Κυριακή 6 Φλεβάρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η ΑΛΛΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
Ηθικά διλήμματα

Ωστε τραυματίστηκε η ηθική; Ποια ηθική; Η ηθική των Νόμων του «θεού»; Η ηθική της Δικαιοσύνης; Η ηθική των δημοσιογράφων; Η ηθική της κοινωνίας μας, έτσι γενικά και αφηρημένα; Κουβεντιάζοντας, όσοι κουβεντιάζουν, για τις επιμέρους ηθικές, μετατοπίζουνε το πρόβλημα. Σκεπάζουνε την πραγματικότητα. Η ηθική δεν είναι ένα ανεξάρτητο πράγμα, μακριά και πέρα από τις υλικές συνθήκες της ζωής. Αλλη η ηθική στη λίθινη εποχή, άλλη στην εποχή του σιδήρου, άλλη στη φεουδαρχία και άλλη, φυσικά, στον καπιταλισμό. Αλλη, ακόμα, και στα διαφορετικά στάδια του καπιταλισμού. Αλλη, οπωσδήποτε, σε δικαιότερες κοινωνίες. Στις κοινωνίες του μέλλοντος!..

Οποιος δει όλον αυτόν τον ξεπεσμό, που παρακολουθούμε μέρες τώρα από την τηλεόραση, τις εφημερίδες και τα ραδιόφωνα, σαν «προσωπικές» περιπτώσεις, σαν εγκληματικές πράξεις μεμονωμένων ανθρώπων ή ομάδων ανθρώπων, και δεν τον συνδέσει με τις υλικές συνθήκες της ζωής, με τη βάση του οικοδομήματος που ζούμε, δε θα καταλήξει σε σωστά συμπεράσματα. Το εποικοδόμημα είναι αποτέλεσμα της βάσης. Η κάθε κοινωνία παράγει την ηθική της. Το σύστημα της «ελεύθερης εργασίας», της εργασίας δηλαδή «για λογαριασμό του άλλου», παράγει αυτά τα φαινόμενα.

Η ηθική δεν είναι ένα αφηρημένο πράγμα που κινείται και αυτοκινείται στο διάστημα. Η ηθική υφίσταται (υπάρχει) μόνο μέσα στην ανθρώπινη κοινωνία. Η ηθική, λοιπόν, της συγκεκριμένης κοινωνίας, της καπιταλιστικής, της κερδοσκοπικής, της φιλοπολεμικής,... είναι σύμφυτη με όλον αυτόν τον οχετό που έχει ανοίξει και μας έχει κλείσει τα ρουθούνια. Είναι καθοριστικό μέρος της ύπαρξής της, της φιλοσοφίας της, της αισθητικής της, και ας παριστάνει, υποκριτικά, τη θιγόμενη! Αυτά που κάνει ο φτωχοδιάβολος παπάς, για παράδειγμα, τα κάνει, σε καθημερινή βάση, ο βιομήχανος, και είναι και κύριος. Και τα σεξουαλικά όργια, και τις παιδεραστίες, και τις κλοπές των αρχαίων. Ολα τα κάνει. Και μάλιστα φανερά και επιδεικτικά.

Πού διοχετεύονται, ποιος τα αγοράζει, τα κλεμμένα αρχαία; Στις συλλογές των μεταναστών, των ανέργων και των Τσιγγάνων καταλήγουν ή στα σπίτια της άρχουσας τάξης; Από πού άνοιξε η όρεξη των δικαστών στο χρηματισμό; Από τη συμπεριφορά της καθαρίστριας; Από τις «εμπορικές» συναλλαγές της; Δίπλα στους δικαστές, μέσα στις αίθουσες των δικαστηρίων, το χρήμα, το τρελό χρήμα, με ταχύτητα αστραπής, αλλάζει χέρια. Αλλάζει χέρια «νόμιμα». Από τη μια στιγμή στην άλλη, γίνονται τεράστιες περιουσίες. Περιουσίες από νόμιμη (και παράνομη) εμπορία όπλων, από καλά (και από νοθευμένα) τρόφιμα, από καλά (και σκάρτα) υλικά οικοδομών, κλπ. Από τυχαίες (και σκόπιμες) βυθίσεις πλοίων. Από εμπορικές (κρυφές και φανερές) συναλλαγές. Από κρατικές και διακρατικές πολιτικές και εμπορικές πρακτικές. Από «μεσιτικά». Από «διευκολύνσεις».

Και ο δικαστής, ο κάθε δικαστής, είναι υποχρεωμένος, βάσει των υφιστάμενων νόμων, των νόμων της «ελεύθερης αγοράς», και του «ελεύθερου εμπορίου», να επικυρώνει! Να επικυρώνει αναθέσεις έργων, αυθαίρετες κατασκευές, καταστροφή του περιβάλλοντος. Να επικυρώνει τη λειτουργία των καζίνο, του τζόγου, του Ξυστού, της πορνείας, γενικά της εκμετάλλευσης!

Ποια ηθική, λοιπόν, πληγώθηκε; Είναι μεγαλύτερο το έγκλημα του Κυθήρων από την παράδοση της πόλης της Ελευσίνας στη Μόλυνση; Είναι μεγαλύτερη η απάτη του όποιου πρωτοδίκη από την παραχώρηση των διοδίων της Αττικής Οδού ή την παραχώρηση της εκμετάλλευσης της γέφυρας του Ρίου στον ιδιώτη, ο οποίος έβαλε μόλις το 9% για την κατασκευή της; Είναι μικρή η απάτη για την παράδοση της δημόσιας περιουσίας στους επιχειρηματίες; Ακόμα και τον αέρα έχουν χαρίσει (περίπτωση ιδιωτικών καναλιών).

Θεωρώ ότι είναι άσκοπο να αραδιάσω χιλιάδες, μεγαλύτερες ή μικρότερες, τέτοιες περιπτώσεις. Ο καθένας μπορεί να φτιάξει το δικό του κατάλογο. Ενδεικτικά μόνο λέγω: Ολυμπιακή, Διυλιστήρια, ΟΤΕ, ΔΕΗ, Ναυτιλία, Κατασκευές, Υγεία, Παιδεία... βγήκαν ή θα βγουν στο σφυρί. Και όλες αυτές οι «νόμιμες» και παράνομες συναλλαγές θα ζητήσουν τη νομοθετική και δικαστική επικύρωση. Και οι υποκριτές θα ζητήσουν από τον βουλευτή, από τον δικαστή, από τον παπά, από τον δημοσιογράφο, να επικυρώσουν περιοριζόμενοι στο μισθό τους! Τέτοιο δίλημμα! Κουβέντα, βέβαια, για την ουσία.


Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ