ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Γενάρη 2007
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

Με ένα κείμενο που περιέχει τις βασικές θέσεις του για την Παιδεία και το πλαίσιο πάλης για τους αγώνες του σήμερα και του αύριο, για την εκπαίδευση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών, σηματοδότησε το ΚΚΕ την έναρξη της τρίμηνης καμπάνιας για την Παιδεία.

Στο κείμενο αυτό, που παρουσιάστηκε στη συνέντευξη Τύπου της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλ. Παπαρήγα, στις 15 Γενάρη, γίνεται μια γενική κριτική τοποθέτηση απέναντι στην προπαγάνδα των αστικών κομμάτων και ΜΜΕ. Δίνεται απάντηση σε επιχειρήματα που συναντιούνται στην επικαιρότητα και που η προβολή τους σε ένα βαθμό επηρεάζει τη λαϊκή οικογένεια.

Ακόμα, περιλαμβάνεται το πλαίσιο συσπείρωσης και πάλης για την Παιδεία που προτείνει το ΚΚΕ στη νεολαία, τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα. Οι θέσεις και το πλαίσιο πάλης ξεκινούν από την προσχολική αγωγή και το ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο και φτάνουν μέχρι τα μεταπτυχιακά, την έρευνα και τις διεκδικήσεις για τα εργασιακά δικαιώματα.


Γενική τοποθέτηση στα επιχειρήματα που προβάλλει η αστική προπαγάνδα

Η αστική προπαγάνδα επιχειρεί να εμφανίσει την εκπαιδευτική αναδιάρθρωση σαν προσπάθεια βελτίωσης της επαγγελματικής προοπτικής των αποφοίτων μέσα από την καλύτερη αντιστοίχιση του εκπαιδευτικού συστήματος με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Δεν υπάρχει μάλιστα αμφιβολία, ότι τα μέτρα που σχεδιάζονται για τη μαζική εξώθηση των μαθητών στην πρόωρη τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ θα παρουσιαστούν σαν αναγκαίος εκσυγχρονισμός της εκπαίδευσης, για την καλύτερη προσαρμογή της στη διάρθρωση και τις ανάγκες της παραγωγής, την αποσυμφόρηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τελικά την καταπολέμηση της ανεργίας. Η αντίθεσή μας σε αυτή την προπαγάνδα είναι κατηγορηματική.

Η ανεργία των νέων δεν προκύπτει από την ίδια την εκπαίδευση, αλλά από τη φύση του καπιταλιστικού συστήματος. Οι διακυμάνσεις της καθορίζονται από διάφορους συγκυριακούς παράγοντες, από τη συγκεκριμενοποίηση, σε κάθε φάση, της στρατηγικής που προωθείται. Η γενική τάση είναι η αύξηση της ανεργίας, σε συνδυασμό με τη συγκαλυμμένη ανεργία με τη μορφή της προσωρινής απασχόλησης, της υποαπασχόλησης κλπ.

Η θέση του ΚΚΕ για ισχυρό υπόβαθρο γενικής Παιδείας μέσα από το δωδεκάχρονο βασικό σχολείο, σαν προϋπόθεση οποιασδήποτε επαγγελματικής επιλογής, είναι η μόνη θέση που εκφράζει τη λαϊκή ανάγκη για ισότιμη παροχή του μορφωτικού δικαιώματος, ενώ ταυτόχρονα αντανακλά τις απαιτήσεις της σύγχρονης παραγωγής για υψηλότερο μορφωτικό επίπεδο από αυτό των προηγούμενων γενιών. Η διεύρυνση της γενικής εκπαίδευσης όχι μόνο δεν αντιστρατεύεται, αντίθετα βελτιώνει την επαγγελματική προοπτική και κινητικότητα των νέων, καθώς η πλατιά γενική Παιδεία είναι προϋπόθεση και βάση για την ανάπτυξη εξελιγμένων ικανοτήτων, όπως η δημιουργικότητα και η πολυμέρεια.


Το δωδεκάχρονο σχολείο δεν αντιμετωπίζει την τεχνική εκπαίδευση με την ξεπερασμένη αντίληψη της μαστοράντζας, αλλά αντίθετα από τη σκοπιά του μέλλοντος, σαν αναπόσπαστο κομμάτι της γενικής Παιδείας. Η σύγχρονη βασική - γενική Παιδεία της εποχής μας απαιτεί τη μελέτη των διαφόρων επιστημών σε σύνδεση με τις εφαρμογές τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή. Το σχολείο που προτείνουμε ενσωματώνει βασικά στοιχεία της επιστήμης, των μέσων παραγωγής, της τεχνολογίας. Στοχεύει στη γενική προετοιμασία των νέων για την ένταξή τους στην κοινωνική ζωή και στο επάγγελμα. Βοηθά τους μαθητές του να αναγνωρίζουν μέσα στην πράξη τη θεωρητική γνώση και αντίστροφα μέσα από τη θεωρητική γνώση να μπορούν να ερμηνεύουν την πράξη.

Η επιλογή επαγγελματικής ειδικότητας, για όσα επαγγέλματα την απαιτούν, πρέπει να ακολουθεί τη δωδεκάχρονη εκπαίδευση, είτε στην Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, είτε σε ένα σύστημα δημόσιων και δωρεάν «μεταλυκειακών» Επαγγελματικών Σχολών. Οι μεν επαγγελματικές σχολές θα παρέχουν την απαιτούμενη επαγγελματική ειδίκευση για τα επαγγέλματα που δε χρειάζονται πανεπιστημιακή εκπαίδευση, η δε ανώτατη εκπαίδευση θα παρέχει επιστημονική ειδίκευση, προετοιμάζοντας τους αποφοίτους της τόσο για την άσκηση επαγγέλματος όσο και για την ερευνητική εργασία.

Στη βάση αυτή απορρίπτουμε την κυρίαρχη κατεύθυνση για αποσύνδεση του πτυχίου από το δικαίωμα στην εργασία και την άσκηση επαγγέλματος, κατεύθυνση που επενδύεται με το ιδεολόγημα της «αυταξίας» της πανεπιστημιακής γνώσης. Υπογραμμίζουμε ότι η εγκύκλια μόρφωση δεν είναι υπόθεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά ενός συστήματος λαϊκής επιμόρφωσης, που θα την προσφέρει ελεύθερα και πλατιά στο λαό, χωρίς μάλιστα τη δοκιμασία των εισαγωγικών εξετάσεων. Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση συγκαταλέγεται στην επαγγελματική εκπαίδευση και οφείλει, όπως και το σύστημα των επαγγελματικών σχολών, να προετοιμάζει τους αποφοίτους της για την άσκηση της κοινωνικής εργασίας.

Είναι φανερό ότι οι κεντρικές θέσεις μας για την Παιδεία (Ενιαίο Δωδεκάχρονο σχολείο, Σύστημα Επαγγελματικών Σχολών, Ενιαία Ανώτατη, κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης κάθε μορφής), καθώς και οι στόχοι πάλης που τις υπηρετούν, παρότι ανταποκρίνονται στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες της λαϊκής πλειοψηφίας, βρίσκονται στον αντίποδα των σημερινών σχεδιασμών και στόχων του κεφαλαίου και δεν μπορούν να υλοποιηθούν ολοκληρωμένα παρά μόνο σε συνδυασμό με συνολικότερες ριζικές κοινωνικοοικονομικές και πολιτικές αλλαγές. Η πλατιά προβολή τους και η οργάνωση της πάλης γύρω από αυτές είναι κρίσιμο ζήτημα για την πολιτική συνειδητοποίηση των εργαζόμενων.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ