ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 10 Γενάρη 2015
Σελ. /24
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΤΑΞΙΚΑ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ
Σημαντική παρέμβαση για τις εξελίξεις με το «Norman Atlantic»

Σε συνέντευξη Τύπου, επανέφεραν κρίσιμα ερωτήματα και ανέδειξαν τα πραγματικά αίτια του ναυτικού ατυχήματος

Μια ακόμα σημαντική παρέμβαση, για να αποκαλυφθούν τα αίτια και οι πραγματικοί υπεύθυνοι για την πολύνεκρη τραγωδία στο πλοίο «NORMAN ATLANTIC», έκαναν χτες τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία των Μηχανικών (ΠΕΜΕΝ), των Κατωτέρων Πληρωμάτων Μηχανής (ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ), Μαγείρων (ΠΕΕΜΑΓΕΝ) και Πληρωμάτων Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών (ΠΕΠΡΝ).

Με συνέντευξη Τύπου, τα σωματεία ανέδειξαν την προσπάθεια, που βρίσκεται σε εξέλιξη από το υπουργείο Ναυτιλίας και τις ιταλικές αρχές, να «βγάλουν λάδι» το εφοπλιστικό κεφάλαιο και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, τη ναυλώτρια εταιρεία «ΑΝΕΚ», την πλοιοκτήτρια εταιρεία «VISEMAR DI NAVIGAZIONE».

Παίρνοντας πρώτος το λόγο, ο πρόεδρος της ΠΕΜΕΝ, Σάββας Τσιμπόγλου, παρουσίασε το εισηγητικό κείμενο που σύνταξαν τα σωματεία. Σ' αυτό σημειώνεται:

«Τα σωματεία μας εκφράζουν τα θερμά τους συλλυπητήρια στους συγγενείς των αδικοχαμένων επιβατών του πλοίου "NORMAN ATLANTIC" και δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν τις προσπάθειες και θα εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια για να αποκαλυφθούν οι πραγματικές αιτίες αυτής της πολύνεκρης τραγωδίας και να καταλογιστούν οι ευθύνες στους πραγματικούς υπευθύνους.

Το τονίζουμε αυτό γιατί, τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα, έχει αρχίσει ήδη η επιχείρηση συγκάλυψης των ευθυνών της εγκληματικής πολιτικής, που έχει κριτήριο το εφοπλιστικό κέρδος και αναζήτησης "εξιλαστήριων θυμάτων".

Από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ
Από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου στα γραφεία της ΠΕΜΕΝ
Τα σωματεία μας με ευθύνη έθεσαν εξαρχής κρίσιμα, πραγματικά ερωτήματα που απαιτούν απαντήσεις και σήμερα επανερχόμαστε καυτηριάζοντας τόσο την προσπάθεια του ελληνικού υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας όσο και των ιταλικών αρχών που επιχειρούν να αθωώσουν την πλοιοκτήτρια εταιρεία "VISEMAR DI NAVIGAZIONE" και τη ναυλώτρια - «ΑΝΕΚ», τις κυβερνήσεις των δύο κρατών και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

Κρίσιμα ερωτήματα

Σημειώνουμε συγκεκριμένα:

Πρώτο, στα επιβατηγά - οχηματαγωγά πλοία, που μεταφέρουν μεγάλο αριθμό φορτηγών και εκατοντάδες επιβάτες, κάθε παρατήρηση που αφορά προβλήματα αξιοπλοΐας επιβάλλεται να αντιμετωπίζεται πολύ αυστηρά και να τίθεται θέμα άμεσης συμμόρφωσης, με την απαγόρευση του ταξιδιού του πλοίου. Πολύ περισσότερο που στην περίπτωση του "NORMAN ATLANTIC" οι παρατηρήσεις των επιθεωρητών αφορούσαν προβλήματα στο σχέδιο έκτακτης ανάγκης, τους μηχανισμούς στεγανότητας του πλοίου, στα σωστικά μέσα, στον εφεδρικό φωτισμό ανάγκης κ.ά.

Η έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας από το νηογνώμονα (ιδιωτική εταιρεία) δε δίνει απάντηση στην ουσία του προβλήματος, πολύ περισσότερο που έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι πιστοποιητικά αξιοπλοΐας εκδόθηκαν ακόμα και για σαπιοκάραβα που βυθίστηκαν στην πορεία.

Δεύτερο, παραμένουν τα ερωτήματα για την διαδρομή του "NORMAN ATLANTIC", τις μετασκευές που έχει κάνει, την παραβίαση του προβλεπόμενου αριθμού επιβατών και οχημάτων.

Το χάος που επικράτησε για τον ακριβή προσδιορισμό των επιβατών, οι αντιφατικές λίστες της ναυλώτριας εταιρείας «ΑΝΕΚ», οι διαφορετικοί αριθμοί των επιβατών που έδωσαν οι ελληνικές και οι ιταλικές αρχές βγάζουν σοβαρό πρόβλημα, που πιθανώς σχετίζεται με την πρακτική υπεράριθμων επιβατών.

Τρίτο, στην πράξη αποδεικνύεται, για άλλη μια φορά, ότι η μείωση των οργανικών συνθέσεων είναι "κίνδυνος - θάνατος" για την ασφάλεια του πλοίου, γιατί, εκτός του προβλήματος της καθημερινής εντατικοποίησης της δουλειάς, ο ανεπαρκής αριθμός του πληρώματος σημαίνει αδυναμία κάλυψης των αναγκών που δημιουργούνται σε έκτακτες συνθήκες και αυτό το πρόβλημα εκδηλώθηκε στο πλοίο "NORMAN ATLANTIC".

Τέταρτο, ιδιαίτερος έλεγχος πρέπει να γίνει για τις αιτίες της πυρκαγιάς, τη λειτουργία του συστήματος έγκαιρης ανίχνευση και αυτόματης κατάσβεσης, την κατάσταση των πυροσβεστικών μέσων, τη στεγανότητα των τμημάτων του πλοίου, παίρνοντας υπόψη τη γρήγορη επέκταση της φωτιάς. Ελεγχος, επίσης, πρέπει να γίνει για την καταλληλότητα του συστήματος της άμεσης ενημέρωσης των επιβατών.

Πέμπτο, το πρώτο καθήκον στην περίπτωση ενός φλεγόμενου πλοίου είναι η άμεση εγκατάλειψη και η στράτευση όλων των μέσων για το σκοπό αυτό. Σε διαφορετική περίπτωση οι επιβαίνοντες παγιδεύονται και διαμορφώνεται ανεξέλεγκτη κατάσταση με μεγάλους κινδύνους να καούν άνθρωποι ζωντανοί, να πεθάνουν από ασφυξία, να πέσουν ανοργάνωτα επιβάτες στη θάλασσα, να πάρει το σκάφος κλίση ή ακόμα και να ανατραπεί.

Απαράδεκτες καθυστερήσεις

Η απαράδεκτη καθυστέρηση στην εκκένωση του πλοίου αποτελεί βασικό λόγο της τραγωδίας στο "NORMAN ATLANTIC".

Τα γεγονότα τονίζουν πως υπήρχαν δυνατότητες γρήγορης εκκένωσης του πλοίου και δεν αξιοποιήθηκαν, γιατί δε σχεδιάστηκε η επιχείρηση διάσωσης έγκαιρα, άμεσα, με τη συνδρομή των παραπλέοντων πλοίων, ακόμα και αλιευτικών που προσέτρεξαν στο καιγόμενο πλοίο. Ενώ δεν αξιοποιήθηκε ο καθοριστικός ρόλος πολεμικών πλοίων από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Αλβανία, του ελικοπτεροφόρου ιταλικού πλοίου, ελικοπτέρων παντός καιρού και ρυμουλκών - ναυαγοσωστικών ανοικτής θαλάσσης.

Οι ισχυρισμοί περί αδυναμίας έγκαιρης άφιξης πολεμικών πλοίων, αδυναμία πτήσης ελικοπτέρων παντού καιρού και αδυναμία χρησιμοποίησης ναυαγοσωστικών δεν είναι βάσιμοι και η καθυστέρηση δε δικαιολογείται από την κακοκαιρία. Για το λόγο αυτό απαιτείται έλεγχος για το αν υπήρξε ο αναγκαίος σχεδιασμός, αν έγινε η αναγκαία, έγκαιρη διακρατική συνεννόηση, αν αξιοποιήθηκαν όλες οι δυνατότητες κινητοποίησης (όλων) των ελικοπτέρων παντός καιρού και των ναυαγοσωστικών των ιδιωτικών εταιρειών που θα μπορούσαν να έχουν συμβολή και στην (έγκαιρη) ρυμούλκηση του πλοίου στο κοντινότερο λιμάνι.

Εκτο, υπάρχει, επίσης ένα ακόμα μεγάλο ερωτηματικό: Από τη στιγμή που διαπιστώθηκαν προβλήματα στο συντονισμό της επιχείρησης διάσωσης, γιατί δε δόθηκε εντολή να επιβιβαστούν στο "NORMAN ATLANTIC" ειδικά εκπαιδευμένες ομάδες για την πυρόσβεση και την οργάνωση της εγκατάλειψης του πλοίου. Πρόκειται για πολύ σοβαρή παράλειψη που απαιτείται να απασχολήσει τις έρευνες για τις αιτίες της τραγωδίας.

Συμπερασματικά, αποδεικνύεται, για άλλη μια φορά, πως πίσω και από αυτή την τραγωδία βρίσκεται το κυνήγι του καπιταλιστικού κέρδους και η πολιτική που υπηρετεί τα εφοπλιστικά συμφέροντα.

Τα ίδια τα γεγονότα μαρτυρούν πως οι ευθύνες βρίσκονται στην πλοιοκτήτρια εταιρεία και την εταιρεία που ναύλωσε το πλοίο, στην ελληνική, την ιταλική κυβέρνηση και στις αρμόδιες αρχές που επέτρεψαν τον απόπλου οχηματαγωγού - επιβατηγού πλοίου με σοβαρά προβλήματα και δεν πήραν τα αναγκαία κατάλληλα μέτρα, δεν κινητοποίησαν το σύνολο των μέσων που θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν την έγκαιρη και κατά το δυνατόν ασφαλή εγκατάλειψη του πλοίου.

Είναι απαράδεκτο ότι μέχρι σήμερα οι κυβερνήσεις Ελλάδας και Ιταλίας δεν έχουν δώσει ακριβή στοιχεία για τον αριθμό των νεκρών, των αγνοουμένων και του συνόλου των επιβαινόντων».

Για τις οργανικές συνθέσεις

Παίρνοντας τον λόγο, ο πρόεδρος της ΠΕΕΜΑΓΕΝ, Γιώργος Αντωνόπουλος, αναφέρθηκε στις μειωμένες οργανικές συνθέσεις των πλοίων της γραμμής Ελλάδας - Ιταλίας. Οπως τόνισε, «στη γραμμή αυτή δραστηριοποιούνται 12 πλοία, από τα οποία τα 7 υπό ιταλική σημαία και μικρή σύνθεση πληρώματος και τα με 5 υπό ελληνική. Τα πλοία με ιταλική σημαία, εφαρμόζοντας τους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που έχουν γνώμονα την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των εφοπλιστών, είχαν πολύ μικρή, σε σημείο επικίνδυνο, οργανική σύνθεση, κάτι που είχαμε από την αρχή καταγγείλει. Το υπουργείο Ναυτιλίας στις 7 Ιούλη του 2013 μιμήθηκε αυτές τις οργανικές συνθέσεις».

Πρόσθεσε ότι με συνεχείς καταγγελίες τα σωματεία είχαν αναφέρει ότι οι αυτές οι μειωμένες οργανικές συνθέσεις δεν πληρούν τους στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας και δεν επαρκούν για την χρήση των σωστικών μέσων. «Δυστυχώς -τόνισε- η πραγματικότητα και η ίδια η ζωή το επιβεβαίωσε. Τα πλοία που δραστηριοποιούνται στη γραμμή είναι εν δυνάμει "NORMAN ATLANTIC", είναι δηλαδή πλοία υψηλού κινδύνου».

Οι διεκδικήσεις των σωματείων

Στη βάση της πείρας που έχει συγκεντρωθεί από τα προηγούμενα ναυτικά εγκλήματα και της τραγωδίας του πλοίου «NORMAN ATLANTIC», τα σωματεία καλούν τους ναυτεργάτες να ενισχύσουν τον αγώνα τους για τα ζητήματα της ασφάλειας και της προστασίας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και θέτουν τους ακόλουθους στόχους πάλης:

  • Οι έλεγχοι της αξιοπλοΐας των πλοίων και η έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών να γίνονται με κρατική ευθύνη και τη συμμετοχή των ναυτεργατών, των ναυτεργατικών σωματείων.
  • Να καθοριστούν νέοι αυστηροί κανόνες ναυπήγησης των Ε/Γ - Ο/Γ πλοίων που θα ενισχύουν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
  • Να καθιερωθεί υποχρεωτικά σύστημα ρυμούλκησης στην πρύμη, έτοιμο για άμεση και εύκολη χρήση και για τα Ε/Γ - Ο/Γ πλοία.
  • Απαγόρευση απόπλου των πλοίων, στα οποία υπάρχουν παρατηρήσεις για σοβαρά προβλήματα ασφαλείας, εξασφάλιση της επάρκειας και καταλληλότητας των σωστικών και πυροσβεστικών μέσων.
  • Απαγόρευση απόπλου των επιβατικών πλοίων σε περίπτωση κακοκαιρίας και κατάργηση της ρύθμισης που μεταφέρει την ευθύνη στον πλοίαρχο.
  • Αμεσο, ειδικό έλεγχο της αξιοπλοΐας των παρήλικων επιβατικών πλοίων και των πλοίων που έχουν κάνει μετασκευές.
  • Προσαρμογή των οργανικών συνθέσεων στις ανάγκες των πλοίων, υπολογίζοντας την περίπτωση εκτάκτων καταστάσεων που οι απαιτήσεις αυξάνονται.
  • Εξασφάλιση ουσιαστικής δημόσιας εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης των αξιωματικών και των πληρωμάτων των πλοίων, ειδικό βάρος στην εκπαίδευση για τα σωστικά - πυροσβεστικά μέσα, ειδική φροντίδα για την εξασφάλιση της ελληνομάθειας ως «κοινής γλώσσας» συνεννόησης.
  • Δημιουργία Σταθμών Ερευνας και Διάσωσης σε νησιά του Βορείου Αιγαίου, στο Ιόνιο Πέλαγος, στη Μεσόγειο Θάλασσα με διακρατική συνεννόηση.
  • Εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του συστήματος GMDSS (Διεθνούς συστήματος για την ασφάλεια στη ναυτιλία και για τις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης).
Καταγγελία για απλήρωτο πλήρωμα

Σε ανακοίνωσή τους τα ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ σημειώνουν: «Από καταγγελίες των 11 ναυτεργατών μελών του πληρώματος του Ε/Γ-Ο/Γ "ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ" της ναυτιλιακής "Παναγία Οδηγήτρια ΝΕ", οι οποίοι βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας από τις 13/10/2014, λόγω μη καταβολής δεδουλευμένων και ενώ παραμένει γι' αυτό τον λόγο ανοιχτό το ναυτολόγιο του πλοίου με οφειλές στο ΝΑΤ, η εταιρεία προχωράει στη μεταβολή του ονόματος του πλοίου και εκβιάζει για ναυτολόγηση ναυτεργατών προς αντικατάσταση αυτών που βρίσκονται σε επίσχεση εργασίας, θέλοντας να το ναυλώσει, όπως δηλώνει, στη ναυτιλιακή εταιρεία ΑΝΕΚ». Τα σωματεία απαιτούν από τις υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και του ΝΑΤ «να μην προχωρήσουν σε καμία μεταβολή του ναυτολογίου μέχρι την εξόφληση των δεδουλευμένων και την εξόφληση των οφειλών στο ΝΑΤ», ενώ ζητούν να γίνει έλεγχος του πλοίου από την Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων «για σοβαρά προβλήματα στην ασφάλεια και την αξιοπλοΐα του».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ