Στο κείμενο αυτό, που παρουσιάστηκε στη συνέντευξη Τύπου της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλ. Παπαρήγα, στις 15 Γενάρη, γίνεται μια γενική κριτική τοποθέτηση απέναντι στην προπαγάνδα των αστικών κομμάτων και ΜΜΕ. Δίνεται απάντηση σε επιχειρήματα που συναντιούνται στην επικαιρότητα και που η προβολή τους σε ένα βαθμό επηρεάζει τη λαϊκή οικογένεια.
Ακόμα, περιλαμβάνεται το πλαίσιο συσπείρωσης και πάλης για την Παιδεία που προτείνει το ΚΚΕ στη νεολαία, τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα. Οι θέσεις και το πλαίσιο πάλης ξεκινούν από την προσχολική αγωγή και το ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο και φτάνουν μέχρι τα μεταπτυχιακά, την έρευνα και τις διεκδικήσεις για τα εργασιακά δικαιώματα.
Δεν υπάρχει μάλιστα αμφιβολία, ότι τα μέτρα που σχεδιάζονται για τη μαζική εξώθηση των μαθητών στην πρόωρη τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ θα παρουσιαστούν σαν αναγκαίος εκσυγχρονισμός της εκπαίδευσης, για την καλύτερη προσαρμογή της στη διάρθρωση και τις ανάγκες της παραγωγής, την αποσυμφόρηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τελικά την καταπολέμηση της ανεργίας. Η αντίθεσή μας σε αυτή την προπαγάνδα είναι κατηγορηματική.
Η ανεργία των νέων δεν προκύπτει από την ίδια την εκπαίδευση, αλλά από τη φύση του καπιταλιστικού συστήματος. Οι διακυμάνσεις της καθορίζονται από διάφορους συγκυριακούς παράγοντες, από τη συγκεκριμενοποίηση, σε κάθε φάση, της στρατηγικής που προωθείται. Η γενική τάση είναι η αύξηση της ανεργίας, σε συνδυασμό με τη συγκαλυμμένη ανεργία με τη μορφή της προσωρινής απασχόλησης, της υποαπασχόλησης κλπ.
Η επιλογή επαγγελματικής ειδικότητας, για όσα επαγγέλματα την απαιτούν, πρέπει να ακολουθεί τη δωδεκάχρονη εκπαίδευση, είτε στην Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, είτε σε ένα σύστημα δημόσιων και δωρεάν «μεταλυκειακών» Επαγγελματικών Σχολών. Οι μεν επαγγελματικές σχολές θα παρέχουν την απαιτούμενη επαγγελματική ειδίκευση για τα επαγγέλματα που δε χρειάζονται πανεπιστημιακή εκπαίδευση, η δε ανώτατη εκπαίδευση θα παρέχει επιστημονική ειδίκευση, προετοιμάζοντας τους αποφοίτους της τόσο για την άσκηση επαγγέλματος όσο και για την ερευνητική εργασία.
Στη βάση αυτή απορρίπτουμε την κυρίαρχη κατεύθυνση για αποσύνδεση του πτυχίου από το δικαίωμα στην εργασία και την άσκηση επαγγέλματος, κατεύθυνση που επενδύεται με το ιδεολόγημα της «αυταξίας» της πανεπιστημιακής γνώσης. Υπογραμμίζουμε ότι η εγκύκλια μόρφωση δεν είναι υπόθεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά ενός συστήματος λαϊκής επιμόρφωσης, που θα την προσφέρει ελεύθερα και πλατιά στο λαό, χωρίς μάλιστα τη δοκιμασία των εισαγωγικών εξετάσεων. Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση συγκαταλέγεται στην επαγγελματική εκπαίδευση και οφείλει, όπως και το σύστημα των επαγγελματικών σχολών, να προετοιμάζει τους αποφοίτους της για την άσκηση της κοινωνικής εργασίας.