ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 31 Μάη 2000
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κινηματογραφικών αιθουσών «όαση»

Μία κινηματογραφική «όαση» στην «έρημο» της βιομηχανίας και διανομής του θεάματος προετοιμάζει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ιδρύοντας ένα δίκτυο αιθουσών με τίτλο «FILM CENTER 2000».

Στόχος της πρωτοβουλίας - που αποτελεί και παλιό όνειρο των κινηματογραφιστών - είναι, όπως αναφέρθηκε και στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, να υπάρξει «μια πειστική εναλλακτική πρόταση προς το κοινό που αγαπά τον καλό κινηματογράφο, το κοινό που επιμένει να τον ανακαλύπτει, αψηφώντας καθιερωμένα καταναλωτικά πρότυπα». Το δίκτυο θα προβάλλει αξιόλογες ταινίες, ελληνικές και ξένες, που είτε πέφτουν θύματα του αδίστακτου «κυκλώματος» της διανομής στο όνομα των «νόμων της αγοράς», με αποτέλεσμα να μη φτάνουν ποτέ στον θεατή, είτε να βρίσκουν κάποια αίθουσα - ενίοτε και στο τέλος της σεζόν - είτε έχουν, αδίκως συνήθως, περιορισμένη «διάρκεια ζωής» σε μια αίθουσα.

Ηδη, στο δίκτυο συμμετέχουν πέντε αίθουσες, με «ναυαρχίδα» το «Απόλλων Ρενώ» στη Σταδίου και τέσσερις περιφερειακές: το «Φιλίπ» στην πλατεία Αμερικής, την «Ανδόρα» στους Αμπελόκηπους, την «Αφαία» στην Καλλιθέα και μια ακόμη αίθουσα στην ευρύτερη περιοχή του Παγκρατίου, που βρίσκεται ακόμη υπό διαπραγμάτευση. Το ΕΚΚ θα έχει την απόλυτη ευθύνη του προγράμματος και οι αιθουσάρχες την ευθύνη της διαχείρισης και της λειτουργίας των αιθουσών. Το συνολικό κόστος του εγχειρήματος είναι περίπου 60 εκατομμύρια, μέρος των οποίων θα διατεθεί για τυχόν απαραίτητες βελτιώσεις στις εγκαταστάσεις των αιθουσών.

Το πρόγραμμα του δικτύου θα δώσει έμφαση και στις ταινίες μικρού μήκους, στα ντοκιμαντέρ, ενώ θα υπάρχουν κινηματογραφικά αφιερώματα και προγράμματα για παιδιά. Ο «Απόλλων Ρενώ» τα κυριακάτικα πρωινά θα λειτουργεί ως κινηματογραφική λέσχη, σε συνεργασία με την «Ταινιοθήκη της Ελλάδος», με στόχο να επεκταθεί αυτή η συνεργασία και στις άλλες αίθουσες του δικτύου. Από μέρους του ΕΚΚ ξεκαθαρίστηκε ότι το δίκτυο δεν επιθυμεί να υποκαταστήσει το σύστημα της διανομής - με κίνδυνο να δοθεί άλλοθι στο «θάψιμο» του ποιοτικού κινηματογράφου ή να «γκετοποιηθεί» αυτός ο κινηματογράφος - αλλά να αποτελέσει μια πολιτιστική παρέμβαση, χωρίς επιχειρηματικές φιλοδοξίες και μια «ασφαλιστική δικλείδα» στις «περιπλανώμενες» και «άστεγες» κινηματογραφικές δημιουργίες που πρέπει να συναντήσουν το κοινό τους.

Τέλος, να σημειωθεί ότι αν ευοδωθεί - το ευχόμαστε - αυτή η σημαντική πρωτοβουλία, ίσως αποτελέσει και μια διέξοδο για αίθουσες που θα θελήσουν να συμμετάσχουν στο δίκτυο και που απειλούνται ήδη με εξαφάνιση.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
Το νέο, λαμπρό του «πρόσωπο»

Μουσείο Μπενάκη

Με εκσυγχρονισμένο «πρόσωπο» και με αποκεντρωμένες τις μεγάλες ενότητες του υλικού του, το Μουσείο Μπενάκη, έχοντας ολοκληρώσει το κτιριολογικό και εκθεσιακό του πρόγραμμα, ανοίγει και πάλι τις πόρτες του στο κοινό. Στις 8 Ιουνίου εγκαινιάζεται η νέα έκθεση των μουσειακών του συλλογών, η οποία συμπίπτει και με τη συμπλήρωση 70 χρόνων ενεργού παρουσίας του Μουσείου στο πολιτιστικό γίγνεσθαι του τόπου μας.

«Τιτάνιο έργο», χαρακτήρισε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του ΔΣ του Μουσείου, Μαρίνος Γεωργουλάνος, την προσπάθεια να πάρει το Μουσείο Μπενάκη τη νέα του μορφή, τονίζοντας τη συμβολή και τη συνέπεια των εκατοντάδων ανθρώπων που συμμετείχαν σ' αυτό το έργο.

Στο νέο κτιριολογικό και στο εκθεσιακό πρόγραμμα, αναφέρθηκε ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελος Δεληβορριάς. «Στο κεντρικό ιστορικό μέγαρο του Μουσείου αναπτύσσονται οργανωμένες πλέον, με αυστηρή λογική συνέπεια, μόνο οι ελληνικές συλλογές, προσφέροντας μια ευσύνοπτα συνολική εικόνα της διάρκειας του ελληνικού πολιτισμού. Στους εσωτερικούς χώρους έχει αποκατασταθεί η αναγκαία ενότητα του ύφους και η εξίσου απαραίτητη συνέχεια της κυκλοφοριακής ροής», σημείωσε μεταξύ άλλων.

Συγκεκριμένα, στις αίθουσες του ισογείου παρουσιάζονται εκθέματα από την προϊστορική αρχαιότητα έως το τέλος της ρωμαϊκής εποχής και από τη βυζαντινή αυτοκρατορία και τους πρώτους μεταβυζαντινούς αιώνες. Ο πρώτος όροφος φιλοξενεί το ανάπτυγμα του ελληνισμού κατά την περίοδο της ξενοκρατίας και την εκκλησιαστική τέχνη στους ύστερους μεταβυζαντινούς χρόνους. Ο δεύτερος όροφος συγκεντρώνει εκθέματα με βασικό θέμα: «Πνευματική παραγωγή, οικονομία και κοινωνική ζωή. Οι παραμονές του Αγώνα της Ανεξαρτησίας». Τέλος, στον τρίτο όροφο, παρουσιάζονται εκθέματα από την Επανάσταση του 1821 και τη διαμόρφωση του νέου ελληνικού κράτους. Στο επίπεδο του ημιυπογείου αναπτύσσονται η Διεύθυνση, η Γραμματεία και τα διάφορα επιστημονικά τμήματα.

Ακόμη, το νέο κτιριολογικό πρόγραμμα του Μουσείου έλαβε υπόψη του τις απαραίτητες «παύσεις» που χρειάζεται ο επισκέπτης κατά τη διαδρομή του στους εκθεσιακούς χώρους. Γι' αυτό, όλο το επίπεδο του δεύτερου ορόφου οργανώθηκε σύμφωνα με τη λογική ενός πεδίου αναψυχής.

Σημειώνουμε ότι στο χώρο του Μουσείου Μπενάκη από τις 8 Ιουνίου, θα παρουσιάζεται η έκθεση «Η νεοκλασική Αθήνα του Παύλου Μυλωνα. Σχέδια αποτυπώσεων 1941 - 1955», της οποίας τα επίσημα εγκαίνια θα γίνουν στις 7/6 (8 μ.μ.) από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κων. Στεφανόπουλο. Θα ακολουθήσει τον Οκτώβριο η μεγάλη έκθεση «Μήτηρ Θεού: Απεικονίσεις της Παναγίας στη Βυζαντινή τέχνη».

Λιποθυμικές συνθήκες... στο «Παλλάς»

Το πρόβλημα παλιό, όπως και η ανάγκη επίλυσής του. Αφορά στις συνθήκες εργασίας των μουσικών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο «Παλλάς», που κάθε καλοκαίρι γίνονται δυσβάσταχτες, λόγω της ζέστης. Ετσι, κατά τη διάρκεια της προχτεσινής δοκιμής της ΚΟΑ, εξαιτίας της αποπνικτικής ατμόσφαιρας πολλοί μουσικοί αισθάνθηκαν δυσφορία, με αποκορύφωμα τη λιποθυμία μουσικού.

Αυτό, όπως αναφέρει το ΔΣ του Συλλόγου Μουσικών Υπαλλήλων ΚΟΑ, είχε ως αποτέλεσμα τη διακοπή της δοκιμής για να παρασχεθούν οι πρώτες βοήθειες και να ειδοποιηθεί η διεύθυνση. Ομως, όπως σημειώνει, «είναι πολύ λυπηρό το γεγονός ότι η διεύθυνση όχι μόνο δεν ενδιαφέρθηκε για την υγεία του υπαλλήλου, αλλά βρισκόμενη σε "σύσκεψη" θεώρησε τους μουσικούς υπεύθυνους για τη διακοπή της δοκιμής. Ο δε προϊστάμενος οικονομικών υπηρεσιών (;) που ήρθε στο "Παλλάς" διαπίστωσε θερμοκρασία 28ο C σε άδεια σκηνή, θερμοκρασία ούτως ή άλλως υψηλή για χώρο εργασίας, που όμως και με την παρουσία των μουσικών (100 περίπου ατόμων) γίνεται ακόμη υψηλότερη. Η πρότασή μας προς τη διεύθυνση για ενοικίαση κλιματιστικών για περίπου 2-3 εβδομάδες φαίνεται ότι θεωρήθηκε πιο ακριβή από την υγεία των μελών της ΚΟΑ και έτσι εγκαταλειφθήκαμε στις τύχες μας για τις συναυλίες έως τις 16/6/2000».

Οπως αναφέρουν οι μουσικοί, μετά τη λιποθυμία, η διεύθυνση απέστειλε έγγραφο (με ημερομηνία 29/5, στάλθηκε χτες στο σύλλογο) με το οποίο «μας ζητά μέσα σε λίγες ώρες να έχουμε αποφασίσει εάν θα παραμείνουμε στο "Παλλάς" ή εάν θα μεταφερθούμε στις εγκαταστάσεις της ΕΛΣ, σε ωράριο εντελώς διαφορετικό του προγραμματισμού μας. Η Διεύθυνση όμως λησμονεί ότι ο νόμος την υποχρεώνει να γνωρίζουμε τις υπηρεσίες μας από το Σεπτέμβριο και ότι εκτός από υπάλληλοι είμαστε και άνθρωποι και οικογενειάρχες και γονείς, εν μέσω μάλιστα εξεταστικής περιόδου. Φαίνεται δε, επίσης, η διεύθυνση να ξεχνά την έκθεση του υγειονομικού, που χαρακτηρίζει το "Παλλάς" ακατάλληλο και επικίνδυνο, τις δεκάδες των εγγράφων του συλλόγου μας τα τελευταία χρόνια, καθώς και τις υποσχέσεις της για ενοικίαση κλιματιστικών μέχρι και την περασμένη Δευτέρα».

Ο σύλλογος σημειώνει πως «έχει ως στόχο του την πραγματοποίηση όλων των προγραμματισμένων συναυλιών, όμως για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες εργαζόμαστε είναι αποκλειστικά υπεύθυνη η διεύθυνση και οφείλει να φροντίσει να είναι τουλάχιστον ανθρώπινες».

Τραγούδια του «ήλιου και του χρόνου»

Ο Ρ. Κίρχμαν με τη Μ. Φαραντούρη
Ο Ρ. Κίρχμαν με τη Μ. Φαραντούρη
«Ο ήλιος και ο χρόνος», ο κύκλος τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη, παρουσιάστηκε χτες το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής, από την Μαρία Φαραντούρη και τον Γερμανό συνθέτη της ροκ και τραγουδιστή Ράινερ Κίρχμαν, με τη συμμετοχή του Διονύση Τσακνή και της Παιδικής Χορωδίας Δημήτρη Τυπάλδου. Χτες το μεσημέρι, ο συνθέτης και οι συντελεστές της παράστασης έδωσαν συνέντευξη Τύπου και αναφέρθηκαν στο ιστορικό των τραγουδιών και στην παράσταση. Τραγούδια, που γεννήθηκαν το Σεπτέμβριο του 1967 στα κρατητήρια της Μπουμπουλίνας, στο κελί αρ. 4, όπου ήταν φυλακισμένος ο συνθέτης, περιμένοντας «το μαρτύριο και το θάνατο». Το έργο αποτελείται από 32 ποιήματα του Μ. Θεοδωράκη, 15 από τα οποία μελοποίησε ο ίδιος. Η μελοποίηση των υπόλοιπων τραγουδιών έγινε από τους Διονύση Τσακνή, Ηλία Ανδριόπουλο και Ρ. Κίρχμαν. «Προσπάθησα να τιμήσω τους συγκρατούμενούς μου», είπε ο συνθέτης, μνημονεύοντας πως έστηνε «αυτί στο φωταγωγό» και άκουγε τα σφυρίγματά τους, ανάμεσά τους κι αυτά του Σαββόπουλου, στον οποίο έχει αφιερώσει κι ένα τραγούδι. «Αυτό που θυμάμαι, είπε, από εκείνες τις στιγμές, πέρα από την αγωνία του θανάτου, ήταν η τρομακτική ζέστη, ο "ήλιος με δάγκωνε", και ο χρόνος που δεν περνούσε».

Βραβεία «Ωνάση»

Στον Βαλερί Ζισκάρ ντ' Εστέν, στον Μίκη Θεοδωράκη και τον Τζον Ντόραν δόθηκαν τα φετινά βραβεία Ωνάση, τα οποία συνοδεύονται από έκαστο ποσό ύψους 250 χιλιάδων δολαρίων και θα απονεμηθούν τον ερχόμενο Νοέμβριο στο Μέγαρο Μουσικής.

Οπως εξήγησαν οι υπεύθυνοι των βραβείων σε προχθεσινή συνέντευξη Τύπου, ο Βαλερί Ζισκάρ ντ' Εστέν βραβεύεται επειδή, ως πρόεδρος της Γαλλίας μεταξύ '74 και '81, συνέβαλε στην ανάπτυξη των διεθνών σχέσεων, ο Μίκης Θεοδωράκης για την πολιτιστική και πολιτική προσφορά του, ενώ ο Τζον Ντόραν, καθηγητής Εδαφολογίας του Πανεπιστημίου της Νεμπράσκα, για το επιστημονικό του έργο.

Μπλουζ στο Λυκαβηττό

Οι κυρίες τραγουδούν μπλουζ, στο θέατρο του Λυκαβηττού. Η αυλαία του μαγευτικού διήμερου, με την εμφάνιση τεσσάρων θρυλικών γυναικείων μορφών του μπλουζ, άνοιξε χτες το βράδυ με ένα μεγάλο ταλέντο του σύγχρονου μπλουζ, την Deborah Coleman (κιθάρα - τραγούδι) και τους «The Trillseekers» επί σκηνής. Ακολούθησε η θρυλική κυρία της αμερικανικής φολκ, Odetta, μια φωνή το ίδιο συγκλονιστική σήμερα όπως και τότε, που ερμήνευε τραγούδια διαμαρτυρίας με τους Ντίλαν και Μπαέζ, συμμετέχοντας ενεργά στο κίνημα για τα πολιτικά δικαιώματα δίπλα στον Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Το μπλουζ διήμερο ολοκληρώνεται σήμερα (9μμ) στο Λυκαβηττό με την εκπληκτική Shemekia Copeland (κόρη του αξέχαστου κιθαρίστα Jonny Copeland) και την μπλουζ μπάντα της επί σκηνής. Μια παρουσία, που ενσαρκώνει την παράδοση του μπλουζ σήμερα. Θ' ακολουθήσει η «βασίλισσα της σόουλ» από τη Νέα Ορλεάνη, Irma Thomas με τους «The Professionals».



Διακήρυξη της ΚΕ του ΚΚΕ για τη συμπλήρωση 80 χρόνων από το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου και την Αντιφασιστική Νίκη των Λαών
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ