Επιβεβαιώνονται βασικές πτυχές των συνεπειών από την πολιτική της «απελευθέρωσης»
Copyright 2023 The Associated |
Ορισμένες από τις διαπιστώσεις που γίνονται - κάτω και από το βάρος των μεγάλων λαϊκών κινητοποιήσεων - καταδεικνύουν επί της ουσίας ότι όσο κριτήριο είναι η κερδοφορία των ομίλων, η ζωή των εργαζομένων, του λαού θα συνεχίσει να παίζεται στα «ζάρια».
Είναι χαρακτηριστική η διατύπωση στη σελ. 189 του Πορίσματος: «Πρέπει να επισημανθεί ότι ο σιδηρόδρομος αποτελεί ένα βαρύ σύστημα, που απαιτεί υψηλές επενδύσεις, ενώ ταυτόχρονα έχει πολύ χαμηλές αποδόσεις των επενδυμένων κεφαλαίων, που είναι ανεπαρκείς για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του ιδιωτικού τομέα».
Και στη σελ. 195 ακόμα πιο κυνικά λέγεται: «Με την έξοδο το 2008-10 από τον Ομιλο ΟΣΕ της εταιρείας Εκμετάλλευσης (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σήμερα Hellenic Train) και την πλήρη ιδιωτικοποίησή της (το 2017) περιορίσθηκαν σημαντικά οι δίαυλοι συνεργασίας και συνέργειας ανάμεσα στην Υποδομή (ΟΣΕ) και την Εκμετάλλευση (Hellenic Train). Αυτό ήταν αναμενόμενο διότι μια ιδιωτική εταιρεία έχει ως στόχο πρωτίστως την κερδοφορία (...) Ο ιδιώτης επιχειρηματίας θα προβεί σε δαπάνες για το καλό της κοινωνίας, μόνο αν αποκομίζει άμεσα οικονομικά οφέλη ή καλή φήμη που έμμεσα θα του αποφέρει μεσομακροπρόθεσμα οφέλη».
Μέσα κι από αυτό αναδεικνύεται γιατί οι ράγες δεν μπορεί να αποκόβονται από το τρένο, όπως γίνεται σε όλη την πορεία της «απελευθέρωσης», προκειμένου να ανοίγει ο δρόμος της επένδυσης συσσωρευμένων κεφαλαίων. Αυτή είναι άλλωστε και μια από τις βασικές αιτίες που δεν εφαρμόζονται τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, ενώ υπάρχει σήμερα η τεχνολογία για να προληφθούν ατυχήματα και απώλειες.
Χαρακτηριστικά είναι τα όσα περιγράφονται στο κεφάλαιο 7 (σελ.119-158) για τις συμβάσεις για αυτά τα συστήματα από το 2006 έως σήμερα. Ανεξάρτητα από τις προθέσεις της Επιτροπής, στο πόρισμα γίνεται λόγος για τα ανταγωνιστικά συμφέροντα με τις πολλές εργολαβίες, που το σύστημα της μιας εταιρείας δεν ήταν συμβατό με τα συστήματα άλλων, δείχνοντας έμπρακτα ...τα «καλά» του καπιταλιστικού ανταγωνισμού, που πληρώνει πάντα ο λαός.
Οσο και αν ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ «τρώγονται» για το πού υπήρχε ή δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση (πολύς ντόρος γίνεται για τον σταθμό της Λάρισας), η ουσία δεν αλλάζει: Σύστημα ETCS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Κυκλοφορίας), που είναι μέρος του συστήματος ΕRΤΜS (Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας) δεν υπήρχε. Ούτε καν GSΜ-R (Ψηφιακό Σύστημα Επικοινωνιών), που θα μπορούσε να αποτρέψει τη μετωπική σύγκρουση.
Το πόρισμα σημειώνει ότι «με το σύστημα ETCS σε λειτουργία και με δεδομένο ότι θα γινόταν η χάραξη δρομολογίου από τον χειριστή του σταθμού (τηλεδιοικούμενου ή όχι), η περίπτωση να γίνει μια μετωπική ή οπισθομετωπική σύγκρουση θα είχε αποφευχθεί». Η εγκατάστασή του όμως υπακούει στους νόμους του κόστους - οφέλους για τους ομίλους που δραστηριοποιούνται στον σιδηρόδρομο κι αυτός είναι ο λόγος που το συγκεκριμένο σύστημα λειτουργεί μόλις στο 13% του ευρωπαϊκού δικτύου. Σ' αυτό το δίκτυο, το 2021 έχουν σημειωθεί 1.389 ατυχήματα, με 637 νεκρούς, που τα 97 αφορούσαν μετωπικές συγκρούσεις τρένων.
Κατά τα άλλα, μεγάλο μέρος του πορίσματος ασχολείται με τις συνθήκες τη μέρα του δυστυχήματος, τις ευθύνες των υπαλλήλων του ΟΣΕ (σταθμάρχες, επόπτη κ.λπ.). Ωστόσο, και σε αυτά τα σημεία επιβεβαιώνεται ότι τα όποια ανθρώπινα λάθη και οι παραλείψεις δεν θα οδηγούσαν σε τέτοιο τραγικό αποτέλεσμα αν λειτουργούσαν τα συστήματα ασφαλείας. Παρατηρήσεις γίνονται, τέλος, για το ανεπαρκές προσωπικό του ΟΣΕ, που από 13.000 το 1984 έφτασε μετά και την ιδιωτικοποίηση το 2017, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, και έως σήμερα τους μόλις 800 και 200 συμβασιούχους.
Αν δεν το πιάσουμε από την αρχή το νήμα των σειρήνων, σύντροφοι, δε θα καταφέρουμε να διασώσουμε ό,τι σώζεται από τα μάτια και τ' αυτιά των ψηφοφόρων πολιτών στην εκλογική φουρτούνα. Θα μου πεις πώς μπορεί να επιστρατευθεί και ο Οδυσσέας για να προφυλαχθούν οι σύντροφοι από τους κινδύνους της άγριας θάλασσας των ημερών, όπου οι συστημικές σειρήνες κρύβουν τα δεινά του λαού πίσω από το παρελκυστικό τραγούδι τους, το όμορφο στον ήχο και άθλιο στο αποτέλεσμα; Καθόλου ρητορικό το ερώτημα, και ναι μπορούμε, γιατί αν αφήσουμε την κουλτούρα στα χέρια των αντιπάλων τότε, όπως λέει και ο Ομηρος, «πρώτα στο δρόμο που θα πας θα φτάσεις στις σειρήνες που όλους μαγεύουν τους θνητούς... με γλυκά τραγούδια τον μαγεύουν, σ' ένα λιβάδι καθιστές κι ένας μεγάλος γύρω είναι από κόκαλα σωρός ανθρώπων που σαπίζουν, και το πετσί τους χάνεται» (Οδύσσεια μ 39-55, μ 158-200).
Μίλαγα τις προάλλες λοιπόν μ' έναν συνταξιούχο, που έψαχνε να βρει πώς δεν του βγαίνουν τα μαθηματικά της τσέπης του. Και βεβαίως τα είχε προτάξει από τα μαθηματικά των κυβερνήσεων συνεργασίας που πλασάρονται ως εφιάλτης της αυτοδυναμίας στην πορεία προς τις μονές και διπλοτρίδιπλες εκλογές. Αυξήθηκε η σύνταξή μου σημαντικά, έλεγε, αλλά και πάλι το Πάσχα τσίμα τσίμα το 'βγαλα, και το καλοκαίρι πάλι πουθενά δε θα πάω, κι από φθινόπωρο που το εγγόνι θα φύγει μάλλον για το Πανεπιστήμιο που θα περάσει, για να τσοντάρω στις σπουδές, θα πεινάσω κι εγώ κι η κυρά μου. Αυτός τις συνάντησε τις σειρήνες της ανάπτυξης και της κυβερνητικής δήθεν γαλαντομίας, αλλά στο βάθος τα 'βλεπε τα κόκαλά του και αυτοκατατασσόταν στους ...αναποφάσιστους. Μου πήρε κάμποση ώρα για να του δείξω το κατάρτι. Δεν είναι κι εύκολο στις μέρες μας να δεις το αρπακτικό πίσω απ' τις εικόνες και τα λόγια ενός επικοινωνιακού ορυμαγδού, που πουλάει σταθερότητα πάνω στις διακυμάνσεις των χρηματιστηρίων, των επιτοκίων, των χρεών, των κερδών, των επενδύσεων, των funds και της χειραγώγησης των εργατικών μαζών.
Καράβι χωρίς κατάρτι είναι καρυδότσουφλο. Γι' αυτό η μάχη δίνεται για ένα ΚΚΕ γερό, σταθερό, διεκδικητικό, ενισχυμένο, που κρατάει το λαό μακριά από τις Σειρήνες και ικανό να καπετανεύει τη ζωή και την τύχη του, με την πείρα του παρελθόντος και την ομορφιά του μέλλοντος.
Να επανακαταθέσει διαπιστευτήρια στην ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία, μέσω του Γερμανού καγκελάριου Ολ. Σολτς, έσπευσε ο Αλ. Τσίπρας την Παρασκευή, στο πλαίσιο του «τουρ» που πραγματοποιεί σε ιμπεριαλιστικούς φορείς και αστικά επιτελεία, μετά από τις συναντήσεις του με Μπλίνκεν, Στουρνάρα και λοιπούς ...«προοδευτικούς».
Αυτήν τη φορά ζήτησε και τεχνογνωσία, για το... προοδευτικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ από τον Σολτς, που οι υπουργοί του συνιστούσαν στον λαό κρύα μπάνια για οικονομία στο ρεύμα, και μάλιστα την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι σε όλη τη Γερμανία προχωρούσαν σε μαζικές απεργιακές κινητοποιήσεις, διαμαρτυρόμενοι για την αντεργατική πολιτική της σοσιαλδημοκρατικής κυβέρνησης, διεκδικώντας αυξήσεις μισθών. Πραγματικά «διάνα» στην... πρόοδο.
Δίνοντας το στίγμα του περιεχομένου της συνάντησης, ο Αλ. Τσίπρας στις δηλώσεις του αμέσως μετά υποστήριξε πως συζήτησαν το ενδεχόμενο να υπάρξει στην Ελλάδα μια «προοδευτική κυβέρνηση» ίδιας κοπής με της Γερμανίας, που θα δώσει «στήριξη στην πραγματική οικονομία», δηλαδή στην κερδοφορία των μεγάλων ομίλων, που θα «επιδιώξει στοχευμένες ξένες επενδύσεις», οι οποίες συνοδεύονται πάντα από σκληρά μέτρα για πάμφθηνη εργατική δύναμη, προφανώς κλείνοντας και το μάτι στους γερμανικούς ομίλους, αλλά και για «ανακατανομή των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης» προς μερίδες του κεφαλαίου και ιμπεριαλιστικά κέντρα που σε αυτήν τη φάση είναι «ριγμένοι» από τη μοιρασιά.
Ανατριχίλα προκαλούν και οι διαβεβαιώσεις ότι μιας τέτοιας κοπής «προοδευτική κυβέρνηση», που θέλει να φτιάξει, θα «ξανακάνει την Ελλάδα πυλώνα σταθερότητας στην περιοχή», με «θεμέλια» προφανώς τις κατάπτυστες συμφωνίες που υλοποιεί και η κυβέρνηση της ΝΔ και έχουν μετατρέψει όλη την Ελλάδα σε ευρωατλαντικό ορμητήριο και μαγνήτη κινδύνων. Τα έλεγε άλλωστε όλα αυτά σε έναν από τους «πρωτοστάτες» του ιμπεριαλιστικού πολέμου στην Ουκρανία, που μια από τις πρώτες ανακοινώσεις της κυβέρνησής του ήταν η εκτόξευση των πολεμικών δαπανών της Γερμανίας στα 100 δισ.!
Και φυσικά, από το μενού δεν θα μπορούσαν να λείπουν και τα Ελληνοτουρκικά, κάνοντας λόγο για «θετική ατζέντα», αλλά με «κόκκινες γραμμές» και «επίλυση των διαφορών στη Χάγη», στο πλαίσιο του επικίνδυνου συμβιβασμού που ψήνεται για συνδιαχείριση στο Αιγαίο, με τη Γερμανία να παίζει παραπάνω από ενεργό ρόλο, με τις ευλογίες και των ΗΠΑ.