ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Φλεβάρη 2003
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΕΚΤΑΚΤΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΤΕΙ
Απλήρωτοι σε έξι ιδρύματα της χώρας

Ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή και επιστολή της Ομοσπονδίας τους στην κυβέρνηση

Στα ΤΕΙ Αθήνας, Πειραιά, Λάρισας, Σερρών, Χαλκίδας, Κεφαλληνίας δεν έχουν γίνει ακόμα οι πληρωμές του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού από το Σεπτέμβριο του 2002 μέχρι σήμερα. Απέναντι στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση, το έκτακτο προσωπικό των δυο μεγαλύτερων ΤΕΙ, της Αθήνας και του Πειραιά, αντιδρά με επίσχεση εργασίας και η Ομοσπονδία Συλλόγων Εκτακτου Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΕΠ) ΤΕΙ έχει αποστείλει σχετική επιστολή στον πρωθυπουργό, στον υπουργό Παιδείας και στη Βουλή.

Το πρόβλημα που τείνει να παρουσιάζεται σχεδόν κάθε χρόνο, φέρνει, για δεύτερη φορά επίσης, στη Βουλή το ΚΚΕ, με Ερώτηση των βουλευτών Αντώνη Σκυλλάκου και Γιώργου Χουρμουζιάδη, σχετικά με τους ωρομίσθιους Αθήνας και Πειραιά. Απαντώντας στην προηγούμενη Ερώτηση του ΚΚΕ (για τους ωρομίσθιους στο ΤΕΙ Λάρισας), ο υπουργός Παιδείας, Πέτρος Ευθυμίου, είχε αναφέρει ότι το υπουργείο «επιχορηγεί τα ΤΕΙ για λειτουργικές δαπάνες και δαπάνες πληρωμής ωρομίσθιου εκπαιδευτικού προσωπικού από πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού και δεν εμπλέκεται στις διαδικασίες πληρωμής του προσωπικού αυτού». Οι βουλευτές του ΚΚΕ επισημαίνουν ότι με την απάντηση αυτή αναδεικνύεται, για μια ακόμη φορά, το οξυμένο πρόβλημα της υποχρηματοδότησης των ΤΕΙ, που έχει άμεση σχέση με την καθυστέρηση στην καταβολή των δεδουλευμένων στο έκτακτο ωρομίσθιο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Μετά από αυτά και επειδή έχει ήδη αρχίσει η εξεταστική περίοδος στα ΤΕΙ και το πρόβλημα των απλήρωτων εκπαιδευτικών γίνεται ακόμη πιο πιεστικό, οι βουλευτές ρωτούν τον υπουργό Παιδείας εάν θα πάρει μέτρα ώστε να καταβληθούν τα δεδουλευμένα στο έκτακτο ωρομίσθιο εκπαιδευτικό προσωπικό των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και εάν πρόκειται να πάρει μέτρα στην κατεύθυνση της οριστικής αντιμετώπισης του προβλήματος της υποχρηματοδότησης των ΤΕΙ, ώστε να αντιμετωπιστεί και το χρόνιο οικονομικό πρόβλημα του έκτακτου ωρομίσθιου προσωπικού των ΤΕΙ.

Η ΟΣΕΕΠ σημειώνει ότι «οι έκτακτοι ξεπερνούν πλέον τους 6.500 σε όλη την Ελλάδα και αποτελούν περίπου το 65% του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ, έναντι 35% των μονίμων, χωρίς να έχουν καμιά ψήφο σε κανένα όργανο των ΤΕΙ και πολλοί απ' αυτούς δεν μπορούν καν να πάρουν επίδομα ανεργίας το καλοκαίρι λόγω μειωμένης ασφάλισης στο ΙΚΑ». Βασικό αίτημα της ΟΣΕΕΠ είναι, πέρα από την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων όπου δεν έχει προχωρήσει, «ο καθορισμός με Υπουργική Απόφαση του χρονοδιαγράμματος που θα αφορά τις προσλήψεις και ανανεώσεις ώστε μέχρι τις 5 Ιουλίου να έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις για το επόμενο έτος». Θέση, βέβαια, που δεν αποτελεί παρά διαχειριστική λύση, η οποία δεν αγγίζει την ουσία της λειτουργίας των ΤΕΙ, που η κυβέρνηση επιμένει να λειτουργεί όχι με μόνιμο προσωπικό.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Διαδικασίες που προκαλούν ερωτήματα

Σοβαρά ερωτήματα για τη δημοκρατία και το ακαδημαϊκό ήθος στο Πανεπιστήμιο έχει προκαλέσει η εκλογή στη βαθμίδα του καθηγητή του κ. Χρ. Τζούλη, που έχει ξεπεράσει το όριο ηλικίας των 67 ετών.

Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι η εκλογή ήταν επαναληπτική, μετά από απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (Οκτώβρης 2002) που ακύρωνε την προ διετίας εκλογή του. Επίσης, να κάνουμε γνωστό ότι επρόκειτο για νέα θέση και όχι για εξέλιξη από προηγούμενη βαθμίδα. Στο μεταξύ (Δεκέμβρης 2002), εκδόθηκε μία ακόμα απόφαση του ΣτΕ, που ακύρωνε ως παράνομη τη μονιμοποίησή του σε επίκουρο καθηγητή. Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, κατέχει θέση αναπληρωτή καθηγητή (με διαδικασίες ασυνήθιστες στην πανεπιστημιακή κοινότητα) και όχι τη θέση του επί θητεία επίκουρου καθηγητή, όπως επιβάλλει η τελευταία απόφαση του ΣτΕ.

Γίνεται φανερό ότι τα παραπάνω είναι μία πτυχή των προβλημάτων νομιμότητας και ακαδημαϊκής τάξης, που έχουν εμφανιστεί στο ελληνικό Πανεπιστήμιο τα τελευταία χρόνια, αποτέλεσμα της πολιτικής που έχει στόχο τον ακαδημαϊκό χαρακτήρα του Πανεπιστημίου και προωθεί την επιχειρηματοποίηση και εμπορευματοποίηση των πάντων. Γιατί στην περίπτωση που αναφερόμαστε, της εκλογής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, υπάρχει ένα ακόμη δεδομένο που ίσως εξηγεί περισσότερο την επιλεκτική εφαρμογή της νομιμότητας. Το συγκεκριμένο μέλος ΔΕΠ τα τελευταία πέντε χρόνια διαχειρίζεται πρόγραμμα εξομοίωσης εκπαιδευτικών, ύψους πολλών εκατομμυρίων δραχμών, στο οποίο συμμετείχε ένα μέρος των εκλεκτόρων.

Το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσο η Πρυτανεία θα προτείνει στο υπουργείο Παιδείας το διορισμό και, σε καταφατική περίπτωση, αν το υπουργείο Παιδείας θα δεχτεί την πρόταση και θα διορίσει μέλος ΔΕΠ που έχει υπερβεί το όριο ηλικίας.

Από Δευτέρα αιτήσεις για τις πανελλαδικές εξετάσεις

Από μεθαύριο Δευτέρα 3 Φλεβάρη μέχρι και τη Δευτέρα 10 Φλεβάρη του 2003 θα πρέπει να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής στις διαδικασίες επιλογής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, κατηγορίες αποφοίτων του ενιαίου λυκείου. Συγκεκριμένα, αιτήσεις καλούνται να υποβάλουν στις παραπάνω προθεσμίες οι μαθητές της τελευταίας τάξης των Ημερήσιων Λυκείων που επιθυμούν να εξεταστούν τον προσεχή Ιούνη σε ειδικό μάθημα, καθώς και όσοι επιθυμούν να είναι υποψήφιοι για στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές ή για τις σχολές των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. Επίσης, οι απόφοιτοι προηγούμενων ετών που επιθυμούν να λάβουν μέρος τον προσεχή Μάη - Ιούνη στις εξετάσεις των μαθημάτων της Γ` τάξης του Ημερήσιου Λυκείου που εξετάζονται σε εθνικό επίπεδο για να αποκτήσουν νέα βεβαίωση πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στην ίδια προθεσμία πρέπει να υποβάλουν τη σχετική αίτηση - δήλωση και οι μαθητές ή απόφοιτοι, κατά περίπτωση, εσπερινού λυκείου.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας, οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μάη και θα ολοκληρωθούν στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιούνη ενώ οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα διενεργηθούν μέσα στο τρίτο δεκαπενθήμερο του Ιούνη.

Απάντηση στο σχολείο και στην κοινωνία της «αγοράς»

Ενδιαφέρουσα μπροσούρα της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ

Μια ενδιαφέρουσα μπροσούρα της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Θέματα Παιδείας - Ομιλος Εκπαιδευτικού Προβληματισμού». Η μπροσούρα αυτή που τιτλοφορείται «Απάντηση στο σχολείο και στην κοινωνία της "αγοράς"», αποτελείται από τρία μέρη:

Α΄ μέρος: Προς το σχολείο της «αγοράς».

Το σύντομο και περιεκτικό αυτό κείμενο αναλύει συνοπτικά τα σκληρά ταξικά μέτρα που εξάγγειλε το ΥΠΕΠΘ για την περίοδο 2002-2004, μέτρα που στοχεύουν μέσα από το β' κύκλο της αντιδραστικής μεταρρύθμισης στη χάραξη της πορείας για τη μετάλλαξη του σχολείου σε αγοραίο θεσμό. Με αναφορές στο «ολοήμερο σχολείο», την «ευέλικτη ζώνη» μαθημάτων στο Δημοτικό, τη «διεπιστημονική προσέγγιση και εργασία» στα Γυμνάσια - Λύκεια, αποκαλύπτεται η άδηλη προς το παρόν ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης με τη σταδιακή διείσδυση των ιδιωτών, χορηγών και επιχειρηματιών στο χώρο της, καθώς και η ενίσχυση των ταξικών φραγμών σε όλες τις βαθμίδες της. Στο τέλος παρουσιάζονται οι θέσεις και τα αιτήματα της παράταξης, καθώς και τα μέσα πάλης για μια άλλη παιδεία και κοινωνία αντίστοιχων των λαϊκών αναγκών και οραμάτων.

Β΄ μέρος: Φανεροί και ανομολόγητοι στόχοι του υπουργείου Παιδείας.

Εδώ επισημαίνεται η καθοριστική λειτουργία του Ν. 2986/2002, του περιβόητου τριπλού νόμου «Οργάνωση των περιφερειακών υπηρεσιών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κ.ά. διατάξεις», που αποτελεί το βαρύ πυροβολικό για το νέο φαύλο κύκλο της αντιδραστικής αναδιάρθρωσης στην εκπαίδευση. Αναλύεται το ΦΕΚ 26/10/2002 για το Καθηκοντολόγιο των στελεχών εκπαίδευσης που επιχειρείται με διάφορους τρόπους να ενταχθεί στα σχολεία. Αφού πρώτα ο τριπλός νόμος οικοδόμησε μια αυταρχική διοικητική πυραμίδα στην εκπαίδευση, θεσμοθέτησε τις γενικές αρχές για την αξιολόγηση, με μια σειρά εγκυκλίων, Π.Δ. κ.ο.κ, έρχεται να κατηγοριοποιήσει τους μαθητές και τα σχολεία, να επιβάλει την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, να εμπορευματοποιήσει τη γνώση, να ανατρέψει εργασιακές σχέσεις και να εμπεδώσει το «σχολείο της αγοράς». Το ΦΕΚ 26/10/2002 προσπαθεί να καταστρατηγήσει το κατακτημένο ωράριο των εκπαιδευτικών. Να καταπνίξει την ελευθερία σκέψης και να αποψιλώσει τους συλλόγους διδασκόντων από όποια αρμοδιότητα. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να ανατρέψουν το Ν. 2986/2002 και κάθε μέτρο ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης συλλογικά και συνολικά, αφού αυτός δεν αποτελεί μια απλή προέκταση του Ν. 2525/97 και 2640/98, αλλά την πιο σκληρή δομική βάση της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης.

Στη συνέχεια σχολιάζονται οι «προτάσεις» για τα κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων και αποκαλύπτεται η άμεση, μα και μακροπρόθεσμη στόχευσή τους, ενώ με επιχειρήματα καταρρίπτεται ο μύθος της «αντικειμενικής» αξιολόγησης και οι ανομολόγητοι στόχοι της.

Το μέρος αυτό κλείνει με αναφορά σε επίμαχα σημεία τού επίσης «προτεινόμενου» Σχολικού Κανονισμού και τις επιδιωκόμενες μέσα απ' αυτόν κυβερνητικές σκοπιμότητες, της πολιτικής πρακτικής που επιβάλλει τον αυταρχισμό και την υποταγή της νεολαίας.

Γ΄ μέρος: Κείμενα για δράση.

Παρατίθενται κείμενα ψηφισμάτων και προτάσεων σε ΓΣ και ΔΣ, κείμενο για συγκέντρωση υπογραφών άρνησης της αξιολόγησης και μικροκειμενικά σποτ της παράταξης με τις θέσεις της. Η έκδοση αυτή απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, φοιτητές και αποτελεί πολύτιμη συμβολή στην ενημέρωση σχετικά με την αντιεκπαιδευτική πολιτική, ενώ παράλληλα μέσα από τις εκτιμήσεις και θέσεις της διατυπώνονται προτάσεις αγώνα και δράσης για μιαν άλλη παιδεία, ένα άλλο σχολείο και μια κοινωνία σύμφωνη με τις πραγματικές μορφωτικές, εργασιακές ανάγκες του λαού μας.

Η μπροσούρα διατίθεται από τους εκπαιδευτικούς της ΕΣΑΚ - ΔΕΕ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ