ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Γενάρη 2010
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΑΤΖΕΝΤΑ
«Ερως και ψυχή»... λόγου και εικόνας

Η πνευματικότητα, η ευαισθησία, η καλαισθησία, προπαντός το ταλέντο δύο γυναικών δημιουργών - της συγγραφέως Ζωής Βαλάση και της ζωγράφου και βραβευμένης εικονογράφου Φωτεινής Στεφανίδη - έσμιξαν και καρποφόρησαν θαυμαστά στο βιβλίο τους «Ερως και Ψυχή» (εκδόσεις «Στεφανίδη»).

Η Ζωή Βαλάση απέδωσε το περιεχόμενο σε πανέμορφη, λάλουσα γλώσσα, έγραψε επίσης την εξαιρετική εισαγωγή και τις σημειώσεις (μυθολογικές, φιλολογικές κ.ά.) και η Φωτεινή Στεφανίδη εικονογράφησε με εκπληκτικής ωραιότητας πίνακες τη διήγηση για τον Ερωτα και την Ψυχή, μια από τις διηγήσεις που συναποτελούν το «μυθιστόρημα» του Απουληίου Λεύκιου «Μεταμορφώσεις» ή «Ο χρυσός γάιδαρος». «Μυθιστόρημα», το μόνο της λατινικής γραμματείας που σώζεται ολόκληρο (11 βιβλία), στο οποίο ο συγγραφέας παρουσιάζει «πρόσωπα και τύχες ανθρώπων να παίρνουν άλλες μορφές και έπειτα ξανά στην πρωτινή τους όψη να γυρίζουν», όπως, στη μετάφραση του έργου από τον Γιώργο Σεφέρη, λέει το πρωταγωνιστικό πρόσωπο, ο Λούκιος από την Κόρινθο. Παθός... είναι και ο Λούκιος, αφού ο συγγραφέας (αυτοβιογραφούμενος, όπως θεωρούν οι μελετητές του) με το πρόσωπο του φιλοπερίεργου Λουκίου, τον - μεταμορφώνει όχι σε μπούφο (βύα), όπως ήθελε ο ίδιος, αλλά σε γάιδαρο. Γάιδαρος, όμως, που δεν απώλεσε την ανθρώπινη διάνοιά του, όπως δεν την έχασαν και όλοι οι «πρόγονοι» και «απόγονοί» του, καθώς αυτή η παραμυθία του Απουληίου ερχόταν από τα αρχαιότερα χρόνια και μεταγράφηκε από συγγραφείς και άλλους καλλιτέχνες των επόμενων αιώνων.

Ο Ρωμαίος ρήτορας, δικηγόρος, νεοπλατωνιστής φιλόσοφος, ταλαντούχος, εκλεκτικιστικού στιλ συγγραφέας Απουλήιος Λεύκιος (125-180 μ.Χ), από το Μάδουρο της Καρχηδόνας, γνώστης της φοινικικής, λατινικής και ελληνικής, «μάγος» και μύστης των απόκρυφων λατρειών της Ανατολής, γνώριζε τις εκδοχές του μύθου αυτού από την αρχαιότητα και από έργα του Λουκίου από την Πάτρα και του Ψευδολουκιανού. Εχοντας, όμως, μελετήσει και τα πλατωνικά έργα «Φαίδρος» και «Συμπόσιο», σχετικά με την ένωση, το χωρισμό και την επανένωση της Ψυχής με το θεό Ερωτα, μεταπλάθει τον αλληγορικό μύθο του «χρυσού γαϊδάρου». Συνθέτει το μύθο πολύτροπα, ρεαλιστικά, κωμικοτραγικά, δηκτικά, ειρωνικά. Η γλώσσα του πολύχυμη, αρχαΐζουσα, εκλεκτικιστική, αλλά και καθημερινή, υμνεί το δίπολο Ερωτας - Ψυχή, αλλά και θλίβεται για το χωρισμό τους, αφού ο θεός Amor είναι αθάνατος, ενώ η Ψυχή θνητή.


Α. Ε.

Ατέρμονα «ταξίδια» με τους «Εncardia»

«Ενα παραμύθι ακόμα...» τιτλοφορείται η μουσικοχορευτική παράσταση που θα «ξετυλίγει» το συγκρότημα «Εncardia» από την Πέμπτη (14/1) και κάθε Πέμπτη (Γενάρης και Φλεβάρης), στην «Αυλαία» (Αγίου Ορους 15, Βοτανικός, τηλ.: 2103474074). Ξεπερνώντας όπως πάντα τα όρια της γιορτής, αλλά και των εκπλήξεων, προσκαλούν σε επτά μοναδικές βραδιές, σε επτά θεραπευτικές παρεμβάσεις για το χρόνο που αρχίζει και για τα χρόνια που έρχονται...

Ασυγκράτητοι μουσικοί και αεικίνητες χορεύτριες τραγουδούν, χορεύουν και ανασυνθέτουν μοναδικά μουσικές και τραγούδια ελληνόφωνα της Κάτω Ιταλίας. Με κιθάρες, ντέφια, ακορντεόν, φυσαρμόνικες, καστανιέτες, μαντολίνα και νταούλια, με τραγούδια, χορούς και θρύλους του ιταλικού Νότου, οι «Εncardia» υπόσχονται μία σειρά από εκρηκτικές νύχτες γεμάτες κέφι, χορό, συγκίνηση και ψυχή. Κάθε βραδιά θα είναι διαφορετική, καθώς στη σκηνή μαζί με το συγκρότημα θ' ανεβαίνουν κατά περίπτωση ξεχωριστοί φίλοι και συνεργάτες. Οι Νίκος Ξυδάκης, Καίτη Κουλλιά, Κώστας Θωμαΐδης, Βασίλης Λέκκας, o καραγκιοζοπαίχτης Ιάσων Μελισσηνός, το θέατρο κούκλας «Κιβωτός Μύθων» και ο ηθοποιός Ηλίας Λογοθέτης συμμετέχουν αποφασιστικά στην «πρόκληση» των «Εncardia», σε βραδιές που γίνονται ταξίδι και το ταξίδι γιορτή.

Από τη Μόσχα ... στην Alfama

Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μελωδική συνεργασία φιλοξενείται έως τις 14/1 στο «Half Note» (Τριβωνιανού 17, Μετς, 210-9213310), όπου η Μαργαρίτα Zορμπαλά συναντά επί σκηνής τον τραγουδιστή των φάδος Helder Moutinho. H Ελληνίδα τραγουδίστρια με τη μαγευτική φωνή κάνει μια μουσική αναδρομή και διαδρομή μέσα από τις χώρες, τις γλώσσες και τις κουλτούρες που βίωσε - Μόσχα, Λισσαβόνα, Αθήνα - και συμπράττει σε ένα ειδικό πρόγραμμα με έναν από τους ξεχωριστούς άνδρες τραγουδιστές του φάδος στην Πορτογαλία. Ενα ατμοσφαιρικό «ταξίδι» από τη Μόσχα ...στην Alfama, το οποίο συνάμα αποτελεί μια από τις πιο ενδιαφέρουσες πολιτιστικές προτάσεις των ημερών. Τους δύο τραγουδιστές θα συνοδεύσουν οι: Ricardo Parreira: πορτουγκέζικη κιθάρα, Pedro Pinhal: κλασική κιθάρα, Κώστας Ράπτης: μπαγιάν, Μιχάλης Πορφύρης: βιολοντσέλο, Θοδωρής Οικονόμου: πιάνο, επιμέλεια, ενορχήστρωση, διεύθυνση ορχήστρας. Παραστάσεις: Δευτέρα - Σάββατο (10.30μμ), Κυριακή (9μμ).

Σχέδια και γλυπτά

Εκθεση σχεδίων και γλυπτών του Γιαννούλη Χαλεπά εγκαινιάζεται στις 14/1 (8μ.μ.) στις «Kalfayan Galleries» (Χάρητος 11). Ευρύτερα γνωστός για το γλυπτό του «Η Κοιμωμένη» που βρίσκεται στο Α' Νεκροταφείο Αθηνών και το οποίο έφτιαξε το 1877 σε νεαρή ηλικία, ο Γιαννούλης Χαλεπάς (1851 - 1938) είναι ένας από τους σημαντικότερους Ελληνες γλύπτες. Γεννημένος στην Τήνο, έναν τόπο με μεγάλη παράδοση στη μαρμαρογλυπτική, έζησε μια τρικυμιώδη ζωή, ενώ για 13 χρόνια παρέμεινε έγκλειστος στο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας. Το 1901 επέστρεψε στην Τήνο, αλλά δεν δούλεψε παρά μόνο μετά το θάνατο της μητέρας του το 1916. Από αυτή την περίοδο έχει διασωθεί μεγάλος αριθμός σχεδίων και προπλασμάτων σε πηλό, από τα οποία όμως κανένα δεν έγινε σε μάρμαρο.

Με σπουδές στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και αργότερα στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου, τα πρώιμα έργα του Γ. Χαλεπά είναι επηρεασμένα από το συντηρητικό πνεύμα που επικρατούσε στα τέλη του 19ου αιώνα. Στη συνέχεια όμως απορρίπτει τον ακαδημαϊσμό, γίνεται πιο τολμηρός, και επικεντρώνεται στη διερεύνηση της φόρμας και της σύνθεσης δημιουργώντας έργα μεγάλης εκφραστικότητας. Το μοναδικό ταλέντο του και η δημιουργικότητά του, τον κατατάσσουν μεταξύ των κορυφαίων Ελλήνων καλλιτεχνών. Η θεματογραφία του αντλεί συχνά έμπνευση από την ελληνική μυθολογία, ενώ περιλαμβάνει επίσης αλληγορίες, θρησκευτικά θέματα και πορτρέτα. Στη δημιουργία του Γ. Χαλεπά διακρίνει κανείς την εξελικτική πορεία της ελληνικής τέχνης, από τον ακαδημαϊσμό του 19ου στην εκφραστικότητα του 20ού αιώνα. Ενα ευρύ φάσμα του έργου του καλλιτέχνη παρουσιάστηκε στην αναδρομική έκθεση στην Εθνική Γλυπτοθήκη το 2007. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 13/2.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ