Κυριακή 6 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Πώς να σκοτώσουμε τον Ανταίο

Η μεγαλύτερη αντιστασιακή οργάνωση ήταν, λέει, τα Ες-Ες. Η επανάσταση του '21 έγινε, λέει, πριν 1821 χρόνια. Ο Γκλέτσος κατέβασε, λέει, τη σημαία.

Σιγά την έκπληξη. Ποιος δεν τα γνωρίζει όλα αυτά! Ολοι ξέρουμε όλες αυτές τις ιστορικές λεπτομέρειες. Και όχι μόνον... Γνωρίζουμε, επίσης, ότι ο Μακρυγιάννης είναι στάση του Μετρό, ο Βελουχιώτης λαϊκός τραγουδιστής, ο Μπελογιάννης μπασκετμπολίστας, ο Βάρναλης σχεδιαστής μόδας, ο Αγγουλές, (α, καλά αυτός, ποιος δεν τον ξέρει) στιλίστας... Αυτά είναι γνωστά πράγματα. Και είναι γνωστά γιατί φροντίζουν γι' αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα, τα ΜΜΕ, οι εφημερίδες, τα περιοδικά, ο κινηματογράφος και προπαντός η τηλεόραση.

Ποιος προωθεί, λέτε, την ελληνοτουρκική φιλία; Τα εργατικά συνδικάτα, οι δύο λαοί με τους αγώνες τους και τις αγωνίες τους, ο Ναζίμ Χικμέτ, ο Ρίτσος; Οχι, αγράμματοι! Η Αντζελα Δημητρίου, ο Σάκης Ρουβάς, ο Ασλάνης... Δεν είδατε στις τηλεοράσεις τραγούδια, κουνήματα, ξεφωνητά, γυμνά βυζιά και ελληνοτουρκικούς κώλους; Τα είδατε! Και τα είδατε εκατοντάδες φορές μέχρι να τα εμπεδώσετε!

Τι είναι, λέτε, οι Ολυμπιακοί Αγώνες; Συνάντηση λαών και αθλητών για ευγενική άμιλλα; Σχέδιο του ΕΠΕΧΩΔΕ και της κυβέρνησης είναι, άσχετοι, για να γίνουν μεγάλα - με ανεξέλεγκτη ανάθεση - έργα. Αυτοκινητόδρομοι, αεροδρόμια, γήπεδα, πισίνες, τραμ... Επιτυχία της Δασκαλάκη, που πήρε την ανάθεση από τον Σάμαρανκ, είναι. Αυτά ακούτε, αυτά μαθαίνετε, αυτά λέτε!

Σας είπε ποτέ το σχολείο, έστω και το ιδιωτικό, έστω και το πιο άχρηστο, ότι «τρεις κύκλοι εφαπτόμενοι ο ένας με τον άλλον δημιουργούν τρίκυκλον»; Δε σας το είπε, είμαι σίγουρος. Και ωστόσο το γράψατε στην έκθεσή σας, που σημαίνει ότι κάπου το ακούσατε. Πού; Στο «Κλικ», στο «Μαξ», στο «Μαντ», πού στο διάολο το ακούσατε; Στην εκπομπή της Μενεγάκη, του Μικρούτσικου, του Πρετεντέρη; Στα φασιστικά ηλεκτρονικά παιχνίδια, που πουλιούνται ανεξέλεγκτα; Πού στο διάολο, ρωτάω, γιατί δεν μπορώ να πιστέψω πως μόνοι σας το σκεφτήκατε! Γιατί, τέτοια σύνθετη απάντηση, χρειάζεται μεγάλη προσπάθεια. Υπομονή χρόνων. Κανένας λαός δεν αποβλακώνεται με την πρώτη! Ποιος σας τρέλανε, λοιπόν;

Και από εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. Μπαίνουν τα ερωτήματα. Ποιοι έβαλαν στο αθώο κεφάλι του μαθητή την ιδέα ότι «οι Δέκα εντολές γράφηκαν από τον Σινά και παραδόθηκαν στον Μωυσή στην Πλάκα»; Είναι αυτοί που προβάλλουν αυτά τα ηλίθια σίριαλ; Είναι αυτοί που διανέμουν αυτά τα κακόγουστα τραγούδια; Είναι αυτοί που αγοροπουλάνε τους ποδοσφαιριστές με δισεκατομμύρια και από κοντά και οι εφημερίδες που προβάλλουν στις πρώτες σελίδες την είδηση για να έρθει το πράμα να δέσει; Είναι οι σπόνσορες, οι αγαθοεργοί, οι φιλεύσπλαχνοι; Είναι το χρηματιστήριο; Είναι ο Αρσένης, ο Ευθυμίου, το εκπαιδευτικό σύστημα που ξεσκαρτάρει τους μαθητές, όπως κάνουμε με τις ελιές που τις χτύπησε ο δάκος; Είναι η Βουλή των Εφήβων; Είναι όλα αυτά τα ψέματα για ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση - όπως, άλλωστε, και στη δουλιά και στη στέγη και στο φαγητό και στη διασκέδαση;

Ποιοι είναι αυτοί που μας διδάσκουν ότι «η κυριότερη αιτία της εξατμίσεως του νερού είναι φωτιά κάτω από το κατσαρολάκι»; Είναι οι ίδιοι αυτοί που μας είπαν ότι η εισβολή στη Γιουγκοσλαβία ήταν νόμιμη πράξη και ότι η χώρα μας δεν έλαβε μέρος σε αυτό το έγκλημα! Είναι οι ίδιοι αυτοί που παραδίδουν τη δημόσια περιουσία σε ιδιώτες και βαφτίζουν εκσυγχρονισμό αυτή την παράνομη δοσοληψία. Είναι οι ίδιοι αυτοί που δημιουργούν την ανεργία, την εξαθλίωση, που απαιτούν την υποταγή. Είναι όλοι αυτοί που έχουν συμφέρον να είναι αμόρφωτα τα παιδιά, για να γίνονται ευκολότερα εργαλεία στα χέρια τους.

Δεν είναι τυχαία περιστατικά τα μαργαριτάρια των μαθητών. Δεν πέφτουν από τον ουρανό. Και δεν είναι μόνον αυτά επικίνδυνα. Και σωστά να γράψεις ότι ο Ηρακλής είναι αυτός που σκότωσε τον Ανταίο, δε φτάνει. Πρέπει να προχωρήσεις στην ανάλυση. Να μάθεις με ποιο τέχνασμα τον σκότωσε. Πρέπει να αποχτήσεις βαθύτερη γνώση. Γιατί ο καλός μαθητής, ο καλός πολίτης, πρέπει να ξέρει πως ο Ανταίος δε θα έχανε ποτέ τη ζωή του, αν ο Ηρακλής δεν τον ξεκόλλαγε από τη γη. Δεν τον απόκοβε από το σημείο που αντλούσε τη δύναμή του.

Ο καλός ο μαθητής, ο καλός πολίτης, πρέπει να ξέρει πως για να σκοτώσει το θηρίο που γεννάει την άγνοια, την εκμετάλλευση, πρέπει να το σφίξει γερά στα μπράτσα του, να το σηκώσει ψηλά και να το αποκόψει απ' όλα εκείνα τα στοιχεία που αντλεί δύναμη.

Δε σκοτώνεται μόνη της η αμορφωσιά, πρέπει να σκοτωθεί και το θηρίο που τη γεννάει.


Του
Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org