Τρίτη 31 Αυγούστου 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Οταν η γνώση γίνεται δύναμη

Η σχέση εκπαίδευσης - επαγγελματικής αποκατάστασης είναι αναμφίβολα η βάση πάνω στην οποία διαμορφώνονται οι αντιλήψεις και οι προσδοκίες των λαϊκών οικογενειών για τη μόρφωση των παιδιών τους. Η σχέση εκπαίδευσης - εργασιακής προοπτικής καθορίζει επίσης την προπαγάνδα όλων των κυβερνήσεων που επιδιώκουν αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα σε οποιαδήποτε βαθμίδα του. Ετσι σχεδιάζουν π.χ. για το νηπιαγωγείο να μαθαίνουν τα νήπια αγγλικά και υπολογιστές, τάζοντας στους γονείς ότι τάχα θα έχουν μεγαλύτερες «επιτυχίες» τα παιδιά τους στο μέλλον! Σχεδιάζουν αλλαγές στην τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση, προπαγανδίζοντας ψευδώς ότι θα δίνει πτυχία που θα προσφέρουν καλύτερη επαγγελματική προοπτική απ' ό,τι σήμερα. Σχεδιάζουν αλλαγές στην Ανώτατη Εκπαίδευση και στο σύστημα πρόσβασης σε αυτή, προπαγανδίζοντας ότι θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά τα Πανεπιστήμια και ότι η ποιότητα των Πανεπιστημίων κρίνεται τάχα από την επιτυχία των αποφοίτων τους στην αγορά.

Με τους ίδιους στόχους εμφανίζεται και η αντίστροφη προπαγάνδα, που αναπτύσσεται από μερίδα του αστικού Τύπου, ότι τα τελευταία χρόνια πολλαπλασιάζονται οι «άνεργοι πτυχιούχοι», ότι τα Πανεπιστήμια είναι ένα ...χάος λόγω των «αιώνιων φοιτητών» και των κινητοποιήσεων, ότι υπάρχουν επιτυχημένοι επαγγελματίες που ποτέ δεν πέρασαν την πόρτα του Πανεπιστημίου κ.ά. Πρόκειται για προπαγάνδα άμεσα συνδεδεμένη με τις αλλαγές που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση για την ανώτατη εκπαίδευση (και για το σύστημα πρόσβασης) που θα αυξήσουν τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση, θα κάνουν τις σπουδές πιο εξατομικευμένες, θα οξύνουν περισσότερο τον ανταγωνισμό για την είσοδο στο Πανεπιστήμιο, αλλά και για την απόκτηση πτυχίου. Είναι μια προπαγάνδα που θέλει να βοηθήσει τη μαζικοποίηση της ψευτοκατάρτισης και της διά βίου περιπλάνησης, σπέρνοντας παράλληλα την απαξίωση της ίδιας της μόρφωσης. Προωθούν μια λογική του τύπου «αν πρόκειται να είσαι άνεργος γιατί να κάνεις τον κόπο να μορφωθείς;»... Με αυτό τον τρόπο θέλουν να κατεβάσουν τον πήχη των προσδοκιών για το λαό, κατ' επέκταση και τον πήχη των διεκδικήσεων για ολοκληρωμένη μόρφωση υψηλού επιπέδου για όλα τα παιδιά του λαού.

Κρύβουν βέβαια ότι στον καπιταλισμό, ανεξάρτητα από το επίπεδο της μόρφωσης (είτε Πανεπιστήμιο είναι αυτό είτε Σχολή Κατάρτισης), δεν μπορεί να εξασφαλιστεί δουλειά για όλους. Μόνο στη σοσιαλιστική κοινωνία, που έχει κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία (και κεντρικά σχεδιασμένη εκπαίδευση ώστε να υπηρετεί αυτή την οικονομία, δηλαδή από τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να βγαίνουν τόσοι και τέτοιοι απόφοιτοι όσοι και όπως τους έχει ανάγκη η κοινωνική παραγωγή) και ταυτόχρονα τα μέσα παραγωγής είναι κοινωνική ιδιοκτησία, μόνο εκεί οι απόφοιτοι από οποιαδήποτε βαθμίδα έχουν εξασφαλισμένη εργασιακή προοπτική στο πλαίσιο της κοινωνικής παραγωγής. Μόνο μια τέτοια σχεδιασμένη οικονομία μπορεί να αναπτύξει στο έπακρο τις παραγωγικές δυνάμεις. Μόνο σε μια κοινωνία που η εξουσία βρίσκεται στα χέρια των παραγωγών του πλούτου η μόρφωση, δηλαδή η μεταλαμπάδευση όλου του πλούτου της ανθρώπινης σκέψης, δεν είναι ένα μυστικό για λίγους κι εκλεκτούς, για όσους έχουν να πληρώσουν, αλλά γίνεται κτήμα του συνόλου του λαού. Κι ακριβώς επειδή προσφέρεται χωρίς ταξικούς φραγμούς κι επειδή δεν υπάρχει το άγχος της επαγγελματικής αποκατάστασης, η μόρφωση δε μετατρέπεται σε μέσο ανταγωνισμού ανάμεσα στους πτυχιούχους της όποιας βαθμίδας, αλλά σε δύναμη αλματώδους ανάπτυξης για το σύνολο της κοινωνίας.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ