Σάββατο 5 Αυγούστου 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Επιβάλλεται ένταση των αγώνων

Τελικά, οι κυοφορούμενες από καιρό «διορθωτικές» αλλαγές στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, μετά από αλλεπάλληλες διαρροές, βγήκαν και επίσημα στο φως της μέρας. Και μάλλον θυμίζουν αυτό που σοφά λέει ο λαός μας «να σε κάψω Γιάννη μ' να σ' αλείψω μέλι». Δηλαδή τα θύματα της αντιδραστικής πολιτικής στην Παιδεία, που απέκλεισε σε τρία χρόνια τους μισούς μαθητές μιας γενιάς από το Απολυτήριο Λυκείου, κυρίως παιδιά των λαϊκών στρωμάτων, θα πρέπει να «νιώθουν και ευχαριστημένα» από την «ευσπλαχνία» της κυβέρνησης.

Σιγοντάρουν από κοντά κανάλια, ραδιόφωνα και εφημερίδες, που με έκπληξη είχαμε δει να μιλάνε ακόμα και για ταξικότητα της εκπαίδευσης, με αφορμή τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΟΛΜΕ και, πιο πριν, την εμπεριστατωμένη μελέτη της ΕΣΑΚ ΔΕΕ. Τώρα, τα ίδια «σέρνουν το χορό» για τα «ευεργετήματα» της κυβέρνησης, αναδεικνύοντας ιδιαίτερα την προσωρινή και πάλι, μόνο για φέτος, «δεύτερη ευκαιρία», για τους αποτυχόντες της Γ` Λυκείου.

Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε, και το ΚΚΕ με την προχτεσινή ανακοίνωσή του για άλλη μια φορά το τονίζει, ότι με προσωρινού χαρακτήρα ρυθμίσεις, πυροσβεστικά μέτρα και μερεμέτια σ' ένα αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο δε λύνονται τα οξυμένα προβλήματα της Παιδείας. Τα συγκεκριμένα μέτρα, που αποσκοπούν περισσότερο στον κατευνασμό των δικαιολογημένων αντιδράσεων γονιών και μαθητών, δε μεταβάλλουν ρούπι το βασικό προσανατολισμό της εκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης. Και αυτός είναι δεδομένος και συχνά ομολογημένος από διάφορα κυβερνητικά στελέχη: Η ταξική διαλογή των μαθητών πρέπει να γίνει ακόμα πιο σκληρή και από μικρότερες ηλικίες, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις των πολιτικών που εξυπηρετούν σήμερα το μεγάλο κεφάλαιο και την «παγκοσμιοποιημένη αγορά» του.

Αυτό σημαίνει μεγαλύτερες κρησάρες για τα παιδιά της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Σημαίνει αποχώρηση από τη βασική εκπαίδευση - που, μάλιστα, επιχειρείται να φανεί ότι γίνεται οικειοθελώς - στην υποβαθμισμένη τεχνική εκπαίδευση παραγωγής μισοειδικευμένων, απασχολήσιμων, φτηνής αναλώσιμης πρώτης ύλης για τις «μηχανές» των κεφαλαιοκρατών.

Αυτή είναι η πραγματικότητα, που κρύβουν οι φαμφάρες περί «ευαισθησίας» του υπουργείου, που, έτσι και αλλιώς, ακόμη και για τους μαθητές της Β` Λυκείου που θα επανεξεταστούν στις 4 Σεπτέμβρη, έχουν στενέψει ασφυχτικά τα περιθώρια για την απαιτούμενη προετοιμασία τους.

Για άλλη μια φορά, μέσα και από τους τελευταίους ελιγμούς τακτικής του υπουργείου, αποδεικνύεται το δίκαιο του αγώνα των μαθητών, εκπαιδευτικών και εργαζομένων, που όλα αυτά τα χρόνια διεκδίκησαν μια άλλη ριζικά διαφορετικά προσανατολισμένη Παιδεία. Οσο και αν προσπαθούν τώρα διάφορα κανάλια ενημέρωσης να πείσουν ότι οι μαθητές αγωνίστηκαν για το εξεταστικό ή άλλα μερεμέτια, η διεκδίκηση του άλλου δρόμου για την Παιδεία προβάλλει όσο ποτέ αναγκαία.

Η ποιοτική και ποσοτική διεύρυνση της αναγκαίας και αναντικατάστατης γενικής μόρφωσης των νέων μέχρι τα 18 τους χρόνια, μέσα από ένα Ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο, χωρίς ταξικούς φραγμούς, αποσυνδεδεμένο από το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, είναι σήμερα ακόμα πιο ώριμη. Οι εργαζόμενοι, οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί που είδαν όλα αυτά τα χρόνια το «κράτος της εφαρμογής των νόμων», με τους εισαγγελείς και τα ΜΑΤ στα σχολεία, με το ιδιώνυμο και τις δίκες, δεν πρέπει να έχουν αυταπάτες από τα μέτρα της κυβέρνησης. Η εκ βάθρων αναμόρφωση της Παιδείας προσαρμοσμένη στις λαϊκές ανάγκες μπορεί να επιβληθεί μόνο μέσα από την ένταση νέων, πιο συντονισμένων, πιο αποφασιστικών κοινωνικοπολιτικών αγώνων, για μια άλλη φιλολαϊκή πολιτική.


Δημήτρης ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ