναμη της παράδοσης συγκατοικεί αρμονικά με τον πειραματισμό και τη λογοτεχνική καινοτομία. Η γλώσσα γεννιέται στη γη. Το μαγικό, το παραμύθι, το θαύμα, η εξαΰλωση της έκφρασης, αποτελούν στοιχεία του πραγματικού. Αυτός ο «μαγικός ρεαλισμός», όπως θα ονομαστεί, αποτελεί δομικό στοιχείο της σπουδαίας αυτής λογοτεχνικής παραγωγής. Τα έργα του είναι σπουδαία όχι γιατί καταγράφουν με τρόπο θαυμαστό, αλλά γιατί διεκδικούν. Διεκδικούν το παρόν - το παρόν όλων μας που δεν μπορεί να παρέλθει.

«Με μια κιθάρα... γυρίζοντας τον κόσμο»

H Tέτη Κασιώνη στο τραγούδι και ο Γιώργος Αθανασίου στην κλασική κιθάρα ενώνονται για να δημιουργήσουν ένα ταξίδι γεμάτο από χρώματα και αρώματα μακρινών τόπων. Σημείο συνάντησης το μαγικό φουαγιέ του Θεάτρου «Κάτω απ' τη Γέφυρα», το Σάββατο 14 Γενάρη, στις 23.30. Είσοδος ελεύθερη, ελάχιστη κατανάλωση 5 ευρώ.

Το ταξίδι προσφέρεται για όλους. Τραγούδια από τη Μεσόγειο, τις Ελληνόφωνες περιοχές της Κάτω Ιταλίας, τη Λατινική Αμερική και τα Βαλκάνια θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της παράστασής τους. Εντονες ερμηνείες από τους δύο μουσικούς, σε διασκευές διαχρονικών κομματιών του διεθνούς αλλά και του εγχώριου ρεπερτορίου. Βασικά χαρακτηριστικά της παράστασής τους η δραπέτευση και το πάθος, που παρασέρνουν τους θεατές σε μια αξέχαστη μουσική περιήγηση.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ