ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 1 Μάρτη 2013
Σελ. /32
Για τη Λαϊκή Συμμαχία

Ενότητα «Η αντικειμενική βάση της συμμαχίας των λαϊκών δυνάμεων με την εργατική τάξη» (άρθρο 61 των ΘΕΣΕΩΝ) και Ενότητα «Ο χαρακτήρας της Λαϊκής Συμμαχίας» (άρθρα 62 - 68 των ΘΕΣΕΩΝ):

Οι ενότητες αυτές, κατά τη γνώμη μου, αποτελούν την πεμπτουσία των κατευθύνσεων που δίνουν οι Θέσεις στον τομέα της μαζικής δράσης. Γι' αυτόν το λόγο όμως θα έπρεπε να είχε δοθεί κάπως μεγαλύτερη προσοχή στο σχετικό κείμενο, τόσο από πλευράς διατύπωσης όσο και από πλευράς διάρθρωσης. Η διατύπωση πλατειάζει, είναι περιγραφική και στερείται αυστηρότητας και ακριβολογίας. Τα δύο πρώτα μειονεκτήματα (ο πλατειασμός και η περιγραφικότητα) θα μπορούσαν να παραβλεφθούν ή να θεωρηθούν ήσσονος σημασίας, αν έλλειπε το τρίτο (η χαλαρή, μη αυστηρή διατύπωση).

Τι εννοώ;

Η έννοια της Λαϊκής Συμμαχίας (Λ.Σ.), το περιεχόμενό της, ο χαρακτήρας της, πρόκειται ασφαλώς την επόμενη περίοδο να απασχολήσουν το σύνολο των κομματικών μελών, και όχι μόνο. Πλήθος τα σχετικά ερωτήματα που πρόκειται ν' αντιμετωπίσουμε, είτε θα γεννηθούν σ' εμάς τους ίδιους, κατά τη συμμετοχή μας στην καθημερινή δράση, είτε θα μας τα θέσουν φίλοι ή εχθροί του Κόμματος. Να αναφέρω ένα, από τα πιο κεφαλαιώδη, αλλά και από τα πλέον εύλογα, τα πλέον αναμενόμενα:

Ποιος, με βάση τη γενική πολιτική του τοποθέτηση, μπορεί να γίνει δεκτός στη Λ.Σ. (η οποία δεν έχει, βέβαια, τη μορφή κόμματος, συλλόγου, σωματείου κ.λπ.) ως φίλος μέλος;

Πρέπει να ψάξει πολύ κανείς για να συναγάγει την απάντηση, ενώ θα 'πρεπε αυτή να ήταν, ας μου επιτραπεί η έκφραση, σερβιρισμένη στο πιάτο, ρητά διατυπωμένη δηλαδή.

Κατά τη γνώμη μου, η απάντηση που δίνουν οι Θέσεις είναι:

Φίλος της Λ.Σ. μπορεί να γίνει εκείνος που:

1) έχει «αντιμονοπωλιακή αντικαπιταλιστική» (sic) τοποθέτηση και

2) τάσσεται υπέρ της προοπτικής της λαϊκής εξουσίας.

[άρθρο 62: «Η Λ.Σ. είναι σε συμφωνία... ...προς την εργατική λαϊκή εξουσία].

Ερωτήματα παρεπόμενα της άνω απάντησης:

α) Απαιτείται αθροιστικά να συντρέχουν και οι δύο προϋποθέσεις ή αρκεί μία από αυτές; (οποιαδήποτε από τις δύο;).

β) «Αντιμονοπωλιακή αντικαπιταλιστική τοποθέτηση»: Τι νόημα έχει αυτός ο όρος «αντιμονοπωλιακός αντικαπιταλιστικός»; Ο αντικαπιταλιστικός δεν είναι και αντιμονοπωλιακός; Είναι! Ενώ, βέβαια, ο αντιμονοπωλιακός δεν είναι κατ' ανάγκη και αντικαπιταλιστικός. Λοιπόν; Πλατειασμός σε βάρος της σαφήνειας.

γ) Αυτός που τάσσεται υπέρ της λαϊκής εξουσίας, της εξουσίας δηλαδή της εργατικής τάξης και των συμμάχων της, μπορεί να είναι... φιλοκαπιταλιστής; Οχι! Είναι σίγουρα αντικαπιταλιστής. Ενώ ο όρος «αντικαπιταλιστής» δεν συνεπάγεται κατ' ανάγκη τον οπαδό της λαϊκής εξουσίας, καθόσον υπάρχουν πλείστες όσες τριτοδρομικές και ρεφορμιστικές θεωρίες «ειρηνικής» μετάβασης στο σοσιαλισμό.

Αρα, αν θέτουμε αθροιστικά και τις δύο προϋποθέσεις του άρ. 62, αυτές συμπυκνώνονται θαυμάσια στην εξής μία: «εκείνος που τάσσεται υπέρ της εργατικής λαϊκής εξουσίας».

Αν, από την άλλη, αρκούμαστε στην ικανοποίηση μιας από τις δύο προϋποθέσεις, τότε:

1) είτε δεχόμαστε, όπως πιο πάνω, «εκείνον που τάσσεται υπέρ της εργατικής λαϊκής εξουσίας»

2) είτε θα πρέπει να δεχτούμε «εκείνον που έχει αντικαπιταλιστική κατεύθυνση», το οποίο, όπως ήδη ανέπτυξα, είναι μάλλον ανεπαρκές...

Αρα συμπεραίνουμε ότι όλη αυτή η απεραντολογία, ο πλατειασμός του άρθρου 62 πού καταλήγει; Στο εξής λιτό (και σαφές): «Η λαϊκή συμμαχία στην καθημερινή της δράση, όπως αυτή περιγράφεται στο κείμενο των Θέσεων, έχει ως όραμα την εργατική λαϊκή εξουσία».

Είναι έτσι ή κάνω λάθος; Δεν υποστηρίζω ότι αποκλείεται να κάνω λάθος, αλλά μου είναι δύσκολο να δεχτώ ότι, αν κάνω λάθος, ευθύνομαι κατά κύριο λόγο εγώ. Είμαι της γνώμης ότι σ' αυτή την περίπτωση κατά κύριο λόγο ευθύνεται το κείμενο των Θέσεων, επειδή αφήνει περιθώρια πολλαπλής ανάγνωσης. Τα δικά μας κείμενα δεν πρέπει να θυμίζουν (στη διατύπωση, όχι στην ουσία) θεολογικά κείμενα, διότι τότε και η προσπάθεια ερμηνείας τους θα απαιτεί... θεολογικές επιδόσεις.

Υπάρχει ένας αντίλογος, ότι τάχα στενεύουμε ασφυκτικά τα όρια αποδοχής προσέγγισης του εργατόκοσμου στη Λ.Σ., διότι στην ουσία ζητάμε από τους ανθρώπους να έχουν ασπαστεί το σοσιαλισμό (σχετικά, και η κριτική για την «εγκατάλειψη» του ΑΑΔΜ και την «υποκατάστασή» του από τη Λ.Σ.). Δεν αναφέρομαι σ' αυτές τις απόψεις, παρά μόνο για να τοποθετηθώ ως προς αυτές, τοποθετούμενος ταυτόχρονα πάνω στις Θέσεις, ως ακολούθως:

1) Σήμερα το ΑΑΔΜ δεν δίνει απάντηση στα οξυμένα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη η εργατική τάξη, σε συνθήκες δομικής κρίσης του καπιταλιστικού συστήματος, που εκδηλώνεται τόσο στη χώρα μας όσο και παγκόσμια. Σήμερα θα ήταν ευνουχισμός του κινήματος ο περιορισμός του στα όρια του ΑΑΔΜ. Ορθά λοιπόν σήμερα το κίνημα το προσανατολίζει το ΚΚΕ στην ανάπτυξη της Λ.Σ.

2) Είναι, από την άλλη, γεγονός ότι όσο πιο συγκεκριμένος, με μεγαλύτερη ακρίβεια προσδιορισμένος γίνεται ο στόχος, ο προσανατολισμός του κινήματος (παράβαλε: Λ.Σ. έναντι ΑΑΔΜ) τόσο πιο πολύ στενεύει ο κύκλος των εργαζομένων στους οποίους απευθύνεται (αντίστοιχα παράβαλε: στενότερος κύκλος με κίνημα προσανατολισμένο στο χτίσιμο της Λ.Σ. απ' ό,τι στο χτίσιμο του ΑΑΔΜ).

Τι θα επιλέξουμε;

Η απάντηση φαίνεται εκ πρώτης όψεως ότι προϋποθέτει ιεράρχηση προτεραιοτήτων: Ασφαλώς και το σωστό προσανατολισμό επιζητούμε και τις πλατιές μάζες των εργαζομένων θέλουμε να εντάξουμε στη δράση που σχεδιάζουμε. Ποιο αξιολογούμε πρώτο και ποιο δεύτερο; Αυτή την αξιολόγηση πρέπει να την κάνουμε, σε κάθε περίπτωση. Ομως, όχι γενικώς αλλά καθόσον αφορά την κρίση μας για το χαρακτήρα και το περιεχόμενο της Λ.Σ., υφίσταται πράγματι τέτοιο δίλημμα, δηλαδή να επιλέξουμε έναν «αυστηρό» στόχο (τη Λ.Σ. εν προκειμένω, όπως δίνεται στο κείμενο των θέσεων), με αποτέλεσμα να στενεύουμε τον κύκλο των δυνάμει συνοδοιπόρων μας ή να επιλέξουμε έναν πιο «ήπιο» στόχο (π.χ. το ΑΑΔΜ), με αποτέλεσμα να διευρύνουμε τον κύκλο των δυνάμει συνοδοιπόρων μας; Υπάρχει τέτοιο δίλημμα ή είναι απατηλό;

Εξαρτάται από το πώς βλέπουμε τη λειτουργία των Λαϊκών Επιτροπών, της Λ.Σ.:

Αν δεχόμαστε να έρθουν μαζί μας στη δράση της Λ.Σ. όσοι ομολογούν ότι συμφωνούν με το πλαίσιο αρχών της (αντικαπιταλιστικός προσανατολισμός κ.λπ.), δίκην καταστατικού συλλόγου, τότε πράγματι υπάρχει τέτοιο δίλημμα.

Αντίθετα, αν δεχόμαστε να έρθουν μαζί μας στη δράση της Λ.Σ. εργαζόμενοι χωρίς να προαπαιτείται η συμφωνία τους με τις αρχές και το χαρακτήρα της Λ.Σ., αλλά απλώς η μη εναντίωσή τους σ' αυτά, η μη εχθρική στάση τους, παράλληλα με τη συμφωνία τους, εξυπακούεται, με το εκάστοτε πρόγραμμα δράσης της Λ.Σ., τότε δεν υπάρχει τέτοιο δίλημμα. Και νομίζω ότι αυτό πρέπει να εφαρμόζεται και, βέβαια, τούτο να γίνει καθαρό στη διατύπωση των κομματικών ντοκουμέντων.


Λευτέρης - Δικαίος Παπαδέας
Συνταξιούχος δημ. υπάλληλος. Φίλος του ΚΚΕ

Για την προσέγγιση στη Σοσιαλιστική Επανάσταση

Η ανάγκη προσέγγισης στη Σοσιαλιστική Επανάσταση, καθιστά αναγκαία πέρα των άλλων και την πολιτική των συμμαχιών του Κόμματος. Πρόκειται για ταχτική μεγάλης στρατηγικής σημασίας. Σε αυτή την ανάγκη απαντούσε σωστά το 15ο Συνέδριο με την ταχτική του Αντιιμπεριαλιστικού - Αντιμονοπωλιακού Δημοκρατικού Μετώπου (ΑΑΔΜ).

Οι θέσεις του 19ου Συνεδρίου ανατρέπουν αυτήν τη λογική και αντιπροτείνουν τη Λαϊκή Συμμαχία, που έχει διαφορετικό χαρακτήρα. Οσα προτείνονται για τη συγκρότηση - σύνθεση - δράση κλπ της Λαϊκής Συμμαχίας, δε βοηθούν στη συγκέντρωση πλατιών δυνάμεων, δε βοηθούν στην προσέγγιση στη Σοσιαλιστική Επανάσταση.

Ετσι δημιουργείται σοβαρότατο κενό ταχτικής. Οι διαφορές του ΑΑΔΜ με τη Λαϊκή Συμμαχία είναι μεγάλες. Το ΑΑΔΜ πρόκειται για συμμαχία κοινωνική αλλά και πολιτική, για συσπείρωση Αντιμονοπωλιακή - Αντιιμπεριαλιστική - Δημοκρατική. Συσπείρωση στη βάση της αντίθεσης μονοπωλίων - ιμπεριαλισμού από τη μια και του λαού από την άλλη.

Αντίθετα στη Λαϊκή Συμμαχία γίνεται λόγος για συσπείρωση μόνο κοινωνική και (όχι πολιτική), αποκλείει καθαρά τη συμμαχία ακόμα και την κοινή δράση με άλλα πολιτικά κόμματα.

Σύμφωνα με τις Θέσεις, η Λαϊκή Συμμαχία είναι σήμερα ως ένα μικρό βαθμό διαμορφωμένη με κοινό πλαίσιο του ΠΑΜΕ - ΠΑΣΥ - ΠΑΣΕΒΕ - ΜΑΣ - ΟΓΕ, που αποτελούν τους φορείς συγκρότησής της. Πρέπει να έχει σαφή αντιμονοπωλιακό - αντικαπιταλιστικό προσανατολισμό. Δηλαδή συσπείρωση στη βάση της αντίθεσης Καπιταλισμός - Σοσιαλισμός, που συγκεντρώνει πολύ λιγότερες λαϊκές δυνάμεις. Αφαιρείται ο αντιιμπεριαλιστικός και δημοκρατικός προσανατολισμός που περιλαμβανόταν στο ΑΑΔΜ.

Δηλαδή, στη Λαϊκή Συμμαχία θα μπουν μόνο όσοι συμφωνούν με το αντιμονοπωλιακό και το αντικαπιταλιστικό χαρακτήρα της, θα μπουν μόνο όσοι συμφωνούν με το ΚΚΕ, το ΠΑΜΕ και τους άλλους φορείς που δημιούργησε το Κόμμα.

Σύμφωνα με τις Θέσεις, η συνεργασία του ΚΚΕ με άλλα κόμματα «είναι θνησιγενής». Φαίνεται ότι δεν παίρνεται υπόψη η επιτυχημένη και νικηφόρα συνεργασία των ΚΚ, με άλλα κόμματα π.χ. στις Λαϊκές Δημοκρατίες στην Ανατ. Ευρώπη.

Οι κομμουνιστές στη Χιλή συνεργάστηκαν με τις δυνάμεις του Αλιέντε. Η ήττα δεν οφειλόταν στο ότι από τη φύση της η συνεργασία ήταν θνησιγενής, αλλά γιατί ο Αλιέντε δεν πήρε τα κατάλληλα μέτρα για να περάσει στα χέρια της κυβέρνησης η πραγματική εξουσία. Ούτε το ΕΑΜ ήταν θνησιγενές από τη φύση του, αλλά ηττήθηκε από τα λάθη της ηγεσίας του.

Με τη Λαϊκή Συμμαχία δε θα γίνει δυνατό να συγκεντρωθούν μαζικά άλλες δυνάμεις που έχουν χαμηλή πολιτική πείρα.

Αν θέλουμε συσπείρωση ευρύτερων μαζών, θα πρέπει να συγκεντρωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες δυνάμεις, που θίγονται ή καταστρέφονται από τα μονοπώλια και τον ιμπεριαλισμό, που υφίστανται στο «πετσί» τους την κρατική καταστολή. Δεν είναι δυνατόν σε συνθήκες καπιταλισμού, οι πλατιές λαϊκές μάζες να αποκτήσουν αντικαπιταλιστική συνείδηση και να συμφωνούν με το ΚΚΕ στη δικτατορία προλεταριάτου, γι' αυτό και προβάλαμε τη συγκρότηση του ΑΑΔΜ.

Σύμφωνα με τις Θέσεις, η Λαϊκή Συμμαχία δε θα παίρνει μέρος σε κανενός είδους εκλογές και φυσικά δε θα διεκδικεί εξουσία. Επίσης η Λαϊκή Συμμαχία θα αποτελέσει το πρόπλασμα για τη συγκρότηση του Επαναστατικού Εργατικού - Λαϊκού Μετώπου, που αν νικήσει θα εγκαθιδρύσει την εργατική - λαϊκή εξουσία, δηλαδή τη δικτατορία του προλεταριάτου.

Δεν είναι φανερό ότι υπάρχει ένα τεράστιο κενό; Τι σημαίνει πρόπλασμα; Kαι εφόσον η Λαϊκή Συμμαχία δεν έχει πολίτικο χαρακτήρα, δεν θα παλεύει για την εξουσία, είναι σχεδόν αδύνατον να μετεξελιχθεί σε Επαναστατικό Μέτωπο, δε θα βοηθήσει στην προσέγγιση της Επανάστασης.

Επίσης, είναι φανερό, ότι υποβαθμίζεται ο αντιιμπεριαλιστικός - δημοκρατικός χαρακτήρας της Συμμαχίας. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι Θέσεις και άλλα κείμενα, δε θεωρούν τη χώρα μας εξαρτημένη, αλλά χώρα με κάποιες εξαρτήσεις. Στην πραγματικότητα η εξάρτηση έγινε τα τελευταία χρόνια πιο ισχυρή (συνεχής παραχώρηση κυριαρχικών δικαιωμάτων, μεγαλύτερη συμμετοχή στη νέα τάξη πραγμάτων, πολυεθνικά μονοπώλια ελέγχουν πιο βαθιά την ελληνική οικονομία). Αυτό δε σημαίνει ότι όλα τα παραπάνω γίνονται χωρίς τη θέληση και με τη σύμφωνη γνώμη του μεγάλου κεφαλαίου στην Ελλάδα και του πολιτικού του προσωπικού. Η άποψη της ανισόμετρης «αλληλεξάρτησης» υποβαθμίζει το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι μια εξαρτημένη χώρα.

Το 15ο Συνέδριο απαντούσε καθαρά και ρεαλιστικά σε όλα τα παραπάνω ζητήματα. Ελεγε ότι το Μέτωπο θα είναι Αντιιμπεριαλιστικό - Αντιμονοπωλιακό - Δημοκρατικό και όχι Αντικαπιταλιστικό. Οι επεξεργασίες του 15ου ήταν στη λογική του Λένιν και της Κομμουνιστικής Διεθνούς για το Ενιαίο Εργατικό Μέτωπο και το σχηματισμό Εργατικής Κυβέρνησης, στη λογική των Μετώπων που αλλού νίκησαν (π.χ Ανατ. Ευρώπη - Λαϊκές Δημοκρατίες), αλλού ηττήθηκαν (π.χ. ΕΑΜ, Χιλή). Ο Λένιν έφτασε μάλιστα στο να συμμαχήσει στην Επαναστατική κυβέρνηση με τους αριστερούς Εσέρους και να δεχθεί ολόκληρο το αγροτικό τους πρόγραμμα, για να κερδίσει την εμπιστοσύνη της αγροτιάς. Στην ίδια λογική του Λένιν βρίσκονταν η ταχτική της μετεξέλιξης της αστικοδημοκρατικής επανάστασης σε Σοσιαλιστική, καθώς και η δημιουργία εθνικοαπελευθερωτικών, αντιφασιστικών, αντιιμπεριαλιστικών κλπ Μετώπων που θα οδηγούσαν τελικά στη Σοσιαλιστική Επανάσταση.

Αυτήν τη θεωρητική αντίληψη και πρακτική πείρα του Παγκόσμιου Κομουνιστικού Κινήματος πρέπει να την αξιοποιούμε και όχι να την απορρίπτουμε. Στηριγμένο σε αυτή την αντίληψη και πρακτική το 15ο Συνέδριο έβαζε (πέρα από την επαναστατική κυβέρνηση χωρίς εκλογές) ως ενδεχόμενο το σχηματισμό με εκλογές αντιμονοπωλιακής αντιιμπεριαλιστικής κυβέρνησης σε συνθήκες βέβαια οξυμένης ταξικής πάλης. Μιας κυβέρνησης στο έδαφος του καπιταλισμού, όχι για να διαχειριστεί το σύστημα (όπως θέλουν οι οπορτουνιστές), αλλά με τη στήριξη και τη συμμετοχή του λαού να πάρει τα «κλειδιά» του κράτους , στα χέρια της, να ξεσηκώνει το λαό, να προωθήσει τα πρώτα μέτρα του Προγράμματός της. Ετσι ώστε να συμβάλλει στη δημιουργία επαναστατικής κατάστασης, στο να ανοίξει ο δρόμος για τη Σοσιαλιστική Επανάσταση.

Αυτό που πρέπει να απορρίψουμε είναι μια «στενή πολιτική», που οδηγεί μαθηματικά στη στασιμότητα και τη συρρίκνωση. Μήπως εκεί δεν οφείλεται η απόσπαση ελάχιστων επιπλέον δυνάμεων στις εκλογές του περασμένου Μάη, σε συνθήκες μάλιστα τεράστιων ανακατατάξεων σε βάρος του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ;

Δεν επηρέασε αυτή η πολιτική μας γραμμή που σε συνδυασμό με την πόλωση στις εκλογές του Ιούνη να έχουμε το γνωστό αποτέλεσμα; Δε συμβάλλει στις μεγάλες δυσκολίες που έχουμε στην οικοδόμηση του Κόμματος και της ΚΝΕ, στην ανασύνταξη του συνδικαλιστικού κινήματος, στην αύξηση των δυνάμεών μας, στη λειψή σύνδεση με τις μάζες;

Κατά τη γνώμη μου σε συνθήκες οικονομικής κρίσης άλλοι θα έπρεπε να είναι οι δείκτες επιρροής του Κόμματος. Και σε κάθε περίπτωση θα έπρεπε να είναι ανοδικοί. Μπορούμε βέβαια να ακολουθήσουμε το «μοναχικό» δρόμο. Οι δυσκολίες όμως θα είναι τεράστιες, μέχρι και αξεπέραστες.


Αντώνης Σκυλλάκος
ΚΟΒ Λάρισας

Κατάθεση άποψης για το 19ο Συνέδριο
  • Ανάκαμψη και ανάπτυξη σε ποιο πλαίσιο και ποιας χώρας;

Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε σε εμάς πρώτα, αλλά και στον παραέξω κόσμο, ότι στις δεδομένες παγκόσμιες συνθήκες, οι μέχρι σήμερα οικονομικές δυνάμεις (ΗΠΑ, Ιαπωνία, ΕΕ), σταδιακά αποδυναμώνονται. Η παντοδυναμία τους απειλείται και κινδυνεύει από τις ανερχόμενες οικονομικές δυνάμεις (BRIKS). Στα πλαίσια του ανταγωνισμού που αυτές επέβαλαν με την GATT και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου, οι κυρίαρχες ιμπεριαλιστικές δυνάμεις, βρίσκονται αντιμέτωπες με τις ανερχόμενες οικονομικές ελίτ χωρών που διαθέτουν σε αφθονία αυτό που οι ίδιες προσπαθούν να επιβάλουν στο ζωτικό τους οικονομικό χώρο, τη φθηνή εργατική δύναμη, και με τις οποίες αντιμάχονται για τον έλεγχο των πηγών ενέργειας και πρώτων υλών.

Στα πλαίσια του μεταξύ τους ανταγωνισμού, η δυνατότητα επικράτησης, οποιουδήποτε από τους ανταγωνιζόμενους, θα καθορισθεί από τη δυνατότητά του να ελέγξει όσο το δυνατόν μεγαλύτερες (οικονομικά και γεωγραφικά) αγορές, και έχοντας συμπιέσει στο μέγιστο δυνατό τα κοστολόγια της παραγωγής του, κάτι που αυτόματα «μικραίνει» οικονομικά τις αγορές στις οποίες απευθύνονται.

Αυτό από μόνο του οδηγεί σε νέο κύκλο αντιπαράθεσης και ανταγωνισμού, με στόχο όχι μόνο την εξουδετέρωση και το ξεκαθάρισμα στο εσωτερικό των χωρών τους, αλλά και με κάθε μέσο των αντίπαλων χωρών και οικονομιών.

«Το κεφάλαιο τρομάζει η έλλειψη κέρδους ή το πολύ μικρό κέρδος ... όταν το κεφάλαιο έχει το ανάλογο κέρδος γίνεται τολμηρό. Με 10% αισθάνεται τον εαυτό του σίγουρο και μπορεί να το χρησιμοποιήσει κανείς παντού, με 20% γίνεται ζωηρό, με 50% θετικά τολμηρό, με 100% τσαλαπατάει όλους τους ανθρώπινους νόμους, με 300% δεν υπάρχει έγκλημα που να μην ριψοκινδυνεύει να το πράξει, ακόμα και με κίνδυνο να πάει στην κρεμάλα» Καρλ Μαρξ.

Το ξεπέρασμα της από του αστούς αποκαλούμενης «κρίσης χρέους» των περίπου 8 τρισ. ευρώ στο χώρο της ΕΕ, δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την καταστροφή - διαγραφή των ψίχουλων του ελληνικού χρέους των περίπου 350 δισ.

Με αυτό λοιπόν το πλαίσιο πρέπει ξανά και ξανά να τονίζουμε ότι η όποια δυνατότητα αναιμικής ανάπτυξης και ανάκαμψης της χώρας μας, προορίζεται, περιορίζεται και προγραμματίζεται, για τους όχι μόνο οικονομικά μεγάλους αλλά και πολιτικά ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους. Για δε τον ελληνικό λαό, όπως και για τους άλλους ευρωπαϊκούς λαούς, επιφυλάσσεται, ετοιμάζεται και προορίζεται, για άλλη μια φορά, και από χειρότερη θέση, ο ρόλος του αιμοδότη, μεταφορικά και κυριολεκτικά, της όποιας αναπτυξιακής διαδικασίας.

  • Για την πορεία της εκλογικής δύναμης του Κόμματος στις αναμετρήσεις του 2012.

Δεν είναι σωστή η εκτίμηση της ΚΕ για τον καθορισμό του διαφορετικού πλαισίου στις δυο εκλογικές αναμετρήσεις του 2012. Χρειαζόταν και έπρεπε να εξειδικεύσουμε τι σημαίνει λαϊκή αντεπίθεση και πώς αυτή διεξάγεται στα πλαίσια των εκλογικών αναμετρήσεων. Με τη θέση και τη στάση που κρατήσαμε στις δύο τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις, και στο μεσοδιάστημα, δεν πείσαμε τον ελληνικό λαό ότι το κάλεσμα για λαϊκή αντεπίθεση πριν από τις εκλογές δεν στηριζόταν μόνο στην πρόθεσή μας για αλλαγή εξουσίας και στην αγανάκτησή του, αλλά και σε συγκεκριμένες και σωστά επεξεργασμένες θέσεις και προτάσεις από την πλευρά μας για το πώς και τι θα έπρεπε να κάνει ο λαός για την επιτυχία αυτής της αντεπίθεσης.

Αντιθέτως, η ΚΕ υπερασπίζεται την άποψη ότι από την πρώτη εκλογική αναμέτρηση έπρεπε να περάσουμε σε άμυνα (για τη μείωση των απωλειών), γιατί δεν είχε εξειδικεύσει τα μέτωπα και την τακτική, ώστε να είναι σε θέση το κόμμα να καθοδηγήσει τη λαϊκή αντεπίθεση και σε περίοδο εκλογικών αναμετρήσεων. Με την αδυναμία μας να καθοδηγήσουμε τη λαϊκή αντεπίθεση, και στη συνέχεια να ζητάμε όντας οι μεγάλοι χαμένοι της αναμέτρησης, την επίσπευση της δεύτερης αναμέτρησης, μην έχοντας καλά - καλά προετοιμάσει την εκ του αποτελέσματος επιβεβλημένη πλέον, άμυνα της δεύτερης αναμέτρησης για τη μείωση των απωλειών, καταφέραμε τελικά να απογοητεύσουμε όχι μόνο τις λαϊκές προσδοκίες, αλλά και ένα μεγάλο αριθμό ψηφοφόρων και φίλων του Κόμματος.

Παρόλα αυτά, η άρνηση συμμετοχής σε κυβέρνηση αστικής διαχείρισης αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη για το εργατικό - λαϊκό κίνημα.

Για τους παραπάνω χειρισμούς, και εκτός από τις ευθύνες της ΚΕ, πιστεύω ότι σοβαρότατο ρόλο έπαιξε και η αδύναμη επαφή μας με τη λαϊκή πλειοψηφία, μιας και απουσιάζουμε από πολλούς χώρους που αυτή δραστηριοποιείται.

  • Για τη Λαϊκή εξουσία.

Για την επιτυχή έκβαση της λαϊκής αντεπίθεσης και την κατάκτηση της Λαϊκής Εξουσίας, είναι σωστό το γενικό πλαίσιο της ΚΕ. Αναγκαίο όμως είναι να παρθεί μια σειρά από συγκεκριμένα οργανωτικά και ιδεολογικά μέτρα που θα έχουν σαν στόχο, να αποδεσμεύσουν δυνάμεις από την οργανωτική δουλειά και να εξοπλίσουν μέλη και στελέχη, έτσι ώστε να αξιοποιηθούν στη δουλειά των μαζικών φορέων και να ψηθούν στο καμίνι της καθημερινότητας του ελληνικού λαού. Προϋπόθεση για το παραπάνω είναι να αξιοποιηθούν τα νέα εργαλεία της επιστήμης και της τεχνολογίας στη συλλογή και επεξεργασία στοιχείων, για την ενίσχυση της επιτελικής δουλειάς και των βοηθητικών επιτροπών της ΚΕ. Αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών για τη γρήγορη διάχυση από πάνω προς τα κάτω και αμφίδρομα, της κοινοβουλευτικής, συνδικαλιστικής και πολιτικής εμπειρίας. Υπάρχει ανάγκη δημιουργίας και ανάπτυξης τεχνικού μηχανισμού που θα υποστηρίζει όλα τα παραπάνω, από την ΚΕ μέχρι τις ΚΟΒ. Ιδιαίτερη προσοχή και προετοιμασία για τη λειτουργία αυτού του μηχανισμού που θα είναι πιο αναγκαίος στις συνθήκες που αναφέρονται στη θέση 60 (υποχώρηση ταξικής πάλης και πολεμικές συγκρούσεις).

Κατά την ανάπτυξη και υλοποίηση των παραπάνω, δεν πρέπει να ξεφεύγει από την προσοχή μας ότι ο άμεσος στόχος μας που είναι οι κοινωνικές ομάδες των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων, είναι αυτές που πρώτα εξαθλιώνονται και πιο εύκολα στρέφονται σε αντιδραστική παρά προοδευτική κατεύθυνση, γιατί είναι και οι πιο καθυστερημένες. Υπάρχει γι' αυτό, μεγαλύτερη ανάγκη για όσο το δυνατόν πιο εκλαϊκευμένη απόδοση των θέσεών μας, κάτι που μπορεί να γίνει καλύτερα όταν υπάρχουν συγκεκριμένες και αναλυτικές επεξεργασίες για τα καθημερινά προβλήματα του λαού μας από ανάλογες θεματικές βοηθητικές επιτροπές.

  • Για το σχέδιο Προγράμματος του ΚΚΕ.

Οι σωστής κατεύθυνσης προτάσεις της ΚΕ πρέπει να γίνουν πιο συγκεκριμένες με επεξεργασία από βοηθητική επιτροπή, και να οριστικοποιηθούν σε Πανελλαδική Συνδιάσκεψη.


Αγγελος Κασαστογιάννης
Καβάλα

Για τις Θέσεις της ΚΕ

Αγαπητοί σύντροφοι και συντρόφισσες, φίλες και φίλοι,

Κατ' αρχάς θέλω να πω ότι συμφωνώ βέβαια απολύτως με τις Θέσεις για το Συνέδριο, και ευχαριστώ πολύ την Κεντρική Επιτροπή σαν σχετικά νέο μέλος για την περαιτέρω διαφώτιση ειδικά στα θέματα της Επαναστατικής Κατάστασης και της μετάβασης από τον καπιταλισμό στο Σοσιαλισμό - Κομμουνισμό.

Απλά, θα ήθελα να υποβάλω μερικές παροτρύνσεις και προτάσεις σχετικά με την πρακτική δουλειά ειδικά της Βάσης (δηλ. των ΚΟΒ), στην οποία ανήκω. Από τη συνεχή επαφή με τον κόσμο της περιοχής μας, και από τη δική μου εμπειρία σαν μητέρα και δασκάλα, έχω μαζέψει με την πάροδο του χρόνου διάφορες εμπειρίες, που μ' έχουν οδηγήσει σε μερικά δικά μου συμπεράσματα.

Απ' ό,τι έχω καταλάβει από το κείμενο, το ένα μισό από τις προϋποθέσεις για την επαναστατική κατάσταση έχει ήδη σχεδόν δημιουργηθεί (δηλ. το αστικό κράτος δεν είναι πια σε θέση να διαχειριστεί τη χώρα και τα οικονομικά της), ενώ το άλλο μισό όχι: ο λαός ΔΕΝ είναι ακόμα έτοιμος, παρ' όλες τις δυσκολίες και στερήσεις που υφίσταται, να λάβει ΔΡΑΣΗ. Περιμένει να πάρουν άλλοι την κατάσταση στα χέρια τους, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ και η Χρυσή Αυγή (πράγμα ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ επικίνδυνο), δεν έχει συνειδητοποιήσει ότι πρέπει ο ΙΔΙΟΣ να απελευθερωθεί από την καταπίεση και την εκμετάλλευση.

Σχεδόν όλοι έχουν πρόβλημα διαβίωσης, αλλά το αντιμετωπίζουν με λάθος τρόπους (ελεημοσύνη, ΜΚΟ, εθελοντισμός, εκκλησία κ.λπ.) - πράγμα που δείχνει καθαρά ότι τους λείπει η κατάλληλη καθοδήγηση. Κατά τη γνώμη μου, βάση για την κινητοποίηση και συνειδητοποίηση του λαού θα είναι οι Λαϊκές Επιτροπές, οι οποίες δημιουργούνται και διευρύνονται αυτή τη στιγμή σε όλες τις περιοχές, και όπου όλοι ανεξαρτήτως κομματικής προτίμησης μπορούν να συμμετέχουν (κι εμείς, το Κόμμα, βέβαια πρέπει με διπλωματικό τρόπο να τους καθοδηγήσουμε, να τους οδηγήσουμε σιγά σιγά στη σωστή κατεύθυνση) - και δυστυχώς οι Επιτροπές σε πολλές περιοχές, όπως και στη δική μας (η οποία είναι και δύσκολη, επειδή περιέχει ακόμα πάρα πολλά μικροαστικά στοιχεία), είναι ακόμα πολύ πίσω!

Κάνουμε συγκεντρώσεις πίσω από κλειστές πόρτες, συνήθως οι ίδιοι και οι ίδιοι, ενώ πρέπει να βγαίνουμε ΕΞΩ στον κόσμο, στους δρόμους, στις πλατείες, μαζικά, με εκδηλώσεις και συγκεντρώσεις σε κεντρικά σημεία, για να μας γνωρίσουν και να τους γνωρίσουμε (η περιοχή μας έχει δεκάδες χιλιάδες κατοίκους!), να ασχοληθούμε με τα προβλήματά τους, να τους προσφέρουμε λύσεις, και να τους εξηγήσουμε με ΑΠΛΑ λόγια, γιατί τελειώνει ο καπιταλισμός (γιατί βασίζεται στην εκμετάλλευση, και οι ίδιοι είναι οι εκμεταλλευόμενοι!), και τι είναι και πώς λειτουργεί η Σχεδιασμένη Οικονομία, και ότι είναι η ΜΟΝΗ λύση και όχι, όπως το παρουσιάζει ο εχθρός, ένα μακρινό και μη ρεαλιστικό όνειρο!

Να τους εξηγήσουμε με απλό τρόπο πώς θα γίνει η μετάβαση από τον καπιταλισμό στο σοσιαλισμό, τι σημαίνει κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής, και ότι το νέο σύστημα θα είναι μια ΑΜΕΣΗ δημοκρατία, και όχι όπως τώρα μια δήθεν «δημοκρατία» στην οποία έχεις την επιλογή να ψηφίζεις ή τον έναν ή τον άλλον ψεύτη και εκμεταλλευτή, ενώ το βάρβαρο σύστημα παραμένει πάντα το ίδιο και εξαρτιέται από ξένες καπιταλιστικές - ιμπεριαλιστικές «συμμαχίες» οι οποίες φέρνουν την πείνα, την απελπισία και τον πόλεμο!

Να τους εξηγήσουμε ΠΩΣ θα αλλάξει η ζωή τους: Δουλειά για όλους χωρίς εκμετάλλευση, καταπίεση και εκφοβισμό, δωρεάν Παιδεία και Υγεία, περισσότερος ελεύθερος χρόνος, πρόσβαση στη γνώση και την ψυχαγωγία για όλους κ.λπ. κ.λπ.!

Αυτή η δουλειά θα πρέπει να γίνει (σε πολύ στενή συνεργασία με την ΚΝΕ βέβαια, και προπαντός και μέσω Ιντερνετ, στο οποίο η νεολαία είναι κυριολεκτικά κολλημένη) και ειδικά για τους νέους, για τους έφηβους, για τους μαθητές, που, «χάρη» στη διαπαιδαγώγηση ειδικά των, δυστυχώς στη μεγάλη πλειοψηφία ακόμα, εντελώς κολλημένων στο αστικό σύστημα μανάδων, αλλά και των δασκάλων και καθηγητών του συστήματος, μένουν «αιώνια μωρά» χωρίς το παραμικρό αίσθημα ευθύνης - ενώ υποτίθεται ότι θα πρέπει να γίνει η γενιά που θα κάνει την Επανάσταση!

Γι' αυτούς τους σκοπούς πρέπει να παλεύουμε όλοι, και με όλα τα μέσα, και ιδιαίτερα εμείς οι ΚΟΒες που θα παίζουμε καθοριστικό ρόλο στις Επιτροπές Αγώνα. Και γι' αυτό η κάθε ΚΟΒ πρέπει να είναι όχι μόνο μια γροθιά, αλλά μια ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, και πρέπει να είμαστε πάνω από όλα απλοί ΑΝΘΡΩΠΟΙ για να καταλάβουμε και να βοηθήσουμε τους άλλους απλούς ανθρώπους που έχουν ανάγκη από καθοδήγηση, αλλά και από συμπόνια και κατανόηση - ο κάθε Μπολσεβίκος πρέπει να είναι και Προλετάριος, και στην καρδιά και στο μυαλό!


Σαμπίνα Φρικ
ΚΟΒ Πειραϊκής Χερσονήσου



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ