ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Δεκέμβρη 2001
Σελ. /40
Εκφραστικότητα και ευαισθησία

Την πρόσφατη εικαστική της δημιουργία παρουσιάζει η ζωγράφος - χαράκτρια Εύα Μελά στην έκθεση έργων της που εγκαινιάζεται αύριο (7μμ) στην αίθουσα τέχνης Ζακύνθου (Αγίων Αποστόλων 6, Ζάκυνθος). Εως τις 23 του Δεκέμβρη θα εκτεθούν αυγοτέμπερες και νωπογραφίες (φρέσκα) των τελευταίων χρόνων, καθώς και ενδεικτικά της πορείας της έργα, της περιόδου '90-'95 με διαφορετικές τεχνικές. Η Εύα Μελά ασχολήθηκε με θέματα από την καθημερινότητα, σχεδιάζοντας ανθρώπινες φιγούρες και τοπία εκ του φυσικού. Ενα μεγάλο μέρος της δουλιάς της την περίοδο '94 - 2001 έχει ως θέμα τα πουλιά. Στην εξέλιξή της, η ζωγραφική της επιστρέφει στην ανθρώπινη φιγούρα, αυτή τη φορά στο ανθρώπινο πρόσωπο και συγκεκριμένα στο παιδικό κεφάλι. Είναι «παιδιά χωρίς θεό», όπως λέει η ίδια, παιδιά μιας «ιδιαίτερης καθημερινότητας». Χρησιμοποιώντας την τεχνική της νωπογραφίας, τα «παιδιά» της Εύας Μελά ξεχωρίζουν για την εκφραστικότητά τους.

Η Εύα Μελά γεννήθηκε στην Αθήνα το 1956. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ Αθήνας με δάσκαλο τον Λευτέρη Κανακάκι και τον Κώστα Γραμματόπουλο, καθώς και τυπογραφία και τέχνη του βιβλίου στην ΑΣΚΤ, με δάσκαλο τον Γιάννη Παπαδάκη. Επίσης, σπούδασε σχέδιο και ζωγραφική στην ΑΣΚΤ του Παρισιού για δύο χρόνια με υποτροφία. Μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει έργα της σε πολλές ομαδικές και ατομικές εκθέσεις, ενώ έχει αποσπάσει σημαντικά βραβεία, κυρίως για την εικονογραφική της δραστηριότητα.

Χρωστήρας γυναικών

Εργα της Μ. Κελαϊδή
Εργα της Μ. Κελαϊδή
Εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (8μμ) στο πολιτιστικό συγκρότημα «ARTOWER AGORA» (Αρμοδίου 10, 6ος όροφος, Βαρβάκειος πλατεία), έκθεση ζωγραφικής της Μάρως Κελαϊδή. Στα έργα της η εικόνα του ανθρώπου, άλλοτε αποσπασματική, κι άλλοτε στο σύνολό της, αναπτύσσεται στο χώρο του έργου με καθαρά ζωγραφικούς όρους και σε συνεχή συσχέτιση με αυτόν πλαστικά. Το πορτρέτο είναι για τη Μ. Κελαϊδή η αφορμή για να εμβαθύνει, τόσο στα μορφολογικά στοιχεία της τέχνης της, όσο στα ψυχικά και αναφορικά. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 23 του Δεκέμβρη.

Τέσσερις νέες καλλιτέχνιδες, οι: Μ. Αλμπάνη, Γ. Δεσύλλα, Γ. Μουρίκη, Μ. Σαρρή, που τελείωσαν την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, παρουσιάζουν τη δουλιά τους σε μια ομαδική έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Πολιτιστικό Στέκι του Ανοιχτού Προγράμματος «Διάβαση» (Σταυροπούλου 29, πλ. Αμερικής), από τις 7 έως τις 20 του Δεκέμβρη.

Στην αίθουσα τέχνης «Παρατηρητής» (Π. Π. Γερμανού 25, Θεσσαλονίκη), εγκαινιάζεται στις 7/12 έκθεση έργων της Γεσθημανής. Οπως γράφει η Θ. Στεφανίδου: «... Μετωπικές σκηνογραφίες, πολύχρωμες, συχνά φωσφορίζουσες, διάχυτες από παιδικές αύρες, μια εικονοποιία "παραμυθένια", ένα αλλοπρόσαλλο ταξίδι χωρίς μπούσουλα στη χώρα της κυρίας Ζωγραφικής και της κόρης της...». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 3 του Γενάρη.

Σελίδες τέχνης και λογοτεχνίας
  • «Προς δέκα επιστολή», ονομάζεται το νέο βιβλίο του Γιώργου Δουατζή, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Μίλητος». Τα σχέδια και η ζωγραφική είναι του Μιχάλη Αμάραντου. Στον πρόλογο του βιβλίου ο Μάνος Στεφανίδης γράφει: «Ο Γ. Δουατζής συνθέτει μια σειρά επιστολιμαίων "προσωπογραφιών", έναν κύκλο ανεπίδοτων γραμμάτων που μπορούν να έχουν παραλήπτη οποιονδήποτε από μας. Τον οποιοδήποτε; Οχι αναγκαστικά. Ο Δουατζής επιμένει στους νέους, στον καινούριο κόσμο που έρχεται ακάθεκτος και προς αυτούς κυρίως απευθύνεται. Τα γράμματά του, αν και δοκιμιακής υφής κατά βάθος, έχουν την αμεσότητα του καθημερινού λόγου, την ποιητική διάθεση της εξομολόγησης, αραιά, τέλος το απρόβλεπτο του παραληρήματος. Πρόκειται για ένα συγκρατημένο μεν λόγο, που όμως θέλει συνειδητά να αποσυναρμολογηθεί, "να σπάσει", μήπως και έτσι διεκδικήσει κάποια ψήγματα αλήθειας».
  • Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Συλλογές - Αργύρης Βουρνάς» (Σολωμού 29), το δοκίμιο του Λεόντιου Πετμεζά, με τίτλο «Η αισθητική ενατένιση του Κώστα Ευαγγελάτου». Ο Λ. Πετμεζάς, ιστορικός της τέχνης και επιμελητής εκθέσεων, σκιαγραφεί την εικαστική και λογοτεχνική πορεία του καλλιτέχνη. Το βιβλίο προλογίζει η συγγραφέας Ι. Καρατζαφέρη, η οποία γράφει: «Μία κατάθεση που δημιουργεί ενδιαφέρον, υποβάλλει και προτρέπει τον αναγνώστη να έρθει σε επαφή ο ίδιος με το πολύπτυχο ταλέντο του καλλιτέχνη και να το γνωρίσει».

Η έκδοση περιλαμβάνει 31 μαυρόασπρες φωτογραφίες έργων του Ευαγγελάτου, καθώς και αποσπάσματα από συνεντεύξεις του. Ο Λ. Πετμεζάς επισημαίνει στον πρόλογο του δοκιμίου, που είναι και η πρώτη συγγραφική εργασία του: «Ο Κ. Ευαγγελάτος συντηρεί το μύθο που δημιούργησε εδώ και χρόνια, προβάλλοντας μια διαφορετική εκφραστική τεχνική, που αποκαλύπτει τη γνησιότητα μιας πρωτοποριακά γόνιμης εικαστικής πορείας».

Το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης οργανώνει σήμερα και αύριο (12 το μεσημέρι ως τις 10 το βράδυ) στους χώρους του στη ΔΕΘ, γιορταστικό «Μπαζάρ Τέχνης». Σας περιμένουν έργα, βιβλία και χρηστικά αντικείμενα τέχνης, χειροποίητες λιχουδιές κ.ά.

Την έκθεση ζωγραφικής του Κώστα Ι. Σπυριούνη θα παρουσιάσει η «The Tsitouras Collection»» (Σόλωνος 80) σε δύο εγκαίνια στις 8 και 15 του Δεκέμβρη (10πμ έως 8μμ). Πρόκειται για την τρίτη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στο χώρο αυτό. Θα εκτεθούν νέα έργα (λάδια σε ξύλο). Ο ζωγράφος αντλεί τα θέματά του από παλιά και φθαρμένα νεοκλασικά κτίσματα που, απαλλαγμένα από το φυσικό τους περιβάλλον, τα εντάσσει σε μια υπερβατική ατμόσφαιρα με ιδιαίτερο προοπτικό βάθος. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 31 του Γενάρη.

Ταινίες για την κεραμική

Για δεύτερη συνεχή χρονιά, το Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής (Μελιδώνη 4-6, Κεραμεικός - Θησείο) διοργανώνει κύκλο προβολών (5/12 - 2/3) με ταινίες ντοκιμαντέρ για την κεραμική, από την Ελλάδα κι απ' όλο τον κόσμο. Το Κέντρο Μελέτης Νεώτερης Κεραμικής, μεταξύ των άλλων δραστηριοτήτων του, διαθέτει και ταινιοθήκη, με οπτικοακουστικό υλικό για την κεραμική τέχνη. Φροντίζοντας να την εμπλουτίζει συνεχώς, επέλεξε από αυτήν δεκατέσσερις ταινίες για να τις παρουσιάσει στο κοινό. Μερικές είναι δικές του παραγωγές και αφορούν σε τεχνικές κεραμικής που εφαρμόζονταν στον ελλαδικό χώρο μέχρι και τη δεκαετία του 1960 τουλάχιστον. Αλλες είναι ξένες ταινίες, που παρουσιάζουν την κεραμική παράδοση μακρινών περιοχών: Δυτική Αφρική, Ιαπωνία, Μεξικό, Αμαζόνιος κ.ά. Οι ταινίες έχουν κατανεμηθεί σε τέσσερις ενότητες, ανάλογα με τον τύπο της κατασκευαστικής τεχνικής που αφορούν: χωρίς τροχό, με χειροκίνητο τροχό, με καλούπι και με ποδοκίνητο τροχό.

Το ενδιαφέρον όλων των παραπάνω ταινιών είναι διττό: αφ' ενός τεκμηριώνουν και διασώζουν τεχνικές και τρόπους ζωής που είτε έχουν εκλείψει πια, είτε τείνουν να εκλείψουν οριστικά. Αφ' ετέρου, προσφέρουν στο βλέμμα ένα «παράθυρο με θέα» στο χώρο και το χρόνο, στην αισθητική και την κουλτούρα, τη δική μας και των άλλων. Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο: 3318.491-6.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ