ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 1 Ιούνη 2011
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Πολιτισμός είναι κοινωνικό αγαθό

Η κατάσταση στο χώρο του Πολιτισμού με βάση και τις τελευταίες αποφάσεις της κυβέρνησης είναι ιδιαίτερα κρίσιμη. Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, μπροστά σ' αυτή την πραγματικότητα, καλεί σε συσπείρωση όλα τα καλλιτεχνικά σωματεία και τα σωματεία των εργαζομένων στο χώρο του θεάματος - ακροάματος, ώστε με κοινή δράση τους να εμποδιστεί η υλοποίηση αυτής της πολιτικής, να ανατραπούν τα σχέδια μετατροπής του Πολιτισμού και των εργαζόμενων σ' αυτόν σε μέσα παραγωγής κέρδους. Ο Πολιτισμός είναι κοινωνικό αγαθό και πρέπει να εξασφαλιστεί η ανεμπόδιστη πρόσβαση του λαού σε κάθε έκφρασή του.

Το ΣΕΗ καλεί σε συνάντηση όλους τους φορείς του Πολιτισμού, αύριο στη 1.00 μ.μ., στα γραφεία του (Κάνιγγος 33).

Στην ανακοίνωση - κάλεσμα αναφέρεται μεταξύ άλλων: «Συνεχίζεται η κάθετη μείωση του κρατικού προϋπολογισμού για τον Πολιτισμό, ενώ κατευθύνεται ο κύριος όγκος της στα συγκεντρωμένα ιδιωτικά πολιτιστικά ιδρύματα. Μέσω πολιτιστικών οργανισμών, όπως η ΕΡΤ και το Φεστιβάλ Αθηνών, πραγματοποιείται μαζικό πρόγραμμα ενίσχυσης του πολιτιστικού διεθνικού προϊόντος, με αποτέλεσμα να περιέλθει η ελληνική πολιτιστική δημιουργία στη φτώχεια και στην αφάνεια».

«Μέσω της πρωτοφανούς υποχρηματοδότησης οδηγούνται στη χρεοκοπία τα κρατικά θέατρα, οι ορχήστρες, τα μουσεία, τα περιφερειακά φεστιβάλ, οι δημοτικοί πολιτιστικοί οργανισμοί, με σκοπό την ιδιωτικοποίησή τους. Η Λυρική Σκηνή έχει ήδη αποφασιστεί να παραχωρηθεί στο Ιδρυμα Νιάρχος, ενώ η οπερέτα που στεγαζόταν στο "Ακροπόλ" έκλεισε».

«Τα ΔΗΠΕΘΕ οδηγούνται σε αφανισμό. Τα περισσότερα έχουν χρηματοδοτηθεί με μόλις 50.000 ευρώ για την τρέχουσα περίοδο, με αποτέλεσμα να αναστέλλεται κάθε δραστηριότητά τους, να διογκώνονται τα χρέη τους, ενώ οι προγραμματικές συμβάσεις που καθορίζουν τη λειτουργία τους να είναι πια 6μηνες. Παράλληλα ωθούνται μέσω της πολιτικής του υπουργείου Πολιτισμού στη μετατροπή τους σε Ανώνυμες Εταιρείες (όπως το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, με βασικό μέτοχο την επιχείρηση ΑΝΕΚ). Ετσι μεθοδεύεται η ληστρική παραχώρησή τους στο κεφάλαιο. Τα διάφορα καλλιτεχνικά αρχεία συγκεντρώνονται στα χέρια των ιδιωτικών επιχειρηματικών οργανισμών (Μουσείο Μπενάκη, Μέγαρο Μουσικής) με σκοπό τη μελλοντική εκμετάλλευσή τους. Η τραγική κατάσταση στην οποία οδηγήθηκε το Θεατρικό Μουσείο είναι ουσιαστικά εκβιασμός, με σκοπό την πρόσδεσή του σε αυτά τα ιδρύματα».

«Με απόφαση της ΕΕ και των οπτικοακουστικών μονοπωλίων μετατρέπονται σε αντικείμενο αγοραπωλησίας τα πνευματικά δικαιώματα των καλλιτεχνών - τα οποία, η ΕΕ στα επίσημα κείμενά της τα εκλαμβάνει ως "πνευματική ιδιοκτησία", επομένως "ιδιοκτησία" που μπορεί να "αλλάξει χέρια" και στο πλαίσιο της "ελεύθερης αγοράς" να καταλήγει στους ισχυρότερους. Κόβονται οι επιχορηγήσεις στο ελεύθερο θέατρο για την περίοδο 2010-2011. Παράλληλα όλο και περισσότερο μετατοπίζονται οι πολιτιστικές δραστηριότητες στα συγκεντρωμένα πολιτιστικά ιδρύματα των επιχειρηματικών ομίλων, με σκοπό τον πλήρη έλεγχο της ανεξάρτητης καλλιτεχνικής παραγωγής και της συνδεδεμένης με αυτήν κρατικής χρηματοδότησης. Το κράτος δεν διστάζει να καλύψει ακόμα και τα δάνεια του Μεγάρου ή τις ελιτίστικες εκδηλώσεις του Μουσείου Μπενάκη στο εξωτερικό, κατασπαταλώντας εκατομμύρια ευρώ που προέρχονται από το υστέρημα του ελληνικού λαού».

«Το νομοσχέδιο για τον κινηματογράφο παραδίδει την εγχώρια κινηματογραφία στην κερδοσκοπία των επιχειρηματιών, αφαιρώντας από τους δημιουργούς τα στοιχειώδη δικαιώματα καλλιτεχνικής επιλογής. Επεκτείνεται η εμπορική "αξιοποίηση" των Μουσικών Συνόλων, σε εκδηλώσεις με πανάκριβα εισιτήρια, εκδηλώσεις που δεν καλύπτουν τις ανάγκες του λαού για πολιτισμό, αλλά τις απαιτήσεις κερδοφορίας των συγκεντρωμένων επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στο χώρο (Μέγαρο Μουσικής, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών κ.ά.). Η Ορχήστρα των Χρωμάτων, δημιούργημα του Μάνου Χατζιδάκι, αντιμετωπίζει τεράστια οικονομικά προβλήματα έχοντας απλήρωτους επί μήνες τους μουσικούς της. Οι αρχαιολογικοί χώροι καταρρέουν από έλλειψη προσωπικού και πόρων, ενώ οι αρχαιότητες μετατρέπονται κι αυτές σε πολιτιστικό εμπόρευμα».

Λυρική αυλαία στο Ηρώδειο

Dimitris Gavalas

Με την παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ανοίγει σήμερα (9 μ.μ.) στο Ηρώδειο η αυλαία του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών. Δύο όπερες του ιταλικού βερισμού, η «Καβαλερία Ρουστικάνα» του Πιέτρο Μασκάνι και οι «Παλιάτσοι» του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο συνθέτουν το λυρικό δίπτυχο, που φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή του Γκρέιαμ Βικ, ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες όπερας. Τη σημερινή πρεμιέρα θα ακολουθήσουν τρεις ακόμη παραστάσεις, στις 3, 4, 5/6. Παρότι πρόκειται για δύο διαφορετικά έργα - η «Καβαλερία Ρουστικάνα» μια ραψωδία δοσμένη ρομαντικά για τη γη και την αγροτική ζωή, ενώ οι «Παλιάτσοι», μια ιστορία μουσικού θεάτρου που εκτυλίσσεται στα παρασκήνια - έχουν και κοινούς θεματικούς άξονες, όπως το πάθος, τη μοιχεία, τη ζήλια, την τιμή, την εκδίκηση.

Η «Καβαλερία Ρουστικάνα», η πρώτη ολοκληρωμένη όπερα του Πιέτρο Μασκάνι σε λιμπρέτο των Ταρτζιόνι - Τοτζέτι και Μενάσι (βασισμένο στο ομώνυμο δράμα του Τζοβάνι Βέργκα), έκανε πρεμιέρα το 1890 στη Ρώμη, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία. Το πανέμορφο ορχηστρικό Ιντερμέτσο που χωρίζει τη μονόπρακτη όπερα σε δύο μέρη παίζεται συχνά ως ξεχωριστό έργο για ορχήστρα. Οι «Παλιάτσοι», το πρώτο σημαντικό έργο του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο, στο επίκεντρο έχουν την τραγική ιστορία του επικεφαλής ενός περιπλανώμενου θιάσου της commedia dell' arte. Σε λιμπρέτο του συνθέτη, η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε με μαέστρο τον Τοσκανίνι (Μιλάνο, 1892) και ο απόλυτος θρίαμβός της επισκίασε κάθε επόμενο εγχείρημα του Λεονκαβάλο.

Η μουσική διεύθυνση είναι του Λουκά Καρυτινού, τα σκηνικά - κοστούμια του Γιώργου Σουγλίδη και οι φωτισμοί του Τζουζέπε ντι Ιόριο. Ερμηνεύουν: «Καβαλερία Ρουστικάνα»: Χαρίκλεια Μαυροπούλου, Ειρήνη Καράγιαννη - Γεωργία Ηλιοπούλου, Ρούντι Παρκ - Βαγγέλης Χατζησίμος, Δημήτρης Πλατανιάς - Κάρλος Αλμαγκέρ, Μαρία Βλαχοπούλου. «Παλιάτσοι»: Στιούαρτ Νηλ, Ελενα Κελεσίδη, Δημήτρης Πλατανιάς - Κάρλος Αλμαγκέρ, Αντώνης Κορωναίος - Νίκος Στεφάνου, Διονύσης Σούρμπης. Συμμετέχουν: Ορχήστρα και Χορωδία ΕΛΣ και η παιδική χορωδία «ROSARTE».

Διορίστηκε διευθύντρια...

Το ΥΠΠΟΤ ανακοίνωσε χτες το διορισμό της Λόλας - Θεοδώρας Τότσιου στη θέση της διευθύντριας του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (η θητεία της είναι 5ετής). Οπως είναι γνωστό, το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, ο παλαιότερος δημόσιος φορέας πολιτισμού αντιμετωπίζει προβλήματα επιβίωσης. Το ΥΠΠΟΤ μείωσε δραματικά τη χρηματοδότησή του, καθιστώντας ανέφικτη τη λειτουργία του, ενώ οι περίπου 100 εργαζόμενοι - εκτός των 17 μονίμων - είναι απλήρωτοι επί 8 μήνες. Ο Σύλλογος Καθηγητών του Ωδείου συνεχίζει - από τις 26 Μαΐου - τις κινητοποιήσεις του με 48ωρες κυλιόμενες απεργίες (μέχρι αύριο), διεκδικώντας πλήρη κάλυψη του εγκριθέντος προϋπολογισμού, άμεση καταβολή κρατικής επιχορήγησης, καταβολή όλων των οφειλόμενων δεδουλευμένων στο διδακτικό προσωπικό του ωδείου, διασφάλιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα του κ.ά.

Το διάσημο συγκρότημα «Αλεξαντρώφ», με 125 χορωδούς μουσικούς και χορευτές της Στρατιωτικής Ακαδημίας της Μόσχας δίνει τρεις παραστάσεις (1-3/6), στο «Badminton». Το ρεπερτόριο του συγκροτήματος περιλαμβάνει πατριωτικά, επαναστατικά, παραδοσιακά τραγούδια και χορούς κλπ. Στο προαύλιο του «Badminton» ξεκινούν οι θερινές εκδηλώσεις - αφιέρωμα στις μεγάλες μορφές του ελληνικού κινηματογράφου. Σήμερα πραγματοποιείται ρεσιτάλ του Μίμη Πλέσσα, με την διεθνούς φήμης σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου, σε τραγούδια του συνθέτη από τον κινηματογράφο και όχι μόνο.



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ