ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Δεκέμβρη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Μείον ένας» θερινός κινηματογράφος

Ακόμη ένας θερινός κινηματογράφος κατεδαφίστηκε, αυτή τη φορά στη Βούλα και στον ίδιο χώρο ξεκίνησαν ήδη οι εργασίες ανέγερσης κτιρίων για εμπορική εκμετάλλευση και στέγαση γραφείων, «προς δόξαν» της κυβερνητικής πολιτιστικής πολιτικής και στον συγκεκριμένο τομέα.

Πρόκειται για τον κινηματογράφο «Πλανήτη», έναν από τους δύο μόλις κινηματογράφους της πόλης, ο οποίος είναι πλέον παρελθόν, ενώ, σε κοινή τους ανακοίνωση διαμαρτυρίας με αφορμή την κατεδάφιση, μια σειρά εξωραϊστικοί σύλλογοι της Βούλας καλούν τα αρμόδια υπουργεία και το δήμο να χαρακτηρίσουν ως διατηρητέο, «πριν είναι πολύ αργά», τον εναπομείναντα θερινό κινηματογράφο «Βιολέτα». Να σημειωθεί πως η Βούλα δε διαθέτει άλλη αίθουσα κινηματογραφικών προβολών.

Για τους αυριανούς «σινεφίλ»

«Τα παιδιά του πετρελαίου» του Ιρανού σκηνοθέτη Εμπραχίμ Φορουζές Φαρ
«Τα παιδιά του πετρελαίου» του Ιρανού σκηνοθέτη Εμπραχίμ Φορουζές Φαρ
Αρχίζει σήμερα και ολοκληρώνεται στις 8/12 το 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους, που θα πραγματοποιηθεί στον Πύργο, την Αρχαία Ολυμπία και την Αμαλιάδα, ενώ οι παράλληλες εκδηλώσεις του θα πραγματοποιηθούν και σε πολλές άλλες πόλεις του Νομού Ηλείας (Πύργος, Αμαλιάδα, Αρχαία Ολυμπία, Κρέστενα, Ζαχάρω κ.ά.) αλλά και στην Πάτρα, καθώς και στην Αθήνα.

Στο διαγωνιστικό τμήμα συμμετέχουν 33 ταινίες (14 μεγάλου μήκους και 19 μικρού), από 24 χώρες όλων των ηπείρων και είναι όλες πρόσφατης παραγωγής. Εκτός των χωρών με γνωστή, στο ελληνικό κοινό, κινηματογραφική παράδοση, συμμετέχουν και χώρες που η κινηματογραφική παραγωγή τους είναι ελάχιστα ή καθόλου γνωστή στην Ελλάδα, όπως Σενεγάλη, Σρι Λάνκα, Πουέρτο Ρίκο, Βενεζουέλα, Κιργιστάν, Μαρόκο. Συμμετέχουν επίσης ταινίες από Κούβα, Βραζιλία, Ισραήλ, Σκοτία, Αγγλία, Ρωσία, Βέλγιο και Ολλανδία.

Στο διαγωνιστικό τμήμα η Ελλάδα συμμετέχει με τη μεγάλου μήκους ταινία «Το μόνον της Ζωής του Ταξείδιον» του Λάκη Παπαστάθη και τις μικρού μήκους «See no Evil» του Αρη Μπαφαλούκα, «Τελευταία γλώσσα της αλήθειας» του Γιώργου Κωστόπουλου και «Η Φλογέρα» της Ελλης Μαρκοπούλου.

Η διεθνής κριτική επιτροπή θα είναι επταμελής και θα αποτελείται από παράγοντες του κινηματογράφου για παιδιά και νέους (σκηνοθέτες, παραγωγούς, διανομείς και εκπροσώπους σχετικών φορέων). Θα υπάρχει επίσης και μια 25μελής κριτική επιτροπή παιδιών που θα απονείμουν τα δικά τους βραβεία.

Κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ θα εκδίδεται, όπως σε κάθε διοργάνωση, η εφημερίδα «Ζιζάνιο» που γράφεται επί το πλείστον από παιδιά. Στις παράλληλες εκδηλώσεις περιλαμβάνονται παιδικά εργαστήρια ζωγραφικής, κινηματογράφου, χορού, σκίτσου, κινουμένων σχεδίων, κατασκευής μάσκας. Θα δοθούν θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, καθώς και παραστάσεις κουκλοθέατρου και Καραγκιόζη. Θα γίνουν κινηματογραφικά αφιερώματα, ενώ καθημερινά θα γίνονται παρουσιάσεις βιβλίων από τους συγγραφείς τους. Ως είθισται σε τέτοιες εκδηλώσεις, στο πλαίσιο της διοργάνωσης θα γίνονται επαγγελματικές συναντήσεις και θεματικές ημερίδες.

Το «σκαθάρι» δε μένει πια εδώ

Ο 58χρονος τραγουδιστής, σύνθετης και κιθαρίστας των «Beatles», ο Τζορτζ Χάρισον έχασε τη μάχη με τον καρκίνο προχτές, σε φιλικό του σπίτι στο Λος Αντζελες. «Πέθανε με μια σκέψη στο μυαλό, να αγαπάμε ο ένας τον άλλο», δήλωσε ο φίλος του Ντι Μπέκερ, ο οποίος μαζί με τη γυναίκα και το γιο του Χάρισον ήταν δίπλα του στις τελευταίες του ώρες.

Ο Τζορτζ Χάρολντ Χάρισον, ο νεότερος από τους «Beatles» γεννήθηκε στις 25 Φεβρουαρίου 1943. Εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για τη μουσική σε ηλικία 14 ετών, γοητευμένος από το ροκ εντ ρολ. Σε ηλικία 14 ετών αγοράζει την πρώτη του κιθάρα και μετά από λίγο ενώνεται με τον Τζον Λένον και τον Πολ ΜακΚάρτνεϊ, στο νεανικό τους συγκρότημα με την επωνυμία «The Quarrymen». Σιγά - σιγά δημιουργούν το μουσικό τους στίγμα, παίζοντας σε βρετανικά κλαμπ.

Το 1962 υποδέχονται στα ντραμς τον Ρίνγκο Σταρ, μετονομάζονται «The Beatles» και αρχίζουν τη συναρπαστική τους αναρρίχηση στο μουσικό στερέωμα. Οταν οι «Beatles» το 1964 κυριεύουν τις ΗΠΑ είναι ήδη διάσημοι. Ο Χάρισον είναι μόλις 26 χρόνων όταν οι «Beatles» διαλύονται. Ως «λύση» καταφεύγει στο διαλογισμό και στην κηπουρική, αλλά δεν εγκαταλείπει και τη μουσική. Συνθέτει το τριπλό του άλμπουμ «All Things Must Pass», όπου και το εκπληκτικό «My Sweet Lord», που αποσπά διθυραμβικές κριτικές. Το Δεκέμβριο του 1999 γίνεται απόπειρα δολοφονίας του με μαχαίρι έξω από το σπίτι του, γεγονός που τον απομονώνει περισσότερο.

Μουσική
Αλβανική πρωτιά

Στον Αλβανό συνθέτη Vasil S. Tole για το έργο του «Ευμενίδες» απονεμήθηκε το πρώτο βραβείο του Διεθνούς Διαγωνισμού «Δημήτρης Μητρόπουλος» για τη σύνθεση της «Οπερας της Γης». Ο Ολλανδός R. Weirauch απέσπασε το 2ο βραβείο και οι Ιταλοί Fr. Venerucci (3ο βραβείο) και L. Belcastro (4ο βραβείο). Αποσπάσματα από τα έργα τους παρουσιάστηκαν τη βραδιά της απονομής σε συναυλία της Ορχήστρας των Χρωμάτων. Η «Οπερα της Γης», που εντάσσεται στις εκδηλώσεις της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, θα παρουσιαστεί στην ολοκληρωμένη της μορφή τον Ιούλιο του 2004, στο Αρχαίο Θέατρο των Δελφών, σε σκηνοθεσία - σκηνογραφία του Γιάννη Κόκκου.

Πολιτιστικός «επίλογος»

Από τις εκδόσεις «Γαλαίος» κυκλοφόρησε ο ετήσιος πολιτιστικός «Επίλογος», γιορτάζοντας τα 10 εκδοτικά του χρόνια. Στις εικονογραφημένες σελίδες του τόμου, που παρουσιάστηκε χτες, 50 άνθρωποι των Γραμμάτων και Τεχνών κάνουν κριτική αποτίμηση των πολιτιστικών δρώμενων της περιόδου Οκτώβρης 2000 - Σεπτέμβρης 2001. Την ετήσια πολιτιστική έκδοση οραματίστηκε ο Σπύρος Γαλαίος και συνεχίζουν, μετά το θάνατό του, τα παιδιά του, με σύμβουλο έκδοσης τον Κώστα Γεωργουσόπουλο και συνεργάτες τη Ντάνα Μαγκλάρα και τον Τάκη Βλαστό.

Το θέατρο κατέχει το μεγαλύτερο μέρος του τόμου. Καταγράφονται παραστάσεις, σε όλη την Ελλάδα. Στον τομέα Γράμματα - Ιδέες παρουσιάζονται οι διακυμάνσεις στη λογοτεχνία μας, στον τομέα της Μουσικής αναφέρονται τα δρώμενα, τα πρόσωπα και οι τάσεις της μουσικής σκηνής. Επίσης αναφέρονται οι τομείς Εικαστικά, Κινηματογράφος, Μέσα Επικοινωνίας, Φωτογραφία, Αρχιτεκτονική.

Τέλος, η συντακτική ομάδα του «Επιλόγου», που από πέρσι αποφάσισε να τιμά κάθε χρόνο ένα πρόσωπο που έχει συμβάλει στην πολιτιστική ζωή του τόπου, φέτος τίμησε τον Μίκη Θεοδωράκη, για την πολυδιάστατη δραστηριότητά του στο χώρο της μουσικής και γενικότερα του πολιτισμού.

Συμπόσιο για τον Σικελιανό

Διήμερο συμπόσιο για τον Αγγελο Σικελιανό, με αφορμή τα 50 χρόνια από το θάνατό του, οργανώνει στις 6 και 7/12 η Εταιρεία Σπουδών Νεοελληνικού Πολιτισμού στο Ιωνικό Κέντρο (Λυσίου 11, Πλάκα).

Στις 6/12 μιλούν: Β. Κρεμμυδάς («Ο ιδεολογικός κόσμος του Αγγελου Σικελιανού»), Κ. Γεωργουσόπουλος («Ο Σικελιανός και οι δελφικές γιορτές»), Αθ. Βογιατζόγλου («Desiderata στη μελέτη του Σικελιανού»), Α. Μπερλής («Σικελιανός και Καβάφης: επικαιρότητα και χρήση της ποίησής τους»). Στις 7/12 μιλούν: Ε. Παπάζογλου («Ο Σικελιανός περί θεάτρου»), Δ. Μέντη («Ασυμφωνίες και αμηχανίες των μεταπολεμικών ποιητών απέναντι στο Σικελιανό»), Η. Λάγιος («"Γιάννης Κητς": ωδή και παλινωδία για το χρόνο του ποιητή»), Ρ. Φράγκου - Κικίλια («Το "αρχανδρικό" πάθος του Γ. Π. Σαββίδη για το έργο του Αγγελου Σικελιανού»), Γ. Δάλλας («Μια προσωπική παρέκκλιση με αφόρμηση το "άγραφον"»).

Εντατικές δοκιμές
  • Στις 17 του Δεκέμβρη, στο θέατρο «Μέλι», θα ανέβει το έργο του Φρίντριχ Ντίρενματ «Play Strindberg», που βασίζεται στο «Χορό του Θανάτου» του Αυγούστου Στρίντμπεργκ. Η παράσταση θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη. Η μοναξιά και η ζήλια, κεντρικά θέματα του έργου του Στρίντμπεργκ, παρουσιάζονται επεξεργασμένα από τον Ντίρενματ με ανατρεπτικό τρόπο. Η μετάφραση - σκηνοθεσία είναι της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου, τα σκηνικά - κοστούμια της Αγνής Ντούτση, οι φωτισμοί της Ελευθερίας Ντεκώ. Παίζουν: Αγγελος Αντωνόπουλος, Εύα Κοταμανίδου και Περικλής Μουστάκης.
  • Η «Κυρία Κλάιν» του πρωτοεμφανιζόμενου στην Ελλάδα Νίκολας Ράιτ θα ανέβει το Γενάρη στο «Θέατρο Εξαρχείων», σε μετάφραση Αννίτας Δεκαβάλλα, σκηνοθεσία Τάκη Βουτέρη, σκηνικά Γιώργου Βαφιά. Παίζουν: Ελένη Χατζηαργύρη, Αννίτα Δεκαβάλλα, Χριστίνα Αλεξανιάν. Το έργο εκτυλίσσεται στη διάρκεια μιας νύχτας, στο Λονδίνο του 1934. Ο θεατής γίνεται μάρτυρας άγριων συγκρούσεων, καθώς οι τρεις γυναίκες αψιμαχούν, οι συμμαχίες αλλάζουν και αποκαλύπτονται συναισθήματα αγάπης, μίσους, ανταγωνισμού, πάθους, ενοχές και προδοσίες. Η Βιεννέζα Μέλανι Κλάιν είναι υπαρκτό πρόσωπο και θεωρείται μία από τις σημαντικότερες ψυχαναλύτριες της δεκαετίας του '30, αφού τάραξε τα νερά αμφισβητώντας τον Φρόιντ. Ο συγγραφέας τονίζει: «Δεν έχει καμία σημασία για το έργο αν εγώ είμαι υπέρ ή κατά της ψυχανάλυσης, αν συμφωνώ ή όχι με τις θεωρίες της Κλάιν, αφού η ιστορία των τριών αυτών γυναικών - παρά το ότι ήταν ψυχαναλύτριες - λειτουργεί σαν μεταφορά για τις σχέσεις οποιασδήποτε μάνας με την κόρη της και τη φίλη της. Το έργο έκανε ιδιαίτερη αίσθηση σε κοινωνίες όπου η μάνα έχει κυρίαρχο ρόλο, όπως για παράδειγμα στη Λατινική Αμερική».

Εκδήλωση αφιερωμένη στον Αιμίλιο Βεάκη θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα (7μμ) στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Ομιλητής ο Κ. Νίτσος. Διαβάζει ο Χρ. Τσάγκας. Την εκδήλωση διοργανώνει ο Φυσιολατρικός και Πολιτιστικός Σύνδεσμος Πειραιά «Ζήνων».



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ